Lillasyster SM från start

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av Fredrica »

Det är hemskt att inte få sova, jag vet precis vad du menar. Jag hade aldrig hört talas om Barnaboken och SM när jag fick mitt första barn och han vaknade varannan timme på natten i 4 månader... Jag höll på att bli galen av trötthet. Så jag förstår verkligen att du vill få ordning på detta.

Försök tänka på att dom första veckorna kan vara väldigt struliga, även om man kämpar med rutinerna. Det kommer att ordna upp sig eftersom du jobbar på det så bra <3 Men förstår att det känns avlägset just nu.

Att vagna till söms funkade bra för vår nyfödda dotter om hon var orolig, men du ska som sagt inte försöka få henne att somna själv, det kommer senare. Prova och återkoppla gärna hur det gått :)

Ang din egen sovning; har du och din sambo möjlighet att dela upp er på natten så att ni kan ta bebisen varannan natt, och sova ut varannan natt?

Jag håller tummarna att ni får en bättre natt inatt <3
Mvh,
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej igen..
Ja min första son hade ”kvällskolik” i 6 månader så vi va uppe varje natt hela nätterna och sov i skift jag o min man. Min andra son var lite bättre, han skrek inte så mkt men var ingen höjdare på att sova men med handfasta tips och hjälp av Camilla Läckberg introducerades Barnaboken och SHN boken för mig, jag lyckades kura honom vid 4-5 månader och det gick bra.
Så nu till gårdagens cirkus:
Bebis vaknar vid 18, får sin mat och vi kör hela kvällsproceduren enligt SM, vid 19.30 blir hon jätte missnöjd och vill sova, så vi bestämmer för att ta kväll då, kvällsslurk får hon och somnar gott vid 20.
Vid 20.30 vaknar hon till dock.. och vill äta, försöker buffa till sömns går ej, vagna kunde vi inte göra då vagnen inte fanns till hands (stod i garaget o den var för kall för henne att läggas i, men nu är den inne!).
Hon ville bara äta, ja gav upp till slut och hon fixk mat vid 21.30, men somnade aldrig om utan var uppe och fick en till flaska vid kl 01, kl 02 somnade hon till slut i sin pappas famn.
Så jag förstår verkligen inte vad jag gör för fel inför varje kväll o natt?
Dagarna verkar hon ändå rätt så nöjd o lätthanterlig o somnar gott när man lägger ner henne i sin vagga. Jag går sönder snart av all trötthet.
Tack för att ni finns <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det ni har låter ju som klassisk nattklubb, vanligt första 1-2 månaderna tyvärr. HEMSKT är det, vanligtvis brukar bebis dock sova NÄR hon väl kommit till ro för natten vid 12-02.

Tips: Boa in vagnen, gärna värmt med vetekudde eller varmvattenflaska så där är varmt och gott, ihoprullad handduk runt huvudet, napp kan behövas just nu, olja i ersättningen, se till att hålla vaken under vakentiden/matningarna på dagen så hon inte slumrar till då(det kan ge strul på nätterna), husljud när hon lagt sig, vagning/buffning, rapa flera gånger under matningarna.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Är det dags att försöka byta till 2-2 schema för henne? Det är dock svårt att hålla henne vaken o nöjd 1.5h på dagen med matningen o allt vad det innebär men jag kanske måste utöka vakentiden? Och sen försöka mig på ett vakenpass 3h innan kvällen som jag får senarelägga vid 22-23? Ska jag börja bada henne innan varje läggning?
Ikväll blir det vagnen hon får sova i, hon tar inte napp hur mycket vi än försöker, hon tror det är nappflaskan o blir frustrerad när det inte kommer mat från nappen? :-(..
Skönt o höra alla tips från er, om något.. Igår var frustrationen på topp då både jag o min man började tvivla på allt jag egentligen försökt uppnå hittills med SM, känns ju som att jag inte kommer någonvart eller sett någon förbättring vad gäller nätterna.
Behöver kanske bara få höra att det kommer bli bra snart, och att mitt mål för henne är 12h sammanhängande sömn vid 3-månader och att vägen dit kommer vara slingrig och minst sagt utmattande..
Tack för att ni finns!
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej..
Jag vet inte längre vad jag ska göra..
Igår vaknade bebis kl 16 , vi fortsatte SM planenligt men hon vägrade somna efter 1.5h, så då tänkte vi okej då får vi ta kväll vid ca 19.30, o bjuda henne på en 20 min sömn för att undvika kvällstrassel. Och så gjorde vi, allt planenligt. Vi drog till o med igång stora d o storskötning o allt man kan tänka sig, strax innan 20 fick hon dricka sin flaska och var totalt däckad och slut. Det kändes bra, nu kanske hon kommer att sova ikväll. Efter 20 min vaknar hon ju,! Nej jag ska inte ta upp henne tänker jag o börjar vagna. Men varje gång jag slutade vagna jagade hon upp sig, jag höll på så till kl 00.30.. sedan fick hon en flaska, hon somnade inte om på den utan jag fick vagna fram till kl 04, hon fixk en flaska då o somnade då till 06. Så 2h sömn..
Vet inte längre vad jag ska göra eller ta vägen, gör jag rätt i att fortsätta vagna? O tro att vi kmr få en nattsömn?
Behöver hjälp snälla..
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
och grattis till nytillskottet. Ljuvligt.

