8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma1111
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 30 sep 2019, 20:24

8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Inlägg av Mamma1111 »

Hej

8 månader bebis.

Precis klara med första dagen på uppföljningsveckan. Mamma började de två första dagarna och pappa tog de nästa två. Efter en väldigt arg första natt har hon mer eller mindre sovit 12 timmar i sträck resterande nätterna. Svarar på ramsor och lyckats till och med somna om själv. Somnar nu oftast efter 5-15 min och krävs oftast inte mer än 1-3 påminnelser, dag som natt. Vi ser det hela därför som
lyckat hittills.

Dock skriker/gråter hon fortfarande innan hon lugnar sig och somnar, oftare arg än ledsen. Vilket vi tycker är synd. Även om det som sagt inte pågår särskilt länge. Förstår det också som att det borde ha avtagit så här långt in i kuren.

Ända sen vi slutade buffa efter natt 2 så har hon blivit väldigt arg så fort vi lagt henne på mage för tillrättaläggandet, och hon är fortsatta arg när man ramsar ut ur rummet. För att sedan lugna sig. Ibland med hjälp av påminnelse, ibland utan. Vi upplevde att lägga henne på mage/tillrättaläggande gjort mer skada än nytta, och har idag (dag 5) istället lagt henne på rygg, lagt på täcke och gett henne ett mjukisdjur. Då blir hon inte arg direkt, men istället när man lämnar rummet.

Vi är oftast ute ur rummet på 1-2 min, även då vi använde oss av tillrättaläggandet. Funderar på om det därför blir lite för snabbt/stressat?

1. Vad ska vi göra/inte göra för att hon inte ska skrika/gråta innan hon somnar?

2. Nu när de första fyra dygnen är klara, måste den som lägger och ger beskedet vara samma som ger påminnelser/bekräftelser under kvällen, och natten om hon vaknar?

3. Vi har sovit på soffan, men planerar att sätta upp gardiner runt hennes säng och sova i samma rum nu. Kommer vi kunna ge påminnelse/bekräftelse inne från rummet nu eller längre fram?

4. Hon kan som sagt somna om själv när hon vaknar, även om hon ställer frågor, gnäller/gråter. Ska vi då strunta i att svara, ge bekräftelse? Vill inte att hon ska känna sig övergiven även fast hon lyckas somna om själv.
Född 190129
Kur start 190926
Mamma1111
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 30 sep 2019, 20:24

Kurdag 6 på 8 månaders bebis, Hjälp!

Inlägg av Mamma1111 »

Hej!

8 månader bebis.

Precis klara med första dagen på uppföljningsveckan. Mamma började de två första dagarna och pappa tog de nästa två. Efter en väldigt arg första natt har hon mer eller mindre sovit 12 timmar i sträck resterande nätterna. Svarar på ramsor och lyckats till och med somna om själv. Somnar nu oftast efter 5-15 min och krävs oftast inte mer än 1-3 påminnelser, dag som natt. Vi ser det hela därför som
lyckat hittills.

Dock skriker/gråter hon fortfarande innan hon lugnar sig och somnar, oftare arg än ledsen. Vilket vi tycker är synd. Även om det som sagt inte pågår särskilt länge. Förstår det också som att det borde ha avtagit så här långt in i kuren.

Ända sen vi slutade buffa efter natt 2 så har hon blivit väldigt arg så fort vi lagt henne på mage för tillrättaläggandet, och hon är fortsatta arg när man ramsar ut ur rummet. För att sedan lugna sig. Ibland med hjälp av påminnelse, ibland utan. Vi upplevde att lägga henne på mage/tillrättaläggande gjort mer skada än nytta, och har idag (dag 5) istället lagt henne på rygg, lagt på täcke och gett henne ett mjukisdjur. Då blir hon inte arg direkt, men istället när man lämnar rummet.

Vi är oftast ute ur rummet på 1-2 min, även då vi använde oss av tillrättaläggandet. Funderar på om det därför blir lite för snabbt/stressat?

