Hungrig, arg, ledsen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Slåttergumma »

Vi har kört på detta nya schemat sedan 11 dagar nu:

07:00 Gomorron! Amma, blöja, amma
08:30 Ensamlek
09:00 Sova lur 45 min
09:45 Vakna! Social delaktighet ung 30 min.
10:15 Amma, blöja och bus, amma
11:30 Promenad - visa upp världen
12:00 Sova lur 2 tim
14:00 Vakna! Amma, SMAKIS, amma, blöja och bus, amma
15:00 Ensamlek el. social delaktighet
16:00 Sova lur 45 min
17:00 Amma
17:30 Social delaktighet ung 30 min, evt amma igen
18:00 Bada
18:30 Nattslurk
19:00 Gonatt!
21:00 Nattmat - flaska med fet mjölk
04:00 Nattmat - amning

Idag har vi ätit mosad banan för första gången! Oj vad det var spännande! Jag tror hon svalde iaf nåt av det =P~
Jag har försökt göra som du skrev Torsmamma, att efterjaga med flaskan, men hon vill inte ta den. Hon tar den bara på natten, och inte efter rapning när hon har vaknat till lite. Då vill hon bara ta bröstet. Jag tror egentligen inte att vi har så himla alvarliga problem med amningen, jag tror bara att jag tänker hon ska äta MER, inom kortare tid, och det stressar mej, och så går det förstås inte så bra. Jag tror det går bättre när jag inte trugar och inte tänker på att hon ska äta MYCKET. Mitt hopp är smakisarna!

Igår hade vi en riktigt tuff dag där hon vaknade efter en timme på långluren och TOKskrek, alltså verkligen så vi trodde att hon skulle typ kräkas eller bli medvetslös av andnöd :shock: Efter en halv timme stod jag inte ut, jag plockade upp henne (jag vet! det får man inte!) och ammade, och hon var ju jätte hungrig :( :oops:
Jag tycker det är så himla svårt att veta värför hon skriker! När hon är vaken skriker hon också ofta, alltså hon är ganska gnällig. Hon skriker när hon är typ uttråkad, så snart vi börjar sjunga hennes favoritlåt så tystnar hon :roll:

Men ikväll använde vi ramsan första gången och det gick ganska bra.

På natten vaknar hon varje natt ung vid 2 ibland innan. Det går att vagna henne och hon somnar också om. Men det är jobbigt, för jag har själv svårt för att somna om.

Jag har svårt för att veta om hon beöver mer sömn - hur vet man?

Tack för all hjälp! :heart:
Ester född 11. november 2018
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Tin »

Hej kära du,
jag laser in mig pa tråden och reflekterar over din fråga "Hur vet man om de behover mer sömn?"
Jag tänker att bjussa på det bara, jag upplever på alla de barn som passerar genom forumet att det ar ganksa många som behöver lite extra, dvs som är tröttmössor. Och sen utvärderar du efter 2 veckor.

Vad gäller smakisar, fär jag tror också att det måste in mer mat om man är gnällig som 3 månaders. Var inte rädd att ge ordentligt med smakis (dvs inte bara ett par skedar) och gärna mer än en gång per dag, t ex lunch och middag. Är bebis intresserad så klurar de ut ganska snabbt hur man sväljer. Kan vara bra att köra katrinplommon mos också som håller magen i trim. Mitt bästa tips vad gäller smakisar är är prova många smaker, potatis, morot, sötpotatis, blomkål, med smör i. Man vet aldrig vad bebis föredrar.

Btw, de små ha väldigt olika tempo när de äter, min äldsta åt på under 10 minuter bröst eller flaska medan min minsta är en livsnjutare av rang och tar sin tid (än idag vid matbordet) och åt samma mängd som sin syster men det tog tre gånger så lång tid.

Vad gäller uppvak om natten så finns det två skolor, AW säger sätt en klocka ofta vid 04, uppvak innan vagnas bort. Gör man så är det simpelt att vagna bort även sista målet.
Sen finns det dom som (t ex jag) som har svårt att somna om. Jag matade helt enkelt liten om natten när antingen jag eller hon vaknade, och det kunde vara allt mellan 2 till 4a. (Jag satte en klocka på 4a, mat efter 4a och liten somnar inte om). På så sätt fick JAG så mycket sömn det gick och det behövde jag för att må bra. Sen kurade vi bort sista nattmålet, vilket är en större operation än att bara vagna bort sista nattmålet.
Här får du känna efter vad som funkar för dig. Bestäm dig och kör.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Slåttergumma »

Tack Tin!