Det forsta veckorna ar kampiga, herregud inte minst for lillbebisen som skall vanja sig vid den nya varlden utanfor. Och lilla magen som skall vanja sig vid mat. Och hela familjen som skall vanja sig vid en ny familje medlem.
Ni lagger pa mage med larm, bra, i vagn, perfekt. Liten ar bar tva veckor sa det ar 1.5 timme vaken och 2.5 timmars sov som galler - det behover du inte tvivla pa, men i borjan ar det rytmen man stravar efter mer an ett schema. Mat vid minsta pip, man sover inte nar man ater. Hur ar det har, tjuvsovs det under vakentiden da det ats? Ogonen faller ihop medans det ats, kolla noga. Smasovs det, sa smaats det assa ar den onda cirkeln igang. Minst fyra SM maltoder pa en dag, tre natt mal. Bada eller inte spelar ingen roll, om ni vill. Napp maste man inte ha.
Du sager att ni kor SM, pa vakentiden.
Alltsa, flaska, rap, social aktivitet, sedan mer flaska. Truga truga - kaffe och kaka och patar. Hur gar det med rapandet? Sa sma kan vara mycket svar rapade och det kan definitivt stalla till det i sovandet.

Fran en mamma till en annan som ocksa kampade med forlossnings depression, hang inte upp det pa huruvida ni sover eller inte. Sjalvklar ar livet urjobbigt om man inte sover, men det triggar inte depressionen i sig. Det kommer om det kommer, och da kan man medicinera. Med min tvaa kom det tillbaka aven om jag fick sova gott den forsta tiden. Jag har ocksa vanner dar depressionen inte kom tillbaka pa tvaan. Jag menar koppla inte samman det med huruvida ni far till somnen de forsta veckorna, det lagger bara mer press pa dig. Hander det sa hander det, da dealar du med det da.

Har kommer en order daremot: Sa efter som det ar flaska som bjuds och inte tuttar, se till att turas om, mannen tar en hel natt, du far sova. Det ar hela skillnaden. Sen tar du nasta natt och han sover. Kor sa direkt i helgen.

Las ocksa pa bada tva om och om igen om SM. Minns de tre forsta veckorna ar valdigt svajiga.

Btw om ni maste minikura bort nat nattmal vid 4-5 mander, ja da blir det sa, det spelar ju ingen roll. Ingen prestations angest har inte. Lar liten sova bara. Foka pa mat, rapning och rytmn om dagarna. Ni kan detta.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej!
Tack för snabbt svar <3..
Det är svårt att säga om det tjuvsovs när hon äter för hennes ögon är stängda oftast när hon äter? Ska dem vara klaröppna? Vi får kämpa på med vakentiden då helt enkelt och försöka aktivera henne mer och mer, det kanske är det som spökar? För det sovs på dagen enligt hennes rytm 2.5h ungefär men på kvällen och natten sovs det absolut ingenting ?
Ska ja fortsätta vagna på kvällen/natten även idag tills ”nästa” nattmål efter 3h?
När hon sovit ett pass på dagen blir det flaska direkt, hon äter oftast då ca 60ml direkt sen behöver hon rapa o sen tar vi skötning och umgänge, säg efter 1h då får hon flaska igen då dricker hon ca 30ml till, så totalt 90ml dricker hon vid en måltid.
Ja rapandet nr 2! har vi alltid problem med, hon vill inte rapa alltid efter att hon får flaska igen utan somnar djupt o ibland när hon somnat o ja lägger henne på magen kommer det en massa efterapar och då vaknar hon till igen, är det det som spökar på kvällen/natten?
Ja rädslan för att depressionen jag hade med första barnet ska komma tillbaka nu är minst sagt påtaglig, för min del var det mestadels för att jag gick runt utan sömn och var olycklig och kände att jag inte kunde njuta av att ha barn, ibland ville jag inte ens vara nära barnet och kände ingen kärlek till barnet. Det kom så småningom när jag hade fått pli på lite rutiner och förstås sömn.
Jag hoppas det blir bättre o bättre för varje vecka nu med bebisen, det kan ju knappast bli värre än såhär.
Vi börjar med helgen att sova i pass..
Tack tack tack för att ni finns!!! <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej HAnna,

Du kan väl vara gullig och gå in under "kontrollpanel/signatur" och uppdatera med dotterns södelsedatum. Jag har så svårt att hänga med på hennes ålder tyvärr.

jag tillhör också en av dem som hade förlossningsdepression med min son. Tins tips om att låta pappan ta nätterna och ge flaska är faktiskt super. MÄn av någon anledning KAN somna om utan knorr och problem. Ni kan sätta klockan på matning om ni vill typ 23, 01 och 03 är klassiska tider fram till ca 1 mån då man med fördel slopar 01 målet.

