Kvällstrött

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Kvällstrött

Inlägg av KarroA »

Hej

Vi kör SM på vårt andra barn, nu drygt 5 v och har följt schemat enligt nedan i 2.5 v nu.

8-9 mat och vaken
9-11.30 sömn
11.30-13 mat och vaken
13-15.30 sömn
15.30-17.30 mat och vaken
17.30-19.30 sömn
19.30-22.30 mat och vaken

Det vi märker är att han inte sover 2.5 h någon gång på dagen. Plus att han verkar vara oerhört kvällstrött, så kvällarna är i princip omöjliga att hålla honom vaken på även med 20-min lur.

Är det någon annan som har erfarenhet av en kvällströttis? Kan man redan nu låta honom sova på kvällen? Ex med schema:

7-8.30 mat och vaken
8.30-10 sömn
10-12 mat och vaken
12-14 sömn
14-16 mat och vaken
16-18 sömn
18-20 mat och vaken
20 Godnatt
22.30 Väckas för mat
4.00 Nattmål

Blir fortfarande de 16.5 h som han bör sova vid en månad, men mer tonvikt på morgon/dag. Det enda är att han då får 4 stora mål och inte 5. Bör jag lägga in en 3 h vakenperiod tidigare på dagen istället för att få 5 stora mål fram till 2 månader?

Han sover inte över 01-målet självmant än och som det är just nu äter han runt 01, sen runt 04 och vaknar igen vid 5-5.30 och är orolig.
Tar tacksamt emot tips om någon annan haft det så också?

Tack på förhand!
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kvällstrött

Inlägg av mamaA »

Hej! ursäkta att du fått väntA, vi har lite tekniska problem med att kunna logga in och svara.

Ja visst kan lägga tidigare inför natten men schema är det lite för tidigt för, lagom vid 2-3 månader. Du kan väcka vid en bestämd tid på morgonen om du vill det men sen får du styra upp en rytm beroende på hur länge han orkar vara vaken och sen sover, det kan ju vara lite olika vissa dagar.Klarar han 2 timmars vakentid kan du satsa på 2-2 rytm, alltså 2 timmar vaken och två timmar sov. Sista sömnpasset innan natten brukar bli lite kortare för de vaknar gärna i skarvarna då(klassiskt för många).

Inga 3 timmars vakentid under dagen men sista vakenpasset kan vara lite längre. Det är svårt att hinna med 5 mål under dagen, tänk 4 + ev en extraslurk innan läggning.

kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Kvällstrött

Inlägg av KarroA »

Hej

Tack för svar!

Ok, blir lite förvirrad då schemat vi följt är taget från sammanfattningen av SM. Där förstår jag det som att det är det som är lämpligt från 1 månad, naturligtvis bara som riktlinjer dock eftersom man fortfarande ska anteckna hur barnet äter/är vaken/sover för att kunna se deras egen rytm. Eller har jag förstått fel?

Hur ska vi tänka kring nätterna som fortfarande är stökiga? Uppvak minimum 2 ggr men oftast fler.
Minns så lite från när vår dotter var i samma ålder, men vad jag kan komma ihåg tog vi inte aktivt bort 1-målet utan måste bara ha börjat sova över det. Bör vi bara vänta ut det?

Kram och tack
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kvällstrött

Inlägg av mamaA »

Hej!

Fram till ca två månader följer du rytmen först 1,5 vaken 2,5 sova och sedan lite justerad för mer vakentid där det går. Vid två månade brukar det vara läge att införa 11-12 timmars natt(fast ni verkar redan vara på god väg) och då sätter man ett schema som sen brukar fungera gnisselfritt(nästan) efter 1 månad.

Jag har aldrig gjort ngt åt nattmålen förrän vid 2 månader men man kan vagna bort det första tidigare med ett 3-nätters kur. Vissa barn sover över dem självmant, andra inte men ni kan ge det lite längre tid och vänta och se. Hur är det med övriga faktorer såsom mörkläggning, endast rött ljus eller ficklampa under kudden vid nattmålen, korta nattmål så han inte hinner vakna till?

