Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Johannasoderlund90
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 apr 2019, 05:12

Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågor

Inlägg av Johannasoderlund90 »

Hej,
Vi har precis genomfört dag 1-4 på SHN-kur och är nu inne i början av uppföljningsveckan. Hittade inte till forumet förrän mitt i kurnätterna och önskar jag hade hittat hit redan innan start för coachning av schema etc. Men men, nu är jag här.

Jag skulle vilja ha ett till par ögon som kikar på vårt schema. Men först lite bakgrund.

Theodor är född den 16 juni 2018 v. 28+1 (bf: 6 september 2018) och räknas till extremprematur pga. låg födelsevikt. Han har inga kvarvarande sjukdomar och förutom att han behöver några år att komma ikapp sin ålder så är han fullt frisk. Allt med honom räknas fortfarande utefter korrigerad ålder (bf) utom hand vaccionationsschema som går efter kronologisk ålder (hans födelse).
Vi har valt en filosofi av fri sömn, fri amning etc. sedan utskrivelsen från sjukhuset i augusti 2018 och det fungerade bra tills han blev ca. 5 mån (korr. ålder). DÅ började sömnen krångla i samband med ett förkylningsvirus (sammanträffande?). Han vaknade innan dess 1-3 ggr per natt. Första sömnen från ca. 20 varade i 3-6 timmar och sedan vaknade han för att amma med 3-4 h intervaller fram till ca. 8 då vi klev upp.
Har alltid sovit i egen säng i vårt rum. Alltid varit magsovare. Somnar nästan uteslutande vid bröstet varje gång han ska sova, men har "kunnat" sövas gungande i famnen på t.ex. sängkanten eller i bärsele.
Han har helammat sedan bf och ammar MYCKET fortfarande. Äter mat och plock varierat, ibland med ibland mindre, men fortfarande huvudnäringen från bröstmjölk. Han är en riktig snuttare som dagtid gärna äter en gång per timme. Går ALDRIG längre än 4 timmar mellan amningar på dagen, om så skulle hända är han riktigt hungrig och förbannad.
Senaste veckorna innan vi hittade SHN har han även börjat sova mycket dåligt på dagen. Även svårare att lägga ner i sängen efter han somnat som tidigare inte varit ett problem. Vi har undre denna tid öven flyttat två ggr på grund av vattenskada hemma. Men bor nu lite mer permanent i en och samma lägenhet i af till sommaren.

Theodor 8 mån (om 5 dgr) (korrigerad ålder)

Schema
sova natt: 19.30-07.00 (i spjälsängen)

07.00-08.00: amma, blöja, mysa
08.00-08.30: "frukost" sitter med när jag äter i af. brukar plocka med lite macka/äta någon sked gröt/lite katrinplommonpuré
08.30-09.00: tvätta om kladdig, ev. ny blöja, amma, busa
09.00-09.45: sova (i vagnen på balkongen)
09.45-12.00: amma, leka, byta blöja, klä på, leka, ev. ta oss ut (efter avslutad kur)
12.00-12.30: amma, busa
12.30-14.00: sova (i vagnen på balkongen/ute på promenad (efter avslutad kur))
14.00-16.30: social aktivitet (ÖF/sångstund/fika/promenad/leka med kompis), amma, blöja, gå hem (efter avslutad kur)
16.30-17.15: sova (i vagnen på balkongen)
17.15-18.00: leka med pappa
18.00-18.30: middag (ibland lite puré/plocka med grönsaksbitar i smör/majskrokar/katrinplommon), amma
18.30-19.00: ev. bad, tvätt, smörja in, pyjamas, bus
19.00-19.15: nattslurk
19.15-19.30: bus (skratt-till-godnatt)
19.30: sova

Misstänker att ni kommer tycka han ammar för ofta? Men påverkar det verkligen helheten? Det är ju hans sätt att äta.

