Louis Alesso 180317

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Så tacksam att denna sidan finns kvar 10år sen jag var här när jag kurade min dotter. Nu har jag fått en son och känns som jag glömt allt med sova hela natten och hur jag ska lägga upp det med Louis.

Jag behöver hjälp med dagsschema och även hur jag får honom att sova bättre på nätterna. Men min fråga är om jag ska kura honom nu? Han helammar och äter en ca 3 ggr på natten som jag antar att är för mycket i denna åldern. Kan jag kura om han äter på natten eller ska jag vänja av honom med det?

Problemet är att han äter väldigt lite och väldigt korta stunder har svårt att få honom att äta mycket och länge. Han är dock en stor och stark kille med stor nyfikenhet på att upptäcka livet.

Så här ser hans schema ut nu:

Vakna kl. 6 eller 7

Vaken 2 timmar och sen sover mellan 1timma-30 min. Så kör vi hela dagen. Så vi styr nästa napp efter när han vakna från sin tidigare napp men känns som det borde styras upp till något bättre? (sover i vagn eller sängen beroende på vad vi gör)

Sen lägger han sig vid kl. 19
Då nattar vi honom i vår säng genom att ligga bredvid så jag har inte kört kurning ännu. Men känner att det börjar bli dags. Har funkar bra med att han somnat lätt och sen bara ätit ca 22,01 och 6 på morgonen och somnat om direkt. Dock har han nu börjat bli trixig att natta och även vaknar på natten och är klarvaken, inte skriker utan vill leka ligger och pratar och kravlar omkring.

Om några veckor ska han få eget rum. Min plan var att göra kurningen då och även sluta amma på natten och sluta med napp? Eller hur ska jag göra tycker ni?

Ni hjälpte mig så fint med Simone min dotter som nu är 10år och sover så fint på nätterna tackvare all hjälp från er med att kura henne för många år sedan.

Så tacksam för hjälp :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Hej välkommen tillbaka och grattis! :D

Så en 5+6 mån behöver 15 tim sömn/dygn förslagsvis fördelat på 12+45+1,5+45. (välbeprövat schema som passar många). Schema kan du ju införa precis när du vill och förhoppningsvis kommer lite extra struktur bara gynna er på både mat och sovfronten. :D

Sen behöver du ju då läsa om SHN - boken ca. 5 ggr så du faktiskt kan den utan och innan samt läsa den igen under själva kurningen. Speciellt lathunden.

Sist, du behöver införa riktig mat! Det går inte att kura på helamning utan det är 3-4 måltider och en kvälsslurk som skall in i schemat för att ge förutsättningarna för hel 12 timmars natt utan mat. :wink:
Vill du ändå amma så gör man det med fördel i anslutning till måltiden, antingen innan direkt efter eller i mitten.

Och, ja nappen åker bort, eget rum som är KOLSVART! (kolla kl. 12.00 mitt på dagen för att vara säker du inte ser handen framför dig)

Börja där, läs läs läs läs så du har en plan A och en plan B. (även en plan C är inte fel :wink: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Tack!

Så 12 timmar natt och sen 3 napps på dagen 45 min förmiddag och 1,5 tim lunch och 45 min eftermiddag? Förstår jag det rätt? Något förslag på tider för hur man fördelar dem på dagen?

Matningen som nu är helamning med lite smakportioner. Hur ska jag lägga upp den vore så tacksam för tips på det. Han äter väldigt lite i taget men håller sig relativt länge på det så kanske är ok. Alltså han är nöjd, glad, nyfiken och skriker nästan aldrig.
Men vore tacksam för tips på upplägg så jag kan maxa hans sömn med att amma på rätt sätt/tider mm.

Tycker du jag ska inför riktig mat nu? BVC sa bara smakportioner nu och öka på sen. Så hela amma till 6 mån tyckte bvc. Ska jag vänta att kura då tills vi kommit igång med 3-4 måltider/dag.

Jag har redan börjat läsa SHN boken igen. haha bra tips att läsa den 5 ggr. Yes! kolmörkt kommer rummet bli som vi håller på att göra till Louis nu.

När man tar bort nappen så är det helt bort som gäller? Inte när man åker bil eller andra tillfällen har man heller kvar den då?

tack!! :D
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen tillbaka :D

Ja du har fattat rätt med lurarna. 45 min på fm, 1,5h lunch och 45min på em. Och så 12h natt.

Så här ser ett schema för ett av mina större barn när han var 5-6 mån. Som inspiration :wink:
Fundera på vad som funkar hos er och läs boken. Många gånger INNAN. Ju säkrare bi är innan desto lättare att få det att fungera smidigt. Så här såg vårt schema ut som sagt.

