SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM från början

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du introducerar skak i handtaget genom att avsluta me det efter varje vagningsomgång, den så småningom när du backat rejält med vagningen kan det räcka att bara skaka handtag istället för att vagna.

Vid 2 månader är 11-1,5-2-1,5 ett vanligt schema. Visserligen har ni 12 timmars natt men jag tycker inte du ska skära ner på sömnen än utan jobba på att backa med vagningen så kommer lurarna att lösa sig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Tack för era svar!

Men jag håller på att bli tokig och bryter snart ihop över denna dagsovning som krånglar. Vissa sovningar sover hon gnisselfrit. Men oftast får jag vagna flera gånger, ca 15 min, innan hon blir lugn och somnar (vagnar inte konstant, utan med lång paus). Och sen vaknar hon var 10-20:e minut..

Hon är inte hungrig, för hon vill inte äta när sovstunden är över. Jag märker att hon sover sämre när hon är väldigt trött (vilket blir en ond cirkel eftersom hon blir trött av att vakna var 10-20:e minut, och är då supertrött till nästa sovning..)

Ska jag låta henne sova ca 5 min powernap under vakentiden? Ska jag göra längre pauser? (Är dock tveksam till det för jag gör redan långa pauser, ibland ett par minuter). Eller något annat? Jag är desperat och tar alla tips!

Det känns inte hållbart att hålla på som jag gör, för just nu hinner jag inte göra annat än att springa till vagnen under hennes sovtid.. bryter ihop ett par gånger per dag över denna stress, behöver verkligen hjälp med detta.

På natten sover hon klockrent, 20.00-08.00, väcker henne 04.00 för mat. Hon somnar själv både vid läggningen och efter maten utan problem.

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej Frederica,

Jag måste säga att detta är inte ovanligt. Antingen har man problem med natten eller dagen. Var glad du får sova om natten och hitta lugnet att ta hand om dagen. :D

Ligger hon på mage med larm i vagnen? Har du hängt över en filt eller så? Har du rätt teknik när du vagnar?
För rejält med ljud i huset när hon skall sova och låt henne sova mitt i händelsernas centrum i vagnen är mitt tips. Många tassar runt, försöker ha det lugnt osv... Jag märkte att min son blev lugn och tyst och somnade om, om jag exempelvis ringde min make och var mycket arg och beklagade mig HÖGT för honom, detta gillade min son. :o
Så med tiden lärde jag mig att sätta på TV och sen läste jag HÖGT och ARGT texten på programmet. Med tiden räckte bara TV ljud osv... Försök hitta nyckeln till din dotter, vid 2 mån börjar man kunna hitta den. MÅnga gillar rejäla husljud, hårtork, dammsugare osv....
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Heej och tusen tack för svar <3

Tack för att du sa att det här inte är ovanligt, kändes som att jag var den enda mamman i världen som inte fick det här att funka :(

Men faktiskt, jag tror att jag har ”cracked the code” med min dotter för några dagar sedan! Om någon fler följer den här tråden så funkar detta för mig:

- började lägga henne en kvart tidigare om jag märker att hon börjar bli väldigt trött (vilket ju är inom marginalen).

- skakar enbart handtaget istället för att vagna. Sen gör jag husljud, massor med husljud! Oftast somnar hon på en gång.

- om hon vaknar ledsen så avvaktar jag - ibland somnar hon om själv. Om inte så gör jag husljud! Jag var skeptisk till detta av någon anledning ( :oops: ) och brukade smyga omkring, som du säger TorsMamma, men det funkar bra! Det bästa för oss är att spola vatten i kranen och gå omkring runt vagnen. Oftast somnar hon om fort.

- om hon skriker upp sig så vagnar jag - väldigt kort, enbart för att lugna skriket! Och sen husljud. Obs behöver sällan vagna.

På natten funkar allt klockrent för oss, men ibland vaknar hon och ”pratar”, skriker till, gnäller mm. Och då gör vi inget! Har aldrig behövt hjälpa henne att somna om (ta i trä!). Vi har ställt vagnen en bra bit från sängen så att det inte ska bli för frästande för oss att ”hjälpa henne”.

Tack igen för detta forum, ni är underbara!! <3
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Och ja, hon ligger på mage både natt och dag, med larm. Det är kolsvart på natten och på dagen hänger det ett lakan över vagnen just nu pga täppt näsa (lök under vagnen).
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Jamen se där, husljud ÄR underverk, trot eller ej! :D :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Natten efter att jag skrev att allt funkade bra på nätterna så började saker att strula :roll:

Ibland vaknar hon och har svårt att somna om själv, har aldrig hänt förr. Vet inte om det kan vara ett utvecklingssteg som spökar? Jag vagnar, men det verkar göra henne mer arg! Det här kan hända 1-2 gånger per natt.

Inatt vaknade hon 03.00, och jag var osäker om hon var hungrig eller ej (sedan hon var 6 veckor har vi väckt henne 04.00 för mat). Men jag vagnade henne (med paus) tills klockan var 03.45, då matade jag. Sen sov hon bra tills jag väckte henne 08.00.

Ska jag göra husljud på natten? Det känns fel. Men att somna om själv på dagen funkar bara med husljud. Ska jag vagna tills hon sover? Det känns också fel..

Har ni några tips? Tror ni hon börjar bli hungrig tidigare?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det kan nog börja vara lite så... Börjar hon närma sig 3 mån kan det vara värt att ge lite mera mat, speciellt på dagen. Kanske prova med "nattmackan" du kan använda sök för att hitta receptet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM från början

Inlägg av Tin »

Hejsan,
hur gar det for er?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Vad skönt att forumet funkar igen, har saknat er! :D

Här går det bra, hon sover fortfarande klockrent på natten (20.00-08.00 med mat 04.00). Men några frågor:

- Hon ”frågar” fortfarande inför sovningen på dagen.
Hon kan ligga och fråga i några minuter medan jag gör husljud. Är det vanligt att bebisen fortfarande frågar såhär långt in i SM?

