Kura vår minsting

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Hej forumet!

Jag håller på och peppar upp mig för kurning av vår lille L som föddes i slutet av maj, så tänkte starta en tråd så kan jag kanske få använda forumet som bollplank under resans gång! :)

Storebröderna är ju båda kurade runt 6 månaders ålder och det var två väldigt olika resor, lustigt hur det kan vara så annorlunda. Äldsta storebror har alltid responderat bra på ramsan och vaknat många nätter och bara fått en ramsa och somnat om. Mellanbror däremot sov "bättre" och längre pass som utgångspunkt så på honom har ramsan aldrig fastnat på samma sätt, det har liksom inte behövts eftersom han inte vaknade lika mycket! Men de har bägge två i alla fall en väldigt god nattsömn nu vid 2 och 4 års ålder tack vare SHN. Blir spännande nu framöver eftersom de ska få flytta ihop på samma rum när lillebror ska kuras.

I alla fall - över till lillebror L. Det som är lite annorlunda den här gången är att planen är att kura redan när han är ca 5 1/2 månad. Så jag är lite spänd om han är "redo". Det är väl främst maten jag tänker på, om han har nog för att klara natten utan amning. Vi började med smakportioner direkt vid 4 månader, och det har funkat väldigt bra hela tiden. Just nu äter han gröt till frukost, lunch vid 10.30-11 tiden brukar vara 2-3 kuber med grönsakspuré (fryser in i istärnings-form), kanske lite frukt. Ibland mellis lite frukt, och så middag 2-3 kuber igen. Lite gröt till kvällsmat. Det är lite olika hur mycket han äter om dagarna här, vissa dagar kanske han inte äter så bra frukostgröt t.ex, då äter han oftast mycket till lunch istället. Idag åt han mycket till middag men ville nästan inte ha någon gröt på kvällen. Så det är lite olika. Vet inte hur mycket han borde äta? Han ammas efter varje mål. När kan man egentligen börja med lite kött/fisk/kyckling...? Och mjölkprodukter, det ska man väl vänta med till 6 mån? I alla fall känner jag att jag skulle vilja börja variera lite då han hittills har ätit BARA sötpotatis, morot, palsternacka, blomkål, kålrot i puré. I längden blir det lite enformigt, mycket orange!! :) Jag har kört mycket "rena" smaker också, men funderar på att gå över till lite mer att mixa flera olika grönsaker och ev. kött? Och krydda lite...? Försöker ge päron eller katrinplommon minst en gång per dag också då fast föda ju fortfarande är lite nytt.

L har hela tiden känts som han ligger lite "före", han föddes en vecka över tiden, vägde 4,5 kilo och har varit en stor bäbis hela vägen. Han har fått 2 tänder och sedan ett par veckor vänder han sig rygg/mage. Lite svår period då han inte längre är nöjd att ligga i t.ex. babygym eller sitta i babysitter, och på golvet vänder han sig direkt till mage och blir där väldigt missnöjd om inte någon ligger typ mitt emot honom och pratar och ler hela tiden... ;) Han är för liten att sitta i stol, han får sitta någon minut men han hänger liksom framåt så det känns inte så bra för ryggen.

Här är schemat jag tänkte mig när vi kurar:

Lukas dag – 5 1/2 månad

07.00 Gomorron!
07.15 frukost = amning + gröt
09.00 Sova 45 min
09.45 Vakentid, tur ut
11.00 lunch = grönsakspuré/kött, fruktpuré + amning
12.00-14.00 Sova 2 tim
14.15 mellis = amning + fruktpuré
15.00 Hämta storasyskon, utelek
16.00-16.20 Sova 20 min
17.00 middag = grönsaks/köttpuré + fruktpuré + amning
18.20 Kvällsbyte
18.30 kvällsmat = gröt + amning
18.40 skratt
19.00 God natt! Zzzzzz

Planen är att kura i början av november, då har min man ledigt en vecka, så vi kan turas om att sova på dagtid, hehe... Tidigare har jag tagit de 2 första nätterna, mannen och storasyskonen ska få flytta till farmor och farfar då så jag kan kura ostört... Sen får min man ta natt 3-4 och hoppas det ska gå lika bra som med de två andra!

