Morgon pigg 21 månaders

Skriv svar
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Morgon pigg 21 månaders

Inlägg av emeliegustafsson »

Hej!
Mitt barn på 1 år och 9 månader har sovit fantastiskt bra under en lång period mellan 19-07. Han har nu tyvärr börjat vakna mellan 06:20-06:40 varje morgon glad och pigg. Somnar inte om. Pratar för sig själv. Han får ingen reaktion från oss eftersom det är natt.
Hans schema ser ut som följande:

07 Härlig morgon med välling.
Leka ute på FM.
11 Lunch
12-13:30 Sova
14 Mellanmål
Leka ute eller inne.
16:30 Middag
Ofta ute efter middagen.
18:30 Lek, bus, pyjamas och välling.
19 Sova

Tror ni det är dags att dra ned på dagsömnen? Han är ju inte så gammal än så jag undrar om det kan vara förtrots eller annan utveckling som stör sömnen. Har nämligen börjat märka av trotsiga tendenser. Får massa social delaktighet varje dag. Hjälper mig och min man mycket.

Mvh
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Morgon pigg 21 månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Runt 2 år brukar det vara läge att dra ner på dagssömnen till ca 45 min men jag hade avvaktat lite för att se om det är något annat som påverkar. Som du beskriver det så låter det som han är glad och nöjd när han vaknar? I så fall är det inget problem, vi kan inte tvinga barnen att sova varje minut på schemat utan bara ge förutsättningarna för det. Det kan å andra sidan ju också vara så att det är dags att dra ner på middagsluren :wink: men ge det en vecka till i alla fall innan du ändrar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Morgon pigg 21 månaders

Inlägg av emeliegustafsson »

Tack snälla mammaA för svaret!

Han vaknar alltid pigg och glad och ligger och pratar för isig själv tills jag hämtar honom.

Grejen är att det nog har hållit på minst en vecka med dessa tidigare mornar men han har även visat mer humör på slutet så därför känner jag mig lite förvirrad. Han hade även en period i höst då han ifrågasatte mycket vid läggningar är på kvällen, aldrig på dagen, men detta har lugnat ned sig nu. Lite gnäll vid läggningar på kvällen ibland. Kan tillägga att han är en mycket aktiv ung man, han springer och rör sig jämt.

Jag vet inte om detta gav någon mer klarhet.
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Morgon pigg 21 månaders

Inlägg av mamaA »

Svårt att säga som sagt, förlorar du något på att vänta en vecka till och se? Kan ju vara något annat som spökar så orkar du vänta en vecka och se så kan du med gott samvete dra ner på middagsluren till 45 min.

Det är ju så olika gällande sömnbehovet, min äldste sov middag till 3,5 medan lillebror slutande runt 2 år. Den här tråden tar upp ämnet och sömnbehovet lite, kanske kan den vara till hjälp:
https://www.annawahlgren.com/forum/view ... ov#p239858
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Morgon pigg 21 månaders

Inlägg av emeliegustafsson »

Nej det gör jag inte, jag provar en vecka eller så till och utvärderar. Tack för stödet!

Jag ska lösa den tråden! Tack för tips!
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Morgon pigg 21 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag håller i stort med mamaA, förmodligen lite mera "förtrots" just nu i detta. Läs gärna extra i BB om detta. :wink:

Sen, se över MÖRKLÄGGNINGEN! Nu blir det genast ljusare runt just den tiden. en 1,5-2 åring är som en solklocka! Så det måste bara vara KOLSVART denna tiden i rummet. Jag minns att just runt denna tiden fick jag även lägga handdukar runt springan på dörren för att sömnen skulle fungera. Så gå in kl. 12.00 i rummet och se över mörkläggningen är mitt hetaste tips! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Morgon pigg 21 månaders

Inlägg av emeliegustafsson »

Tack för tipset! Jag ska se över mörkläggningen!
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Morgon pigg 21 månaders

Inlägg av emeliegustafsson »

Hej igen!
Nu har vi kämpat på i snart 2 veckor och vår lille har fortfarande en tendens att vakna lite tidigt. Han vaknar mellan 06:20 och 06:50 varje morgon. Han somnar jättefint både vid dagsömnen och på kvällen, ligger och pratar lite för sig själv en liten innan han somnar gott. Vaknar inte på nätterna. Vi märker också väldigt tydligt att han är i förtrotsen eftersom det är mycket ifrågasättande och testade under dagarna. Men vi kämpar på, försöker hålla på ramar och rutiner och ger massa kramar. Hans språk har även exploderat de sista veckorna, han lär sig nya ord varje dag, helt fantastiskt!

Vi är ute mycket varje dag och han rör sig massor! Äter bra.

När han vaknar på morgonen får han en pangramsa och sedan händer inte något annat. Lite gnäll ibland men inte ledsen. Somnar om ibland och ibland inte.

Jag upplever efter dessa testveckor att han fortfarande behöver sina 1,5 h per dag för att orka , kan det vara så att en väckarklocka kanske skulle kunna hjälpa oss? Eller tror ni att det som behövs är en kortare dagsömn som gäller? Eller är det förtrotsen som orsakar sömnproblemen?
Tack!!
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Morgon pigg 21 månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Oavsett vad problemet är, om det nu är förtrots, utvecklingsfas eller dags att dra ner på middagsluren, så är det en god idé att skaffa väckarklocka. Varför inte börja med det och ge det två veckor och se om han börjar sova till väckning? Har det ingen effekt så kan ju nästa steg då vara att dra ner middagsluren till 45 min/1 timme tänker jag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Morgon pigg 21 månaders

Inlägg av emeliegustafsson »

Tack snälla, jag ska testa det!
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"