1. Vad ska vi göra/inte göra för att hon inte ska skrika/gråta innan hon somnar?

2. Nu när de första fyra dygnen är klara, måste den som lägger och ger beskedet vara samma som ger påminnelser/bekräftelser under kvällen, och natten om hon vaknar?

3. Vi har sovit på soffan, men planerar att sätta upp gardiner runt hennes säng och sova i samma rum nu. Kommer vi kunna ge påminnelse/bekräftelse inne från rummet nu eller längre fram?

4. Hon kan som sagt somna om själv när hon vaknar, även om hon ställer frågor, gnäller/gråter. Ska vi då strunta i att svara, ge bekräftelse? Vill inte att hon ska känna sig övergiven även fast hon lyckas somna om själv.
Född 190129
Kur start 190926
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Först vill jag be dig att hålla dig till en och samma tråd kring ett och samma barn. Jag sammanfogade dina trådar nu då dina inlägg inte hör hemma på "säkra sovare....."

Vår policy här på forum är att alla skall få svar inom 3 dagar och då vi alla jobbar frivilligt och gratis på får egen tid så kan det vid enstaka fall dröja ett par dagar för svar. Om man behöver svar fortare är mitt tips att du använder "sök" funktionen här på forum samt läser "svar på vanliga frågor" under varje forum kategori. Där finns oftast svar på alla frågor man kan tänka sig ställa. 8)

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... cd1a4d194e

Först, grattis till ett fantastiskt lyckat resultat så här lång!

För att svara på dina frågor behöver jag fråga några tillbaka.

1. Hur ser ert schema ut med mat, sömn, aktivitet, social delaktighet m.m.?
2. Är det fullkomligt KOLSVART i rummet om du går in kl. 12.00 mitt på dagen och stänger dörren?
3. Hur går er läggningsrutin till?

För att ge ett mera generellt svar på dina frågor:
1. Vad ska vi göra/inte göra för att hon inte ska skrika/gråta innan hon somnar?

2. Nu när de första fyra dygnen är klara, måste den som lägger och ger beskedet vara samma som ger påminnelser/bekräftelser under kvällen, och natten om hon vaknar?

3. Vi har sovit på soffan, men planerar att sätta upp gardiner runt hennes säng och sova i samma rum nu. Kommer vi kunna ge påminnelse/bekräftelse inne från rummet nu eller längre fram?

4. Hon kan som sagt somna om själv när hon vaknar, även om hon ställer frågor, gnäller/gråter. Ska vi då strunta i att svara, ge bekräftelse? Vill inte att hon ska känna sig övergiven även fast hon lyckas somna om själv.
1. Ju längre och roligare skratt till go natt man har UTANFÖR rummet, desto roligare är det att lägga sig framöver. Så minst 20 min skratt till go natt krävs. Vissa barn blir ledsna av att dagen som var så rolig nu är slut. Sen tycker jag du skall läsa på ordentligt om 8-mån ångest. Detta finns superfint skrivet i Barnaboken och om du använder sök här på forum.
Själva läggningen i rummet tar MAX 30 sek om du redan mörklagt, flyger med flygplan in och alla skrattar. Pang ner i sängen, behöver inte hålla på och dutta och lägga tillrätta längre. Gå sen ut med den i särklass HURTIGASTE ramsan du kan uppbringa. DEN ÄR SKOJ! är meddelandet. Den kan man sen få säga på väg ut upp till X6 för att förmedla den trygghet och de svar som den skall förmedla. Men somliga är bara arga för att dagen är slut helt enkelt.

2. Nu är ni ju på natt 7 om jag förstår det hela? OM alla som har varit med och kurat har samma attityd bordet det gå bra att vem som helst besvarar frågor som uppstår om natten.

3. Detta är mycket olika, vissa klarar det andra inte, för de hör att man är nära och då inte fattar vad som pågår. Här får man själv känna av situationen. Jag har gjort så och även Anna, att vaknar barnet så går vi ut ur rummet och ramsar, väntar tills de somnat och sovit 10 min och går sen in och sover igen.

