SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Tusen tack för svar <3

Jag har matat på som en tok, och sen vagnat med paus.. och voilà! Bebis sover flera timmar i sträck utan uppvak! Hon har även börjat sova 22-04 ibland :D

Är fortfarande lite orolig ang magsovning på promenad ute; är det inte så att andningslarmet reagerar på rörelsen från vagnen, och därmed inte varnar om hon slutar andas? Eller tänker jag tokigt och onödigt oroligt?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM från början

Inlägg av mamaA »

Hej!
Stanna till lite snabbt ibland bara för att stilla din oro så vet du att larmet funkar, blir som intervallträning :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej och tack för era fina svar <3

Nu har vår dotter blivit väldigt snorig och vaknar av att snoret stör andningen flera gånger under sovpasset. Hon somnar själv men har stora problem att somna om eftersom hon inte kan andas.. jag suger ut snoret men så fort jag lägger henne på magen igen så får hon svårt att andas.. jag har höjt huvudändan på vagnen med böcker, det hjälper lite men inte helt..

Har ni andra tips?
Hon är 5 veckor nu, föddes två veckor tidigt.

Mvh,
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej igen,

Är i stort behov av tips ang. vår dotters snoriga näsa. Idag har hennes sömn varit katastrofal (vaknat efter 30-45 min, gallskriker pga täppt näsa, jag suger ur den och ger saltlösning men problemet kvarstår när jag lägger ner henne, hon sover ca 10 min till och vaknar igen..) det här har resulterat i att hon gallskriker av trötthet nu på kvällen. Hon är inte hungrig, har ätit mkt hela dagen. Har ni något tips till en förtvivlad mamma?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM från början

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det jag och många här på forumet använder vid snuva och hosta är en grovhackad gul lök med skal på i en skål och sen kokhett vatten över. Ställ det under spjälsängen eller vid vagnen, ångorna gör det lättare att andas och hosta besvärar dem inte då. Funkar klockrent på mina barn i all fall. Tipsar även om en stor koksaltsspray(tror jag) som heter physiomer på apoteket. Den har en annan sorts pip som sköljer rent i näsan på ett bra sätt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Slåttergumma
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 06 feb 2019, 16:18

Re: SM från början

Inlägg av Slåttergumma »

Jag fick tips från en sjuksköterska att droppa lite bröstmjölk i näsan - det löser snoret så det kommer ut mer när du sugar. Jag testade det när Ester hade sin första förkylning och det funkade.
Ester född 11. november 2018
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Tack för era tips <3

Behöver råd nu.. vår bebis är 5 veckor och följer ett schema med ca en kvarts skillnad hit och dit ser ut såhär (hon kör dessa tider mer eller mindre själv):

09.00 god morgon
09-10.00 äta och sköta
10.00-12.00 sova
12.00-13.30 äta och sköta
13.30-15.30 sova
15.30-17.00 äta
17.00-19.30 sova
19.30-21.00 äta, bada mm
21.00-09.00 sova (ett nattmål ca 04.30)

Jag tycker tiderna är toppen, särskilt natten, för en 5-veckors bebis. Men hennes näsa strular till dagsovningen.. hon somnar själv men vaknar av täppt näsa, somnar av sig själv igen men vaknar av att hon inte kan andas.. jag suger ur näsan innan hon somnar, men det hjälper inte. Suger ur igen (och ger saltlösning) när hon inte kan somna om, och då har hon väldigt svårt att komma till ro. Hon skriker upp sig = blir mer snorig = jag måste suga ur igen.. tillslut vagnar jag henne tills hon somnar, för jag vill inte förstöra schemat som funkar så bra..

Är detta ok? Eller hade ni gjort på annat sätt? Jag har försökt med lök och tycker inte det ger så mkt. Använder även Physiomer som funkar bra - tills jag lägger henne...

