Kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Kuras

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Hej!
Nu är det dags för lillebror att kuras!
Läst på massor såklart! Men har lite funderingar..

Vad tror ni om detta schemat, får vi in tillräckligt med mat? Ammar nu men när jag slutar kommer det målet försvinna och funderar på sista kvällsmålet.

19-07
7:30 gröt/amning
8:45-9:30 sova
10:30 lunch/amning
12-13:30 sova
14 mellis, gröt amning
15:30-16 sova
16:30 middag
18:30 amning( detta försvinner så småningom om, tips?) byta ut mot gröt

Sedan lägger vi honom vaken och han somnar ofta själv. Undrar hur han kommer reagera på att vi buffar?
Äter oftast en gång under natten. Har inte använt napp och inga uppvak annars.
Dagslurarna sitter, kört sedan start. Kan ibland behöva vagnas i några skarvar men blir mer sällan. Så där kommer det inte buffas. Han sover i vagn ute och läggs vaken :oops:

Kom med era bästa tips och synpunkter :oops:
Isac 160114
Oliver 180319
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kuras

Inlägg av mamaA »

Hej!

Snart 7 månader om jag räknar rätt? Eventuellt skulle sista luren kunna vara 20 minuter istället för 45, du lär nog få minska ner den rätt så snart ändå. Middagen kommer lite tidigt tycker jag, 17 /17.30 hade varit mer lagom. Man brukar ju ha en kvällsslurk precis innan läggning så här kan du fortsätta att amma eller ge välling.Detta är bara en sista påfyllning för att kolla att de är absolut proppmätta, vissa tar den andra inte så det är ingen panik om bebis inte vill ha. Ni har tillräckligt med mat på schemat måltidsmässigt, mängderna vet du ju mer om än jag dock :wink: .

Tips i övrigt är väl 100% mörkläggning, skrattet till godnattet, rejält med social delaktighet och att minimera trafiken i rummet till absolut kris. ramsan ska få jobba(efter natt 1) och husljud är inte att underskatta.

Tänk så här: Vill du gå in i rummet - ramsa. Vill du ramsa - gör ingenting eller husljud. Kan låta konstigt men det är ett bra sätt att tänka för att behärska sig från att gå in i rummet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Kuras

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Tack för svar! :D
Kör i kväll! Är mest orolig för hur han kommer ta buffningen vid läggning. Men vet ju att det kommer funka galant även om första läggningen tar sin tid!
Tror nog också em luren kommer bli 20 min. Han har börjat vakna efter det ändå nu, pigg å glad.

Mörk är det och mycket skratt satsar vi på.

Då kör vi nig lite senare middag! Så ammar jag innan läggning. Något tips på kvällsslurk efter jag slutat amma, vi kommer inte ge välling :oops:
Isac 160114
Oliver 180319
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Kuras

Inlägg av videunge »

Hej!

Vi körde gröt eller turkisk yoghurt som nattslurk på vår etta. Nästa unge fick mosad banan. Det funkade toppen :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kuras

Inlägg av mamaA »

Jag körde den hemmagjorda vällingen jag hittade här på forumet för min äldste. Kommer inte ihåg exakt men det var bovetemjöl, havremjölk och kanel, nyttigare än vanlig välling och glutenfritt :wink:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Kuras

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Tack tack :D
Blir spännande att se hur det går!
Återkommer!
Isac 160114
Oliver 180319
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Kuras

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Första natten avklarad!
Nattningen tog 20 min, lite protester men gick ok!
Sedan sov han till 01:45, här uppskattades inte buffningen, kändes mer som han ville vara i fred. Somnade om 02:00. Sedan var vi (pappa) inne en gång till vid ”första pip” men han sov. Efter 05 så lät han en del i sömnen men vaknade 05:45. Så här har vi något att jobba med, så var det med storebror också. Minns att det tog ett tag.
Frågan är ju hur man ska göra när storebror sover i rummet bredvid och man inte vill väcka honom?!

Vad tror ni inför i natt, buffar vid läggning men bara som krisverktyg vid uppvak under natten?