4. Gnöl, grejs, småljud kan man ta hand om själv. FRÅGOR skall besvarat. Det är här talangen med kuren kommer in, lära sig lyssna, är det en fråga där? Då skall den ha svar med en ramsa. Efter en vecka ger man inte någon separat bekräftelse utan man drar ihop dem. Läs om detta mera här på forum!

Ps. sist men inte minst, gå in på pilen bredvid ditt namn högst upp på sidan och välj "kontrollpanel/profil/signatur" och skriv gärna in födelsedata på barnet och kurstarts datum, så blir det lättare för oss att hjälpa dig. DS.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma1111
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 30 sep 2019, 20:24

Re: 8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Inlägg av Mamma1111 »

Tack för ditt svar!

1. Hur ser ert schema ut med mat, sömn, aktivitet, social delaktighet m.m.?

700 Vakna
710 Frukost
800 Tutte eller ersättning
900-1000 Sova
1130 Lunch
1230-1330 Sova
1430 Mellis
1600-1630 Sova
1730 Middag
1830 Nattslurk
1900 Godnatt

Mellan sov- och matstunderna är det lite blandat; lek själv, lek med mamma eller pappa, promenader i vagnen.

I vanliga fall, men inte under kuren, så går vi på öppna förskolan och träffar familj och vänner.

Vad för social delaktighet kan man göra med en 8 mån? Vet inte om vi gör något som räknas som det.

2. Är det fullkomligt KOLSVART i rummet om du går in kl. 12.00 mitt på dagen och stänger dörren?

Väldigt mörkt, men inte helt kolsvart om det är ljust ute. På natten är det kolsvart. När vi får upp gardinerna runt sängen blir det kolsvart dag som natt. Ska det vara kolsvart även vid dagslur?

3. Hur går er läggningsrutin till?

1830 pyjamas och nattslurk, därefter lek och skoj till 1900. Sedan har vi lagt henne som vi beskrev i tidigare inlägg. Båda säger god natt utanför, men bara en är med i rummet. Ikväll så gjorde vi som du föreslog. La henne direkt med filt och nalle utan massa dutta, sen så glad ramsa som möjligt x6. Samma resultat; väldigt arg, men avtog efter lite påminnelser, och somnade efter ca 15.

På dagarna så går vi från lek direkt till att lägga sig. Ljust i rummet. Annars samma som kvällen. Och hon blir arg på samma sätt.

Vi gjorde ingen vagning under de först fyra dygnen. Vi har lagt henne för att sova i vagnen några gånger nu. (Hon sitter i sittdel i vagnen). Har stängt igen vagnen, lagt över en filt och sagt ramsan medans vi är ute och går på hennes sovtid. Blir inte arg, somnar inom 5 min, men vaknar efter en stund och så fort vagnen stannar. Vid dagslurar i sängen sover hon längre, men vaknar ibland 10-15 min för tidigt.

Vi vill såklart att hon ska sov längre, framförallt i vagnen.

Ska läsa på om 8 månadersångesten.
Född 190129
Kur start 190926
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
ok da skall jag bli lite strang, men ta det pa ratt satt. Kuren funkar om man ar KONSEKVENT.
Hela kuren gar ju ut pa att bebis skall forst lara OM (hur omsomnande skotts tidigare), och sedan lara sig nat nytt dvs somna om sjalv.

Om mamma och pappa andrar forutsattningarna under kuren hela tiden blir detta mycket svart for bebis.
Dvs man ska ligga pa mage och sover (med larm) inte ibland pa rygg med gose, eller sittande i vagn, eller i rullande vagn.

Om vagnen ar en malbild (stilla staende vagn) sa tar man det EFTER kuren, nar barnet redan lart sig att somna om sjalv. Btw ett barn som somnar i en rullande vagn somnar inte sjalv utan vaggas till somns, sa lar man sig inte att somna sjalv. Sovande i vagn en langre stund ar svart sittandes, manga ar de barn som alltid vaknar i skarven dvs, du far alldrig mer an 20 alt 45 minuters somn. Fundera pa om sova i vagn verkligen ar malbilden. I sa fall kan vi jobba pa det EFTER kuren.

