Louis Alesso 180317

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

frågor innan kurning

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Nu på torsdag ska vi kura Louis!

Jag håller på att läsa och läsa för att vara helt på det klara med allt kring kurningen... innan vi startar skulle jag vilja fråga några saker.

Vårt dagsschema är frågan om vad vi kan göra med sista luren som vi haft mycket problem med det senast. Kanske för att vi inte nattar honom på rätt sätt och allt blir bättre när vi kurat. Men den skiljer sig så från de andra 2 lurarna då han somnar på snabbt och vi nästan alltid får väcka honom. Medans den sista går inte att få honom att somna och han är jättearg. somnar han så är det ytterst ytligt men om han sover i famnen så kommer han ner i ro. Så är det inte på nån av de andra 2 lurarna. Så min fråga är ska vi göra nån korrigering i schema eller hålla det nu när vi ska kura?

Louis är väldigt aktiv kille som kröp väldigt tidigt, stod vid 5,5 månader och går nu utmed och håller i sig i olika saker och förflyttar sig mellan dem nu vid 7,5 månaders ålder. Så det är full rulle på honom hela tiden...Så går ju åt mycket energi :D

07 vakna
07.30 gröt i massor
08.45-9.30 sova 45 min
11 lunch
11.45-13.15 sova 1,5
14.30 mellis/gröt
15,30-16 sova 30min
17.30 kvällsmat
bad bus kvällsslurk
18,30 välling
19 sussa natt

Han vaknar massor på natten, jag har ammat ibland och sen försökt på alla sätt att få honom att somna och ibland varit vaken 1-2 timmar på natten vissa nätter. Ja det är riktigt stökigt och verkligen tajm för kurning. Kanske är det det som strular till det eller ska vi göra någon korrigering i schemat? Tacksamma för tips.

Sen vad det gäller sovställning som vi ska köra vid kurningen? Louis sover mest på sidan, ibland på rygg och ibland på mage på knäna men sidan mest skulle jag säga. Hur gör vi med tillrätta läggandet till kurningen? Tänker på det där med att lägga händerna uppåt och buffningen och solfjäder. Jag brukar idag när jag lägger honom hålla på höft och axel med ett lätt tryck precis innan han somnar in men fattar ju hur stökigt det kommer bli på kurningen då Louis är ett litet muskelpaket till kille :lol: Vill ju göra rätt med detta så man inte börjar vela där på natten.

Tacksam för att ni är här :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Hej, den där sista luren är trixig i just denna ålder. Jag hade i all ärlighet just den luren i gående vagn. Sonen sov allt från 5 min till 20. Det tar jag inget extra för. Snart runt 8-9 mån lär du ändå för göra om till 2 lurar. Så kör den kort i vagn eller så är mitt tips.

Ang. sovställning så kan han ju själv bestämma HUR han vill sova, så man gör tillrättaläggandet på magen, tryck till och gå ut. Han vänder sig ju bara till sidan själv ändå. Just buffa är lättast på mage tycker jag i alla fall. Öva inte på sonen, öva på en vuxen som krånglar rejält så du vet hur du vill göra i kris. :wink:

Rent teoretiskt kan du fortfarande lägga honom på sidan, trycka till på sidan och gå ut. Frågan är sen hur tänker du lugna honom på plats om han inte är van att bli buffad på mage? Lugnar han sig så fort du kommer in och lägger händerna på honom så funkar ju det. Skillnaden är att du MÅSTE gå INNAN han somnar in, så fort han är någorlunda lugn och tyst GÅ UT! Största felet man gör är att man är kvar för länge och tror att det är bättre men EN REJÄL lång stund än 100 korta. Jag säger räkna hellre 100 korta in och ut än 5 Lååååååånga. :D :lol:

Fortsätt läsa!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Avocado14 »

Vad spännande, då ska vi kura nästan samtidigt, här är planen att köra igång på fredag! [-o<
Lycka till, det kommer att gå superbra och ni kan se fram emot nätter då hela familjen får sova ordentligt! :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Tack jag testar det med sista dagsluren!

Sen läste jag att det ska var lite ljusare när de sover på dagen? Trodde de alltid skulle ha supermörkt men då fattade jag kanske fel?

Vi tänkte dela upp det så att jag tar första 2 nätterna, pappan dagarna och 3dje natten. Jag är lite orolig att dags lurarna kommer bli väldigt stökiga och tänker att jag kanske ska ta dem med, pappan är lite skeptisk mot kurningen och tror inte riktigt på det. Samtidigt som jag vill att han ska vara med så vill jag att vi ska lyckas och ingen osäkerhet skjälper det hela. Kanske ska jag bara vara med och coacha honom eller så kanske han är bättre och får coacha mig :lol:


Tack och Lycka till Avocado!!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

I BB står det att man kan ha lite ljusare på dagen mot natten. Men vi här märker att vi behöver till framför allt långluren ha mörklagt sovrum i säng, då sover de verkligen sina 2 tim eller 1,5 ordentligt. Så vi brukar rekommendera lika svart på dagen som natten med fördel.

