Hjälp med schema 2,5 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Anneli14
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 15:37

Hjälp med schema 2,5 månaders

Inlägg av Anneli14 »

Hej!

Jag behöver hjälp med schema till min 2,5 månaders. Han har helammat, men vi har nu övergått till att ge mera ersättning eftersom det inte verkar göra honom tillräckligt mätt.

Lite bakgrund, född på BF +1, lågt blodsocker första dagarna efter förlossning, vilket gjorde att jag pumpade bröstmjölk och gav på flaska, funkade okej till en början men, började sen amma helt, men inte problemfritt, fick flera mjölkstockningar och först nu sen några veckor tillbaka har amningen fungerat bra, men han blir inte mätt på den och ammar väldigt ofta klarar sig 2 timmar som högst dygnet runt, känner att detta blivit en ond cirkel , så därför har jag tänkt övergå till ersättning i stället. Han har ibland svårt att ta flaskan så en mjuk övergång från amning till att endast ta flaska tänker jag.

Problem med att få honom att sova dagtid och till natten har oftast varit svårt och därför tänkte jag pröva SM har läst här på forumet och har även BB boken, känner mig införstådd i upplägget, men har svårt att få till det praktiskt. Jag har svårt att få till ett bra schema till honom och det pga. att han INTE klarar vara vaken mera än 1 timme (!) åt gången, blir det längre tid blir han övertrött och svår att få honom att komma till ro och sova. Detta har vi förstått först nu, när det närmar sig en timme vakenhet blir han gnällig och går det över en timme, blir han mera gnällig, och för handen mot munnen och börjar suga (är inte hungrig ) utan vill ha hjälp med att somna. Så hur skall man tänka där? skall jag ha honom uppe iallafall längre? eller ha honom att sova efter endast 1 timme?

Så här ser vår dag ut, vaken kl 08.00 ca sover korta stunder mellan 30 min -1 timme, ibland 2 timmar på dagen, beror på vad vi gör , sover oftast ute i vagnen på dagarna, men orkar endast vara vaken 1 timme när han har vaknat, som sagt även fast han sovit 2 timmar på dagen, han somnar för natten vanligtvis mellan 20.00-23 , ammar oftast en ½ timme efter han somnat för han brukar vakna då och då somnar han om efter amningen, sen vill han amma igen vid 01 ibland och 04 och 06. Ammar ofta på natten men ca 2 timmar mellan, Ersättning ger vi på kvällen och då brukar han oftast ha ro att sova längre ca 4-5 timmar, har tänkt övergå helt till ersättning eftersom det verkar mätta honom bättre.

Finns det någon som kan hjälpa mig med ett bra schema upplägg för en trött bebis som inte orkar vara vaken längre en 1 timme per vaken tillfälle? Har försökt med scheman som finns på forumet för 2 månaders, men eftersom han inte orkar vara vaken 1,5 -2 timmar så fungerar det inte så bra.
Hoppas på svar! Tack!

Mvh Annelie
Storasyster: 02/12-15
Lillebror: 12/02-19 påbörjad kur 3 augusti -19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema 2,5 månaders

Inlägg av Tin »

Hej kara du och valkommen. :heart:
Grattis till det lilla miraklet.

Forst och framst - en matt liten bebis ar viktigast!!!
Jag hade exakt samma med min forsta, vid 10 veckor gick det inte langre. Liten behovde mer mat an vad jag kunde producera. 10 veckor ar massor vad galler brostmjolk sa du har gjort ett gott jobb, hejja dig. Kanner du att det ar dags att ga vidare (liksom jag gjorde), gor det bara. Klart liten skall bli matt. Det ar det allra viktigaste. Glom inte att attityden av sjalvklarhet ar viktig nar man borjar flaskmata. Om du tvekar, tvekar liten.

Btw med min tvaa var det som om mina brost hade fattat galoppen och jag hade mycket era mat att bjussa pa. Sa liten blev matt, jag hade inte stockning. Da och endast da, funkar amning.

Somn: En 2 manaders skall sova 16 timmar och vara vaken 8 timmar per dygn.

Jag kanner nar jag laser ditt inlagg att problemet ar inte att han inte kan vara vaken langre an 1 timma utan att han inte sover langre att 30-1 h per gang. Snuttsover man sa ar man ocksa snuttvaken. Ofta sammankopplat till snuttatande. Dvs man ater for lite vid varje mal, vilket gor att man vaknar i skarven, vilket gor at man inte orkar vara vaken. Ond cirkel.

Sa sikta pa standard schemat med tre daglurar (1.5, 2 och 1.5 tim) anda, las pa om vad ett SM mal ar. Folj det till punkt och pricka, dvs mat, social delaktighet och sedan mat igen. Proppmatt ar malet. Far liten i sig tillrackligt med mat kommer det sovas ordentligt. Folj schemat sa gott det gar, anvand marginal kvartar om det behovs. Det forsta vaken passet ar svarast och blir ofta bara 1 tim.

Laser ocksa mellan raderna att litens somn blir beroende vad ni gor. Ett hett tips ar att stanna hemma en vecka eller tva och fokusera pa att lara liten komma in i rytmen. Att ha ett sovpass pa 30 minuter nar man ar 10 veckor racker inte.