Hur gick då kuren? Jag tog första 3, sen tog pappa 2 st (han ville passa på en extra natt, men han sov ganska mycket ändå), pappa tog första 2 dagarna och jag följande 3 dagarna.

natt 1
somnade på 30 min
vaknade och fick buff: 21.14 (tog 1h), 23.09 (tog 30min), 05.16 (tog 1h), väckte glatt 07.00
Väldigt ledsen och arg mycket och fick ofta ge PMx16

dag 1
9.00: vagnade 15 min sov sen till 9.45
12.30: vagnade 30 min, vaknade 13.30 vagnade 30 min, somnade ej om, "väckte" 14.00
16.30: vagnade 15 min, sov till 16.00, somnade ej om, "väckte" 17.15

natt 2
somnade på 25 min
vaknade och fick PM: 21.57 somnade om själv på 1 min, 00.04 somnade om själv, 02.25 somnade om själv, 02.37 (tog 2h), 05.14 ett litet pip (kan ha varit i sömnen) sover vidare, 07.00 väcker glatt

dag 2
liknade dag 1, med skillnad att han ej sov alls 16.30-17.15 (jag fick inte till min första vagning alls! Han bara skrek när jag släppte.

natt 3
somnade på 3 min efter några sekunders lätt buff och 10 sek solfjäder + ramsa x4 med bekräftelseavslut
vaknade och väntade tills tyst och gav bekräftelse: 21.10 (somnade om själv på 3 min), 03.52 (tog 1h 10min, fick även några PM), 05.22 (somnade om själv), 06.02 (somnade om själv på 12 min och fick en tyst bekräftelse i stängd dörrspringa), väckte glatt 07.00

dag 3
09.00: vagnade på 8 min, somnade sen själv, väckte 09.45
12.30: vagnade på 5 min, somnade sen själv, vaknade efter 43 min, vagnade ca 5-10 min, somnade, väckte 14.00
16.30: vagnade på mindre än 5 min, låg och pratade i några minuter och fick npgra bekräftelser när jag passerade, 16.38 sov han och fick en bekräftelse, väckte 17.15

natt 4
somnade på 20 min (med lite buff av pappa att inleda), mer motstånd än igår, lite likt natt 2.
vaknade och fick PM/bekräftelse: 03.34 (tog 1h), 05.43 (tog 10 min), 06.06 (tog några få minuter)

dag 4
09.00: vagnade på 3 min, tyst 09.07, väckte 09.45
12.30: vagnade på 3 min, tyst 12.35, 12.45 gick vi ut på promenad, vaknade 13.07, försökte vagna i ca. 20 min utan lycka, började SPÖREGNA och hade inget skydd så var tvungen att börja rulla hem (öppnade dock inte vagnen utan låtsades att han sov och kastade in nån bekräftelse rullandes här och där), hemma 13.50 då jag "väckte" hemma
16.30: vagnade på 3 min, tyst 16.35, väckte 17.15

Natten efter var väldigt lik natt 3 men behövde endast PM en gång vid 5-tiden.
Dag 5(idag) har gått sämre. första sovningen vagnade på typ 15 min och sen tog det 10 min till innan han somnade. Fick en extra kvart så sov till 10.00 (är det fel att göra så?). andra sovningen vagnade jag länge, typ 20 min. vaknade sedan efter han sovit 45 min, vagnade 5 min till och han somnade om. Längre än så har vi inte kommit på dagen.
Info att tillägga: vi har en vagn med ergonomisk sittdel, har läst mig till här att detta kan vara bidragande faktor till han han vaknar efter halva långa sovtiden? Vet dock inte hur jag ska lägga upp schemat om han ska sova i sängen mitt på dagen? Jag kommer ju känna mig helt låst hemma i lägenheten om så är fallet? Jag vill gärna ha ett hållbart schema som passar vår vardag långt framöver (med kommande justeringar med tanke på ålder). Vi brukar t.ex. ofta träffa vänner mitt på dagen och sedan får han sova, eller så går vi på ÖF som har aktivitet kl. 14. Hjälp! Hur ska jag göra? Och hur gör andra?

Vet inte heller hur mycket jag ska gå efter hans korrigerade respektive kronologiska ålder? Har någon av er erfarenhet av detta? Misstänker att jag fortfarande ska gå 100% efter korr. ålder fortfarande och längre fram efter kronologisk (kanske om ett år?). Han kryper t.ex. inte än (men snart) precis som en "vanlig" 8 mån-bebis.

