Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Spymlis
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 27 jul 2019, 13:15

Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av Spymlis »

Hej!

Har precis passerat vår 4e kurnatt. Vi har fått till det bra fram till midnatt där det verkar finnas en magisk 5 timmars puckel (?). Godnatt är 19:00 och beroende på om han somnat in 18:55 eller 19:10 så vaknar han till ganska exakt 5 timmar efter. Andra natten räckte det med ramsax2 för att somna om. De senaste två nätterna har inte det fungerat, frågorna stegras och han börjar böka runt och hamnar till slut på mage (han är en liten ryggsovare, tycker ej om att ligga på mage. Kikade in i mörkret och såg liggläget, han såg aldrig mig). Här börjar sedan krånglet. Han överröstar ramsan med sina frågor som till slut övergår i hulkande gråt. Jag går då in och vänder till rygg, somnar sedan om efter några vändor ramsa.

Under vargtimmen krånglar det mer. Jag försöker föregå med ramsa när han börjar vakna till, innan det stegras. Men börjar böka, vänder sig till mage, överröstar ramsan, jag vänder till rygg, nöjd ett tag, påminnelse ramsa, börjar nu halvt somna om. Börjar böka igen och allt börjar om. Nu på morgonen såg det ut såhär:

04:30. Vaknar till och börjar prata för sig själv. Avvaktar lite.
04:38. Börjar fråga. Ramsax2 .
04:45. Börjar böka, vänder sig till mage.
04:50. Överröstar ramsan, jag avvaktar frågorna stegrar och börjar bli till hulkande gråt. Ramsar högre men den försvinner av hulkandet.
04:58. Jag vänder till rygg. Ramsax4. Påminnelse och bekräftelse ramsar. Tyst.
05:25. Repetition av ovanstående, minus pratar för sig själv, frågorna kommer nu istället direkt. Tystnar efter vändning till rygg, ramsa x4 i 2 omgångar.
06:15. Vaknar, vänder till mage, jag vänder till rygg och går ut utan ramsa denna gång. Börjar fråga och hulkgråta på nytt, bökar och vänder sig till mage. Är tyst ca 5 min. Börjar sedan fråga på nytt. Jag avvaktar. Frågorna stegrar, ramsax2. Överröstar ramsan. Jag ramsar högre x4, tar inte. Forsätter fråga, nu halvt om halvt hysteriskt igen. Jag går in och gör solfjädern ca 2 min till han lugnat sig. Ramsar och går ut. Fortsätter fråga.
07:00. Godmorgon världen!!

Liknande scenario natt 3, men då somnade han om ca 06:40, använde då marginalkvarten och väckte honom 07:15.

Undrar nu detta:

1) 5 timmars vaket. Det har varit lika sedan andra kurnatten att han vaknar efter 5 timmar, verkar inte vilja ge sig. Ramsar jag för tidigt? Skall jag avvakta längre? Kommer det ge sig?

2) Gör jag rätt i ovanstående gällande magvändningen? Hur skall jag annars hantera bökandet och vändningen till mage, ramsan tar liksom inte i magläge, han blir tokig och går ej att lugna (kanske om jag fortsätter ramsa i oändlighet eller avvaktar längre men har inte testat då frågorna bara stegrar sig om jag väntar längre). Vad göra? :-) Kan fortsätta såhär om jag vet jag är på rätt spår, tålamodet finns. Men är osäker på om jag gör rätt!

3) Han var inatt vaken från 06:15 fram till Godmorgon 07:00. Han blev då trött redan 08:15 fast första sovstunden är först kl 09. Är det rätt att försöka hålla honom vaken så att han ändå följer dagsschemat trots tidigt uppvak?

Har mörkt rum och följer dagsschemat. Han somnar ibland in på 5-10 min, ibland tar det 20 min. Frågar mycket och högt vissa gånger, ibland somnar han in stilla. Han har god aptit, äter frukost (amning + gröt) och middag än så länge (smakportioner av vår mat, följt av gröt och slutligen amning ca 15 min innan godnatt), ej börjat med lunch. Är mestadels glad och nöjd med livet på dagarna.

Trots krånglet sover vi mer nu än innan kuren. Han har alltid somnat in ganska lätt, men vaknat för amning ca var 3e timme. När han runt 6 mån började bli för distraherad på dagen under amning så åt han mindre och vaknade oftare för mat på natten. Bestämde oss då att sluta med nattamning vilket gick superenkelt, pappa låg bredvid en natt, sedan var det slut med nattmålen! Fick således mer aptit på dagen.