Skrattet till godnattet, vilket jag antar ar "bus och lek" fore laggdax, 20 minuter dar bebis kiknar av skratt. Skrattet skall anda ner i magen pa bebis, ar det sa det gar till?

Nar bebis vaknar for tidigt pa en dag lur, hur agerar ni foraldrar da? Det spelar roll.

Hur fysiskt trott blir bebis dagtid, krypa, trana ga, ute och klattra, hoppa etc? Det spelar roll.

Forresten, det ar som TorsMamma sager, lite arg kan man val fa vara i nagra minuter, om man sedan somnar snabbt och sover hela luren. Vissa bebisar ar "arga" tills poletten trillar ner om vad de forvantas gora. Att de verkligen hajjar att nu ar det sovdax, rutinerna sitter och DA pustar bebis ut och lagger ner argandet.

Generellt later det ju som om ni gor framsteg, grattis. :) Bra jobbat, glom inte att bebis trots allt sover bra, aven om ni vill fa till de sista detaljerna. Uppmarksamma framstegen.
For att ga i mal behovs det mer KONSEKVENS fran er foraldrar, valj ett lage och kor pa det. Morkt rum, spjalsang, maglage, samma sangrutin varje laggning ar ar rekommendera. Det skall vara sa enkelt som mojligt for liten att lara, varje gang ni testar nat nytt blir bebis forvirrad.

PS. Det finns spaltmeter skrivna om social aktivitet for alla aldrar pa forumet har, sok och plugga pa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mamma1111
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 30 sep 2019, 20:24

Re: 8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Inlägg av Mamma1111 »

Om mamma och pappa andrar forutsattningarna under kuren hela tiden blir detta mycket svart for bebis.
Dvs man ska ligga pa mage och sover (med larm) inte ibland pa rygg med gose, eller sittande i vagn, eller i rullande vagn.

•Vi började kura på mage men insåg att själva tillrättaläggandet gjorde henne ännu mer arg så vi struntade i det och körde på rygg istället men det är ju samma sak nu, hon är lika arg/ledsen. Behöver en 8 månaders verkligen larm? Jag tänker hon vänder sig ändå om på natten, alltså hon sover inte på mage hela natten. Oftast på sidan faktiskt.

Om vagnen ar en malbild (stilla staende vagn) sa tar man det EFTER kuren, nar barnet redan lart sig att somna om sjalv. Btw ett barn som somnar i en rullande vagn somnar inte sjalv utan vaggas till somns, sa lar man sig inte att somna sjalv. Sovande i vagn en langre stund ar svart sittandes, manga ar de barn som alltid vaknar i skarven dvs, du far alldrig mer an 20 alt 45 minuters somn. Fundera pa om sova i vagn verkligen ar malbilden. I sa fall kan vi jobba pa det EFTER kuren.

•Anledningen till varför vi kört på vagnen är för att det står i boken att först efter dom första fyra nätterna så kan man börja med vagning? Eller har vi missförstått det hela?

Skrattet till godnattet, vilket jag antar ar "bus och lek" fore laggdax, 20 minuter dar bebis kiknar av skratt. Skrattet skall anda ner i magen pa bebis, ar det sa det gar till?
•Skrattet till godnattet går definitivt till på det sättet att vi får henne att skratta mycket! Vi kittlar o larvar oss så vi själva är helt slut efteråt :)

Nar bebis vaknar for tidigt pa en dag lur, hur agerar ni foraldrar da? Det spelar roll.

•När hon vaknar på dagslurarna så har vi lyssnat av först och sen när hon börjar gråta så ramsar vi, tyvärr har vi märkt att anledningen till varför hon vaknat vissa gånger varit för att hon bajsat på sig, hur gör man smartast då? Tips mottages gärna!

Hur fysiskt trott blir bebis dagtid, krypa, trana ga, ute och klattra, hoppa etc? Det spelar roll.

