Gör jag rätt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Först och främst: Har ni gått över till två lurar än? Det borde råda bot på tidiga morgnar men det är vanligt att kämpa med det i ett bra tag. Hur ser ert schema ut?

I övrigt är det som gäller när man tappat bort sig att backa rejält, buffa eller solfjäder är verkligen krisverktyg och att ta upp och amma är som du själv säger bara något som gör det än svårare att komma i rätt vanor igen. Låt ramsan och husljuden jobba, stå emot frestelsen att gå in i rummet.

Det är lätt att det blir frågor när man varit iväg och det varit lite annorlunda om det verkligen ska vara som vanligt igen och då är svaret att jo, det är precis som vanligt och det förmedlar du genom att göra som du gjort innan, dvs inte gå in utan ramsa och husljud, så lite så möjligt även om en rejäl ramsdiskussion några sovpass kan krävas.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Hej igen!

Ja vi har gått över till 2 lurar. Han vakna fortfarande kl 06:00. Sen börja han som sagt vakna kl 05:00 och har gjort ett bra tag. Nu har han även börjat vakna kl 3:30 sen två dagar tillbaka.
Jag ramsar och han blir mer och mer ledsen.
Till slut tog jag upp honom och amma och la han igen.
Jag har läst i boken och tycker situationen med Saga passar in på oss.
Så i natt startade vi omkurning.
Det gick bättre än förväntat. Jag kunde buffa honom igen så han blev lugn. Men behövde bara göra det 2ggr under nattens gång.
Man kan märka att han vet vad som gäller men har varit förvirrad och arg för att jag har släppt in vargen.

Nattens gång gick såhär:
Lägger: 18:14 somnar direkt
Vaknar 18:50 arg, och riktigt ledsen.
Buffar han lugn ramsar ut. Han gnäller länge.
19:23 bekräftar
20:40 vaknar, buffas lugn ramsar ut.
Gnäller och vänder sig en del. ( vi har skaffat kamera i rummet så vi kan se vad han gör)
21:04 påminner, blir jätte ledsen.
21: 05 buffar i 3 min, ramsar ut
21:14 bekräftar
23:24 vaknar till och gnäller. Ramsar 4ggr
Tyst direkt.
05:05 vaknar ledsen, ramsar 4 ggr
Gnäller från och till och rör sig hela tiden.
Man ser på kameran att han prövar somna om men kan inte.
05:45 tar upp honom (använder marginalkvarten)
Är ändå glad trots nattens gång. 😊

Vet inte hur jag ska göra med vargtimmen? Efter att jag har ramsat är han ju inte ledsen bara gnällig. Kan se att han har jätte svårt för att somna om.
Och kan väl inte vänta hur länge som helst tills han somnar om? Eller ska man det?
Så blir kl mer än kl 06:00.




Schemat är 6-18:00 någon gång 18:30
Verkar som han bara kan sova 11,5 timmar om natten.
Vaknar kl 6:00 ammas
Äter frukost kl 7:00
FM lur 8:30- 9:15 (45min) någon gång låter vi han sova tills han vaknar. Men är aldrig mer än 1 timme.
Lunch 10:30
EM lur 12:30 -14:00 (1,5 timme)
Mellis 14:15
Middag 17:00
Bad 17:30
18:00 välling
18:15 skrattet till godnattet
18:30 sova

Men det har varit olika någon gång lägger vi han redan kl 18:00 eller 18:15
För att han är så trött.
Men han är inställd på att vakna exakt kl 05:00 fortfarande.
Så jag undrar om han kanske ska läggas kl 19:00 så han får 11 timmars sömn.
Och sover 3 timmar under dagen?
Så håller de 14 timmarna.

Vet att det står att helst ska dom sova 12 timmar. Men det har han aldrig riktigt gjort.

Hoppas annars att du har något råd under vargtimmen.. för jag har prövar allt som står i boken. Och han blir så ledsen även om han lugnat sig när jag tar upp honom.

🙏🏽
Gabriel 181230
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker det är dags att införa väckarklocka ordentligt och inte heller låta honom NÅGONSIN sova tills han vaknar. Detta ger fel signaler!

VI använder så att det är VI som väcker och har kontrollen, på det viset kan sonen slappna av och LITA på att mamma och pappa verkligen HAR KONTROLLEN! Så väck efter 45 min. Väck alla lurar! Sen är nyckeln på morgonen och vargtimmen att VÄCKA! Vissa barn är ställda på 06 vilket är helt ok. Ställ då väckarklocka på 05.55 i början, läs om hur det går till här på forum! Har han 100% KOLSVART i sovrummet om du går in kl. 12.00 mitt på dagen och stänger dörren. Ser du handen framför dig?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Här är en tråd jag rekommenderar. Läs svaren från "Gäst" som är extremt bra svar!!

