4,5 månadaers hjälp mig!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tovemy
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 12 sep 2018, 08:17

4,5 månadaers hjälp mig!

Inlägg av Tovemy »

Hej!
Jag vet inte alls om de är rätt tråd eller tillvägagångssätt men jag är desperat och jag tycks inte hitta svar någon stans.
Min son är 4,5 månad och har aldrig sovit mer än 2,5 timme isträck.
Jag påbörjade en kur men han vägrar sova på mage, han vänder sig alltid till sidan så jag lät honom sova så.
Han somnar jätte bra på kvällarna men vaknar efter ca 2 timmar, sprattlar, snurrar runt och skriker. Så gör han hela nätterna och har alltid gjort. Förut var det uppvak 1 gång/timme men nu kan de gå 2 timmar. Det ända som hjälper är att få ersättning (ammar inte) men de kan han ju inte få hela nätterna. Han väger också 9 kg...
Jag vet inte vad jag ska göra men jag blir galen snart.
På dagarna sover han bra fast han sover aldrig mer än 45 min åt gången, oftast ca 30 min. Jätte glad på dagarna och tok missnöjd på nätterna.
Hur ska jag göra??
Kan jag sluta ge han mat på nätterna och hur??
Varför sprattlar han och skriker??

Snälla snälla, hjälp mig.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 4,5 månadaers hjälp mig!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vi behöver lite mer info för att kunna hjälpa dig. Vad äter han, bara ersättning eller har ni börjat med smakisar? Hur mycket sover han på dagen(När, hur ofta)? Beskriv gärna hur en dag ser ut. Det krävs mer än bara ersättning för att kura, vi brukar rekommendera två måltider med en skaplig mängd mat (puré) för att det ska funka bra att sova 12 timmar utan mat.

Många barn med sömnproblem kommer in i en övertrötthetskarusell och övertröttheten gör att man vaknar ofta fast man är jättetrött. Ju äldre bebisarna blir, desto mer befästs dåliga vanor också så det är hög tid att bryta mönstret både för din och hans skull, ingen av er mår bra av att inte få sova. Det kuren gör är att lära honom att somna själv och när han kan det kan han då också somna om själv.

För att kuren ska lyckas måste du vara absolut bergsäker på vad du ska göra och då krävs det att du läser boken minst 5 gånger och gärna i andras trådar här på forumet, det ger ovärderlig information som du kommer att ha nytta av. Fundera på ett schemaförslag så hjälper vi dig med att spika det. För honom borde det bli 12 timmar natt, 45 min fm-lur, 1,5 el 2 timmar långlur, 45 min eftermiddagslur.

Den absolut viktigaste ingrediensen för att lyckas är att kuraren har "attityden av självklarhet", dvs att man verkligen tror själv på det man gör, ingen tvekan. Barnet känner av detta och kuren går då mycket smidigare.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 4,5 månadaers hjälp mig!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D Du har fått så fina och trevliga svar från mamaA, så jag ger de lite mera "tråkiga" svaren. :wink:
Hur ska jag göra??
Man köper eller lånar "Internationella Sova Hela Natten boken och läser den så ögonen blöder (minst 5 ggr)
Kan jag sluta ge han mat på nätterna och hur??
Det gör man när man "Kurar" och du ger "riktig" mat.
Varför sprattlar han och skriker??
För att ni har lärt honom att inte sova på sidan = livsfarligt, så vi måste "rädda dig" från denna livsfara.

Det ni tolkar som olika "tyckanden" är oftast inte så, utan små barn gör som vi lär dem, ni har lärt honom att livet och saker skall gå till på ett visst sätt i 4,5 månad. Nu behöver ni lära honom att det är annat som gäller. Det tar tid och tarvar en del jobb och slit samt svar på diverse frågor som uppstår. Detta förstår man perfekt efter SHN läsningen. "Varje fråga kräver ett svar".

Börja där! :D :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"