•Nu under uppföljningsveckan har vi faktiskt tagit det väldigt lugnt men varit ute o gått varje dag minst 1 timme i alla fall, Annars går vi på öppna förskolan som sagt och där får hon leka av sig massor, hon ålar sig fram så hon har inte riktigt börja krypa än, klättra o så kan hon inte heller än. Varje dag tränar vi på att gå, håller i hennes händer o låter henne ta steg osv.

Forresten, det ar som TorsMamma sager, lite arg kan man val fa vara i nagra minuter, om man sedan somnar snabbt och sover hela luren. Vissa bebisar ar "arga" tills poletten trillar ner om vad de forvantas gora. Att de verkligen hajjar att nu ar det sovdax, rutinerna sitter och DA pustar bebis ut och lagger ner argandet.

•Förstår att vissa är arga/ledsna ibland men hur lång tid kan det egentligen ta innan den där polletten trillar ner haha? Är det okej att man lägger som vi gör, alltså lägger ner henne, ger ett gosedjur o lägger över en filt, ramsar glatt ut ur rummet x4 och sen har babblarnas vaggvisa högt i bakgrunden till exempel? Provade det idag och då blev hon faktiskt tyst på en gång.

Generellt later det ju som om ni gor framsteg, grattis. Bra jobbat, glom inte att bebis trots allt sover bra, aven om ni vill fa till de sista detaljerna. Uppmarksamma framstegen.
For att ga i mal behovs det mer KONSEKVENS fran er foraldrar, valj ett lage och kor pa det. Morkt rum, spjalsang, maglage, samma sangrutin varje laggning ar ar rekommendera. Det skall vara sa enkelt som mojligt for liten att lara, varje gang ni testar nat nytt blir bebis forvirrad.

•Framsteg har vi verkligen gjort eftersom hon hittills har sovit sig igenom nätterna, inatt var första natten som vi sov tillsammans i rummet och det gick bra, hörde att hon vaknade o pratade en stund med sig själv, sedan somnade hon. Men vi behövde inte ramsa o det har vi knappt fått göra sen vi började kura.
Angående vårat schema som ni ser, har ni tips på hur vi enklast skulle kunna ändra om det så småningom om en månad när hon är 9 månader och man går från 3 dagslurar till 2 dagslurar?


PS. Det finns spaltmeter skrivna om social aktivitet for alla aldrar pa forumet har, sok och plugga pa.

• Tack snälla för tipset! Och för svaren också ser fram emot att bolla lite fler idéer o funderingar. Så man känner sig helt 100 på detta! :)
Född 190129
Kur start 190926
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag hade kört på larm ett tag till, det brukar funka tills de reser sig upp i sängen sedan fellarmade det för oss i alla fall. Magläget är det vi rekommenderar men funkar det för er som ni gör så kör på det, det hade nog dock funkat med mage om ni hade varit konsekventa med det men så länge hon sover hela natten så är det ju det viktigaste.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med vagning först efter 4 dagar men hon är ju aningen stor för vagning, visst kan du använda det när du låter henne sova i vagnen men jag tycker att det är effektivare att ha ramsan som verktyg alltid och mer ha vagningen som ett krisverktyg. Som Tin säger så är det dock vettigt att först låta kuren sätta sig och sen ta vagnen. Vill du att hon ska kunna sova i vagn så fundera på att skaffa en vagn där hon kan ligga plant. Jag fick byta vagn för att mina barn skulle kunna sova där för de gillade inte ergonomiskt men i vår Emmaljunga nitro med fullt liggläge har de sovit bra.

För att undvika bajs under lurarna försök att tänka om när ni ger lösande mat så ni ger den på annan tid. Om hon bajsar får man gå in och byta snabbt, helst i sängen och utan prat och sen ut igen med ramsan. Det är dock inte säkert att hon somnar om för det men om ramsan tar tillräckligt så bör det funka.

Husljud är jättebra, jag hade alltid radio och diskmaskin på när mina barn sov så om babblarna funkar varför inte men lås inte fast er vid en speciell sak kanske utan se det som att musik i bakgrunden utanför rummet är bra hel enkelt.