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... +vargtimme
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Hej supermammorna här inne!
Jag har haft det upp och ner med Gabriel i några månader nu.
Kuren har helt försvunnit mellan ”fingrarna på oss”
Han lyssnar inte alls på ramsan längre, det gick bra länge. Vi behövde bara ramsa och han la sig direkt när vi la honom i sängen. Och vakna han kunde vi ramsa igen.
Men så var det några kvällar då han haft nattskräck och varit otröstlig.
Till slut har jag ammat honom. Och nu har vi fastnat i amma träsket.
Min ursäkt är trötthet och klarar verkligen inte höra honom gråta så där och kalla på mig. Det gör så ont i hela min kropp.

Jag vill bara veta om vi kan någonsin komma tillbaka igen?😢

Han kan bara sova om jag ammar honom till sömns nu.
Verktygen går inte att göra på honom längre. Han är för stark och gråter så han tappar andan om jag håller honom i solfjädern.
Buffar jag så sätter han sig upp med rumpan i vädret och slänger sig på sidan.

Kan man lura om med bara ramsan? Även om man hållit ”paus” från den i ca en månad nu.

Gabriel har precis fyllt 1 år. Är i en spring nu och är inte långt ifrån till att börja gå själv.
Han äter bra trots amning på natten 3-5 ggr.
Vaknar runt 6:00 kommer i säng runt 18:00.
2 lurar på ca 45-60 min vardera.

Väldigt tacksam för svar då jag känner mig vilse och som en dålig mamma .🙏🏽😢
Gabriel 181230
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka.

Så svaret är JA det GÅR! Men tyvärr blir oftast en andra kurning betydligt tuffare av just de skäl du beskriver. SÅ då behöver man ÄN mera tålamod och målmedvetenhet samt den där "attityden av självklarhet". Kom ihåg oavsett så rekommenderar vi att du har spjälsäng kvar tills han är ca 4 år och trotsen är helt över innan du byter till "stor" säng. Så överväg INTE det alternativet.

Han är ju 1 år nu och du kan om du vill övergå till 1 lur. Dvs. 12 tim natt och 1,5 tim middagslur. Vilket kommer att vara det bästa för er.

Mitt råd är att du går inte under kurforum för barn över 1 år och börjar läsa runt där! Där finns flera trådar på det som kurat om, hur de kurar sina 1-åringar m.m. Börja där och börja läsa boken 3 ggr till, speciellt så du själv förstår vart det kan ha gått fel och hur du hittar attityden att börja om.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Hej Torsmamma!
Tack för fint välkomnande.
Jag bestämde mig igår för att börja idag.
Inatt var bara för hårt och fick ingen sömn. Gabriel vakna verkligen varje timme och kan känna hur otrygg han är i sin säng.

Jag har läst så mycket här inne på kurbarn över 1 år.
Så jag tänkte eftersom han har buffats innan så är det inte helt okänt för honom.
Som inte heller var då jag denna gång hade rätt attityd och var bestämt på att det ska gå.
Första gjorde han motstånd men det gick snabbt över.
Andra gången jag fick gå in igen så la han sig tillrätta själv 😳
Han är så duktig och vet redan igen vad som gäller.
Ska nu inte säga för mycket men han har sovit i snart 1,5 timme.
Det tog 25 min första omgång.

Såg ut så här
Lägger 18:25 skrattade hela vägen in i rummet också när vi sa godnatt till lampan. Pappa sa godnatt och jag la tillrätta och börja buffa. Motstånd först men går snabbt över.
Går ut 18:28 ramsar 6x
18:30 Han skriker och verkar mest förvånad över vad som händer
Går in igen och buffar.
18:33 Ramsar 4x
18:37 påminner 4X
Han sitter upp och gnäller väldigt ledsamt känns som att han behöver min hjälp
18:45 Går in igen och buffar +solfjäder
18:51 ramsar 10 x tills jag känner att den tar
18:53 bekräftar 4x
18:53 tyst!

Vi har inte övervägt att han ska ha större säng så den får han behålla länge till.

Vi har skaffat en större vagn som han gärna vill sova i men på rygg. Han somnar när vagnen är stilla så han kan faktiskt sova länge i den.
Ska vi ändå använda ramsan när han somnar där? Eller är det okej som vi gör nu Vaggar till sömntung bara?

Vi har gjorde nytt schema som ser ut så här:
Vakna 06:00 ammas eller välling
Frukost 07:00
Fm-lur 20 min 8:20-08:40
Lunch 10:30
Em-lur 12:15-13:45 (1,5 h)
Mellanmål 14:00
Middag 17:00
Bad 17:20
Välling 18:10 ca
Skrattet till godnatt 18:15- läggdags
Sova 18:30

Vill gärna höra vad som tycks om det? Tycker att schemat är det svåraste av allt i kuren.