Nattvaken fortsatte dock varannan till var 3e timme, varefter vi bestämde oss att börja med kuren. Men hoppas såklart på sömn hela nätter så småningom!! =D>

Tacksam för alla råd vi kan få.

Mvh,
Sophie
DOB 20-01-19 (beräknad 04-01-19)

Påbörjad kur 26 Juli 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

:!: Så först vill jag be dig att gå in under "Kontrollpanel/singatur" och skriva in ditt barns födelsedatum samt när ni började kuren. Allt blir så mycket lättare för oss då!

:?: Sen vill jag också veta hur ert schema ser ut.

För att ge ett mera generellt svar på din frågor blir de som följer...

Vi rekommenderar ju att man kurar på mage, MED larm!
Väljer man ändå att kura på rygg, så är det ändå MED larm!

När du säger att han vänder sig står du ju då inför flera faktum.

1. vi gillar magläget och det gör nog han också, egentligen! Men ni har övertygat honom om att ligga på mage = livsfara.
* Så i detta läget så vänder man på barnet och lär dem sova på mage helt enkelt, utan kuddar och andra krångligheter.

2. Ni vill absolut INTE ha magläge, av olika skäl. Då kan man prova bulla upp tillräckligt på sidorna så han inte KAN vända sig under några dagar kanske någon vecka.
* Här är svaret ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA dagtid så han själv kan vända sig åt alla håll och därmed välja själv.

3. Svaret är han vaknar efter 5 tim för precis som ALLA vaknar man till men han kan inte somna om antingen utan hjälp eller att få lära sig att somna och somna om på mage och därmed blir då inte detta korta uppvak samma som = Livsfara. De bara somnar om av sig självt oftast utan att man märker något.

Så som du säkert förstår anser ju jag att ni skall lära om lära rätt, ligga på mage = man sover gott hela natten. Öva på vändingar hela dagarna helst 5min/10ggr/dag! Ditt jobb är att övertyga honom om att magläget är perfekt för små herrar. Första natten på sin höjd kan du gå in och buffa lugn på magen så han förstår. Ut med bekr. ramsan x4. Sen gör du bara "markerings" buff andra natten när du lägger, ut med ramsan och låt den sen jobba. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Spymlis
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 27 jul 2019, 13:15

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av Spymlis »

Hej!

Tack för info, har lagt till födelsedata och påbörjat kurdatum (född 20/1/2019, påbörjad kur 26/7). Haha nu känner jag mig dum som inte testat mage på riktigt innan :lol: Testade nu på eftermiddagsluren med magläge, var en hel del gnäll, buffade en vända ca 3 ramsningsvändor men sedan sov han en 30 min lur... Kanske skillnaden nu var att han lades ner i mage direkt (= du är säker) och att jag såklart lät honom försöka iaf att somna in så. Har försökt innan när han vänt sig själv men uppenbarligen inte tillräckligt. Ok så nu vet vi att det fungerar och är mer poppis än trott. Får se hur det går nu inatt, tack för goda råd! Ska öva mer på mage, har säkert gjort det för lite då han varit en liten kräkbebis utan dess like. Lade jag ned mindre än en timme efter mat kom hälften upp igen på mattan :lol:

Schema ja, innan kuren sov han endast 30 min lurar åt gången och vi höll ett schema relativt strikt innan påbörjad kur. I samband med kuren har det utvecklat sig så att han börjar förlänga sina dagslurar (sömn föder verkligen sömn!) och mitt schema börjar bli svårare att hålla. Det är ju bra att han börjar sova mer på dagen, antar att 3x30 min var för lite (?) så vill ju inte väcka honom för att följa ett schema som kanske inte skall kvarstå. Hur skulle ett nytt passande schema se ut tro? Han förlänger som oftast det första 'morgonpasset'. I dagsläget ser det ut som följer (iaf till innan kuren påbörjades):

6:30 - 7:00. Godmorgon!
9:00. Morgonlur (vaknade då oftast efter 30 min, ibland blev det här ett längre pass på 60 min)
12:30. Lunchlur (vaknade då oftast efter 30 min)
16:00. Eftermiddags siesta (vaknade då oftast efter 30 min)
19:00. Godnatt

Vi har precis börjat med frukost och middag (vid lunch verkar han än så länge inte så pepp på mat, har testat inget intresse) så inte pillat in det i schemat med exakta tider ännu. Osäker här hur man ska tänka, hur långt innan/efter sovpassen etc? Innan amning eller efter? Just nu får han frukost när jag äter, ca 7:30. Middag när vi äter, ca 18:00. Har då god aptit. Vi har slutat nattamma helt. Har du ett förslag på mattider?

