SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Jag har läst Barnaboken från pärm till pärm, även SHN och införde ”kuren” med min son rätt sent, men den funkade superbra! Nu är jag gravid igen (beräknad i januari) och vill införa SM från början. Några frågor:

- när barnet är ca 1 månad gammal och ska börja somna själv, kan man då buffa/vagna tills barnet är lugnt och sedan låta barnet somna? Och har jag förstått rätt att man inför ramsan först vid ca 4 månaders ålder, inte tidigare?

- OM barnet vaknar på natten och jollrar, men inte är ledsen, (från ca 1-2 mån ålder) ska man då låta barnet vara eller försöka buffa/vagna för att visa att det är tid för sovning? Och om jollrandet övergår i ledsamhet men det inte är dags att äta, har jag förstått rätt attman då ska vagna/buffa?

Mvh,
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka och grattis till en sån fin start du ger denna lilla! :D

- så ja man kan (vi gillar att vagna så här små) vagna/buffa lugn, men man får INTE fastna i vagnandet, det får inte heller vara FÖR mjukt och skönt! KOlla in tekniken noga. Går att söka på Youtube och hitta Anna Wahlgrens kanal där och titta! Ramsan som "verktyg" brukar vi införa runt 3-4 mån. Men att säga den när man lägger bebis och går ut x1 kan man göra, då går den liksom in bakvägen så att säga. Men den används inte som verktyg. :wink:

- Jag personligen är ju en FAN av dunk i handtaget, det är inte för mysigt och inte för hårt. Utan man kan gå till vagnen dunka till rejält i handtaget lite i stil med "Nu räcker det" vid typ joller eller annan nattklubb. Vid ledsamheter så vagnar man några korta drag. Inga 5 min då har du stått alldeles för länge!

Lycka till med förlossningen! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Tusen tack för svar <3 här kommer några nya frågor:

Lillasyster föddes två veckor för tidigt, är idag 4 dagar gammal. Ska jag börja räkna SM ”reglerna” från det datum hon egentligen skulle ha fötts, eller räknas det från när hon föddes? Tex somna själv vid tre veckor, sker det när hon är tre veckor eller fem?

Hur ser råden ut för dag och nattsövning första månaden; ska man vagna till söms eller göra annat? Vi har försökt få henne att däcka med mat, ibland fungerar det, ibland inte..

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Några tillläggsfrågor:

- vi har kört 1,5 timme matning + 2,5 timme sovning sedan start och vi har en mkt nöjd och mätt bebis här hemma. Men ibland strular insomningen och hon är vaken längre.. hon verkar även väldigt morgontrött och vill gärna sova till 09-10.00 (hittills har hon ätit 22, 02 och 06.00 på natten, oftast somnar hon om direkt på natten, men strular ibland vid 02.00). Tycker ni jag ska börja väcka henne vid 08.00 för att ge mat, eller är det för tidigt? Hon är 5 dagar gammal.

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej härligt vilken start. Om ni skall räkna 3v eller 5v får ni helt enkelt känna in. Men skulle gissa att ni behöver lite mera tid någon dryg vecka eller så men detta jämnar ut sig fort. Så man räknar inte så kanske mer än 6 mån eller så. Känn efter. De gånger hon har svårt att komma till ro och du är 100% säker överlevnadsångesten är stillad, kan du vagna tycker jag. Nej väcka för mat 08 behöver du inte om du inte vill. Men att ha en någorlunda samma start tid på dagen är bra. Så sätt gärna en tid ni tycker är rimlig och ha den är mitt hetaste tips.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Tusen tack för fina svar <3

Ang att vagna på natten; varför rekommenderas det framför buffning på såhär små barn? Vi har provat buffa vår tjej inatt (mest pga att vagnen stod på fel våningsplan) och det gick jättebra. Anses dom omogna för buffning, eller kan det vara skadligt eller så?

Och när hon ska lära sig somna själv; buffar/vagnar vi och går ut, väntar minst lika länge som vi buffade innan vi går in igen (dvs om hon blir ledsen)? Kan vi förvänta oss att hon blir ledsen dom första gångerna hon ska somna själv, och hur länge är det vanligt att man får söva barnet första gången/gångerna innan det funkar? (Jag jämför med kurningen när man fick buffa i ca 40 min första gången innan buffningen ”tog”).

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej Fredrika, inga problem att buffa eller vagna så här små, du väljer. Mest tycker vi att vagna "tar" snabbare och är "mindre skönt" så man inte fastnar i buffträsk. :wink: Men samma regel gäller för båda, man buffar "lugn" aldrig sömntung eller tills de sover, gör du det lär hon sig ALDRIG somna själv, för då är ju du sömnmedlet så att säga. Somna själv säg runt 2 mån brukar funka bra om alla behöv är tillgodosedda. Till 3 mån brukar det sitta om man gjort bra SM jobb. :D

Somna själv och träna på detta gör man ju efter 1 mån så att säga. Det är då "smekmånaden" är över. Du kan läsa om det mesta av detta i Barnaboken, vilken version har du?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Tack för svar.

Jag har en version av Barnaboken från 1983 (en stor grön bok). Tycker den är suverän, men har inte hittat några detaljer om SM, bara hur det funkar allmänt. Har fått ut mer detaljer under det här forumets ”kompendium om SM”.

