Rädd 10-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Rädd 10-åring

Inlägg av oakarin »

Hej!

Behöver lite input kring dottern, nu 10 år gammal. Hon bevittnade hur ett av grannhusen brann, vilket startade en fobi för eld. Vi får inte ha värmeljus hemma, hon är livrädd för fimpar och har nu börjat prata om hur hon vill flytta till ett stenhus (vi bor i trähus idag) för att risken är mindre att det ska börja brinna. Fobin har nu spridit sig till fler saker, bland annat flyg. Jag ska iväg på en resa i vår och dottern har redan nu börjat få gråtattacker för att det ska hända mig något. Hon bad mig igår att inte åka, visste inte hur jag skulle hantera situationen. Jag kan ju inte stanna hemma för att dottern är rädd, det blir ju galet. Jag försökte prata med henne om att vi måste våga ta lite risker här i livet annars blir man sittandes hemma. Så, hur ska jag hantera hennes rädsla? Hon tycker inte om att se på "Lilla Aktuellt" för det bara är krig och katastrofer, minns att jag var likadan i den åldern. Jag vill ju såklart lyssna på hennes tankar och känslor och respektera dem, men samtidigt kan det inte vara det som ska styra livet. Har ni några tips?
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Rädd 10-åring

Inlägg av videunge »

Hej!

Stackars liten att behöva vara så rädd! Det måste ha varit traumatiskt att se o inte konstigt att man reagerar. Rädsla fungerar många gånger som du beskriver att det börjar med något och sedan ”sprider” den sig. Med tanke på att det finns ett trauma i botten och hur starkt det påverkar livet, tösen pratar om att flytta, så känns det som att det är väldigt stark rädsla vi pratar om. Mot det finns det bra samtalshjälp att få. Jag skulle faktiskt rekommendera att ni sökte professionell hjälp så dottern får prata om sin rädsla.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Rädd 10-åring

Inlägg av oakarin »

Tack för snabbt svar! Ja, jag har börjat luta åt att hon måste få prata med någon om detta. Ska ta tag i det omgående.
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Rädd 10-åring

Inlägg av annawahlgren »

Kära. Jag tycker inte du ska se det som en fobi. Risken med att söka ”professionell hjälp” är 1) att lilla flickan får för sig att det är något fel på henne, hon är inte normal; 2) att mamma inte klarar av att hålla ”vargen” - faran - stången utan är hjälplös. En mamma får inte vara hjälplös.

Ta ut henne på något trevligt ställe, på tu man hand. En liten lugn glassorgie? Berätta för henne hemska saker som hände (eller inte hände) när du var liten. Allt gräsligt som du var jätterädd för! Det var absolut en mördare under sängen. Och ett vrålande lejon i garderoben. Och du skrek och grät. Så rädd, så rädd. Och då kom din mamma (eller pappa) och lyste med ficklampa under sängen och undersökte garderoben, och sedan skrattade ni och kunde konstatera att troll spricker i solsken. Och när solen faktiskt kom, hade ni ett litet allvarligt samtal till: ”Det händer hemska saker i världen. Människor svälter, folk skjuter och dödar. Men det mesta som händer är underbara fredliga saker. Man kan skydda sig mot mycket - det BEHÖVER inte börja brinna, men det händer ibland. Då finns det människor som släcker elden medan man springer ut och ser till att alla är tillsammans. Vi bär alla rädsla, men vi alla måste också förlita oss på att allt kommer att bli bra.”
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Rädd 10-åring

Inlägg av oakarin »

Tack snälla Anna för svaret! Du har helt rätt! Här blir glassorgie omgående! :D
Behöver inte tänka länge för att komma på alla saker som jag var rädd för, det pratades säldöd och HIV på skolan, domedagen hade kommit! :shock:

Ingen hjälplöshet här! Tack, Anna!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Rädd 10-åring

Inlägg av oakarin »