Mao fokusera pa mer mat samt att sova tillracklig lange pa dagslurarna, far du till det kommer vakentiden losa sig.
Det finns en lank har pa forumet nagonstans om "SM ett kompendie" som forklarar utmarkt hur ett SM mal gar till - det ar nykeln till somnen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Anneli14
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 15:37

Re: Hjälp med schema 2,5 månaders

Inlägg av Anneli14 »

Hej och Tusen Tack för svar :heart:

Jag har fått problem med att ge honom ersättning, han "hugger" efter flaskan alltså hungrig och vill ha mat, men när han sen ätit lite spottar han ut eller svänger bort huvudet och vill inte ha den, vi har provat NAN pro till honom endast, skall man testa annan sort? eller fortsätta truga med den? jag har gett den till och från i små mängder tidigare också när han inte fått tillräckligt i sig, men ytterst små mängder har han tagit. Han har fått den mer eller mindre varje dag senaste veckor på kvällarna, men ännu verkar han inte gilla den, flaskan tar han bra annars de gånger jag har pumpat iaf. Så där ser jag det största problemet att få i honom mat (ersättning) när han inte vill ha den. Hur kommer jag bort från den onda cirkeln med snuttande, alltså då han bara äter små mängder mat? testade en gång följa ett schema och truga i så mycket mat som möjligt under de tider som var angivna, men han åt bara en gång, fick inte honom att ta mera mat under 1,5 timme, detta resulterade i att han gallskrek på natten när han var hungrig och inte fått i sig tillräckligt under dagen, jag är så rädd att det blir samma igen.

Vi är oftast hemma, men eftersom storasyster går på förskola måste vi föra och hämta, samt dagliga sysslor som tex handla mat osv, men jo jag förstår, bäst att hålla sig hemma till att börja med.

Jag har inte kunnat utföra vagning ännu eftersom vi inte har fått tillräckligt med mat i honom, och sovtider och matning inte heller fungerar dagtid, eller tycker du att jag skall börja med det iallafall? eller skall jag vänta tills vi följer schemat bättre med mat och sovtider dagtid?

Kram Annelie
Storasyster: 02/12-15
Lillebror: 12/02-19 påbörjad kur 3 augusti -19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema 2,5 månaders

Inlägg av Tin »

Hej igen,
sa du vet att flaskan ar bra. Alltsa han dricken BM ur den utan problem, da skulle jag absolut prova en annan sorts ersattning. Annars hade jag testat byta flode ur nappen, den kan komma mat for langsamt eller for fort ur en flaska ju. Rapa super noga ocksa.

Att bryta cirkeln skulle jag kora SM fullt ut, men att starta med ersattning (en sort han gillar) och lata kaffepataren vara BM. Dvs efterjaga med BM.

Hur somnar liten idag? Vid brostet? Vaggandes?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Anneli14
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 15:37

Re: Hjälp med schema 2,5 månaders

Inlägg av Anneli14 »

Dagtid sover han mest ute i vagnen, har man fått honom riktigt mätt räcker det att sätta honom i vagnen, då vet han att han skall få sova och somnar genast, till natten somnar han vaggandes, ibland med napp om han hinner bli övertrött så är det ända sättet att lugna honom, annars gillar han inte nappen utan blir istället arg om man sätter den i munnen. Han gillar inte ligga på mage, han brukar få panik när jag testat det men om jag har förstått det rätt så är det vanesak? men han vill gärna ligga på sida , skall man lära honom ligga på mage, eller går sidoläget bra också? vet ju att magläge är bäst förstås men om det inte går.
Storleken på nappen har vi försökt byta, men det gick inte, han fick panik när det kom för snabbt, har försökt flera gånger med napp byte men det verkar vara nr 1 som gäller där.

Jag känner mig inte helt säker i teknik vad det gäller vagning ännu, men det är väl bara att öva, öva och sen utföra det, känner mig taggad på att utföra, just nu sover jag inget om nätterna oavsett :)

Kram Annelie
Storasyster: 02/12-15
Lillebror: 12/02-19 påbörjad kur 3 augusti -19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema 2,5 månaders

Inlägg av Tin »

Hej igen,
det finns en film dar Anna vagnar ett barn pa you tube. Det ar valdigt bra nar man haller pa att lara sig. Kolla om du hittar den.

Oh ja det ar en vanesak att sova pa mage, det gar att sova gott pa sidan. Vissa valjer att kura sa, men vi rekommenderar mage med larm saklart. Sok har pa forumet om tillrattalaggandet, det hur man lar barnen maglaget. Det funkar fint. Med mina barn tog det inte lang tid alls att fatta galoppen aven om det de forsta gangerna inte fattade att de skulle lagga ner lilla huvudet.

Da ar det nattnignen till natten ni skall satsa pa, da kan det vara valdigt trott ocksa och darfor svarare att komma till ro. Absolut vagna vid nattning en kvall, 4 drag (efter att du kollat in filmen), skak i handtaget och ga darifran. Jag skulle borja en morgon och gora hela proceduren vid varje laggning, aven de enkla daglaggningarna (for att smyga in det), och ha nagra vagningar i bagaget till kvallsnattningen.
Mark val att forsta kvallen kan ta 45 minuter. Var beredd pa det. Nasta natt tar det 20 minuter osv.

Igen dock, mest fokus pa SM. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"