4 månaders sömn och mat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ElinM84
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 29 jan 2019, 18:05

Hur blir natten bättre med 3 månaders bebis?

Inlägg av ElinM84 »

Min dotter blir 3 månader 7 februari. Jag upplever att vi har bra rutiner och att nätterna varit ok sedan hon föddes. Men jag skulle vilja att dom blev lite bättre. Hon somnar själv i sitt babynest och sover bra det första passet mellan 7:30-01:00. Därefter är det oroligare sömn. Oftast vaknar hon av att nappen trillar ut. Såhär ser schemat ut idag plus minus 15 min.

7:30 - vaknar för dagen
08:00 - ammar
9:15 - sover mellan 45 min till 1,5 timme, detta passet sover hon hemma. Lägger henne ner i sängen bredvid mig och hon somnar.
11:30 - ammar
12:30 - sover 2,5 timme (ibland längre och då väcker jag henne), oftast i vagn under promenad
15:15 - ammar
16:45 - sover 45 min, oftast hemma. Lägger henne ner i sängen bredvid mig och hon somnar.
17:30 - ger 70 ml ersättning
19:00 - ger ytterligare 120 ml ersättning
19:30 - somnar
01:00 - vaknar och jag byter blöja och ammar
03:30 - vaknar till och jag ammar igen. Efter det lyfter jag över henne till sängen och sover till 07:30.

Nu är min fråga hur gör jag för att undvika uppvaket vid 03:30? Tror inte det rör sig om att hon är hungrig utan snarare att hon vill ha närhet. Samt är schemat vi har idag bra?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur blir natten bättre med 3 månaders bebis?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Så jag tycker det på det hela ser ganska bra ut faktiskt. Runt 3 mån har man oftast bara 1 nattmål, vissa lite innan andra lite efter. De har en aning mycket sömn på schemat men borde ändå fungera ett litet tag till. Men vid 3 mån är just 12+45+2+45 ganska vanligt. Har du exempelvis 12+45+2,5+45 är det ju också ok. Men kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Ang. nattmål så brukar 01 målet vara det som sen försvinner så att målet i vargtimmen är det som är kvar säg som du har ca 3.30. Så det kan vara dags att prova att inte ge maten vid 01 om du inte tror hon är hungrig vid 3. För att gå från 01-07.30 är lite för länge tyvärr. Du kan prova att förekomma henne genom att sätta larm kl. 03 så hon lär sig att man inte måste vakna för att få mat. Utan mata på lite i sömnen och sova vidare.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinM84
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 29 jan 2019, 18:05

Re: Hur blir natten bättre med 3 månaders bebis?

Inlägg av ElinM84 »

Tack för snabbt svar:). Då behåller jag antalet timmar på dagen 1-2 veckor till innan jag drar ner på det. Hon är definitivt hungrig vid 01:00, för då äter hon mycket. När hon vaknar vid 03:00 är det bara för att snutta och somna om.

Dock har vårt schema rubbats de 4 senaste dagarna. Hon sover oroligt på natten, vaknar varje gång nappen trillar ut. Häromnatten vaknade hon 1ggr/timme. Hon vill äta mer på dagen också. Kan det bero på 12 veckors språnget? Jag är fast besluten om att jag vill ha ett schema på henne. Hur gör jag för att komma tillbaka till schemat? Väntar jag ut denna fasen där jag märker att närhet och mer mat är viktigt för henne?
ElinM84
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 29 jan 2019, 18:05

Re: Hur blir natten bättre med 3 månaders bebis?

Inlägg av ElinM84 »

ElinM84 skrev:Tack för snabbt svar:). Då behåller jag antalet timmar på dagen 1-2 veckor till innan jag drar ner på det. Hon är definitivt hungrig vid 01:00, för då äter hon mycket. När hon vaknar vid 03:00 är det bara för att snutta och somna om. Men då blir målet att försöka förlänga det så småningom så att hon sover till 03:00:).

Dock har vårt schema rubbats de 4 senaste dagarna. Hon sover oroligt på natten, vaknar varje gång nappen trillar ut. Häromnatten vaknade hon 1ggr/timme. Hon vill äta mer på dagen också. Kan det bero på 12 veckors språnget? Jag är fast besluten om att jag vill ha ett schema på henne. Hur gör jag för att komma tillbaka till schemat? Väntar jag ut denna fasen där jag märker att närhet och mer mat är viktigt för henne?
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hur blir natten bättre med 3 månaders bebis?

Inlägg av Tin »

Hej,
japp 3 manader ar en klassiker nar det galler hunger. Mata pa bara.
Eftersom du ger ersattning kan du ju boosta den med BM istallet for vatten, sok pa nattmacka har pa forumet. Finns massor med tips om att boosta maten for 3 manders om du soker.
Sen ar det ju faktiskt inte sa lange tills du kan starta smakisar, grot osv.

Och ja den dar nappen kan stalla till det nar den trillar ut, men om du tanker kura senare sa rycks ju nappen.