Så länge de faktiskt SUGER du ser att bebis "äter" och inte slutar, så är det ok att ha stängda ögon när man äter. Men man kan ju med fördel gnugga handflator, fotsulor, kind för att stimulera ät punkterna på deras kropp. RAPNING ÄR viktig. Om du har problem med rapning m.m. ställ framhjulen på några telefonkataloger så huvudändan är HÖGT upp, ca 7 cm. Då kommer raparna som på beställning när de sover på mage.

Tänk samtidigt på att förta månanden anses vara "smekmånad" typ mat vid minsta pip. Då är det svårt att hålla tider och schema. Så här på vintern är det inte ovanligt att upp till ca 1 mån har de vänt på dygnet. Ett toppenråd för detta är att om bebis sover i vagn inne, dra ner sufletten och ställ nära fönster dagtid så ljuset är på bebis, och se till att ha KOLSVART på natten, inga lampor. Och OM man måste ha lampa bör den vara mycket dunkel och rött sken.

Efter ca 1 mån, är det annorlunda, DÅ tar man bort alla synintryck när dygnsrytmen är i deras små kroppar.

Ett annat tips du kan ha redan nu. Ha samma starttid varje morgon. Säg 07, HÅLL DEN oavsett! Då kommer oftast resten av dagen falla på plats bättre med bättre rutiner. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej igen!
Tack för fina svar <3.
Jag tar verkligen till mig alla tips och kloka råd ni ger.
Igår kväll såg exempelvis ut som följande:
Flaska vid kl 18, lek umgänge skötning, lite påfyllning vid kl 20, hon somnar och jag får inte i henne mer mat än kanske 20ml då. Hon vaknar kl 21.40, jag vagnar till o från till kl 23, varvid hon då får en flaska. Hon somnar inte till flaskan, lägger henne i vagnen o vagnar till o från fram till kl 01, varvid hon får en till flaska, somnar fortfarande inte om, vagnar till kl 03, varvid hon får en till flaska o somnar till kl 06.30. Vaknar får en flaska men somnar inte och vi tar morgon vid kl 07.30.
Min fråga är: ska jag fortsätta vagna mellan ”måltiderna” under natten så att det verkligen dröjer ca 3h mellan nattmålen? För just nu vill hon ju äta för många nattmål? Och somnar inte om till flaskan. Så lägger henne ”vaken” i vagnen med suffletten nedragen så det är verkligen kolsvart.
När ni skriver ” mat vid minsta pip” gäller det även på natten? För isåna fall småäts det varje timma om hon får välja ?
Sen undrar jag lite ang det här med födseln, lillasyster kom 10 dgr efter beräknad födsel, är det något jag ska tänka på där?
Tack för att ni finns <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja då hade jag tagit hänsyn till att du gått över tiden faktiskt. Hon är nog förbi den "egentliga födseln" vid detta laget. Så det kan vara värt att sätta klockan på 23, 01, 03.30 (04) att förebygga med dessa tider är super!

Sen gäller det nu då att ni verkligen får till all matning ordentligt på dagarna och vänder på dygnet ordentligt så hon är faktiskt vaken om dagen och sover om natten! Inte sova över 2,5 tim dagtid. Se till att verkligen lägga 1,5 timme på allt som standarmodellen får med innan hon verkligen får somna. Du är i gränsfall för "nockout" slurken. Så här kan man börja om möjligt lägga vagen men proppmätt på mage med larm så hon lär sig somna själv runt 2-3 mån. :)

Prova även att lägga ett par telefonkataloger eller plankor under framhjulen på vagnen så huvudändan är höjd, då kommer rapar om natten upp bättre. Ha gärna en värmedyna eller så för att hålla liggplatsen lite extra varm medans du matar, så när du lägger henne igen är det varmt och mysigt. Då brukar man inte behöva vagna lika mycket efter nattmålet. Men tricket är dagen! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej igen!
Okej så lillasyster blir 3v på onsdag (men föddes 10 dgr efter beräknad födsel). Så mim fråga är, ska jag börja med 2-2 rytm med henne?
Nätterna har börjat arta sig litegrann, hon kan bjuda på 1-2h sammanhängande sömn vilket vi är glada för då hon inte visat tendens tidigare till det. Däremot har vi lite problem med att hon läggs i vagnen vaken, får vagna en hel del, men antar att det tar ett tag innan poletten trillar ner?
Kan jag fortsätta läggning vid 20? Och sedan siktar mig in på nattmål kl 22, 01, 04?
Som skrivet, hon har ingen kvälls/nattsömn alls så min tanke är att försöka ”styra” in henne på dessa tider och vagna allt däremellan?
Tack för att ni finns, bara tanken att kunna bolla tankar med er o få råd och tips här gör mig lugn och ger mig lite mer självförtroende. Bara en känsla av att det här kommer att bli bra till slut. Obeskrivligt ska ni veta <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av mamaA »

Hej!
När man lär dem somna själv gör man förslagsvis det på dagen medan på kvällen/natten kan man låta dem somna på en ett tag till tills det börjar funka på dagtid. Funkar det bättre om hon får somna på er på kvällen eller är det lika illa?

Det är ovanligt att kunna ta natt så tidigt som 20.00 vid en månad, brukar vara runt 22 och sedan vid 2 månader brukar 20.00 lagom. Det beror ju lite på när dagen börjar för er också.

2-2 rytm funkar sällan så tidigt även om boken säger det, kanske kan man förlänga något vakenpass men eftersom övertrötthet redan är ett problem för er så skulle jag inte rekommendera det.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej!
Anledningen till att vi ändå ”nattat” vid kl 20, är för att min man då kunnat ta ”första passet” så jag får sova några timmar o sen byter vi för han jobbar.
Blir fel på dygnet då hon hittills vaknar oftast runt 18 tiden och då ska hon ju vara vaken ca 1.5h o sen somnar hon vid ungefär 20? O då blir d fel om jag ska starta en vakentid sedan vid 22.30?
Gäller det fortfarande mat vid minsta pip? Även om hon ibland vaknar innan 2.5h? Eller ska jag vagna o försöka söva om henne?
Ibland lyckas hon somna i min famn på kväll/natten efter flaskan men så fort jag lägger ner henne i vagnen vaknar hon till inom 10 min?
Ska jag vara konsekvent nu och försöka hålla mig till 3 nattmål oavsett om hon är vaken hela natten?
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Mitt förslag är att du läser IGEN om standardmodellen i Barnaboken hur tänket är. Läs gärna standarmodellen "ett kompendium" och tänk på att detta är inte så strikt och ristat i sten som man kan tro, utan just bara ett förhållningssätt om man säger. Det är runt 2-3 mån vi sätter mera schema, håller strikt på tider m.m.

Jag vet det står i BB och kompendiumet att man har som sista pass ofta upp till 3 tim vaken tid med en typ 5 min emellan. Min son var en tröttis och han hade natt tror det var typ kl. 20 först och sen vid 2-3 mån 19-07. Detta är lite felxibelt, läs inte det som EXAKTA sanningar. Det står också tydligt att vägen fram genom SM är lite slingrande. Vill ni ha natt kl. 20 eller 21 går det bra.

Jag sa också att jag tycker du kan räkna in tiden du gick över tiden, men man måste så klart känna in lite själv här. :wink:

3 nattmål kan man absolut hålla, min son var som en skalman på natten och åt 23, 01, 03 typ. Men om de inte är det kan man sätta klockan på detta och förekomma dem lite.
Att mata och sen lägga i vagn när de sover är inte alltid lyckat, men funkar lättare om du lägger i VARM vagn, så ha en värmedyna/vetekudde/ varmvattenflaska eller så för att hålla den lite varm, så hon inte läggs i den kall. Gjorde stor skillnad för oss.

Som du märker svarar jag dig samma som mitt senste inlägg.

Prova att läsa din tråd EN gång TILL! Jag har svårt och tro att hon är "vaken" hela natten, många barn både smackar, gnyr, låter, stånkar m.m. när de sover. SKRIKER hon inte är ditt jobb att "anta" att hon sover! Allt annat betraktar vi som "egentid".
Sätt i ett par öronproppar så hör du när hon faktiskt behöver hjälp och ställ klockan på mattiderna är mitt förslag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej igen!
Jag har läst som en tok i boken vad gäller SM o även här i forum och andras trådar. Jag känner att jag ”gör allt planenligt” och dagarna flyter på rätt bra, men så fort vi närmar oss kväll går allt åt helvete.
Vet inte vad det är jag missar här.
Hon får ett SM mål mellan 18-20, somnar gott o mätt läggs i vagnen o pang efter 5 min vaknar hon! Så är cirkusen igång hela kvällen? Vad är det jag missar?
Tacksam för alla tips o råd
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"