Du kan absolut lägga honom tidigare inför natten och bestämma en morgontid och se var det leder er rytmmässigt, tekniskt sett så är det samma som ett schema förutom att man ännu inte använder sig direkt av verktygen lika mycket vid uppvak än.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Kvällstrött

Inlägg av KarroA »

Hej

Tack för svar och ursäkta min väldigt sena respons! Livet med bebis och 3 åring alltså - dagarna flyger iväg. 😊

Vi har börjat med att försöka ha samma tid för att vakna varje morgon och att han somnar vid 20 för att sen väckas för att äta kl 22.30.
Nätterna varierar men är fortfarande väldigt stökiga jämfört med vad jag kan minnas med hans syster. Han vaknar minst 2 ggr för att äta och har nätter där han vaknar varje timme. Tidiga morgnar har han heller ingen ro, utan det känns som om hans mage drar igång så att han vaknar vid 5-6 efter att ha ätit vid 4 eller 5-snåret.
Vi har helt mörklagt och jag tänder bara väldigt svagt ljus där jag ammar. Amningarna är relativt korta, men han behöver alltid bytas på då det är bajs i varje blöja. Han somnar dock alltid om fort på natten. *peppar peppar ta i trä*
Inväntar att han blir 2 månader och ser hur det utvecklar sig som du skriver. Hoppas verkligen på att få sova 22.30 - 04 snart. Lustigt hur perspektiv förändras snabbt, så att det skulle kännas som oceaner av sömn. 😊

Kram
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kvällstrött

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vad händer om du INTE väcker 22.30 för mat? Förstår att du vill få i honom ett mål innan du lägger dig men för vissa barn funkar det inte att väckas så tidigt utan det är bättre att låta dem sova så långt de kan sammanhängande först innan nattmat. Värt att testa!

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Kvällstrött

Inlägg av KarroA »

Hej!
Definitivt värt att testa, tack snälla för tipset! 🙏🙏
Vänligen
Karolina
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Kvällstrött

Inlägg av KarroA »

Hej igen

Nu har vår lille precis blivit två månader, så vi ska sätta ett schema. Vad gäller med amningen nu? Går man ifrån SM att han ska äta två ggr inom 1.5 h på varje vakenpass?

Kram
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Kvällstrött

Inlägg av KarroA »

Fyller på lite med mer frågor. 😊
Trots att detta är barn nummer två som vi kör detta med känner jag mig helt villrådig. 🤔
Tror att det delvis beror på att med storasyster fungerade allt "som det skulle" och med lilleman är det lite tuffare.
Eftersom vi upplevde att han inte gick att hålla vaken alls på kvällarna, så ändrade vi ju till att han fick ta natt kl 20 redan för några veckor sen. Det har funkat, han vill sova, men inte själv, så tyvärr har han sovit på någon av oss i soffan för att sen somna klockrent i sin säng efter 22.30-målet. Han äter fortfarande två gånger på natten, vilket hans syster slutat med vid det här laget. På dagarna sover han inte mer än 45 min utan att vakna till, förutom några enstaka pass. Skulle kanske tyda på att han får för lite mat, men han går upp i vikt väldigt snabbt. Vägde 3100 när vi kom hem och nu vid 9 v väger han strax över 6 kg.
Nu är det ju som sagt dags att göra ett mer fast schema. Vill ni hjälpa mig med ett förslag? Bör vi göra 12 h natt redan nu (19-07) för att ha kortare sovpass på dagen eftersom han sover sämre då? Enligt de få anteckningar jag har från samma tid med hans storasyster höll vi fast vid kl 20 och hade nedan schema vid 2 månader.
För att sen lägga henne vid 19 vid knappt 6 månader tror jag. Då flyttade hon till eget rum och sov då automatiskt över 04 målet så att hon sov 12 h.

7.00 vakna och mat
8.30 sova 1.5 h
10.00 Mat
12.00 Sova 2 h
14.00 Mat
16.00 Sova 1.5 h
17.30 Mat
19.30 Kvällsslurk
20.00 Godnatt
04.00 Nattmål

Är som sagt helt villrådig med hur vi bör göra, eftersom det känns som att varken dagar eller nätter "funkar". 😔

Tacksam för hjälp!
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvällstrött

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det schema du listar ovan är samma jag hade med min son. Det kan vara så att lägga honom 19 istället och bara ha 45 min på kvällen passar herren bättre. Här få du själv känna in. Men det ovan är klassiskt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Kvällstrött

Inlägg av KarroA »

Ok tack!
Men vad gäller med amningen? Ska han äta inom kortare period nu, eller bara en gång vid Mat-klockslagen?
Igårkväll ville han inte somna, utan somnade strax före 21 för att sedan väckas och ammas vid 22.45. Då sov han till 3.20 och sen till 6.40. Alltså bästa natten i hans liv än så länge. Så nu blir jag frågande till om vi bör "backa bandet" och ändå hålla honom vaken på kvällarna enligt "schemat" som föreslås från början i sammanfattningen av SM. Vad tror ni?
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kvällstrött

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej inte läggning senare, runt 2 månader brukar det vara vanligt med natt runt 20. Jag försöker minnas hur lång tid måltiderna bör ta runt 2 månader men tror inte att jag hade mindre än 1,5 timme då för mina barn ville äta en gång först och sen påfyllningen precis innan 1,5 gått. Man har ju som mål att dra ner tiden på ätandet så att sträva efter runt 1 timme kan vara målet men att det ett tag att ta sig dit.

Med min yngste så hade jag svårt att få honom att sova tillräckligt länge på dagen medan nätterna var ok, dock svarade han inte på vagning/buffning. Efter en rejäl rannsakning insåg jag att jag verktygade för mycket för att det skulle kunna fungera och när jag började att backa rejält runt 2 månader så började buffningen fungera. Kan vara något att fundera över! Vissa barn måste man helt enkelt övertyga rejält att det är den vuxne som bestämmer när det ska sovas.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Kvällstrött

Inlägg av KarroA »

Tack för svar!
Ok, då håller vi på läggning kl 20.
Hoppas att lite längre mellan matpassen gör att nätterna snart blir bättre också.

Vill du berätta lite mer vad du gjorde när du "verktygade för mycket"? Eller du menar bara att du vagnade och buffade för länge varje gång?

Kram
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kvällstrött

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ja mamaA menar att hon vagnade och buffade både för länge och för ofta. Här gäller att man inte tilldelar för mycket "Mys".

Läs under våra favoriter om "thai massage" tråden!!!

Jag fastnade också i vagnträsket. Det tog en del mod för mig med att faktiskt våga lita på att sonen kunde och ville reda ut lite själv.

Ni måste göra "baksteg" så sonen kan göra "framsteg" :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KarroA
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 17 nov 2016, 10:58

Re: Kvällstrött

Inlägg av KarroA »

Ok tack.

Läste den tråden. Än så länge använder vi ju inte ramsan och solfjäder mm för honom, men jag förstår poängen med att inte va på och vagna mm så fort han piper det minsta.

Försöker sätta ett schema men blir tveksam kring om jag ska ta det klassiska eller ett där jag ger mer utrymme för tendenser jag sett hos honom. Har nog lite tappat självförtroendet i att detta kommer va lika framgångsrikt som med storasystern och då blir jag nojjig att det inte kommer funka om jag går ifrån det klassiska som vi följde med henne men samtidigt ska man väl bygga schemat på det man noterat?!
Jag har nog också för lite tålamod och vill helst att allt ska funka redan nu vid 2 månader, för att ATT det funkade är allt man minns med systern. Inte vägen dit fram till typ 6 månader.
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"