När man går över till två lurar så flyttar du fram fm luren och långluren typ 30 minuter(ibland 60 på långluren) så du har 4-5 timmars vakentid inför natten. Om hon är väldigt trött på kvällarna kan du förlänga lunchluren till 2 timmar eller lägga 30 minuter tidigare inför natten.

Hoppas att det blev svar på dina frågor något så när i alla fall ;), lycka till!

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mamma1111
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 30 sep 2019, 20:24

Re: 8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Inlägg av Mamma1111 »

Hej igen!
Det där med vagning har vi nog missförstått helt! vi tänkte att vi skulle efter fyra dagar kunna få henne att sova till exempel en timme i vagnen lika bra som dagslurarna sker i hennes egna säng men det är som Tin säger, hon sover max 45 min i vagnen sen vaknar hon, men jag drar inte upp suffletten och filten förrän efter en timme ändå som är tanken att hon ska sova. Svårt det där tycker jag. Skulle ni alltså rekommenderade att alla lurar sker hemma i hennes spjälsäng tills dom där dagslurarna sitter som berget, sen försöker man få henne att sova i vagnen en timme?



Och angående det där med att gå från 3 lurar till 2 lurar, Förstår nästan! Men skulle du kunna lägga ett exempel utifrån det schemat vi skickade, så det blir mer tydligt? :) kanske från er som läser detta också? Är rädd för att vi gör fel annars :|

Tack snälla för era svar hittills. Så tacksam att det finns ett forum där man kan diskutera sånt här!

Kram på er!
Född 190129
Kur start 190926
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Inlägg av mamaA »

Hej!

Såg inte förrän nu när du skrev sova en timme att ert schema är lite konstigt och har för lite sömn. Lunchluren ska vara 1,5 timme(eller 2) inte 1 timme.

Ett förslag på 2 lurar kan se ut så här:

7.00 morgon

9.30 sova 45 min

12.30 sova 1,5 timme(eller 2)

19.00 Godnatt(du kan lägga en halttimme tidigare inför natten ett par veckor i början om hon är väldig trött)

Mattider typ 7, 11, 14.30 och 17.30. Det är viktigt att hon är riktigt mätt inför långluren så vissa har en andra frukost tex att sitta tillsammans med familjen och äta en timme senare, om hon tex får välling när hon vaknar kan man sen servera lite plockbitar av macka eller gröt, mosad banan. På så viss kan du skjuta fram lunchen till 12.

och ja, låt lurarna sätta sig i sängen innan ni provar vagnen. Räkna dock inte med att mer än de korta lurarna kommer att funka där, långlur i vagn funkar sällan om de inte får ligga i fullt liggläge.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mamma1111
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 30 sep 2019, 20:24

Re: 8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Inlägg av Mamma1111 »

Hej!

Såg inte förrän nu när du skrev sova en timme att ert schema är lite konstigt och har för lite sömn. Lunchluren ska vara 1,5 timme(eller 2) inte 1 timme.

•Anledningen till varför vi valt att dela upp det på det här viset är för att hon ju ska ha 14,5 timmes sömn per dygn enligt boken? Så vi satte ihop det såhär. Men det blev ju helt fel, kanske därför hon är så arg när hon ska sova? :( hur gör jag enklast för att ändra om schemat som vi har nu till det nya du tipsat om nedan? Utan att förstöra nattsömnen helt? Menar hur vi liksom ändrar om dagens lurar o mattider utan att vi förstör hela kuren?

Ett förslag på 2 lurar kan se ut så här:

7.00 morgon

9.30 sova 45 min

12.30 sova 1,5 timme(eller 2)

19.00 Godnatt(du kan lägga en halttimme tidigare inför natten ett par veckor i början om hon är väldig trött)

Mattider typ 7, 11, 14.30 och 17.30. Det är viktigt att hon är riktigt mätt inför långluren så vissa har en andra frukost tex att sitta tillsammans med familjen och äta en timme senare, om hon tex får välling när hon vaknar kan man sen servera lite plockbitar av macka eller gröt, mosad banan. På så viss kan du skjuta fram lunchen till 12.

