Hörrni jag har några små undringar som jag hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig med. Såhär ser vår tillvaro ut:
Schema-kaos: Just nu har vi en otroligt rörig tillvaro där det mesta infaller lite hejsan tjosan "så som det blir" (undra på att stackaren är förvirrad och trött när han själv skall styra sin tillvaro!). Man skulle kunna säga att dagen ser ut ungefär såhär:
Vaken 1,5h max
Sover 45 min - 1 timme
Äter från bröstet ett par min (tycks suga effektivt som fasen då han klunkar i sig direkt och går upp i vikt bra)
Vaken 1,5h max
Sover 45 min - 1h
Osv osv osv tills kl ca 18 då han får flaska av pappa för att sedan sova kring 18.45-19.00.
Jag finner det svårt att ens göra ett "önske-schema" på grund av vår snurriga tillvaro... hur tusan kan det se ut för vår del? Har spanat en del på andras scheman, men ta ett annat rakt av blir givetvis inte riktigt bra.
Mat: Lilleman äter lite men ofta efter BVCs samt min omgivnings råd att i början låta bebis styra helt och åt då typ en gång i timmen - vilket jag sedan inte lyckats ta mig ur helt då han nu äter i snitt varannan timme under dagen - var 3-4e på natten. Han orkar heller inte vara vaken mer än ca 1 timme (absolut max 1.5 men då är han nära sammanbrott av trötthet).
Han har sedan en vecka fått börja smaka mat. Han gillar avokado, banan, smör och mild havregröt hittills och visar stort intresse för att äta generellt vilket känns toppen! På kvällen får han ersättning ist för bröstet för att bli mer mätt (samt för att pappa får vara delaktig) då äter han mellan 100 till max 130 ml. Han visar störst intresse för gröten och får äta så mycket han vill av den vilket blir lite mindre än en halv portion 1-2 ggr per dag morgon och eftermiddag.
Sömnen: På natten sover han i spjälsäng i vårt sovrum. Efter natten, då han tappat den sablans nappen och vaknat femtioelva gånger så gör jag morgon när jag hör att han börjar jaga upp sig och inte kommer somna om själv. Han sover i regel inte sammanhängande mer än 3h på natten. Ofta kan han ligga och snacka med sig själv vid 05 för att sedan somna om själv inom max 30 min. Morgonen kan ske när som helst mellan 05 och 06.30. Han är en ryggsovare (sämsta för vår kille, har vi smärtsamt blivit varse) och jag har noll verktyg att lugna honom på rygg om han jagar upp sig i sängen (har haft honom i vagn någon enstaka natt - men då hamnar vi istället i vagnandet i all oändlighet med lika många uppvak ändå). Tupplurar sover han ca 4 om dagen ala runt 45 min till en timme blandat i vagnen och i sin säng. Hans sömncykel är 45 min då han oftast vaknar och har svårt att somna om.
Jag vill alltså kura min ryggis på mage. Vilken tar mig till nästa undran:
Ryggsovandet! Som så många andra har vi gått efter rådande riktlinjer och lagt stackarn på rygg där han sprattlat som en sköldpadda med armar och ben i skyn i 4 månader nu och sover otroligt lätt och oroligt. Vi kommer hyra ett andningslarm (babysense 2) inför kuren. Jag undrar dock om jag skall börja med magläget första kurnatten eller vänja in tidigare om larmet kommer innan kuren startar? Han ligger på mage på mattan/filten och leker och är stark i nacken, men ligger aldrig avslappnat på mage.
Hur introducerar vi magläget smidigast?
Vagning: Vi har två vagnar med bra liggdelar men jag tror de båda kan vara för smala för honom att ligga på mage i då han väl skall kunna ta ner armarna och byta ställning lite om han vill? Bör vi köpa en tredje större? Visst är det bara att lägga i andningslarmet under madrassen i vagnen?
Kurstart: Vi planerar att börja kura en långhelg när sambon kan ta en fredag ledigt. Är det för kort tid att ha en kurpartner tillgänglig? Han kan ju varken ta kurnätter eller dagar när han jobbar. Är det orimligt av mig att klara av dag 4 och framåt helt ensam?
Är så motiverad att äntligen skjuta ihjäl alla vargar vi kastat på lilleman hela hans liv!! (Samt på oss själva!). Vilken tur att vi hittat hit och kan styra kosan rätt medan han fortfarande är så liten.
Hoppas det finns någon rutinerad som kan hjälpa till lite
Kram från trött mamma samt ännu tröttare Elliot