Fram till nyår kan jag få hjälp av min svärmor med att lämna i förskolan på morgonen, eftersom lämningen krockar med L:s morgonlur så är ju det helt perfekt. Efter nyår börjar hon jobba igen, men då tänker jag att det kanske ändå börjar bli dags för 2 lurar och då kanske man kan lämna innan hans första lur. Men det är ju senare problem! :)

Hoppas mina planer låter ok! :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Kura vår minsting

Inlägg av videunge »

Hej och grattis till lilla juvelen :D

Vad gäller mat, var inte rädd för den. Du kan gott börja med kött och fisk. När det börjar bli mer ”måltid över det och man ätit ett tag går det så bra så och varför inte en klick smör i? Det är gott och man blir mätt.
Det är maten under hela dagen som räknas och ca två skapliga måltider är bra att ha fått in räknat i total mängd.

Vad gäller babysitter är det ngt jag i princip inte använt (utom som matstol :lol: ) låt liten vara med! Liten vill att ni visar hur man gör här i världen. Jag har haft liten på mage bredvid mig när jag gör saker sen hon var typ några v. Lägg liten på diskbänken när du grejar, sitta i diskhon är poppis när man kan det! På bordet när man bakar ovh mycket kan göras på golvet med. Sen tror jag att ni har mycket att vinna på magläge överhuvudtaget. Det tränar muskler koordination och hjärnans utveckling. Många små är frustrerade innan de lär sig åla, men det gäller att uppmuntra och öva. Då blir man skönt trött i kroppen, hungrigare o sover gott. På samma sätt ger det liten en skön känsla av att ha fått vara med o arbeta med er. Då kan man ta skön rast efteråt nöjd med sin insats :mrgreen:

Ser inga direkta konstigheter m schemat.
Återkom med frågor så ni har allt på plats innan ni kör :D

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Tack för svar.
Känns bra att läsa om maten, för 2 gånger per dag får han absolut i sig mat. Tycker det har lossnat mer de senaste par dagarna också, prövade till och med det här som jag känner igen mer från 6-månadersåldern, där man bara skyfflar in i en hejdundrande hastighet och det funkade tydligen även på 5-månaders! :D
Blev också inspirerad av att ta med L när jag grejsar i köket. Vi har köpt begagnat en sån där "Bumbo"-stol, mest för att vi ville pröva om han kunde sitta i den i badkaret tillsammans med sina storasyskon (det gick för övrigt halvbra eftersom stolen typ flyter!!). Men den kan han även sitta i uppe på köksbänken och vara med litegrann. Har inte riktigt plats till att ligga på mage på köksbänken. Men vi kör mycket magläge om dagarna och han gillar det för det mesta, börjar lyfta sig själv högt högt på händerna, så önskar bara för hans egen skull att det skulle lossna lite med att ta sig framåt...
Tror att jag måste förbereda spjälsängen med avklippt liggunderlag runt som jag läst om här, lille L är en hejare på att fara omkring i sängen som det är nu, där kan han uppenbarligen ta sig framåt och hit och dit utan problem.. och han KRAFSAR som en galning med sina små händer på allt just nu, det är utforskning på hög nivå av alla ytor och underlag.
Måste läsa lite mer SHN-bok och peppa mig själv... Kanske kör vi på fredag!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Glömde förresten detta... jag kommer ihåg att det svåraste under de senaste kurningarna har varit att avgöra vad som egentligen räknas som "sista ordet" när man ramsar. Hur litet pip behöver egentligen besvaras med en bekräftelseramsa första natten t.ex...?
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
jag har alltid kort enligt devisen att jag har inte tid att vakta utanfor dorren.
Dvs jag ramsade klart, uppfodrande och tydligt, klev sedan med stora steg bort fran dorren i ett pahittat jag maste gora nagot annat i nasta rum projekt i 20 sek.
Sen klampade jag tillbaka till litens rum. Peps det da borjade jag om.

Hann liten pipa medans jag ramsade eller precis da jag slutade hande det att jag stod kvar och drog en veva till. Men jag ville inte overkoncentrera vid litens dorr. Klampa runt och verka upptagen funkade for oss och det blev enkelt for mig att avgora om jag ramsade vidare nar intentionen var att lamna dorren.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Tack för svar, det låter klokt!