Sååå tacksam för hjälp.
Mvh,
Johanna mamma till Theodor
Barn: Theodor
Född: 16 juni 2018 OBS! Prematur (v 28) och korrigerad ålder 6 september 2018 (allt följer fortfarande korrigerad ålder utom vaccinationsschema).
Kur startad: 26 april 2019
/ Johanna
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Tin »

Hej och valkommen och grattis till lilleman.

Da skall vi se, klart man skall fa sova gott aven om man hade brattom till varlden. ;) Och vad harligt att se ett sa fint samarbete mellan mamma och pappa under kuren. Hejja er.

Har nagra fragor och funderingar:
Du sager att det dagsovs i vagn och att det ar en ergonomisk sittdel, menar du att han sitter och sover? Istallet for pa mage i liggdel?
Om ja sa ar det absolut orsaken till uppvaken i skarvarna. Liten haller ju pa att lara sig att somna sjalv efter att tidigare lart sig att nar man somnar sa vaggas man till somns. Sa nu skall han lara om. Sitta och sova ar inte naturligt for manga magsovare och darfor vaknar man i skarven. Bada min vaknade pa samma satt om de sittsov, sa sova i bilbarnsstol t ex gick bort. Sen finns det saklart andra barn som fixar det alldeles utmarkt. Att blanda sovstallning under en kur ar inte att rekommendera dock. Kor endast spjalsang om du inte har en liggvagn, tills du har en saker sovare.

I ditt schema nar du skriver att du ammar mellan 9:45 och 12:00 menar du da att han ater snuttifierat varje timme mellan dessa klockslag? Om ja, da har han fatt lara sig att ata pa detta viset. Det brukar betyda att man aldrig bli riktigt matt utan att man ar lite lagom smamatt hela tiden. Inte hungrig, inte proppens. For att fa nattsomnen att fungera med 12 timmars natter rekommenderar vi att man satsar pa farre men storre maltider. Enligt de scheman du hittar pa hemsidan. Aven om man ammar kan man fa till stora men glesare maltider. Vi rekommenderar ocksa att man skall ha minst tva stora mal riktig mat per dag for att sova hela natter. Sa om du vill fortsatta amma, gor det absolut, men lagg till mer riktig mat och skapa maltider for liten. Smaater man, sa ar risken overhangande att man aven smasover - och det ar ju motsatsen till vad ni vill eftersom ni ju kurar.

Jag ser ocksa att ni vagnar en del, det ar ju ett kanon verktyg men malet med kuren ar att ramsan skall ta over. Tank pa att vara restriktiv med vagning bade dag och natt och verkligen jobba in ramsan.

Ser ocksa inte nagon fysiskt aktivitet pa schemat, finns den dar? Samt skrattet till godnattet fore aven dagsoven? Har ni last SHN boken, 5 ganger?

Du undrar om man blir fast hemma. Japp, under kuren och under uppfoljningen tills du har en saker sovare pa bade lurar och under natten. Men vet du, det ar vart det. For efterat har du en liten en som sover som en gris overallt - for du har lart honom att somna om och att sova tryggt. Sa ge liten den tid han bahover att lara om, stanna hemma, ge honom ALLA forutsattningar. Det ar vart det nar du aldrig vacks pa natten mer, liten far sova hela natter och dagsomnen fungerar flackfritt. Glad kille, glad utsovd mamma.

Som premis foljer man den korrigerade aldern lange, lange nar det galler mat och sov scheman sa kor pa det tills dagsomnen forsvinner minst. Men var vaksam om du kanner att han verkar mognare an korrigerad alder sa justera.

Sa en 8 manders skall ha 14.5 timmars somn, pa ditt schema har du exakt det. Fast 11.5 timmars natt istallet for 12 timmars natt. Vanligt ar 12 timmars natt och sedan en morgonlur pa 45 minuter och en lunchlur pa 2 timmar. Da slipper man tre sov. Vad ar anledningen till era tre sov?