Finns det en annan version av boken som är mer detaljerad, och i så fall vilken? :)

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Ja du dels finns den stora uppdaterade Lagan av Barnaboken samt nu kommer "lilla barnaboken" ut tror det var 0-2 år den lär vara extra bra tror jag för dig. :D

Den senaste är på väg håll utkik här är mitt tips! https://www.awsbokhandel.se/barnaboken-38407487

Men ja, detaljer kring SM i kompendiet är supertoppen! Sen har du ju sista delen i BB femte delen, bekymmer? titta där med! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej, och som vanligt tusen tack för svar!

Jag har nu beställt senaste utgåvan av Barnaboken, ser fram emot att läsa den :D

En fråga (återigen ang somna själv):
Jag upplever att vår dotter (nu 17 dagar gammal) börjar bli mer medveten och kanske redan har nått ”den verkliga födelsen”. Har därför börjat vagna henne lugn vid läggning (dagtid) och invänta reaktion. Flera gånger har hon somnat själv utan problem (oftast går det bäst mitt på dagen), men ibland ligger hon och åmar sig, gnäller och stånkar (oftast sista sovningen innan natt, kanske övertrött?) hon är inte ledsen och ropar inte efter hjälp, så jag har inte gjort något åt det. Men ibland kan hon ligga sådär i 40-60 min utan att komma till ro och då börjar vi ju närma oss nästa matning.. hur gör man här? Ska jag vagna vid sånt här trassel? Eller avvakta?

Och på natten, hur får jag henne att inte däcka med maten? Hon halvsover när jag plockar upp henne och äter nästan i sömnen för att sedan ”däcka”. Detta trots blöjbyte.

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM från början

Inlägg av mamaA »

Hej!
Oroa dig inte över natten, bara bra om hon däckar av maten. Det är dagen man övar att somna själv från 3-4 veckor men det är en process som tar tid, natten kommer sen när det börjar funka på dagen.

Jag hade inte ingripit om hon är nöjd, sovpasset bör ju ändå vara 2,5 timme väl så här pass ung som hon är så om hon strular 40-60 min får hon ju ändå rejält med sömn och vila. Ibland blir det värre om man ingriper tom. Sista sovpasset är en klassisk trassellur för många, vanligt att de inte kommer till ro alls eller vaknar efter 45 min.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej och tack för fint svar som vanligt <3

Nu behöver jag tips igen..

- vår tjej är 1 månad imorgon och strular med dagsovningen (nätterna är dock bra; oftast somnar hon 22.00, och äter 03 och 06-07!). Ibland för jag henne att somna själv, ibland måste jag vagna henne tills hon somnar (om hon blivit övertrött). Men oavsett så vaknar hon efter 3-5 min och jag måste börja om. Ibland ger jag nappen, då sover hon lite längre men hon vaknar direkt när nappen trillar ut.. vad gör jag för fel? Jag kan behöva vagna henne 15-20 ggr under ett sovpass för att hon ska sova 2,5 timme.. kan det vara såhär och sen gå över?

- undrar också om ni har tips på magsovning ute på vintern? Hon har mkt svårt att komma till ro och sova på rygg, idag låg hon tex klarvaken i vagnen under tre timmar en tid då hon brukar vilja sova.. jag vägar inte lägga henne på rygg i sovpåsen, och vet inte om andningslarmet klarar minusgrader..

Tack för er tid <3
Mvh // Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Hej igen,

Såg att jag skrivit fel i slutet, menade såklart att jag inte vågar lägga henne på MAGEN i sovpåsen, och inget annat :)
Mvh // Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: SM från början

Inlägg av Fredrica »

Har läst på forumet och kanske själv listat ut vad jag gör fel; jag vagnar tills hon blir lugn, men vid minsta gnäll så vagnar jag direkt igen.. jag inser när jag läser forumet att jag behöver vänta minst lika länge som vagningen tog innan jag vagnar igen. Kan det vara lösningen? Eller har ni andra förslag? :D

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så hon är inte riktigt en månad ens, fram tills man är 1 mån är det mat, mat och mera mat vid minsta pip som gäller. Vaknar hon efter 5 min så är hon inte mätt nog. Så här skulle jag nog försöka satsa mera på mat faktiskt. En icke PROPPMÄTT bebis kan man vagna i all evighet tyvärr. :wink: Ibland kan det vara värt att pumpa ut lite morgonmjölk och spara i flaskan i kylen till em/kväll och fylla på med efter amning exempelvis för extra mättnad och sömn.

Ang. magsovning. Man klipper till ett liggunderlag till botten av vagnen och lägger, sen larmet emellan och sen madrass och åkpåsen på det. Man kan sen ha extra täcken, filtar m.m. över åkpåsen om man så vill, klä inte för varmt i åkpåsen utan vantar och mössa är viktigast. Lägg på mage med larmet så brukar det fungera bra. Vi har ju de som bor i norr med sina bebisar ute och Anna hade ju sina i Gastsjön med larm på mage utan problem. Ha själva larmenheten i liggkorgen den med så den inte heller blir frusen.

Sen när detta är klart, DÅ följer du ditt eget råd ovan. Kan också vara värt att hänga över ett skynke dagtid då de störs inte av ljud utan av synintryck. Detta är också svårt när de ligger på rygg och tittar som du märker. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"