Funderar också en del på det här att man ska in och buffa vid minsta pip första natten... L sover redan på mage och vi har buffat honom en del men då helt till sömns. Nu är ju tanken att han ska lära sig somna själv. Kanske jag kan avvakta när han "piper" och gå in bara om det verkligen är protester, typ gråt/skrik? Igår kväll t.ex. så skrek han till kort några timmar efter att han somnat. Jag gick upp till sovrummet men fann en sovande bäbis. Dvs hade det varit kurning så hade jag kanske störtat in och buffat helt i onödan? Eller är det bättre att verkligen vara övertydlig första natten, dvs vid minsta pip = buffning tills han är avslappnad och så ramsa ut.

Jag ser liksom framför mig ett tänkbart scenario när jag lägger honom första kvällen till exempel: jag lägger tillrätta, solfjädrar kort, säger ramsan och går ut och han liksom "öhh, vad händer nu??" och ligger där och kanske småropar lite förvånat ett tag... som jag gissar kommer gå över till ännu mer gråt. Ska jag då också gå tillbaks in vid minsta pip, det är väl bättre att vänta tills man hör att han verkligen behöver hjälp?

Funderingar... :)

Jag tar jättegärna emot tips också på hur jag kan aktivera L utomhus på dagarna, nu när vintersäsongen har kommit. Jag vet ju att han behöver komma ut, och få GÖRA något också, inte bara sitta i vagnen. Men det är svårt när han inte än kan sitta och han kan ju inte heller ta på saker när det är minusgrader och han har tjocka vantar. Puh, med alla dessa vinterkläder är det ju knappt att han kan röra sig känns det som!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vår minsting

Inlägg av TorsMamma »

Hej, så klart skall vi inte överdriva detta "minsta pip", man måste inte haka upp sig på detta. Nyckeln är att LYSSNA på VAD är frågan, det är DEN som du skall svara på! Kanske solfjäder istället för viss buff är på sin plats i vissa lägen? Det är ju ramsan som är målet, hur du når dig känner du och din bebis best själva.

Utevistelse kanske sitta i bärsele framåtvända innan för STOR vinterjacka på mamma funkar med huvudet utanför? I skogen då och se på naturen m.m. Inte framåtvända på T-centralen köpcentret eller butiken osv... "too much input" för dessa små. Men inte i naturen. Inte så mycket kläder krävs och man kan njuta ihop en stund.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Tack så mycket för svar. Bra tips med framåtvänd i bärsele utomhus. :) Blir ju förhoppningsvis lättare och lättare också detta ju större L blir, när han kan röra sig mer, sitta själv, stå och hålla i saker etc...

Usch, just nu sitter jag och håller på med hårklyverier om diverse tänkbara scenarion första natten. Om jag ska buffa vid första läggningen t.ex. Kanske bäst att göra det - jag gissar att L kommer att bli lugn och avslappnad i kroppen efter väldigt få buff eftersom han är van att buffas nu men då helt till sömns. Och lusläser i SHN-boken, tolkar beskrivningen av första natten lite som att om barnet är ledsen, då är det buff som gäller, medan om det är en fråga så får man svar genom påminnelseramsan. Jaja, jag har gjort detta två gånger förut, förhoppningsvis klarar jag det en gång till! Har ordnat spellista med massa Mozart och Beethoven och förberett olika projekt i köket! Med första sonen stannade jag uppe hela natten och lagade kroppkakor. :lol: :lol: :lol: Wish me luck!!! =D>
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Förresten, en kort fråga: ska man buffa vid läggningen på dagslurarna dag 1?
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vår minsting

Inlägg av TorsMamma »

Svaret brukar vara att man göra samma på dagen som på natten. :D

Lycka till nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Här kommer rapport från första kurnatten. En annorlunda men BRA första kurnatt! Lärt känna vår lille L på nya sätt faktiskt. Jag hade nog förutfattade meningar om hans sömnbehov/sömnmönster men han visade kanske nu för första gången "så här är jag!".