•Har man den där andra frukosten typ vid 9 innan hon ska sova i sina 45 min klockan 9:30 t.ex? Och är tanken att man ska skjuta fram lunchen till 12 istället för 11:30 som är hennes lunchtid idag? Och då ge henne massa mat tills hon ”tackar nej” och sen lägga henne för en långtur klockan 12:30-14:00?

och ja, låt lurarna sätta sig i sängen innan ni provar vagnen. Räkna dock inte med att mer än de korta lurarna kommer att funka där, långlur i vagn funkar sällan om de inte får ligga i fullt liggläge.

•45 minutersluren kanske funkar i vagnen så småningom men den andra långa kör vi hemma då!
Tack snälla för tipsen! Vi tänkte att vi skulle ändra schemat till två lurar om ca 2 veckor när hon är 9 månader.

Tack för alla svar! Känner mig knäpp som låtit henne sova en timme två gånger om dagen och sen en liten halvtimme på eftermiddagen! Så svårt att förstår hur man ska göra för att det ska bli bäst för henne!

Kram!
Född 190129
Kur start 190926
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Inlägg av mamaA »

Hej!
Även om jag gillar SHN-boken så kan den vara lite förvirrande angående schematider upplever jag. I vanliga fall går man över till två lurar när bebis signalerar att det är dags för schemaändring, tex genom att inte somna på sista luren eller börja att vakna tidigare på morgonen. Eftersom ni har problem med schemat ändå kan jag tycka att de är en god ide med schema ändring om två veckor som du säger såvida ni inte upplever att ni behöver en akut förändring. Man gör alla ändringar på en gång och går över till det nya schemat en dag plötsligt när man bestämt bara, det krävs lite extra underhållning för att hålla vaken ibland, tex är det inte att rekommendera aktiviteter där bebis kan somna sent på eftermiddag tex bilkörning om hon brukar somna då.

Om du har en andra frukost brukar den komma ca en timme efter den första, den ska inte ligga precis intill luren, typ 8 el 8.30. Sen får du ju se var det passar bäst att ha lunchen, en timme innan luren funkar ju också bra om hon är tillräckligt hungrig då och ja hon får äta så mycket hon vill tills hon säger stopp både matpure och fruktpure och gärna lite plockmat också. I den här åldern brukar det vara bra att skeda in maten så fort så möjligt innan de tappar intresset.

Mitt tips är att läsa alla trådar du kan här på forumet för andras erfarenheter är ovärderliga och kan ge riktiga aha-upplevelser. Nyckeln till att lyckas med kuren är att ha attityden av självklarhet, känner du dig tvärsäker på kuren och hur du ska bemöta hennes frågor så kommer det att smitta av på henne.

kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mamma1111
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 30 sep 2019, 20:24

hur gör man när man ska fira högtider?!!

Inlägg av Mamma1111 »

Hej! Vi kurade vår dotter i slutet på september och det har gått bra skulle jag säga. Inga större konstigheter egentligen men vi har också blivit rätt låsta med hennes tider och har fått anpassa livet efter hennes sovtider vilket ibland är lite trist men vi får i alla fall sova hela nätterna och det är vi väldigt glada för! Nu till min fråga. Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar när man ska till exempel åka iväg på julafton eller när någon fyller år? Man är ju livrädd att hela kuren ska skita sig om man en dag typ som julafton inte lägger henne i sin säng klockan 19 som hon är van vid? Vi kommer tyvärr inte ha möjlighet att sova kvar dit vi är bortbjudna på julafton, och jag har lite panik över hur vi ska göra? Man kan ju inte strunta i hela julfirandet tänker jag? Har ni några tips på hur vi kan göra? Sen har vi lite andra funderingar inför framtiden? Är det ingen som har erfarenhet av när dom är lite större alltså typ 1,5 år och ibland vill sova tillsammans med oss i vår säng eller om vi framöver ska fira något? Hur gör man?! HJÄLP snälla!?

Kramar från en förvirrad mamma :)
Född 190129
Kur start 190926
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 8 mån, gråter fortfarande innan hon somnar (dag 5)

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ledsen ser du inte fick svar på denna. Hur gick Julafton för er? :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"