Hjälp med SHN efter många månader med dåliga vanor.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Fijalisan
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 jul 2019, 07:16

Hjälp med SHN efter många månader med dåliga vanor.

Inlägg av Fijalisan »

Hejsan!
För fyra nätter sedan började med SHN med sonen på snart 15 månader. Vi har en äldre dotter som vi gjorde SHN med tidigt och vi fick aldrig några problem med hennes sömn just för vi började tidigt.
Nu till sonen, han sov massor och i eget rum tidigt. Allt gick som på räls för både barn och vuxna i familjen. Ju äldre sonen blev desto mer fick vi dock byta blöja på honom, som normalt sjönk inte hans bajsblöjor i antal utan de ökade med veckorna. Inget onormalt enligt Bvc då detta var enda symtomet, glad och nöjd kille annars. Vi tyckte dock inte det var normalt att byta bajsblöja mitt i natten när sonen bara åt under dagtid. Till sist kom det blod i avföringen och han fick diagnosen mjölkproteinallergi. Vi fick prova oss fram lite med ersättningar då han inte blev bättre av de vanligaste mjölkproteinfria ersättningarna heller men till sist fick vi en som hjälpte. Sonen var ca 5 månader vid detta tillfälle. Frid och fröjd tänkte vi men icke, när hösten kom hade han feber 4 av 7 dagar i veckan, hostade alltid, förkyld och blev mer och mer störd nattetid av detta. Han hade virus med feber under en vecka och sen följde en veckas hosta och direkt därefter nytt virus med feber och efterföljande hosta... så höll det på och till sist blev det akuten flera gånger för andningssvårigheter. Han fick diagnosen infektionsastma och misstanke om outvecklat immunförsvar och att det inte finns så mycket att göra mer än att ge medicin för symtomen, vilket vi ger direkt vid förkylning. Men detta kaos har gjort att vi fått störa hela SHN processen, vi gick från hela nätters sömn vid 4 månaders ålder till många uppvaknande med hostanfall, täppt näsa, gråt och vyssande när febern var som högst.
Nu är jag så trött på dålig sömn och vet att det inte behöver va såhär, vilket de flesta påstår när man beklagar sej över trötthet ”-småbarnsåren innebär dålig sömn.” Så låter de flesta.

Nätterna har vanligtvis sett ut såhär: Läggdags 19.00 (fastnade i buffandeträsket så kunde ibland stå 20 min tills hans somnade, gick man ut innan skreks det hysteriskt) Vaken i ca 1-2 timmar någon gång mellan 23-04, olika varje natt. Somnade efter mycket buff. Vaknade för morgon enligt sonen vid 05 (lät honom skrika och gråta fram till 06 sen orkade vi inte mer.
Detta har resulterat i en gråtande lång kamp på förmiddagen för att hållas vaken till 11 när han sover middag i 1,5-2 Tim. Han får alldeles för lite sömn men inget får honom att sova längre på morgonen fast han behöver.

Men nu till SHN, första natten har konstigt nog varit den bästa. Han somnade ganska snabbt på kvällen, verkade fatta poängen med ramsan, behövde bara gå in och lägga till rätta en gång. Vaknade som vanligt på natten men somnade om efter tillrättaläggande, påminnelse- och bekräftelseramsa. Vaknade vid 05 men somnade om efter påminnelseramsa, likadant 06 och sen vaknade vi med fest 07.
Såklart blir sonen sjuk med hosta, förkylning och feber så andra natten fler uppvak med en bajsblöja mitt i natten (inte hänt på måååånga månader) men somnade ganska lätt om efter blöjbyte med hjälp av ramsa. Vaknade ändå 05 och krånglade fram till 07. Sen har det blivit sämre för varje natt tycker jag. Han somnar för natten vid 19 ganska lätt, igår hade han dock bajsat så han skrek tills vi fattade det. Uppvak mitt i natten men somnar om efter en påminnelseramsa. Men nu två nätter är det krångel från 04 och fram till 07, man får ramsa några gånger tills han ger upp, lägger sej och ”somnar” men efter 15-20 min står han upp i sängen och så kör vi samma visa.. han har haft bajs i blöjan de två sista mornarna vilket är sådär bra tajming, hur ska vi säga till magen att det är natt?!
Från 07 fram till 11 skriker han hysteriskt för minsta lilla för han bara vill sova..
Hur bryter vi denna onda spiral?! Vad gör vi för fel? Somnande och fram till 04 har blivit bättre med SHN men efter 04 sämre.
Efter semestern börjar han förskolan och jag ska studera mitt sista år.. förstår inte hur varken han eller jag ska lösa dagarna när vi är såhär trötta!
Hoppas någon har några bra tips och pepp, är redan på minus energimässigt efter många månader med dålig sömn så tyvärr är uthålligheten sämre än vanligt. Rädd att jag kommer ge upp. Tack på förhand!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med SHN efter många månader med dåliga vanor.