Även om liten oftast bara vaknat en gång under natten så känns det så bra att vars i gång och få in ramsan! Då har man förhoppningsvis den att arbeta med vid krångel framöver :oops: :D
Isac 160114
Oliver 180319
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Kuras

Inlägg av videunge »

Hej!

Ang det där med att inte väcka syskon. Faktum är att syskon ofta fattar att föräldrarna har koll o därför kan jag sova med så att säga (hälsar fyrabarnsmor :lol: ) när du ramsarså berättar du för storasyskonet att ”det är lugnt vi har koll :!: mina har delat rum de tre äldsta och jag kunde faktiskt tom gå in o tända lampan vb utan att de övriga vaknade. I alla fall så länge jag gjorde set m attityd. Smög jag osäkert dock så vaknade ungarna :wink: Så mitt råd är nog att inte bekymra sig så mycket om det. Ramsa på det du behöver med full attityd så fattar bägge barnen.:wink:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Kuras

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Tack videung :D
Ska bli spännande att se hur natten går och om ramsan tar :D
Isac 160114
Oliver 180319
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Kuras

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Lite uppdatering!
Läggningen tog 5min! Sedan ramsade vi en gång vid 02 tiden, somnade om på första ramsan :D
Sedan var vi uppe och lyssnade ett par gånger men han klarade sig själv eller så lät han i sömnen. Så i natt tänkte vi också sova lite :lol:
Men däremot var det kämpigt efter 05 och tog upp han vid 06. Ramsade men han blev bara mer irriterad. Sedan gick vi in och buffade och då blev det mycket värre så nu vet vi att det inte funkar. Här har vi som sagt lite att jobba på!
Nu tar jag över, funderar på att låta han vara in i det längsta, vad tror ni?
Isac 160114
Oliver 180319
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kuras

Inlägg av TorsMamma »

Hej, så där på morgonkvisten, ge honom en pangramsa och skicka på HÖG Strauss! Han behöver något annat och lyssna på tror jag. :D

Lycka till inatt nu! :D :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Kuras

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Hej!
Läggningen gick super, ramsade x4 på vägen ut, sedan var det tyst. Sedan inte ett pip före 05:30!!
Lät han vara till 05:45 och ramsade, möttes av stora protester, storebror vaknade (blöt) så 06 tog jag upp honom.
Får fortsätta kämpa med vargtimmen!!

Trevlig lördag!
Isac 160114
Oliver 180319
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kuras

Inlägg av mamaA »

När är morgon tiden egentligen? Var det inte 07 eller har jag missförstått det hela #-o ?

Är det 07.00 kan du inte plocka upp en timme tidigare, då lär han sig aldrig schemat. Det gäller att få till det där omsomnandet på morgonen och det kan kräva sin ramsdiskussion men det kommer OM man håller schemat :sleep: , tar man upp en timme tidigare hela tiden tror ju bebis att det är morgontiden och sover aldrig längre :!: .

Det är här ni har chansen att verkligen jobba med ramsan, att han blir irriterad är bara naturligt, det blir de innan den tar. Pangramsa är en bra strategi men ibland krävs det rejäla ramsdidkussioner för att få till ett omsomnande. Lyckas du en gång brukar det ge fler :)
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Kuras

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Du har såå rätt! Vi har varit alldeles för ”lata”! Pangramsa kommer inte funka! Och att gå in och buffa tror jag bara kommer störa mer! Är det bara att stå på sig och ramsa utanför? Behöver lite tips å pepp!!
Isac 160114
Oliver 180319
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kuras

Inlägg av mamaA »

Ja, det är att ramsa, men inte konstant [-X . Det är en dialog, låt honom svara emellan :wink: . Jag brukar tänka att jag ska låta det gå 10 min mellan ramsorna men det är inte alltid jag kommer så långt men en bra grundregel är i alla fall att låta det gå MINST dubbelt så lång tid som det sa att säga ramsan innan du ramsar igen och ha som mål att det ska gå längre och längre mellan ramsorna. Husljud är ju lite vanskligt så dags på morgonen men hög klassisk musik som Tors mamma säger är en god idé. Att införa väckarklocka kan också vara bra.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"