Första läggningen tog ca 30 min innan han somnade. Var egentligen bara en period på några minuter mitt i den "dialogen" som han var riktigt ledsen. Fick in och buffa 4 gånger under dessa 30 min, en lite längre gång, de andra korta eftersom han redan är ganska van vid buff. Prövade lite mer än jag gjort tidigare att säga ramsan på olika sätt, "berättande" som om det vore en spännande saga, sockersöt bekräftande, stark tydlig informerande etc, märkte att han lyssnade faktiskt! Och det tycker jag inte våra två äldre söner har gjort redan första natten!

Sen överraskade L mig genom att redan vara ganska bra på att lugna sig själv, dvs ligga och småhojta, prata och sen komma till ro, dvs han skrek inte upp sig. Jag kände mig hela tiden väldigt säker på att han visste att jag fanns där, och det var väl en gång vid andra uppvaket (redan 20.14-20.36 höll vi på) som jag hörde att han var ARG av typen "varför kommer du inte in och buffar!!!!!" Hehe. Lustigt hur man lär sig lyssna. Vid det andra uppvaket så hade jag också samma problem som jag haft tidigare, att jag försöker säga den mjuka bekräftelseramsan x4 när han har tystnat, och att jag upplever att det väcker honom igen. Precis som det står i boken. Till slut kände jag att jag fick lov att låta honom sköta det själv, det fick bli några små rop även efter sista ramsan för att jag visste att han visste att jag var där, och ville inte störa honom. Nu i natt har jag bestämt mig för att köra ramsan 3x vanligt och 1x bekräftande, som jag brukar göra på de äldre barnen när de ska somna.

Sen överraskade han mig igen genom att inte behöva mig igen förrän kl. 01! Kl. 22.50 har jag noterat att han gjorde ljud och jag gick in för att buffa men upptäckte att han SOV! Så jag gick då ut igen utan att säga ramsa. Han var ju inte vaken liksom??!! Det pep till i babycallen några gånger men först där runt kl. 01 så gick jag in igen och buffade lite, han var egentligen väldigt lugn då också! Småfrågade lite. Men jag ville buffa och gå ut med tydlig ramsa så att han får in ramsan.

Sen händer ingenting förrän kl 04.40 ungefär! Vid det laget var jag ganska orolig så jag smög in vid 04.30 för att kolla så att han var vid liv! :lol: Ingen av de andra 2 barnen har ju sovit så långa pass redan första natten, hehe. Vi har en kamera vid sängen men den hade ju typiskt nog slutat att funka så jag kände mig tvungen att smyga in. Så det kan ju vara jag som förorsakade det uppvaket vid 04.40. Men det blev det allra längsta uppvaket, över en timme tog det innan han somnade igen vid halv 6.

Kl. 06.45 gick vi in och tog upp en tyst bäbis. Det hade klickat till i babycallen 06.43 så han var nog på gång att vakna, ville inte äventyra nåt så vi gick in då. Och när vi då tog upp L var han glad och log mot oss direkt! Han är en nöjd bäbis över lag, men känns också så bra att han har varit nöjd även idag! De tidigare kurningarna har jag känt att barnen varit lite "groggy" och kanske lite småsura första dagen efter en tuff natt. Men L har varit nöjd idag, om än vääääääääääääldigt trött har vi märkt. Han har ätit jättemycket också så det känns bra. Är inte ett dugg orolig längre att han skulle behöva nåt att äta på natten. Nu handlar det bara om att han ska verkligen lära sig att somna själv och finna ron.

Så konklusionen efter i natt: egentligen bara 3 uppvak med ramsning förutom själva läggningen kl. 19. Känns jättebra! Och framför allt känns det bra att jag kände att han var trygg och att han lyssnade på mig redan i natt!

Dagslurarna idag tog min man, även det gick bra, tror han ramsade 4 gånger vid läggningen på morgonluren och 3 vid läggningen på middagsluren. Eftermiddagsluren blev i rullande vagn eftersom vi skulle gå till farmor och farfar och besöka de äldre syskonen som hänger där i helgen.