Om ni vill och tar till er ovan kan vi fila pa ett nytt schema tillsammans med tva sov, farre men storre maltider. Vill ni det?
Men tills dess kor ni pa det schema ni har saklart, fast strunta i sittvagnen, backa med vagning och lat ramsan jobba for att ta over helt. Dagtid lagger ni allt fokus pa att fa till storre men farre maltider.

PS! Om jag har dragit felaktiga slutsatser sa ar det bara att saga till, det ar darfor jag staller sa manga fragor, sa jag forstar hur just ni har det :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Johannasoderlund90
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 apr 2019, 05:12

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Johannasoderlund90 »

Hej Tin!
Tack för ditt snabba svar.

Ja, det räknas väl som "sitter och sover" då. Ok, vi går över till dagssov i spjälsäng redan till nästa lur kl. 16.30. Dock undrar jag hur det sedan blir med sömnen när kuren är avslutad och säker sömn etablerad, kommer han endast att kunna sova platt på mage eller kommer det då att fungera med sömn i ergonomisk vagn? Eller måste vi köpa ny vagn för att detta ska kunna ske överhuvudtaget?

Vad jag menar med ammar mellan 9.45 till 12 är att han oftast ammar 10 min vid uppvak samt 10-15 min innan sömn nästa gång. Och ja, sen oftast 1 gång i timmen. Vill så gärna behålla mycket av amningen då det har fungerat så bra. Vill inte att ätande av "dåliga" saker ska utkonkurrera amningen då just nu får vi bara i honom fruktpuréer och smoothie, helst ur sugrör eller klämmis. Knappt något på sked... Har sagt att detta är ok under kuren eftersom mycket mat = bättre sömn. Men vill absolut inte fastna i "klämmis-träsket"!

Fysiskt aktivitet sker i stort sett mestadels av tiden. Vi leker på golvet nästan enbart, krälar, ålar, sjunger, etc. Blir åtminstone 45 min sammanlagt av detta mellan varje gång han sover. Dock ingen social aktivitet (förutom hemma med mig/min man) nu under kuren eftersom vi lagt fokus på "lite intryck" nu när vi kurar och har därför hållit oss hemma eftersom jag inte känner att jag hinner med alls att komma ut emellan att han har sovit, ammat och sen ska amma och sova igen någon timme senare. Känns det som i alla fall.
Skratt till godnatt minst 15 min innan varje dagssov. Dock blir han alltid ledsen när jag lägger ner honom (men kanske har med sittdelen på vagnen att göra...).

Då gör vi så att vi stannar hemma och kurar vidare i sängen helt enkelt. Men en fråga? Kan vi inte ens då gå ut på en liten promenad med vagnen emellan gångerna som han sover och sen vara tillbaka i tid för nästa sömn? För mycket intryck?

Anledningen till 3 sov har bara känts lagom. Var inte länge sedan han sov 3-4 ggr per dag. Tycker du vi bör göra om? Osäker på hur han ska orka vara vaken så länge på dagen om han bara sover två ggr. Var hittar jag dessa exempelscheman som du skriver om?

Jag vill hemskt gärna ha hjälp att fila på schemat! Tar emot all hjälp och feedback jag kan få!

Tack!
kram Johanna
Barn: Theodor
Född: 16 juni 2018 OBS! Prematur (v 28) och korrigerad ålder 6 september 2018 (allt följer fortfarande korrigerad ålder utom vaccinationsschema).
Kur startad: 26 april 2019
/ Johanna
Johannasoderlund90
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 apr 2019, 05:12

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Johannasoderlund90 »

Glömde svara på din fråga;
Ja, jag har läst boken så många ggr att jag tappat räkningen. Minst 5 ggr. Även min man har läst mycket, inte pärm till pärm, men han är bra på att ta instruktioner (/order ;) )
Barn: Theodor
Född: 16 juni 2018 OBS! Prematur (v 28) och korrigerad ålder 6 september 2018 (allt följer fortfarande korrigerad ålder utom vaccinationsschema).
Kur startad: 26 april 2019
/ Johanna
Johannasoderlund90
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 apr 2019, 05:12