Hon har ätit ganska bra på smakiserna dom senaste 3 dagarna :D

Hon har dock börjat strula på allvar på lurarna. Särskild långluren mitt på dagen. Hon känns väldigt trött men ändå vaknar hon efter bara nån timme och skriker till och från sista timmen... Sen somnar hon vid 15 och jag måste låta henne sova tio minuter - hon går icke att väcka! Så strular hon igen på em luren. Det känns väldigt tråkigt att lägga en unge som är så ledsen och skriker :( Några tips? Skrattet till gonattet blir det liksom aldrig :^o
Jag funderar på att ändra schemat, för hon vaknar varje morgon kl 6:30 för att hon bajsar. Så den sista halva timmen blir det ingen sömn. Det är kanske det som gör att hon blir övertrött?
Det nya schemat tänkte jag såhär:
6:30 vakna
8:30 lur 1 1/2 timme
10:00 mat
och resten som innan. Det betyder att hon kommer få 11,5 timme på natten, men tillsammans blir det 15 3/4 timme istället för 15 1/2. Och förhoppningsvist mer "aktivt" sovande... Istället för som det är nu, där det mest är skrik-sovning...

Jag är också förvissad om att vi har hamnat i vagningsträsket - jag har försökt läsa på i tråden om detta, men jag blir inte klok på hur vi ska ta oss ut...

Tin, vill du förklara hur du tänker det blir skillnad om man ska vagna eller kura bort sista målet?
Som det var innan tror jag, att om jag tar upp och ger mat när hon vaknar vid två, då ska hon ändå vakna vid fyra :shock: Hon var en sån här vakna-tusen-gångar-på-en-natt-bebis... så det har ändå blitt MYCKET bättre!
Jag tror egentligen inte hon vaknar för att hon är hungrig.... jag vet inte värför hon vaknar?

Tack för all hjälp och svar
Ester född 11. november 2018
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av Slåttergumma »

Tin, jag läst precist att du har skrivit svaret redan i Fredricas tråd:
Tin skrev:Hej,
jag tanker att liten bara ar 6 veckor och har en tid haft tappt i nasan och fatt hjalp att sova om med vagning..... da lar man sig ganska snabbt att vaknar man till sa kommer vagningen och det ar skont. ;)

Jag reflekterar ocksa over att hon faktiskt somnar om sjalv efter lite vagnande. Lysande.

Sa fortsatt med det du gor, jobba vidare pa shcmeat, hjalp liten nar det behovs men backa langsamt med vagningen och lat liten ta over mer och mer. Man kan fa lite hjalp med tydligt besked nar man ar liten tycker jag, var noga med att det inte blir en vana bara.
Dvs vaknar man till fast schemat sager att man skall sova mera = vagna. Vagna betyder egentligen bara "nej, du skall sova mera". Ga darifran, ge liten chans att somna om.
Behover man hjalp igen far man det, men man maste somna sjalv. Backa, backa tills endast skak i handtaget. Och tillslut ingenting for liten kommer fatta att mamma sager till nar luren ar slut.

kram Tin :heart:
Jag har samma fråga som fredrica, men läser med på hennes tråd vad du svarar ;)
Ester född 11. november 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hungrig, arg, ledsen

Inlägg av mamaA »

Hej!
Du får samma svar som förra gången du frågade om att korta natten och det är - nej :!: [-X . Vi kortar inte natten för att barnen vaknar tidigare, däremot KAN det vara så att du bör lägga schemat 06.30-18.30 istället. Har du problem med långluren ska du definitivt inte förlänga fm-luren för det är att be om tidiga uppvak. Självklart strular då em-luren också eftersom hon sovit vid 15, den lilla powenappen ställer till det. Ett tips är att ha lite magtid på golvet i bara body eller liknande vid den tiden så det är svårare att somna. Om man är varm och go i famnen somnar man ju lättare :wink:

Jättebra att du hittade Tins svar om hur man backar med vagningen. Tro mig, det gör all skillnad att backa för det är då verktygen börjar ta när man väl kommer över tröskeln och poletten trillar ner på bebis, då ska du se att du kan hantera uppvak på nätterna bättre också.Glöm inte husljud medan du backar med vagningen, oslagbart för att hålla dig från att överkoncentrera och för att få bebis trygg i att världen pågår runt omkring och det är tryggt att sova. Bebis KAN bli rejält arg nu när du backar, det är normalt och ett steg man oftast måste passera för att få verktygen att ta.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"