Nu i natt är min plan att inte köra separat bekräftelseramsa, att inte gå in och buffa något mer (fick lov att gå in och buffa en gång nu vid läggningen dock men då blev han tyst direkt och ramsan fick sen sista ordet) och att eventuellt SOVA lite?? låter det crazy? De andra gångerna har jag varit vaken hela natt 2 också, men nu känner jag att han ingen av gångerna natt 1 liksom vaknade och typ STORSKREK direkt, utan har vaknade alla gångerna med lite smårop och småfrågor som jag ändå inte tror att det hade varit smart att dundra in till. Bättre att avvakta och höra om det utvecklar sig, eller hur? Det är väl inget FEL om de somnar om av sig själv första natten redan? Han gjorde för övrigt det på middagsluren idag också. Vaknade efter de klassiska 45 minuterna och pep till i babycallen men somnade tydligen om och väcktes efter 1,5 timme.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vår minsting

Inlägg av TorsMamma »

Halloj, visst är det skillnad när man LÄR SIG LYSSNA!? :lol:

Jag har alltid klarat att sova utanför dörren för jag vaknar lätt. Man måste inte RUSA in på sekunden. Men sover man tungt får man kanske fundera på ett bra sätt som funkar. :D

Lycka till inatt, superfint jobbat! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Lite rapport efter natt 2:
Det har gått bra i natt också, även om jag kanske hade förväntat mig lite större framsteg eftersom första natten gick så bra! ;) Men det var säkert dumt av mig att tänka så. Natten gick ju faktisk helt ok nu också, men det var fortfarande många uppvak, ett runt 23, ett runt 2.30, ett runt 4.10 och sen vaknade han runt kl 6.10 och efter det tror jag inte att han somnade om. Uppvaken på natten tog väl ungefär 20 min varje gång innan han somnade om/blev tyst, och det tyckte jag kändes länge.. men det som känns bra är att L aldrig var superledsen utan det mesta är småklagan, små rop etc. Jag behövde aldrig buffa vilket kändes bra! Dessutom vet jag ju att jag borde vara ”glad” att han behöver ramsas en del så här i början så att ramsan verkligen sätter sig. Och jag känner att han lyssna på ramsan = positivt! Han blir tyst när han hör den, men sen kan han ofta fortsätta klaga lite efteråt. Och även om han var vaken helt från kl 6 ungefär så var han NÖJD! Jättekonstigt, haha! Ingen av de andra 2 har varit så väldigt nöjda med att ligga själv vakna. Men efter en ramsa kl 06.10 så låg jag och lyssnade på en liten som låg och småpratade, hojtade lite nöjda ”hoho”, jag trodde knappt mina öron faktiskt. ;) Men å andra sidan fattar jag inte varför han inte somnar om kl 6 för han borde vara skiiiittrött och han VAR trött när han väcktes och trött hela dagen på sina vakenpass, men nöjd.
Maken tog dagslurarna idag, på morgonluften somnade han direkt! En ramsa! Men supertrött då, han höll tydligen på att somna bara i makens famn på väg upp för trappan till sovrummet.
Ikväll tar min man natten, jag sover hos barnens farmor och farfar och nu ska jag SOOOVA HEEELA NATTEN första gången sedan den 24/5 i år - jag ser fram emot det otroligt mycket!!!! :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Natt 3:
L sov HELA NATTEN utan att ramsan behövdes alls. Fantastiskt! Jag sov borta, maken rapporterade att L vaknade vid 5-tiden och grät till men somnade om av sig själv, ingen ramsa behövdes. Sen vaknade han vid 06.20 och låg och småpratade i sin säng. Vi gick in och tog upp honom 06.45, nöjd.

Så jag tar tillbaks allt jag skrev i förra inlägget om att jag förväntade mer framsteg, haha! Läggningen igår tog tydligen 20 min innan han somnade, och även nu första dagsluren tog det 7 min fast L var EXTREMT trött... Men jag tänker att han håller på och vänja sig vid detta, också det faktum att även pappa ramsar vid läggning eller att jag ramsar vid dagsluren.

Känns bra inför fortsättningen detta! Denna vecka har vi lyxen av att min man är ledig så vi är här bägge två och kan hjälpas åt att verkligen finnas där för L och hålla tiderna noggrant. I natt ska storebröderna få sova hemma (de har sovit hos farmor och farfar dessa första 3 nätter) så det blir spännande att se hur allas vår nattsömn ska bli. Jag ser fram emot att äntligen få vara lite ansvarig för storebröderna på natten, något jag inte kunnat vara sedan lille snuttisen föddes i maj. :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vår minsting

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat! Tack för rapport! :D :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"