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Johannasoderlund90 »

Och en till fråga;
Ska det vara mörkt i rummet på dagen? I boken står det att man ska skilja på dag och natt med halvmörkt?
Barn: Theodor
Född: 16 juni 2018 OBS! Prematur (v 28) och korrigerad ålder 6 september 2018 (allt följer fortfarande korrigerad ålder utom vaccinationsschema).
Kur startad: 26 april 2019
/ Johanna
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Tin »

Hej igen,
japp det star skillnad pa dag och natt men manga sover bast i morkt rum pa dagen med. Jag slackte lampan, och drog for gardinerna men lat dorren sta pa glant. Ar man hemma kan man ju gora sa, darmot lat jag det vara husljud/radio/mozart pa paddan osv for att markera att det faktiskt ar dag.

Kanon med skratt till godnatt, lasning av boken, fysisk aktivitet. =D>

Manga av barnen som kuras kan sova lite var som helst nar kuren val ar genomford, plus ordnelig uppfoljning. Dvs da man raknas som en saker sovare, hela natter och enkel att natta dag som natt. Gor man var den lilla rutinen med ramsa osv sa fattar som och kan sova i bilar, vagnar, resesang osv. En del barn foredrar hemma, i spjalis. Mina gjorde definitivt det och det gjorde oss ingenting.
Man kan kura med flit i vagn for att fa till det, men har man skarv problem (dvs uppvak efter oftast 45 minuter) som ar svart att fa bukt med ar enklaste losningen sova i rum, pa mage. Men som sagt malet ar att kunna sova var som helt, och hur som helst. De dagar ni ar hemma kan man ju kora sang och nan gang i veckan vara pa vift under langsovet. kortsovet ar ju anda 45 minuter sa dar spelar det ju ingen roll.

Jag sag till att planera runt dagsovet, hade OF pa morgonen eller fikade pa EM men var hemma daremellan. Vagntid i vaket tillstand ar perfekt, prommenera till en skog/lekplats/kompis och titta pa naturen tillsammans for att val framme krypa, busa och leka.

Vad galler exempelscheman - de finns har pa forumet, vet ej riktigt var men har ar ett vanligt 8 manders schema:
6:30 Vakna och amma/mat
7:00 Frukost typ grot
9:00 sova (45 min)
11:30 Lunch (mat plus ammning)
12:30 Sova (2 timmar)
15:00 mellis
17:00 Middag (mat)
18:00 Nattslurk
18:30 Sova natt

Du far ju givetvis borja dagen nar det passar er och anpassa, med kika pa det och se hur det skilljer sig och vad det skulle innebara.

Nu ar ni sa langt in i kuren sa jag skulle gora klart den och uppfoljning men sedan fundera kring schema. Manga vantar till 9 mander att dra ner till 2 lurar ocksa. Da hinner ni fundera pa hur ni skall gora med maten och amningen. Jag tycker man skall amma sa mycket man vill, men om man forvantar sig att liten skall sova 12h natt konsekvent sa maste man lagga till mat ocksa. Och jag haller verkligen med dig, inte "klammisar" utan sotpotatismos, morotsmos, blomkal. Vid 8 manader var mina barn lite kinkiga och det enda de ville ha var barnmatsburkar med lasagne. Da fick dom det, massor en tid - och sen gick det over och annan mat var intressant. Kan vara vart att prova burkmat for att fa igang mataptiten. Finns jattegoda och nyttiga saker.

Hur gick det med sovet i spjalsang idag?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Johannasoderlund90
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 apr 2019, 05:12

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Johannasoderlund90 »

Hej,
Inatt sov Theodor sin första hela natt!! Helt fantastiskt!

Gick bra att sova i spjälsängen igår em, tog 15 att somna och jag fick gå in en gång till och buffa men sedan somnade han utan så mycket protester och sov tills jag väckte honom. Gjorde precis så med ljust osv. lämnade badrumsdörren intill på glänt så det kom in ljus trots mörklagt. Ska även tänka på ljud till sömnen nu 9.00.