Tillbaka till schemat, ja hall tiderna, det ar det absolut viktigaste. Behover hon en marginalkvart har och dar for att det sovits for lite om natten sa bjussa pa det men i stort hall tideran pa sov och mat. Det ar enda sattet. Far man sova i kapp pa dagen finns det ju ingen anledning att sova pa natten. Dssutom ger man beskedet ar schemat inte ar viktigt om man tummar pa tiderna, och da ar man inte konsekvent och liten borjar ifragasatta. Sa lita pa schemat, lat schemat jobba. I med sa mycket mat det gar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
ElinM84
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 29 jan 2019, 18:05

Re: Hur blir natten bättre med 3 månaders bebis?

Inlägg av ElinM84 »

Tack Tin för dina svar och råd❤️.

Har läst en del om att kura och har börjat prata med min man om det här hemma att det är något jag vill göra vid 5 månaders ålder, är det en bra tid eller för tidigt? Precis som du säger så kommer ju problemet med nappen försvinna då:). Med vår stora tjej som idag är 4,5 år hade vi 9 sömnlösa månader (vaknade var och varannan timme på natten och sov bara i vagn på dagarna) innan jag fick nog och sa till min man att du får ta henne nu i ett par nätter. Vi kurade inte henne enligt SHN tekniken. Sa bara till min man att inte lyfta upp henne om hon vaknar och skriker utan gå in till henne och sitt bredvid sängen, efter en stund går du ut. 2 tuffa kvällar med skrik och efter det har hon sovit gott hela nätter i sin egen säng. Det är min förhoppning att vår lilla tjej även ska lära sig sova hela nätter och gärna innan 9 månader.

Bra att veta att sömnrubbningen och matschemat har lite att göra med åldern. Ska läsa på om nattmacka och snart är det ju även dags för smakisar och gröt.
Jag måste vara noggrannare med att hålla schemat. Igår vaknade hon först 8:30 sov 45 min 10:15-11, 2,5 timme 13-15:30 och 30 min 16:45-17:15. Somnade för natten som vanligt vid 19:30.
Våra dagar börjar vanligtvis 7:30, om hon sover över den tiden ska jag väcka henne då?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur blir natten bättre med 3 månaders bebis?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja, väck henne! Den absolut viktigaste tiden och hålla är just morgonen, den kommer sen sätta hela dagens rytm. Så 07.30 väcks man och vaknar man innan går man inte heller upp. Detta kommer du ha tillbaka mångfaldigt i framtiden.

Är man sjuk använder man marginalkvarten på alla lurar, men inte mer än så.

Kura vid 4-5 mån är perfekt ålder. Så kör på bara. Men i många fall är förutsättningar den bästa kuren.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: Hur blir natten bättre med 3 månaders bebis?

Inlägg av Slåttergumma »

Får jag fråga varför du ger ersättning på kvällen?
Jag frågar för att jag har lite problem själv med en dotter som inte äter ordentligt, fastän jag har mycket mjölk. Hon äter jätte bra på natten, och har ätit jätte bra tills nu. Men nu har det börjat hända nåt konstigt när jag ammar. Hon är hungrig och börjar äta. Men helt plötsligt börjar hon skrika. Typ som att nånting gjorde ont? Jag tröstar och rapar osv lägger till henne igen, samma sak händer. Efter ett tag vill hon inte ta tutten längre, utan skriker om jag bara lägger henne till. Undrar om jag ska ge ersättning också.. kan det va nåt i mjölken som smakar illa/gör ont?
Ester född 11. november 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur blir natten bättre med 3 månaders bebis?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du har fått svar från två av oss i din egen tråd. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinM84
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 29 jan 2019, 18:05

4 månaders sömn och mat

Inlägg av ElinM84 »

Hej,
Nu är jag tillbaka igen med fler frågor då min lilla tjej börjar närma dig 4 månader (4/3). Den senaste veckan har hon sovit väldigt oroligt på morgontimmarna. Såhär ser vårt mat och sovschema ut de flesta dagar.
7-7:30 - vaknar för dagen. Försöker ligga kvar till 7:30 men ibland går det inte då hon blir arg:)
8:00 - frukost (började med gröt för 3 dagar sedan så det blir ersättning och gröt)
9:30 - sova 45 min (även om hon vaknar tidigt så försöker jag hålla på denna tiden och inte lägga tidigare)
11:00 - lunch (gröt, ersättning och purée)
12:30-14:30 - sova 2 h under promenad (vaknar oftast till 1 gång under promenaden men somnar om)
15:00 - ersättning
16:30 - sova 45 min i vår säng. Lägger mig bredvid henne och hon somnar (ibland sover hon 10 min och vaknar och jag får söva om)
17:30 - gröt och purée
19:00 - ersättning
19:30 - somnar i sitt babynest
02:30-03:30 - vaknar och får mat (ammar plus ersättning)
05:00-06:00 - vaknar igen någon gång mellan 5 och 6 och jag ger ersättning för att hon ska somna om. Ibland ligger hon vaken 1h och bara pratar, sällan ledsen. Somnar om till 7-7:30.

