Har precis passerat vår 4e kurnatt. Vi har fått till det bra fram till midnatt där det verkar finnas en magisk 5 timmars puckel (?). Godnatt är 19:00 och beroende på om han somnat in 18:55 eller 19:10 så vaknar han till ganska exakt 5 timmar efter. Andra natten räckte det med ramsax2 för att somna om. De senaste två nätterna har inte det fungerat, frågorna stegras och han börjar böka runt och hamnar till slut på mage (han är en liten ryggsovare, tycker ej om att ligga på mage. Kikade in i mörkret och såg liggläget, han såg aldrig mig). Här börjar sedan krånglet. Han överröstar ramsan med sina frågor som till slut övergår i hulkande gråt. Jag går då in och vänder till rygg, somnar sedan om efter några vändor ramsa.
Under vargtimmen krånglar det mer. Jag försöker föregå med ramsa när han börjar vakna till, innan det stegras. Men börjar böka, vänder sig till mage, överröstar ramsan, jag vänder till rygg, nöjd ett tag, påminnelse ramsa, börjar nu halvt somna om. Börjar böka igen och allt börjar om. Nu på morgonen såg det ut såhär:
04:30. Vaknar till och börjar prata för sig själv. Avvaktar lite.
04:38. Börjar fråga. Ramsax2 .
04:45. Börjar böka, vänder sig till mage.
04:50. Överröstar ramsan, jag avvaktar frågorna stegrar och börjar bli till hulkande gråt. Ramsar högre men den försvinner av hulkandet.
04:58. Jag vänder till rygg. Ramsax4. Påminnelse och bekräftelse ramsar. Tyst.
05:25. Repetition av ovanstående, minus pratar för sig själv, frågorna kommer nu istället direkt. Tystnar efter vändning till rygg, ramsa x4 i 2 omgångar.
06:15. Vaknar, vänder till mage, jag vänder till rygg och går ut utan ramsa denna gång. Börjar fråga och hulkgråta på nytt, bökar och vänder sig till mage. Är tyst ca 5 min. Börjar sedan fråga på nytt. Jag avvaktar. Frågorna stegrar, ramsax2. Överröstar ramsan. Jag ramsar högre x4, tar inte. Forsätter fråga, nu halvt om halvt hysteriskt igen. Jag går in och gör solfjädern ca 2 min till han lugnat sig. Ramsar och går ut. Fortsätter fråga.
07:00. Godmorgon världen!!
Liknande scenario natt 3, men då somnade han om ca 06:40, använde då marginalkvarten och väckte honom 07:15.
Undrar nu detta:
1) 5 timmars vaket. Det har varit lika sedan andra kurnatten att han vaknar efter 5 timmar, verkar inte vilja ge sig. Ramsar jag för tidigt? Skall jag avvakta längre? Kommer det ge sig?
2) Gör jag rätt i ovanstående gällande magvändningen? Hur skall jag annars hantera bökandet och vändningen till mage, ramsan tar liksom inte i magläge, han blir tokig och går ej att lugna (kanske om jag fortsätter ramsa i oändlighet eller avvaktar längre men har inte testat då frågorna bara stegrar sig om jag väntar längre). Vad göra?
3) Han var inatt vaken från 06:15 fram till Godmorgon 07:00. Han blev då trött redan 08:15 fast första sovstunden är först kl 09. Är det rätt att försöka hålla honom vaken så att han ändå följer dagsschemat trots tidigt uppvak?
Har mörkt rum och följer dagsschemat. Han somnar ibland in på 5-10 min, ibland tar det 20 min. Frågar mycket och högt vissa gånger, ibland somnar han in stilla. Han har god aptit, äter frukost (amning + gröt) och middag än så länge (smakportioner av vår mat, följt av gröt och slutligen amning ca 15 min innan godnatt), ej börjat med lunch. Är mestadels glad och nöjd med livet på dagarna.
Trots krånglet sover vi mer nu än innan kuren. Han har alltid somnat in ganska lätt, men vaknat för amning ca var 3e timme. När han runt 6 mån började bli för distraherad på dagen under amning så åt han mindre och vaknade oftare för mat på natten. Bestämde oss då att sluta med nattamning vilket gick superenkelt, pappa låg bredvid en natt, sedan var det slut med nattmålen! Fick således mer aptit på dagen.
Nattvaken fortsatte dock varannan till var 3e timme, varefter vi bestämde oss att börja med kuren. Men hoppas såklart på sömn hela nätter så småningom!! =D>
Tacksam för alla råd vi kan få.
Mvh,
Sophie