När du skriver ”ordentlig uppföljning” menar du då uppföljningsveckan som vi är i nu? Jag satsar en endast spjälsäng åtminstone tom. dag 11 och sen får jag se hur han sover/somnar och om vi kan ta ett sov i vagnen (45min) efter det. Bra plan?

Exempelschemat känns inte riktigt 100, men jag ska fundera och fila på det och väntar kanske som du skriver lite till efter uppföljningen med att ändra. Är inga andra syskon att ta hänsyn till så att kliva upp så tidigt känns lite onödigt, och det är ett helt år till förskolestart. Tänker att dagen ska starta runt 7-8. Men skulle gärna vilja ha honom vaken vid 14 tiden. Men det kanske är för mycket begärt? Vore så synd att missa de fina aktiviteterna vi brukar gå på.

Dock har jag ett dilemma; den 13 maj ska vi på ett jätteviktigt sjukhusbesök (uppföljning på neonatalen) med Theodor kl 13.45. Hur ska jag göra med sömnen den dagen? Det ligger ca 15min biltur från där vi bor. Är lite stressad över detta då det ej går att boka om tiden. Kan du hjälpa mig med hur jag ska tänka?

Jag ska prova med lite mer olika mat, men problemet är just när det är på sked... Tänker att jag fortsätter med klämmis-gröten på kvällen till middag tills han är säker sovare och försöker med sked lite i kombo med detta tills att skeden kommer tillbaka.

Om en månad ska vi åka en vecka till Kreta. Har du några fler tips att planera för inför detta förutom svarta lakan+klädlina+klädnypor som står i boken?

Är så tacksam för hjälpen!
Kram Johanna
Barn: Theodor
Född: 16 juni 2018 OBS! Prematur (v 28) och korrigerad ålder 6 september 2018 (allt följer fortfarande korrigerad ålder utom vaccinationsschema).
Kur startad: 26 april 2019
/ Johanna
Johannasoderlund90
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 apr 2019, 05:12

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Johannasoderlund90 »

Har även en till fråga.
Bär han ska somna på kvällen samt samma om han vaknar på natten/tidig morgon (vanligtvis vid 6) brukar han ligga och jämra sig. Lite ledsen, lite gnäll. Ibland hör jag hur han nästan gråter lite ner i ”kudden”, han blir sällan arg, men tillräckligt gnällig/ledsen för att inte kunna strunta i det. Tar varierande lång tid, men vanligtvis 30-60 min. Jag vet inte hur jag ska bete mig kring detta. Nu brukar jag låta honom ligga och ”prata” tills det varit tyst 30 sek och då lägga en bekräftelse, men om han eggar upp sig och blir mer ledsen en betryggande PM. Ibland måste jag ge den x4, men då känns det ibland som han inte hör mig, eller kanske kan vara så att han reagerar på en gång, för tystnar oftast lite grann efter. Kan sedan hålla på så med bekräftelse, tyst, bekräftelse, tyst i typ en halvtimme/timme. Känns som jag gör ngt fel?
Har provat Mozart, men då blir han asförbannad. Ibland får jag känslan av att det inte hade gjort någon skillnad om jag ramsat alls, utan att det fortfarande hade tagit samma tid innan han hade somnat. Men kanske inte har med det och göra.
Står så mycket i boken om tiden under själva kurens första 4 dagar, men sen inte så mycket om det efter och känner mig lite vilsen.
Är det normalt att det som igår tar 25 innan han somnar? Om han bara hade legat och pratat hade jag låtit honom va, men höll på i köket efter middagen (rummet intill) och la PM (mjukt och betryggande) lite typ varannan var tredje minut då han låg och beklagade sig. Samma ljud som när han ligger på golvet vaken och jag inte tar upp honom med en gång. Tolkat mer som ledsen än arg och sur. Men han är sällan arg, nästan alltid ledsen istället. Inte hört honom arg därinne sen första natten.
Kan komma liksom ett litet gråtljud och sen tyst. Då lägger jag bekräftelse. Och så håller det på så. Visst ska bekräftelsen alltid ha sista ordet?
Sen att hålla på med husljud på morgonen när ”alla ska sova som grisar” känns lite motsägelsefullt?
Hur kommer jag in och väcker utan att han är ledsen när han inte somnat om än den tiden jag ska väcka?
Barn: Theodor
Född: 16 juni 2018 OBS! Prematur (v 28) och korrigerad ålder 6 september 2018 (allt följer fortfarande korrigerad ålder utom vaccinationsschema).
Kur startad: 26 april 2019
/ Johanna
Johannasoderlund90
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 apr 2019, 05:12