Passar på att slänga in en fråga till när jag ändå är igång! Dottern har börjat fjärde klass och med det blev det en väldans upptrappning av läxor och prov. Det är läxor flera gånger i veckan och multiplikationstabellen testas av på tid (!) två gånger i veckan. Detta har ökat på stressnivån för henne, det märks tydligt att hon tycker att det är krävande. Minsta lilla stress (tex på morgonen) tickar igång ett beteende som består av gap, skrik, gråt, kastande av kläder och uttryck som "jag vill bara dööööö!". :shock: HUR hjälper jag henne ur detta?! "Mamma, jag orkar inte mer!" säger hon ofta. Det går väldigt bra för henne i skolan, hon tycker om att läsa och kommer hem lättad och säger att hon fick alla rätt på matten osv men stressen och pressen innan är otroligt påfrestande för henne. Jag försöker peppa henne och säga att man inte är sina provresultat, att hon är älskad precis som hon är och att vi inte alls ställer så höga krav på henne som hon själv gör. Är det samma lösning som med rädslor, ju mer exempel jag tar från min egna barndom desto bättre? Kan ju tillägga att jag själv är lärare så hon känner kanske en press av det även om det inte är något som är på riktigt. Jag älskar henne ju precis som hon är!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Rädd 10-åring

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag tänker att du får jobba stressförebyggande. Någon form av avslappningsapp/meditation att lyssna på på kvällen är kanon. Min son är 7 år och han lyssnar på Glada barns skivor med sagor som höjer sjlvälvförtroendet, det finns även varianter för äldre barn där har jag för mig. Han är också ett lärarbarn, den stackaren :wink: , jag tycker inte att jag ställer krav men han har jättehöga krav på sig själv.

Mutiplikation på tid - Näää säger jag, inte ok, bör vara frivilligt i så fall. Vad är poängen liksom, är du för snabb gör du ju lätt misstag, det är ju inget man vill uppmuntra. Jag hade bett om att få en anpassning där utan tid eller ett snack med läraren om att avskaffa det helt.

Extra tid på morgonen för att undvika stress liksom förberedelser på kvällen som att ta fram kläder, packa skolväskan etc för att göra morgonen så smidigt så möjligt.

Andningsövningar är kanon för att motverka stress. Relaxatorn man kan beställa på http://www.medvetenandning.se är kanon för att lugna ner andningen och komma i rätt andningsrytm.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Rädd 10-åring

Inlägg av oakarin »

Tack för mycket bra svar!

Ja, det där med matten går jag och grunnar på. Tittar man på hur hjärnan fungerar under stress och tidspress så gynnar det ju inte någon att sitta och traggla multiplikation på tid! "De säger att det ska automatiseras och att ett tal inte får ta mer än 2 sekunder, mamma!" sa dottern häromdagen. Hon har redan nu börjat prata om hur hon ska "satsa på svenskan för att få ett A där" :shock: Blir vansinnig på denna betygshets, den förstör hela skolgången för många!

Ska kolla på avslappningsövningarna som du skriver om. Att förbereda på kvällen gör vi, problemet är att kläderna som var ok igår ratas idag... :roll: Tydligen får man inte ha strumpor med Hello Kitty för då blir man retad... samma om glasögonen inte är av "pilotmodell"... :evil: Vi får helt enkelt fortsätta kämpa på här mot både jämnåriga med mobbningstendenser och vuxna som ska ta tid på saker!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Rädd 10-åring

Inlägg av videunge »

Hej!

Tycker också du ska ta upp det där med att ta tid på multiplikationstabellen m läraren. Visst är det bra att automatisera men med stressen av tidtagning blir det bara jobbigt. Kan förövrigt hälsa att maken som är ingenjör och har räknat extremt svår matte fortfarande inte har automatiserat gångertabellerna och det är flera av hans kollegor som inte heller gjort. Däremot kan han räkna ut det rätt snabbt. Det gick tom så långt att de ville ge honom extraundervisning i matte för att han inte var tillräckligt snabb... han som fattade allt klockrent, det var bara så att han inte lärde sig svaren i huvudet utan hur han skulle räkna. Men det var en parentes.

Fy vad trist m barn som retas! Blir ledsen när jag hör det. Det är då man önskar man kom på så där bra svar som får dem att lägga av. Sonen sex år blev retad för att han hade en rosa ”tjejhjälm” som han älskade. Hans svar den gången sa han ” det finns väl inga hjälmar mot tjejer heller? Ser du inte att det är en cykelhjälm?!” Efter det blev det faktiskt tyst men tyvärr är det svårt att i situationen komma på det.

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"