Kura vår minsting

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vår minsting

Inlägg av TorsMamma »

Hej hej, ja jag tror du kom på det! :D

Låter som en bra strategi tycker jag. Heja er!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Hej!

Jag fortsätter i samma tråd även om vår minsting numera är 2,5 år. Tänkte att bakgrunden är bra att ha med.

Jag ville bara fråga lite om nedtrappning av middagslur och ev. när man tar bort denna.

Som jag beskrev lite tidigare här i tråden så har vi sedan kurningen haft mycket problem med tidiga morgnar. Efter att ha kämpat med detta ett tag så blev strategin att göra ingenting och efter lång tid så gick detta till sig, det gick över till att L vaknade tidigt men länge har legat och sjungit/pratat på morgnarna för sig själv. Det var ofta så att han började "prata" kl 06 och låg i sängen fram tills vi tog upp honom runt kl. 07.

Detta höll han på med fram till i somras ungefär, och i samma veva så har vår babycall en gång för alla gått sönder efter att ha överlevt många prövningar. Vi kände att det var onödigt att köpa en ny, och dessutom har vi väldigt ljudtäta dörrar i vårt hus vilket gör att vi inte har haft koll alls på hur och när L egentligen vaknar på morgnarna. I somras har han dessutom slutat sjunga och ligger således bara tyst i sängen på morgnarna. Vi vet inte när han vaknar men min gissning är att han numera inte vaknar så mycket som en timme innan "morgontiden" utan att han kanske vaknar runt 06.30 på morgnarna. Han lägger sig kl. 19 och vardagar går vi upp 06.30, helgerna 07.

Han sover numera 45 min på dagen. I förskolan har de ibland försökt med att han inte har sovit, vilket verkar funka bra för dem, men har blivit jobbit för L på kvällarna. Jag vet ju att man brukar gå ner till 20 min på dagen, frågan är hur vet man när det är dags, när han är så pass tyst som han är både vid läggning och på morgnarna?

De senaste 2 dagarna har han inte sovit i förskolan, pga att de hade så lite personal (!!!jättekonstig förklaring tycker jag, men nu prövade vi iaf), och det gick sådär första kvällen, igår lite bättre , men då har han till gengäld varit ledsen vid läggningen och gråtit och inte velat sova. Det tycker jag är trist eftersom vi aldrig har det problemet annars. Jag vet ju att det är dags att sluta sova på dagen snart.. Han visar annars inga tecken på att behöva nån förändring tycker jag. Han somnar lätt på middagsluren när han är hemma. I förskolan säger de att han ofta ger uttryck för att han inte vill sova på dagen. Och på kvällen är han så tyst när han lagt sig att jag har ingen koll om han ligger vaken 10 minuter eller 45 minuter innan han somnar...

Tacksam för svar :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"