Inlägg av Tin »

Hej,
sa fort och framst, vilken resa ni varit pa med sjukdom. Satter sina trotthets spar saklart, hos bade foraldrar och barn.
Anda sattet ur de onda cirklarna ar att fora in goda cirklar (aven om man ar sa trott att man knappt vet vad man heter).

Sa bajsandet: japp man kan reglera den genom att ge losande mat pa fm, och stoppande mat pa em. Har du funderat pa VAD han ater nar pa dagen? Exempel pa lösande mat ar typ päron, kiwi, aprikos, övermogen banan, katrinplommon, russin. Detta ges pa fm for att fa tarmarna att ga igang. Stoppande mat kan vara äpple, blåbär och grön banan. Och ger man detta i nagaon kapacitet pa em (du far hitta det som fungerar for er) sa haller sig magen i shack om natten. Hur magen reagerar har allt att gora med vad som stoppas i den, sa fundera pa vad liten ater om em kvallen.
Nar du styrt upp detta sa kommer atminstone bajsandet om natten forsvinna, vilket verkar vara en stor sovtjuv just nu. Sa borja dar.

Det ar ganska vanligt forresten att kuren svajar till pa dag 4a typ, just nar det borjar satta sig. Barnen kolalr lite extra med fragor/skrik om detta vekligen ar de nya reglerna.

Nagra fragor/funderingar:
Sa han far ingen extra somn nar det strulat nattetid? Utan 12 h natt plus en 1.5 h lur mitt pa dagen ar reglerna?
Varfor ligger dagluren sa tidigt? Kan du skriva ut hela schemat. Med mat inkluderat.
Jag antar att det inte buffas mer? Insomnande och omsomnande maste ske av liten sjalvt om man blir buffad till somns har man inte somnat sjalv.
Ar det backsvart i rummet?
Skrattet till godnattet?
Hur ar det med den fysiska aktiviteten? Ga, klattra, varje dag skall vara som ett traningspass, inne och ute.

kram Tin "heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Fijalisan
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 jul 2019, 07:16

Re: Hjälp med SHN efter många månader med dåliga vanor.

Inlägg av Fijalisan »

Ursäkta för sent svar! Livet med semester har kommit emellan och sömnen började helt plötsligt fungera utan nåååågra problem när vi efter någon dag fick ordning på bajsandet med hjälp av att ge olika typer av frukt! Tack så hjärtligt för tipsen!
Känns nästan som att jag inte vågar säga det högt eller skriva det här meeeen vår son sover helt fantastiskt nu, det är sååå längesen sömnen kändes så självklar som den faktiskt gör nu!
Hela familjen är gladare när alla är utvilade, sonen känns mycket tryggare och livet fungerar igen!

Det var nog som du skrev, en liten svacka där runt dag 4 för efter det har det bara blivit bättre och nu är det ramsan vid läggdags och sedan 12 timmars sömn utan skrik, hur fantastiskt?! De få gånger vi hört honom vakna till under natten har han oftast somnat om själv, de gånger vi fått gå upp och ge en omgång ramsa kan jag räkna på ena handen.
På något sätt känns det för bra för att vara sant! Haha! Att det faktiskt var så ”enkelt” i slutändan efter alla dessa vakna nattetimmar. SHN-metoden är fantastisk!!! Tack!!!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med SHN efter många månader med dåliga vanor.

Inlägg av TorsMamma »

Underbart!!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "