Lillasyster SM från start

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej! Jag tycker absolut du kan testa med NAN sensitive 2 jag. Jag vet BVC säger så, men jag minns också att vi granskade den och de blev lite mättare lite längre. Du kan ju också börja med smakisar snart. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej igen!
Har köpt in Nan 2 och har börjat i 2 dagar ungefär 75/25 men ser ingen skillnad än så länge, tvärtom vi befinner oss i en jobbig fas just nu då hon vaknar varje timma om nätterna! Jag vaggar o vaggar varje uppvak så att hon får ett nattmål runt 03. Det måste vara maten som spökar, så jag kanske ska börja ge den 2:an helt istället och även börja med smakisar? Hon är 3.5 månader nu.
Usch jag känner mig otroligt nere just nu :-(, sömnlösheten är total och jag känner mig otillräcklig som mamma överlag för dem andra två killarna, jag orkar helt enkelt inte under dagarna pga att nätterna är så urusla. Trodde verkligen jag skulle få ordning på SM denna gång istället för att behöva kura men närmar oss snart 4 månader av sömnlöshet.
Tack för att ni finns o för alla tips o råd jag fått under tiden <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av TorsMamma »

Ja, börja där tycker jag. Det är jättesvårt att vagna/buffa bort nattmål om man inte VET att bebis är mätt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej igen!
Ja för att när hon väl får flaskan vid ca 02.30-03 så äter hon upp hela flaskan som är 180ml direkt inom 10-15 min. Så hungrig är hon!
Men oj vad hon börjar bli arg vid läggningarna nu, hon protesterade enormt vid kvällsläggningen idag, jag försöker backa allt va ja kan med vagningen och endast markera sovdags. Tog ca 40-50 min innan hon väl somnade in.
Jag gav henne kvällsslurken ca 19.30 hon var sömntung, rapade henne, la ner i vagnen tillrättalade och solfjäder. Hon skrek ganska så direkt o var riktigt arg. Gick in in rummet o vagnade några korta drag hon blev lugn men så fort ja slutade jagade hon upp sig så något enormt, men lät henne klaga mycket emellanåt, rätt eller fel tänk av mig där?
Sen vaknar hon ändå inom 1h varvid ja får vagna o markera igen och sedan vaknar hon vid 00-01 tiden igen o då endast sovit sammanhängande 3-4h vilket inte alls är mycket :-(..
Läser SHN boken nu och försöker förbereda henne nu inför en kur. Eller rent sagt förbereder mig mentalt.
Nästa vecka ska ja även introducera gröt o mer smakisar hon har visat stort intresse till mosad banan hittills.
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av Tin »

Hej,
jag vet hur svart det ar att fungera pa lite somn. Det var darfor vi alla valde kuren fran forst borjan.
Var trygg i att den goda somnen kommer aven om den inte kan komma fort nog. Och vet du, de ar all olika de sma. Verkar inte spela nagon roll hur manga man haft innan. ;) Ett tips om mojligheten finns ar att eftersom liten tar liten flaska kan du och din partner alternera natt vad galler matning. Da far man atminstone sova ordentligt varannan natt. Stor skillnad.

Allt fokus skall ligga pa mat, dagtid. Liten ar stor nog for grot, och riktig mat. Hon har visat intresse och atit banan. Mata pa, mina har borjat vid 3.5 manader bada tva och atit med stor aptit. Gjorde underverk for somnen. Sa mata pa, SM malttider, hall er till schemat.

En liten fundering, du sager att du garna vill ha schema 08-20. Det ar ett ovanligt schema, de allra flesta bebisar har 6:30 alternativ 7 som start tid. Och detta kan vara som forgjort att andra pa. Fundera pa att istallet anpassa er till liten for att fa till hennes 12 timmars natt. Skriken om kvallen ar ett direkt symptom pa overtrotthet.

Ingen ide att kora kur om ni inte fatt till matandet, och las boken minst 5 ggr.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av HannaV »

Hej!
Tack för svar! Det betyder otroligt mkt ska ni veta, att ni finns här och ger tips, råd, pepp. För en trött småbarns mamma är det ovärdeligt! <3
Så, vi har börjat med gröt, hon är väldigt intresserad av mat, hon äter hela portioner gröt ca 2ggr om dagen och idag introducerade jag även mat vilket gick bra det med, puread majs och sötpotatis!
Har sömnen blivit bättre?
Tidigt att utvärdera, igår sov hon mellan 21-04! Vilket är en klaaar förbättring! Men kvällen innan vaknade hon redan efter två timmar!
Hon blir 4 mån om 3 dagar..
Jag känner att det nog är dags för att kura, känner att vi behöver få ordning på hennes sömn och även få oss själva lite sömn nattetid för att orka med livet, med dem andra killarna med mycket spring i bena såhär års!
Hon följer detta schema mer eller mindre:
07.30 vakna flaska/gröt beroende på vilket humör hon är på. Är hon för hungrig för att äta gröt blir d flaska.
09 sova 45 min
11.30 flaska
12-14 sova
15 mat fast föda
16 sova 45 min
18 mat flaska : dricker sällan mkt här, ca 120ml
19 gröt
19.30 kvällsslurk God natt
Hon vaknar alltid till mellan 30-45min efter läggningen (ALLA läggningar!, ibland somnar hon om mha vagning men oftast inte.
Nattmål just nu blir 1-2st beroende på hur tidigt hon vaknar om natten.

Våra utmaningar är:
1. Vagningsträsk deluxe! Hon blir lugn av vagnandet men blir hysterisk så fort man slutar, ja backar allt va ja kan på dagarna men utan framgång. Jag försöker ständigt tänka UT från rummet, bara markera med några drag men hon har aldrig somnat in själv, jag lägger henne alltid vaken i vagnen. Sen när hon skriker upp sig rejält går jag in o vagnar några korta drag o går ut igen även fast hon skriker upp sig. Men vid kuren vill jag övergå till buffa eftersom ja vill lägga henne i spjälsäng då för natten? Är det klokt? Vill typ inte se vagnen något mer av såå mycket jag vagnat henne! :-(. Men samtidigt är vagnandet ändå ett starkt verktyg för hon blir lugn av det nästan direkt.
2. Spjälsäng för henne i eget rum tänkte vi nu när vi börjar kuren? hon är så otroligt ljudkänslig om nätterna att jag nästan inte vågar andas för att hon inte ska vakna till.
Kram
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härligt med maten! :D

Jag håller med dig. När du kurar gå över till buffning, eget rum, säng och allt på en och samma gång. Se till att öva upp buffningen rejält innan (men inte på henne). Du kan ju som KRIS på de korta lurarna om du fortfarande vill ha vagnen faktiskt buffa i vagnen, glöm inte hänga över ett skynke på den när hon sover.

Ang. schemat är 7.30-19.30 en aning ovanligt och sent, men klarar hon det så kör!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Lillasyster SM från start

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Tänkte bara kika in och höra hur det går för er? <3

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"