8-åring ansvar hemma

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

8-åring ansvar hemma

Inlägg av Bellan »

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp och stöd med vad jag kan förvänta mig att min 8-åring kan förväntas hjälpa till med hemma. Jag tycker egentligen inte om att säga "hjälpa till" eftersom vi är en familj och jag tycker att alla ska dela på sysslorna hemma. Min fråga är i alla fall, vad kan jag förvänta mig att hon ska klara av?

Det som irriterar mig och gör mig tokig, trots att vi har haft samtla och påminner om allt detta är: lägga sin smutstvätt i tvätt lådorna (som är märkta för enkel sortering redan), plocka upp idrottsväskan, ställa undan sin tallrik efter vi ätit, städa rummet (här vill jag gärna ha input på vad som kan krävas), dammsuga, bädda sängen, städa undan sin lek i vardagsrum. Mer kommer jag inte på nu. Jag tjatar, tjatar, samtalat och blir tillslut jätteirriterad.

Vart sättet jag gränsen och hur når jag fram?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 8-åring ansvar hemma

Inlägg av videunge »

Hej!

Mina tre stora (snart 6, 7,5 och 10 år ) städar sina rum på fredagar. Har varit lättare att ha en fast dag tycker jag sover de i förväg. De plockar undan och dammsuger o plockar in tvätt som är ren. Lilleman behöver dock hjälp att bära in dammsugaren i sitt rum för den är lite för tung än :wink: :lol: . Med andra ord skulle jag förvänta mig att en åttaåring klarar momenten. Däremot är det ju aldrig fel att ha kul under tiden. Sjuåringen här hemma älskar tex utmaningar av typen hur många saker kan han lägga på rätt ställe på en min o sen försöka slå det.

Men rutinuppgifter är just rutin. Ett sätt som gör att mina både växer och har lättare för att göra just rutinsaker är att man tar vara på när det händer saker som inte är helt rutin ovh ber om hjälp med det med. MER jobb alltså men förutom rutinen sånt där som är lite lagom svårt om du förstår. En egen dag att handla till o fixa maten själv m bara lite stöttning? Här hemma älskar alla det o femåringen är en hejare på att steka falukorv tex 8) ska något målas om? Sätt en pensel i handen på barnet. En söm släppt på älsklingsgosedjuret? Nål o tråd, åh vad bra du kan! Plocka äpplen högt upp på stegen (mina älskar att klättra) tackar mamma är lite höjdrädd! Laga punktering på cykeln, återvinningsstation, jag sätter ungen på den flata änden av vontainern där man lägger i tex kartong o langar upp en påse eller två :mrgreen: alltså se till att du som arbetsledare låter henne växa på jobbet. Rejält tack! Efter avslutat jobb och låta henne få prova även mer avancerade saker :wink:

Kram :heart: o
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: 8-åring ansvar hemma

Inlägg av Bellan »

Tack Videunge för ditt svar :)

Vi har nog varit dålig med att se till att saker blir gjorda av vår 8åring. Och sen har vi, stressade föräldrar, gjort saker i bara hasten. Lättare att grymtar lite och ta med hennes tvätt till tvättstugan än att övervaka och se till att hon gör det själv.

Att bestämma dag för saker låter som en lysande idé! Och hon är ju en riktig tävlingsmänniska så att sätta tid för saker är ju toppen! Tack för tipset!

Ja, matlagning borde hon ju kunna klara ännu mer än att bara hjälpa oss med att duka och skala morötter, hon har ju alltid gjort det tillsammans med oss förut. Och nu när vi har en lillasyster så behöver jag ju verkligen hjälpen!

Hur gör man med attityden "ge upp för att det är för svårt för mig" som hon ofta har, eller attityden "jag orkar inte" eller "måste jag"? Tips någon? Är det bara att göra en rutin av det för att slippa tjata?

Tack för stödet!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 8-åring ansvar hemma

Inlägg av Tin »

Hej,
jag har ocksa en 8-aring.

Jag tycker det fortfarande fungerar bast om det inte ar ett val, Anna skriver om det i Barnaboken, vi ar alla en flock, vi klarar oss inte utan precis alla i familjen. Sa att hon inte skall steka aggen finns inte, ingen annan kan just nu (alla ar givetvis mycket upptagna) utan bara hon kan gora detta moment. Flocken overlever inte om hon inte gor detta.

Nu tar min 8 aring ganka mycket egna initiativ nar det galler saker hon gillar sasom att stada bilen, laga viss mat, stada badrummet men andra saker maste paminnas. Och da sager jag: "oj jag har handerna fulla eller blota, kan du .........". Detta har funkat sedan 2 ars aldern.

Hon "hjalper inte till", "hon ar en ovardelig medlem av flocken". Ni klarar er inte utan henne.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"