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Johannasoderlund90 »

Hej!
Jag har inte fått några svar på ett tag, vill bara kolla så någon sett mina frågor?
Tack
Med vänlig hälsning,
Johanna
Barn: Theodor
Född: 16 juni 2018 OBS! Prematur (v 28) och korrigerad ålder 6 september 2018 (allt följer fortfarande korrigerad ålder utom vaccinationsschema).
Kur startad: 26 april 2019
/ Johanna
Johannasoderlund90
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 apr 2019, 05:12

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Johannasoderlund90 »

Hej,
Jag har nu börjat klura på uppdaterat schema. Se nedan. Är så tacksam för hjälp. Senaste dagarna har tredje sömnen på dagen börjat krångla rejält, med mycket hulkande gråt och 1-2 tillrättaläggningar + mini-buff eller solfjäder. Tar sen 30 min innan han somnar... Känns inte som att han har hunnit bli ens trött till denna sömn. Kanske dags att byta till 2 sov snart.

07.30 vakna + amma
08.30 frukostplock
10.00 sova 45 min
12.30 lunch (mat + amning)
13.30 sova 2h
16.00 mellis +/amma
18.00 middag (gröt + plock)
18.30 bada/pyjamas
19.00 amma
19.30 sova natt
Barn: Theodor
Född: 16 juni 2018 OBS! Prematur (v 28) och korrigerad ålder 6 september 2018 (allt följer fortfarande korrigerad ålder utom vaccinationsschema).
Kur startad: 26 april 2019
/ Johanna
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ledsen du fått vänta. Att vänta 3 dagar på svar är inte ovanligt och står tydligt i vår beskrivning, dock har du fått i detta fallet vänta betydligt längre. :heart:

Så ja, det kan nog vara dags att gå över till 2 lurar nu. Dock kan jag tycka att första luren kommer en aning sent. Jag skulle personligen inte lägga den senare än 09.30-10.15. Sen är han rejält trött inför 2 tim sovningen. Att de krånglar med sista luren vid (8) mån är inte heller ovanligt, detta kan du läsa om i massa trådar om du söker på 8-mån ångest. Det viktiga är inte att de sover varje minut som schemat säger utan att de har FÖRUTSÄTTNINGARNA! Min son vid 8 mån sov ibland inte, ibland 5 min någon enstaka gång 20. Men resten ansågs vara "egentid". :wink:

Men gå du över till 2 lurar tycker jag, det blir nog bra. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johannasoderlund90
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 apr 2019, 05:12

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Johannasoderlund90 »

Hej!
Vi har gått över till 2 lurar nu. Han sover 19.30-07.30, 9.30-10.15 & 13.30-15.30.
Dock vaknar han fortfarande 06.30 varje dag och VILL INTE somna om! Han är inte så ledsen oftast utan ligger och snackar och gnäller lite om vartannat. Hur ska jag tackla detta? Kommer han vänja sig vid att sova till 07.30 tror du?
Nu när han sover bra och somnar på 10 min varje gång (ligger och snackar för sig själv innan han somnar och får en bekräftelse när det väl är tyst) tänkte jag testa att natta för 45min-luren i vagnen. Testade idag och det gick inte alls... vaknade inte utan la honom bara, drog över sufletten, sa ramsan och fick iväg. Sov inte alls den luren tyvärr. Har du några tios?

Har du några restips? Vi åker till kreta en vecka om några veckor.