- Funderar på att lägga henne i spjälsäng från 4 mån när vi tar bort nattmålet. Kan det vara bättre att lägga henne i sängen innan vi tar bort nattmålet, så hon vänjer sig med den? Eller ska man ta det samtidigt? Och ska jag då buffa henne lugn om hon blir ledsen, istället för vagning? Har ni andra tips när man går från vagn till säng?

- Om ca en vecka tänkte jag ändra schemat till 19.00-07.00 innan vi tar bort nattmålet, låter det som en bra idé?

Tack för att ni finns! <3
Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

En till fråga!

- har börjat ge smakprov 1 gång per dag. Hon är väldigt intresserad av mat och vill inte ha så mkt ersättning (150 ml per måltid är normalt, trots att jag trugar!) Kan jag ge smakprov vid flera måltider? Och kan jag börja mata på mer än ett par teskedar per gång?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej igen,

Förlåt för många frågor, här kommer en till:

- När hon fyllt 4 mån tänker vi ta bort nattmålet. Gör jag bäst i att låta henne sova i vagnen tills nattmålet är avvänjt (dvs så jag kan vagna henne om det behövs, hon har aldrig blivit buffad)? Och därefter flytta till sängen?

- ska jag ramsa efter att jag vagnat på natten, när nattmålet avvänjs? Vi har ramsat ”bakvägen” sedan hon fyllde 3 mån och tycker att den börjat ”ta” nu.

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM från början

Inlägg av Tin »

Hej,
nejmen oj hur kunde jag missa ditt svar, ber sa mycket om ursakt.
Nu ar jag har.
Är det vanligt att bebisen fortfarande frågar såhär långt in i SM?
Japp, sa kan det vara. Fraga far man, ligga och smaprata for sig sjalv med. Man har ju ratt till ett privatliv aven om man ar liten. ;) Ar man ledsen daremot blir man bjussad pa en ramsa for att overtyga. Min andra alskling slutade aldrig att fraga pa eftermiddags lurarna, de andra lurarna var hon ok med. :)
Funderar på att lägga henne i spjälsäng från 4 mån, ar det bra?
Ok, ingen sang emellan nar ni val byter till spjalis. Direkt till spjalis. Varfor vill ni byta fran vagnen? Den brukar funka fint tills liten kan sitta upp. Enklare att vagna bort mal i vagn. Annars far man buffa eller rycka i spjalis vilket ar mera jobb. Men det gar.
Vilken leder mig till nasta fraga.
Kan jag ge smakprov vid flera måltider? Och kan jag börja mata på mer än ett par teskedar per gång?
Ja och ja. Vill liten ha mat (mina var matvrak fran borjan ocksa) sa mata pa. Det kommr ut i nan ande om det ar for mycket. ;) Ta hand om lilla magen med lite katrinplommonmos efter varje maltid och se till att det ar smor i maten du lagar.
Vi brukar inte rekommendera att rycka det sista nattmalet utan att liten har 2 ordentliga portioner av riktig mat under dagen. Sa jobba pa maten innan ni rycker nattmalet. Sen rekommenderar vi alltid att man last Sova Hela Natten boken och har en plan for agerandet under natten.
- ska jag ramsa efter att jag vagnat på natten, när nattmålet avvänjs?
Alltsa ramsan och vagningen (och buffning, hudljud, ingenting) ar alla olika starka verktyg. Ramsan ar ett svagare verktyg an vagningen, om ni redan har smygit in ramsan kan det racka med ramsning under natten. Och sa har ni vagning att ta till om det blir kris, ar du med?

Sa, viktigaste budskapet har ar att fokusera pa dagen, ordentligt med mat, fysisk aktivitet, skratt till godnatt, utomhusvistelse och en PLAN for natten. Las boken.

Kram Tin :heart:

PS! Det ar ocksa vanligt att vanta till 5 eller 6 manader att rycka sista malet aven om det gar att gora vid 4. Just for att fa till maten ordentligt samt att hinna lasa boken mer an en gang. Hejja er.
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Tack för fint och utförligt svar <3

Nu ger jag rejält med mat 1 gång per dag och välling på kvällen (välling blandad med ersättning än så länge) och det går bra! Hon är inte intresserad av nattmaten, äter ca 40-60 ml vid 04.00 och sover sedan till 07.00.

MEN: hon har drabbats av tandsprickning. Två tänder är precis igenom huden, tandköttet svullet och blå-lila.. Hon gallskriker när jag försöker mata med sked. Under långsovningen på dagen har hon senaste veckan vaknat efter 1 timme och gallskriker i panik trots ramsa/husljud och i akuta fall - vagning.

Har ni tips för tandsprickning?

Och när det här är över, kan det då vara läge att ta bort nattmaten om hon fortfarande bara äter ca 40-60 ml?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

sök gärna på tandsprickning här på forum. När min son hade det så fungerade bara fruktpureer och kall mat gick bra. :wink: Du kan ta och skala päron dela på halvor och frysa in. Ta ut en stund och de blir som sorbet, klar hit hos oss under den tiden.
Plastskedar, plast smörkniv m.m. läggs med fördel i frysen. Lägg sen på tandköttet för att bedöva lite.

Vet att Anna rekommenderar osötade skorpor så de kliar tillbaka lite. Men till kris, kan du ta flytande ipren för bebisar och ta på fingret, gnugga på tandköttet för viss bedövning. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"