Tack för din hjälp!

Mvh
Sophie
DOB 20-01-19 (beräknad 04-01-19)

Påbörjad kur 26 Juli 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så precis som du säger ligger du rejält kort med sömn på schemat. Vanligaste är att man har 12+45+1,5+45. Jag förstår att du "trodde" att han inte kan sova mer än 30 min. Men se det kan de! ALLA! :wink:

Titta under klistarade favoriter och även schema förslag.

Till 7+8 mån behöver man korta ner med ca 30 min, men man måste ändå hålla sig till de naturliga sömnpassen. Här får man bestämma om man skall ha 3 lurar fortfarande och då gå ner till 12+45+1,5+20 eller gå över till 2 lurar 12+45+2. Men bestäm er innan och byt inte på 2 mån! utan se alla lurar som "förutsättningar" de behöver inte sova varenda sekund som klockan och schemat visar, utan man ger dem "FÖRUTSÄTTNINGARNA" och lite egentid lider de inte av. Många små lär sig att ligga och snacka en stund innan de somnar eller när de vaknar.

Ang. lurar skulle jag även rekommendera att du lägger långa luren på mage i sängen i kolsvart sovrum, speciellt som han inte sover mer än 30 min, då har han förutsättningarna att sova 1,5 i KOLSVART rum! Sover han sen låt oss säga 30 min fm och em, finns ju inget som hindrar er att ha schema 12+30+2+30 exempelvis och sen dra ner till 12+30+1,5+30. Fundera fram och ha en förberedd plan!

Sist, en 6 mån bebis har i princip ingen botten när de äter, men de har kort tålamod. Här gäller att man faktiskt har 3 rejäla måltider och 1 kvälsslurk. Så vill man väcka med amning eller flaska, ät sen en riktigt andra frukost inom 30 min. Sen RIKTIG lunch, liten mellis inför em luren och sen rejäl MIDDAG med familjen, för att få en sista påfyllning innan man lägger sig till 19. Sist MASSA skratt till gonatt, minst 20 min! POFF ner i sängen, tryck till med solfjäder och GÅ UT med den hurtigaste av ramsor.

Om du ammar eller ger flaska görs detta i samband med måltiden, vi gillar helst direkt efter maten så man faktiskt blir mätt på mat. Men ammar man och är noga där så kan man amma lite innan, ge mat och sen amma lite till direkt efter. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Spymlis
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 27 jul 2019, 13:15

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av Spymlis »

Hej igen!

Tack för alla råd =D> Skönt att höra det med att man ska ge förutsättningarna. Har varit lite stressad innan kring det med sovtiderna, 'ååh nu är han vaken 15 min förbi sin sovtid' och istället legat och pratat :roll: :wink: Men tänker finns förutsättningarna och han är nöjd så faller det mesta på plats ändå.

Gällande schema, hittade 'klistrade favoriter' men var hittar jag schema förslagen? Är det trådarna som ligger gällande andras frågor på just scheman under klistrade favoriter du menar då?

Då skall jag lägga in en lunch också och en eftermiddagssnack! Märker dock nu när jag börjat ge frukost att hans magmun fortfarande verkar vara omogen. Lade honom i magläge i babygymmet nu kl 11:10, han fick grötfrukost kl 7:30 och kräks ändå upp en rejäl portion gröt på mattan. Är så synd om det trots allt är en del i nattuppvaken, att han inte är tillräckligt mätt :( Det luktar ju också magsyra, vilket inte kan vara roligt att få upp i halsen i tid och otid (!?). Bett om råd från BVC, men de säger bara att det är normalt, vissa kräks mycket eller så får han bara upp överskottet.
DOB 20-01-19 (beräknad 04-01-19)