Med vänlig hälsning,
Johanna
Barn: Theodor
Född: 16 juni 2018 OBS! Prematur (v 28) och korrigerad ålder 6 september 2018 (allt följer fortfarande korrigerad ålder utom vaccinationsschema).
Kur startad: 26 april 2019
/ Johanna
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Tin »

Hej igen,
tja du har tva val. Antingen hardar du ut, pangramsa nar han vaknar for tidigt och sedan ingenting tills dagen startar vid 7:30. Han kan lara sig genom konsekvent handlande. Det maste vara backsvart, och ingen annan aktivitet och aldrig gora morgon tidigare. Vackarklocka kan hjalpa, las om det pa forumet. Ar man inte ledsen sa far man ju ligga och gora ljud, men man missar ju somn saklart.

Det andra alternativet ar att anpassa hela shcemat till litens naturliga rytm som verkar vara 6:30. Manga ar de barn som har exakt den rytmen.

Angaende sova i vagn, tja brukar man inte sova i vagn pa det sattet ar det klart att liten undrar vad sjutton som star pa. Du maste overtyga med ramsa att det visst skall sovas i vagn, det kan ta sin lilla tid innan den poletten trillar ner om man ar van att sova den gor man i sang och pa mage i morkt rum. Sover han pa mage i liggvagn? Eller forvantas han sova sittande plotsligt?
Vi rekommenderar om man vill att en lur skall vara i liggvagn ute, att barnet somnar forst innan man vandrar ivag. Dvs man somnar sjalv inte for att man blir gungad av vagnen.

Ar du med? Om du satter dig in i litens situation, du har just lart honom att sova och somna sjalv. Det gor man pa mage i sang, somna - det gor man sjalv. Och sedan andrar du pa allt och forvantar att liten skall hajja utan protest.
Ge det tid, overtyga med ramsan. Skapa forutsattningar dar lite hajjar att det skall sovas.

Det finns en rese tips trad i lanksamlingen som ar bra.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Johannasoderlund90
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 apr 2019, 05:12

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av Johannasoderlund90 »

Hej igen.

Tack för ditt senaste inlägg, det har verkligen hjälpt. Theodor sov mycket bättre efter vi satsade på att sova hemma i spjälsängen.
Dessutom var mini-kuren på morgonen väldigt bra, tog bara 3 dagar innan han fattade galoppen :) Vaknar fortfarande ibland ca. 1 timme innan han ska gå upp, men somnar alltid om på en pangramsa.

Nu har däremot han börjat krångla på dagslurarna igen... Lite bakgrundsfakta: Vi har varit en vecka på semester och hotellrummet var endast ett stort rum så vi skärmade av hans spjälsäng med lakan så han fick sitt eget "space". Gick ut medans han höll på att somna, väntade 10min efter han somnat och smög sedan in. Kunde ramsa direkt från sängen och det gick bra hela veckan.
Dock började han redan då krångla lite vid långa dagsluren. Vaknar innan han ska och skriker (ledsen) och är förtvivlad som ej går över hur mycket vi än ramsar. Några ggr har vi behövt gå in och lägga tillrätta, solfjäder etc. Men tror inte att han har somnat om igen en enda gång sedan detta startade. Till slut måste vi ju plocka upp honom, luren kan ju inte hålla på hur långe som helst? Eftersom vi väntat med att ta upp honom och göra "dagslur slut" tills han är tyst/inte ledsen längre så har vi fått hålla på ibland en hel timme! Detta känns ohållbart och elakt mot Theodor då det blir långa tider med extrem ledsenhet per dag. Behöver hjälp! Fokuserar alltid på att få till en bra ramsa, men känns som att dagsramsan inte riktigt tar? Han blir även ledsen när han får den vid dags-läggning. Sedan somnar han som vanligt efter 10 min "snack".

Tacksam för hjälp igen.
Mvh,
Johanna
Barn: Theodor
Född: 16 juni 2018 OBS! Prematur (v 28) och korrigerad ålder 6 september 2018 (allt följer fortfarande korrigerad ålder utom vaccinationsschema).
Kur startad: 26 april 2019
/ Johanna
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Genomförd kur på prematur v.28 & nu kommer det upp frågo

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Kör ni fortfarande på 12+45+2? Kan ju vara läge att dra ner lite på sömnen dagtid i så fall? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"