Har också funderat på bara en lur, men vet inte om han är klar till det.
Men om det nu inte alls går att få han till och sova 1,5 timme på eftermiddagen.
Så kanske vi ska skippa morgon luren på 20 min.
Vad tycker du?

Han vakna precis nu kl 20:40 gick in och buffa det tog 2 min i det hela med ramsan.
Han somna om direkt.
Kändes inte som det behövdes men gjorde det ändå.
Tänker jag ska göra exakt som lathunden, så första natten ska man ju gå in även om det behövs eller inte.
Känns bra iallafall🙌🏽☺️

Tack för snabbt svar 🙌🏽
Gabriel 181230
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vilken toppenstart ni har! Så när du kommer in och han lägger sig ner och är "redo" för buff, då vänder du och GÅR UT igen. Överarbeta inte detta! Han som du säger "vet" att NU kommer buff, jag är REDO!!!
Om du då buffar, lär du få en rejäl utskällning när du slutar. Så överbuffa inte nu! Låt ramsan göra jobbet och eftersom du redan märker att den "tar" så låt den också göra det jobb den skall. :)

Ang. schemat. Jag ser du har 30 min kortare natt! Vi rekommenderar ju 12. Så i det fallet MÅSTE du ha en fm lur, vilket kan vara svårt ändå. Jag rekommenderar du har 12 tim natt och 1,5 tim middagslur men kan lägga den runt 11.30 (om han går upp 06).

Lycka till inatt nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Uh puh! Det blev svårare framåt natten.
Han vakna igen 01:30 och vi hade verkligen en kamp fram till 03:15 han blir arg när han ska buffas men lugnar sig igen efter några omgångar buffning. Fick gå in en del gånger under den tiden.
Pröva verkligen och bara buffa honom sömn tung. Men som du sa han blev arg när jag gick ut.
Men jag fortsatte påminna och ramsa. Sen börja jag göra husljud till slut ca 03:00. Vet inte varför jag inte tänkte på det innan. :shock:
Då somna han själv och jag kunde få in bekräftelsen ramsan 4x.
Väckte honom kl 6:00 men ett tjohej så han nästan blev rädd Och fick ammas av mitt sprängfyllda bröst. :roll:

Fm luren- i vagn gick super!
Em luren- väldigt många protester när jag skulle markeringsbuffa men somna direkt efter ramsat ut 4x
han vakna efter 1 h och 20 min.
Ramsa lugnt 4x han somna igen på 2 min. Väckte honom 14:00 använde marginal kvarten.

Det verkar verkligen som ramsat tar, tror jag fått bra kontakt med han igen på den.

Så i natt Tänker jag verkligen minska trafiken om vi inte kommer till krisläge förstås.
Men är lite osäker för jag har läst här inne att omkurning för över 1 år kan första natten ta två nätter.
Ska man då göra natt 2 som natt 1 igen?
Och är det okej att markeringsbuffa vid läggning?

Hoppa att du hinner svara innan jag börjar kvällen.🙏🏽
Gabriel 181230
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Kan jag redan nu ändra hans schema? Eller ska jag vänta tills uppföljningsveckan?

Så det vill säga 6-18:00 (12h)11:30 lur (1,5) ?
Vill väldigt gärna bara ha en lur. Så han kan bli mer redo för dagis som han startar på om 2 månader.
Gabriel 181230
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Ja, då tycker jag ändra nu på en gång, men det är inte ofta jag säger det. SE det som en engångsföretelese!

Nej, se det som slutbuffat tycker jag. Som du märker så är det INTE verktyget för er längre! KÖr på ramsa och husljud. :D :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabrielsmamma
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 aug 2019, 17:39

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Gabrielsmamma »

Han blev lagt med tillrättläggning och kort solfjäder. Inga protester alls!!!!.😃

Ramsar ut 4x, 2 sek gnäll det var det!

Snabbaste läggningen på läänge!!
Är så lycklig vet att natten inte är över men fan vad bra det känns och fan vad han är duktig🥰❤️

Denna här gången ska vi inte tappa det igen, det vill jag lova fan på. Sista gången vi är här med sömnbrist och förvirring. Nu ska han bli en säker sovare och jag ska få min skönhetssömn igen 🤗

Och skulle vi mot all förmodan hamna i trubbel igen så vet jag vart jag ska vända mig. Och tidigare denna gång.

Känner mig så pass läst på och säker att jag tror jag klarar det från nu💪🏽

Men tusen tack för stöd och hjälp Torsmamma!🙌🏽❤️
Gabriel 181230
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat! Heja er nu! :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"