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej, läs ALLA våra inlägg om LÖK! Jag ställde en tallrik under sängen utan varmt vatten. Andra lägger löken i kastrullen direkt det kokat upp och ställer. Viktigt är att du har vagnen i ett LITET stängt rum. Har du vagnen i typ vardagsrummet är det oftast för stort och löken effekt försvinner. Då behöver du ha ett JÄTTELAKAN över hela vagnen med lök och allt så ångan håller sig därinne!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Jo ställ även upp framhjulen på två stora telefonkataloger eller något annat ca 7 cm högt. Då kommer huvudet högt och om de sover på mage kommer snoret ut. Men på rygg åker det upp i bihålorna. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Tack för era tips! Jag hängde ett lakan över sängen och vips funkade löken, tusen tack!

Men dagsovningen strular fortfarande för mig.. hon somnar själv, men vaknar ofta efter ca 1 timme och sedan måste jag vagna om henne 2-3 gånger innan sovningen ör över. Hon somnar själv varje gång.

Kan det bero på att hon sover FÖR MYCKET? Jag såg att det rekommenderas att 1-2 månaders ska sova 16.5 timme, och min bebis sover 18 timmar per dygn nu (hon är född 31/12-18, dvs 6 veckor gammal). Ska jag dra ner på sovningen till 1,5 timme istället för 2 timmar per gång? Idag sover hon tre sovpass á 2 timmar, och 12 timmar på natten.

Eller har ni annat tips på sovningen?

Mvh,
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du kanske vill börja ha det första 2 mån schemat jag skapade som var typ 12+1,5+2+1,5. Kanske kan passa? Om kvälls sovningen 1,5 är svår kan man ha 2 lurar typ. 45+45. Eller 45+20 så småning om.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Tack för svaret! Jag har provat 12+1,5+2+1,5 nu i 5 dagar och förstår att det är för kort tid för en utvärdering, men dagsovningen krånglar fortfarande. Väldigt ofta vaknar hon efter ca 1 timme och behöver vagnas igen.. på natten sover hon klockrent.

Har läst i forumet att det är runt 2-3 mån som somna-själv brukar funka gnisselfritt, innebär det att bebisar kan bete sig såhär (dvs vakna då och då under sovpasset fram till 2-3 mån)? Eller har ni någon idé vad jag gör för fel? Jag väntar ca 30 sekunder innan jag går ut och vagnar, och pausar länge innan jag vagnar igen..

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Vill tillägga att hon inte är hungrig, när jag tar upp henne efter sovtiden vill hon sällan äta på en gång, hon vill äta efter ca 30 min nöjd vakentid.
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM från början

Inlägg av Tin »

Hej,
jag tanker att liten bara ar 6 veckor och har en tid haft tappt i nasan och fatt hjalp att sova om med vagning..... da lar man sig ganska snabbt att vaknar man till sa kommer vagningen och det ar skont. ;)

Jag reflekterar ocksa over att hon faktiskt somnar om sjalv efter lite vagnande. Lysande.

Sa fortsatt med det du gor, jobba vidare pa shcmeat, hjalp liten nar det behovs men backa langsamt med vagningen och lat liten ta over mer och mer. Man kan fa lite hjalp med tydligt besked nar man ar liten tycker jag, var noga med att det inte blir en vana bara.
Dvs vaknar man till fast schemat sager att man skall sova mera = vagna. Vagna betyder egentligen bara "nej, du skall sova mera". Ga darifran, ge liten chans att somna om.
Behover man hjalp igen far man det, men man maste somna sjalv. Backa, backa tills endast skak i handtaget. Och tillslut ingenting for liten kommer fatta att mamma sager till nar luren ar slut.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Tack för svar. Du har ju rätt i att hon nyss varigt snorig och fått hjälp att somna, och det minns hon ju säkert..

Menar du att jag nu ska vagna några omgångar och sedan bara skaka handtaget utan vagning eller menar du att jag om någon vecka ska börja att bara skaka handtaget?

Funderar på att snart prova schemat 12+45+2+1,5, eftersom hon strular mest vid första och sista sovpasset. Vad tror ni om det, är det för tidigt? Hon behöver sova länge på kvällen annars orkar hon inte vara vaken till 20.00.

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"