07 vakna och amma
07.30 gröt i massor
08.45-9.30 sova 45 min
11 lunch
11.45-13.15 sova 1,5
14.30 mellis ( typ hel banan)
15,30-16,15 sova 45
17.30 kvällsmat
bad bus kvällsslurk
19 sussa natt.

Vad gäller mat. Var inte rädd för riktig mat. Är du det kommer det aldrig att fungera. :!: jag har en liten som är strax yngre än din och henne ammar jag direkt hon vaknar. Efter en h storfrukost med syskonen och gröt i lass. Lunch först ammar jag en sida o sen mos tills hon är nöjd (och ibland amningsefterätt) mellis amning plus frukt, kvällsmat amning plus rotfrukter grönsaker kött. Ammar som nattslurk. Mat är inte farligt. Mat gör en mätt och nöjd! Så mer mat så mycket liten får ner och det brukar vara en del hos en femmånaders som har lagom tid mellan målen.

Bra att det blir kolmörkt 8)

Vad gäller napp är det inga barn här på forum som har den kvar efter fem mån. Ta bara bort den så är den snabbt glömd :wink:

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Åh så himla bra med ditt schema som inspiration!! Tack!

Tack även för övriga bra tips. Då kör vi detta nu, läser boken och kör kurning när maten kommit igång bra, hans nya rum är klart och vi har läst boken fleeeera gånger.

tacksam att ni finns och ger handfast tips och råd.

mvh
//Patricia
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej igen

Glömde fråga en sak. Ska man väcka han så han bara sover precis 45 på förmiddag och eftermiddag? Samma att han bara sover 1,5 på lunchen. Så man inte låter dem sova lägre?

mvh
//Patricia
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det stämmer en STOR nyckel med kuren är att väcka!! Du har koll på tiden och klockan så han slipper och kan lita på att ni har 100% koll. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Igår körde vi igång enligt detta dagsschema och känns som det funkar bra. Hur ska jag tänka och göra när han vaknar på sin middagslur innan det gått 1,5 tim? Igår fick han sova i vagnen på middagsluren för jag var ute och gick med några andra mammor. Han somnade men vaknade, låg och snackade med sig själv kanske 15min och sen somnade om. Väcker jag honom ändå 13.15 eller låter man dem sova igen det de var vakna mitt i luren?

Sen om jag låter honom ta middagsluren hemma och han vaknar, försöker jag få honom att somna om tills det funkar eller hur gör man då?

Tänker att jag jobbar på att få ordning på detta dags schemat och sen kör kurning när han kommit igång fullt med maten och fått sitt egna rum. Tänker jag rätt då?

mvh
//Patricia
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej igen kanske var otydlig i min frågan ovan.

Det jag undrar är om de sover mindre än 1,5 tim på luch luren eller som ikväll hade vi en kaos läggning han kunde inte komma till ro och somnade 3 timmar senare än vanligt. Frågan är då ska han ändå gå upp kl. 7 imorgon bitti för att hålla dags schema?

Samma fråga om han sover väldigt kort en lur ska man låta honom sova lägre nästa lur så man får i hop de 15 timmarna på ett dygn eller ska man bara hålla sig till schemat och väcka ändå på satta tider?

Tacksam för svar!
mvh
//Patricia
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Enl. Anna så använder man MAX marginalkvarten, läs om den i SHN boken för förklaring eller använd vår sök funktion. Men vi kompenserar INTE för förlorad sömn. Är de vansinnigt trötta inför nästa lur har du marginalkvarten att ta till. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Perfekt! Tack för snabbt svar :D
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

dags schema

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Louis är nu 7månader och har kört detta schema nu men tänker att det kanske är dags att lägga om det med bara 2 lurar och inte sista luren så sent. Eller hur rekommenderar ni? Sen håller jag på att ta bort amningen nu och vad säger ni om att ge till kvällslurk är det välling ger man det precis innan det är dags att sova då?


07 vakna och amma
07.30 gröt i massor
08.45-9.30 sova 45 min
11 lunch
11.45-13.15 sova 1,5
14.30 mellis ( typ hel banan)
15,30-16,15 sova 45
17.30 kvällsmat
bad bus kvällsslurk
19 sussa natt.


Tacksam för råd!

mvh
//Patricia
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är lite tidigt att gå över till två lurar, det brukar man göra runt 8-9 månader men om du märker att det finns ett behov att minska sömnen( vaknar för tidigt på någon lur eller morgonen) så dra ner sista luren till 20 min. Du kan börja luren samma tid men väcka tidigare så får du lite mer vakentid inför natten.

Det går bra att ge välling som kvällsslurk, brukar bli lagom 15-30 min innan läggdags.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Tack :D för så snabbt svar och gott råd. Hur mycket välling ger man?

kram :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Tills man inte får i en endaste droppe mer efter varsamt trugande. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"