Så nu till mina frågor och funderingar.
1. Är sömnen på dagen tillräcklig?
2. Hur får jag henne att sova bättre på morgontimmarna?
3. Vid måltiderna, ska jag erbjuda ersättning, gröt och puréer nu i början? Eller blir det för rörigt för henne?
4. När hon vaknar 5-6 ska jag erbjuda ersättning då hon fått mat vid 2:30-3?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 4 månaders sömn och mat

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag gissar att du startat en tråd här på forum innan? I så fall är det bra om du skriver i samma tråd så vi har allt om barnet samlat på samma ställe.

12 timmars natt och lurar 45-2-45 passar bra vid 4 månader. Hur bekant är du med SM? Använder du dig av vagning/buffning? Det är nämligen så du får henne att somna om både på natten och dagen .Vid 4 månader har vi vanligtvis inga nattmål men du kan ha ett vid 04 men inget mer, nej. Hur är mörkläggningen? är det kolsvart i rummet? Det kan påverka tidiga morgnar.

Det kan vara bra att introducera gröt/pureer vid frukost och lunch nu i början för magens skull och sen fylla på med ersättning, de andra måltiderna kan vara bara ersättning. Var inte rädd för att öka upp portionerna ganska snabbt om hon gillar det.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
ElinM84
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 29 jan 2019, 18:05

Re: Hur blir natten bättre med 3 månaders bebis?

Inlägg av ElinM84 »

Hej,
Nu är jag tillbaka igen med fler frågor då min lilla tjej börjar närma dig 4 månader (7/3). Den senaste veckan har hon sovit väldigt oroligt på morgontimmarna. Såhär ser vårt mat och sovschema ut de flesta dagar.
7-7:30 - vaknar för dagen. Försöker ligga kvar till 7:30 men ibland går det inte då hon blir arg:)
8:00 - frukost (började med gröt för 3 dagar sedan så det blir ersättning och gröt)
9:30 - sova 45 min (även om hon vaknar tidigt så försöker jag hålla på denna tiden och inte lägga tidigare)
11:00 - lunch (gröt, ersättning och purée)
12:30-14:30 - sova 2 h under promenad (vaknar oftast till 1 gång under promenaden men somnar om)
15:00 - ersättning
16:30 - sova 45 min i vår säng. Lägger mig bredvid henne och hon somnar (ibland sover hon 10 min och vaknar och jag får söva om)
17:30 - gröt och purée
19:00 - ersättning
19:30 - somnar i sitt babynest
02:30-03:30 - vaknar och får mat (ammar plus ersättning)
05:00-06:00 - vaknar igen någon gång mellan 5 och 6 och jag ger ersättning för att hon ska somna om. Ibland ligger hon vaken 1h och bara pratar, sällan ledsen. Somnar om till 7-7:30.

Så nu till mina frågor och funderingar.
1. Är sömnen på dagen tillräcklig?
2. Hur får jag henne att sova bättre på morgontimmarna?
3. Vid måltiderna, ska jag erbjuda ersättning, gröt och puréer nu i början? Eller blir det för rörigt för henne?
4. När hon vaknar 5-6 ska jag erbjuda ersättning då hon fått mat vid 2:30-3?
ElinM84
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 29 jan 2019, 18:05

Re: 4 månaders sömn och mat

Inlägg av ElinM84 »

Jag har en annan tråd redan så la in mina frågor där också:).

Känner till SM lite. Försöker mata på så mycket som möjligt under 1h när det är dags för mat. Min tjej somnar av sig själv efter vi lagt ner henne. Vi behöver inte gå runt och vagga henne till sömns. Vaknar hon på natten är det oftast pga napp och då räcker det med att man stoppar tillbaka den och ibland somnar hon om själv. Sällan hon vaknar och är ledsen. Kan tillägga att hon sovet med sovpåse.?Jag vill att hon ska sova på magen då jag vet att de sover bättre. Har försökt lägga henne på magen dagtid men hon blir arg och kämpar med att rulla över till rygg. Tips på hur jag får henne att sova på mage? Det är kolsvart i rummet:).

Tack för alla tips:)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 4 månaders sömn och mat

Inlägg av Tin »

Hej,
sa hon sover pa rygg? Och du vill trana magsovning?

Du har andningslarm antar jag.
Absolut trana nya saker dagtid, garna pa den trottaste luren.
Mitt tips ar att satsa pa tillrattalaggningen, lugnt och metoidiskt, som en liten rutin vid varje laggning. Liten fattar ju inte vad som hander om hon alltid somnat pa rygg forut och undrar vad i allsin dar det ar som hander. Sa var tydlig, handfast och konsekvent.
Sok pa forumet om du inte vet vad tillrattalaggning ar.

Kolsvart bra, sovpase eller inte spelar ingen roll.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"