Påbörjad kur 26 Juli 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Omogen magmun är inte ovanligt och brukar bli bättre just när man introducerar mera "fast" mat. När du lägger för att sova på mage så är mitt tips att du lägger en "regel på ca. 7 cm" under fötterna på huvudändan. Då kommer den att höjas med ca 7cm och de kräks mindre och får upp rapar lättare. Han kommer dock förmodligen att "kasa" ner lite, men det går att exempelvis gå in när de sovit EXAKT 10 min och dra upp dem lite om man vill. När du märker att magmunnen är bättre så sänker du huvudändan.
Men BVC har i princip rätt, oftast kräks de upp överskott m.m. så var inte rädd att mata på. DU kan prova att mäta mängden som kom upp någon gång och du kommer märka att av säg 1dl mat kommer max 1 msk upp. Så släng den vargen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Spymlis
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 27 jul 2019, 13:15

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av Spymlis »

Tack Tors mamma :-)

Idag blev det kaos, antar man bör gå mot nytt schema successivt... :-/ Förlängde lunchluren/tidiga eftm luren till 2 timmar, han somnade om efter en timme och sov vidare (i mörklagt rum). Problemet då blev att jag försökte klämma in en eftermiddagslur som då inföll kl 17 istället för det normala 16 (det för att bli trött i tid till godnatt kl 19). När jag lade honom för att sova 17 var han inte alls trött och gallskrek verkligen i ca 35 min innan jag gav upp och tog upp honom :-(( Ramsan tog inte, inte ens solfjäder och som sista åtgärd buffning tog. Det var som att han fick panik av att ligga där då han inte alls var trött. Har inte alls en varit nära att ta upp honom tidigare under kuren men detta var en annorlunda gråt. Åh ska kanske inte peta i hans schema mitt under kur, men är ju samtidigt nu han börjar få 'kunskapen' att förlänga sina lurar så att schemat behöver justeras.

Nu känns det som han kommer få panik nästa gång jag lägger honom i spjälsängen, han började nu gallskrika vid första ramsningen, som att 'men hallå vad gör du, jag är ju inte alls trött' som sedan bara eskalerade. Hur ska man agera inför ändring i schemat? Skall det ske sakta? Nu förlängde jag ju hans lunchlur med en timme vilket var en ganska stor förskjutning och hamnade alltså heeelt ur synk! :oops: Kände mig så dum och orättvis mor honom som en försökte lägga honom, såg egentligen att han inte visade några trötthetstecken alls. Har väl dessutom släppt in vargen i sängen eftersom jag 'räddade' honom därifrån... Men hörde på honom att det inte fanns en chans till sömn då.

Usch vad tokigt det blev :-/
DOB 20-01-19 (beräknad 04-01-19)

Påbörjad kur 26 Juli 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så hur blev det nya schemat? Inför man att nytt schema görs detta UTAN tvekan, rakt av! Man inför i 3 dagar och följer upp i 7 dagar INNAN man ens försöker utvärdera. Inga mjuka halvmesyrer här inte. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Spymlis
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 27 jul 2019, 13:15

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av Spymlis »

Dagen efter åkte vi på en rejäl förkylning som nu håller på att avta... Så sömnen gick från det bästa på lillens sex månader i livet tillbaka till nyfödd sömnen, dvs vakna var och varannan timme och endast 30 min lurar på eftm. Svårt att få att somna om då han var så snörvlig (har högläge på spjälsängen och använt näsdroppar men han blev snabbt täppt igen, efter en omgång med näsdroppar är han klarvaken och lite sur haha). Kör igång igen när förkylningen är över med nya schemat :-/ Vet man ju ska fortsätta som vanligt men han vaknade en gång i timmen i tre nätter av täppt näsa så gav upp. Nu sover han i vagnen i halvsittande läge, går mycket bättre. Han sover ändå längre pass nu än innan vi började med kuren. Inatt var första vaket kl 01:00, innan var det ca varannan - var tredje timme #-o =D>
DOB 20-01-19 (beräknad 04-01-19)

Påbörjad kur 26 Juli 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av TorsMamma »

Japp, tillbaka till sjävklarheterna så fort som möjligt är melodin! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Spymlis
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 27 jul 2019, 13:15

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av Spymlis »

Hej igen,

Är nu tillbaka efter en liten paus från forumet. Det började gå jättebra med nätterna när förkylningen försvann, han var lätt att natta och somnade om själv vidd uppvak (vilka var få). Nu har han blivit 8,5 mån och börjat vakna oftare igen, väcker sig själv av sina skrik var till varannan timme ibland. Somnar i början på natten om själv men framemot vargtimmen behöver han hjälp med ramsa och ibland buffning då han börjar gråta rätt intensivt :-(

Har även senaste veckan vaknat mitt i natten två nätter och varit otröstlig, men känner då inte igen gråten/skriken med ovan, utan dessa är mer 'jag har ont' skrik och han knyter även nävarna. Liknande beteende hade han som spädis när han hade magknip. Vi testade ramsa, sedan solfjäder och slutligen buffning men det hjälpte inte utan gråten blev värre. Efter 30 min ca tog jag till slut upp honom och vaggade samt strök över magen, då kom några pruttar och lugnet samt sömnen infann sig snabbt.

