Vanlig problem men finner ingen svar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Viktoriat
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 14:23

Vanlig problem men finner ingen svar

Inlägg av Viktoriat »

Har läst vad som känns hela forumet nu och ser att mitt problem är upprepande och vanlig. Kan dock ändå inte fixa det med svar och råd från andra trådar.

Bakgrund:
Leia fyller 9 månader om 3 dagar. Vi är på kurdag 5.
Sover 12 timmar från natt 2. Om hon vaknar så somnar hon om själv utan att väcka oss. Inga problem med vargtimmen
Är fullt medveten och läst om allt om 8 månaders ångest. Men borde den inte vara borta snart?


Problemet:
Skriker och gråter som en galning inför varje nattning men värst på dagar. Hon börjar skrika så fort vi kommer in i det mörka rummet. Just nu så har hon skrikit i 52 minuter oavsett hur jag gör. Så hon har skrikit bort hela sin tupplur.

Vad jag gör:
Vi leker och kryper massor. Läser böcker och uttmanar hjärnan med spännande lekar. Hon är med då jag gör dagssysslorna. Vi promenerar ute. Hon äter massor. Vi följer scheman på minuten. Jag bär och tröstar inte (endast vid sällsynta fall).
Det är alltid mörkt och svalt på hennes rum vid läggning. Vi skrattar i ca 2 minuter inför varje läggning. Det är ljust och låter utanför hennes rum.

Vi går in i rummet och hon börjar skrika. Jag ger klar besked, hon slappnar av men kanske fortsätter skrika. Så fort jag släpper så korvar hon sig och sätter eller ställer sig upp. Jag ramsar högt på väg ut. Ramsar tills hon lyssnar men aldrig längre än x12. Hon lyssnar med börjar skrika så fort jag slutar. Låter henne vara i några minuter. Ger påminnelseramsan som har exakt samma effekt som den första. Påminnelse besked i yttersta fall som aldrig verkar ha någon effekt.

Frågor:
1) hur ska jag tänka och räkna om hon skrikit i 34 minuter av hennes 45 minuters tupplur? Eller om hon som nu skrikit bort hela?
2) ska jag bara låta henne skrika? Vill inte ramsa för ofta men vad är för ofta?
3) hur får jag henne att vara lugnare vid läggningar?
4) vad händer om hon somnar på promenad men det är inte tupplursdags?

Schema:
8:00 vakna
8:15 mat
10:00-10:45 sova
11:30 mat
13:00-14:30 sova
15:30 mat
18:30 mat
19:45 nattslurk
20:00 sova
Leia 18.06.19 SHN kuren påbörjat 19.03.10
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vanlig problem men finner ingen svar

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Så låt oss se vad vi har......

Schemats tider är ju anpassade till 9-11 mån nu så här ändrar vi nog inget. :wink:
Vi promenerar ute. Hon äter massor. Vi följer scheman på minuten. Det är alltid mörkt och svalt på hennes rum vid läggning. Vi skrattar i ca 2 minuter inför varje läggning. Det är ljust och låter utanför hennes rum.
Några kontroll frågor på detta:

:?: Du säger ni promenerar ute, sitter hon i vagnen då? (= gills inte) hon behöver röra sig ute rejält! Krypa i skog och mark 1 timme fm och 1 timme em.

:?: Mörkt och svalt? Är det = KOLSVART och inget ljus kommer in alls? Ser du handen framför dig kl. 12.00 mitt på dagen om du stänger dörren? Gör du det, mörklägg mera!

:?: Skratt till "gonatt" eller lur i detta fall, 2 min??? Regeln är ju ledsnare läggningar desto längre och mera skratt! MINST 20 min!! Utanför rummet, flyg in redan mörklägt, plopp ner i sängen UT med den i särklass hurtigaste av alla ramsor. SUPERHURTIGT! Så hurtigt att du själv nästan skrattar inombords när du säger den!

Att vara på kurdag 5 och ha en del skrik, speciellt på dagslurar, ÄR INTE OVANLIGT! här gäller att hålla ut, förmedla LUGN och glädje med att vila och sova!
Vi går in i rummet och hon börjar skrika. Jag ger klar besked, hon slappnar av men kanske fortsätter skrika. Så fort jag släpper så korvar hon sig och sätter eller ställer sig upp. Jag ramsar högt på väg ut. Ramsar tills hon lyssnar men aldrig längre än x12. Hon lyssnar med börjar skrika så fort jag slutar. Låter henne vara i några minuter. Ger påminnelseramsan som har exakt samma effekt som den första. Påminnelse besked i yttersta fall som aldrig verkar ha någon effekt.
:?: Vad är "klarbesked"?

Ställer hon sig upp är hon inte trött nog, mera rörelse ute med kryp och ålning!

Så mitt tips är: 20 min skratt, flyg in plupp ner UT (detta tar MAX 20-30 sek när man ramsar på väg ut med första versen på väg och vers 2-4 utanför dörren). Så fort du gjort detta är det REJÄLA husljud som gäller!! Dammsugare, hårtork, något som låter REJÄLT! HOn behöver annat att lyssna på än sitt eget skrik och vänta på nästa ramsa om man säger.

Om ramsan inte "tar" har du inte lyssnat noga på VAD är frågan?? Så beroende på VAD frågan är ger man RÄTT svar. Våga lyssna på VAD frågan är, är hon arg, ledsen, frusterad, förbannad osv...? En arg bebsi går INTE att ramsa tyst! Där är husljuden till!

:!: 5 dygnet = ingen mera traffik in, du skall klara av att lugna UTANFÖR dörren!

1) hur ska jag tänka och räkna om hon skrikit i 34 minuter av hennes 45 minuters tupplur? Eller om hon som nu skrikit bort hela?
Somnar hon får hon närmaste naturliga rytm med MAX marginalkvarten. Så i exemplet ovan får hon 5 min eller 20 min lur. Går HELA luren så får hon hålla sig till nästa. Men 45 min skall det inte behöva ta längre.
2) ska jag bara låta henne skrika? Vill inte ramsa för ofta men vad är för ofta?
Finns inget regel, men "tar" inte ramsan är det för ofta. Använd husljud istället!
3) hur får jag henne att vara lugnare vid läggningar?
Längre skratt till gonatt och lugnare mamma med gladare humör. :wink:
4) vad händer om hon somnar på promenad men det är inte tupplursdags?
Gå inte på promenad där hon sitter i vagn och KAN somna förrän ni är förbi minst 2 veckor med uppföljningsvecka. Gå ut direkt efter en lur då hon faktiskt HAR sovit och är pigg och glad.

Du säger du använt sök, men detta är svarat på MASSOR och åter MASSOR! TItta under favoriter! Använd sök och sök på ledsamma läggningar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"