Detta har kanske inget direkt att göra med SHN kuren, men det stör allt vårt tidigare hårda arbete och dess framgång... :-(

Är dessa frekventa uppvak något som har med åldern att göra, tex separationsfas vid 9 mån? Mardrömmar med alla nya intryck? Lära sig krypa vilket han gör nu, kan det påverka? Finns det något man kan göra för att hjälpa? Han somnar ju ofta om själv, men det stör både hans egen och vår sömn tyvärr .

Det senare mer panikskriket/vad jag tror magontet, vad kan det bero på tro? Han har nu ätit fast föda i ca 4 mån och har god aptit. Han gillar att äta länge och ganska långsamt, går det för fort kniper han ihop munnen eller sitter bara med maten i munnen. Kräks också upp om det blir för mycket mat för fort. Han äter antingen våran mat eller burk, ganska stora bitar går nu. Testar även en del plockmat med ärtor, mozzarella och det går hem. Vårt schema ser ut såhär:

6:30 Godmorgon!
7:00 Amning
7:30 Frukost. Gröt med fruktpuré (havre eller grahams), smörgås med tex leverpastej
9:30-11:00 Sova
11:30. Lunch. Vår mat mixad eller burk. Lite frukt, banan eller fruktpuré/fruktgröt
14:00 Snack. Plättar med fruktpuré, banan.
14:30-15/15:30
17:30. Middag. Vår mat, mix eller burk. Gröt med fruktpuré. Plockmat, ärtor, majs, morot. (han gillar att växla mellen många smaker, för mycket av samma så tröttnar han).

Ska vi ge mindre fibrer på kvällen, mindre proteinrik mat kanske? Mer plommonpuré på dagen? Han bajsar ofta och då små mängder och ganska 'torrt'. Han har tröttnat på stor del av amningen, vill nu endast ha på morgonen. Kanske han får i sig för lite vätska? Är det någon speciell mat vi bör undvika? Är det något i schemat som är på tok? Letar febril efter svar, vill få ordning på allt inför nästa fas...

Har sökt runt om mage och mat men inte hittat något i forumet om just 9 mån och mardrömmar eller magknip.

Tack för att detta forumet finns!
DOB 20-01-19 (beräknad 04-01-19)

Påbörjad kur 26 Juli 2019
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vänder sig till mage och 'ber om hjälp'

Inlägg av Tin »

Hej,
du behover soka pa 8 manders angesten pa forumet (fast svenska bokstaver saklart), dar hittar du massor med information och anpassningar till vad som pagar. Det allra viktigaste nar det svajar for liten ar att inte borja svaja som foralder - du maste vara annu starkare/stabilare las konsekvent nar liten behover det som mest. Dvs andra inte pa nagonting sasom hur du agerar i vargtimman eller borja plocka upp etc. Uppvak i vargtimman ar en blixtsnabb pangramsa, foljt av mojligtvis mozart. Inget annat.
Varje ny grej ni som foraldrar hittar pa, kommer upplevas for liten att nu ar det fara och farde. Sa las pa om angesten vid 8 manader sa kommer du fa svaren du behover for att agera sakert.

Vad dricker liten? Vatten i pipmugg till maltiderna?
Du kan absolut reglera magen med maten, du ar vad du ater. Har ni andrat nagot nyligen?

Jag skulle absolut dra ner pa grotandet, och ata bara riktig mat bade lunch och middag istallet. Det gor gott i magen. HAn ar ju stor nu. Just fruktpureer kan stalla till det for magen dessutom.

Sen ar det snart dags for ett 9 manaders schema da kan ni passa pa att svanga runt lurarna. Ni har ju ett ovanligt upplagg med det langa luren forst, det blir da ganska tuff em/kvall.

Lycka till med lasandet.

kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"