Man får liksom inte glömma att Anna kurade ju liksom aldrig sina egna barn utan de var ju säkra sovare redan från början, då är reglerna lite annorlunda tänker jag. :D

Ang. maken är jag själv av teorin att de flesta måste "see it to believe it" och är maken mycket skeptisk och inte motiverad nog kan du få oturen att ha en så kallad "sabotör", därför är det viktigt att alla som är med är med på tåget. Annars skickar jag ut dem i princip. :wink:

Kanske en mormor, morfar eller så kan komma som är stöttande eller så? Så får maken chansen att bara njuta av en supermamma till sitt barn och då bli motiverad att få det och funka?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Avocado14 »

Du får hälsa maken det som min man sa efter att ha lagt vår äldste son till dagsluren första dagen - ”Alltså, hon där Anna Wahlgren, är hon någon sorts trollkvinna med magiska krafter???” Han tyckte det var så otroligt att vår son somnade på 10 minuter SJÄLV i sin egen säng efter att vi hade gått och burit och vaggat honom i 6 månaders tid. ;) Var det så lätt liksom!!!?
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

kurning igång natt 1

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Tack för råd och pepp! Ja men det tänker jag med med mörkt på dagen är bra.

Har nu lagt Louis och han gjorde bra lite kort motstånd sen bara följde med i buffningen. Jag tänkte jag kommer behöva stå här lääänge nu och blir säkert cirkus men han somnade nog kanske innan jag ramsad ut efter 8 min buffande och några tillrätta läggande? Hm Tyckte han precis bara slappnat av i kroppen men hade kanske somnat så fort..

Sitter nu berädd på nästa uppvak som brukar vara vid 21.30 men vi får se. Då kör jag samma och går ut lite tidigare och ramsar och kör hellre korta besked om jag fattat det rätt. Ramsa och lyssna av och bara gå in och lugna. Han får vara arg men inte ledsen och uppgiven då går jag kort in lägger tillrätta och buffar? Ramsar ut.

Tack för tips kring mannen och häftigt att din man sa så avocado! Han känns lite mer med på det nu och läst in sig lite mer tills idag. Men jag har skickat ut honom så han får komma hem tills imorgon bitti och så får vi hjälpas åt med dag lurar.

Hur tänker man med lurar på dagen. Samma som natten natt 1 att buffa är ok första dagen och sen ska ramsa ta över mer och mer?

Så tacksam för detta stöd och hoppas verkligen att vi lyckas.... varit sånt kaos det senaste och alla behöver återhämta sig och få njuta av livet här hemma :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat! heja heja! Ja du tänker rätt! :D

Ha lathunden helst utskriven på dörren är mitt tips, så vet du när du gör vad. Man hinner läsa också innan man "rusar" lunkar in. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Oj herregud vilken pärs det blev nu! Höll i 2 timmar med ramsande, besked mm. Så ont i mamma hjärtat och försökte ändå hålla attityden uppe och vara handfast. Positiv och även bestämd.

En snabb fråga när de skrikigt/frågat mycket och länge ger man dem vatten eller nått på natten?

Ska samla ihop mig nu och läsa lite till inför nästa uppvak
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Hej, svaret är NEJ, det gör man inte. På natten sover alla som grisar är beskedet. Ditt jobb är att övertyga din son om att du vet vad du gör, helt övertygad om att det du gör är rätt. Vacklar du en sekund känner de av det. :wink:

Tänk samma tänk som när barnet skriker hysteriskt i bilen och måste sitta fastspänd. Eller ha flytväst på sig i båten. osv... Detta är ju en icke diskussion, eller hur? Du behöver tänka att du faktiskt ÄR DÄR, lugnar, betryggar och leder, visar och lär hur saker går till. Mycket sakligt. Han är inte lämnad till sin egen ensamhet, det är inte 5 min metoden det handlar om här, utan LUGNA bebis så de har FÖRUTSÄTTNINGARNA för att kunna lära sig sova och somna om själv.

Läs läs läs! Varje gång du läser så läser man med nya ögon. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Ok va bra då har jag koll!

Nästa uppvak gick strålande han vaknade till jag ramsade och han somnade om själv och sov fram tills vi väckte honom på morgonen. Sen dagslurarna har gått bra idag. Mannen fick va med och se idag och tog den 3dje dagsluren själv. Han var helt förbluffad och så förvånad att Louis bara låg kvar och somnade utan ett knyst efter några tillätta läggningar, mini buff, solfjäder och ramsade ut.

Nu natt 2!
Nattningen gick fint han var supertrött men glad kille vi fick ta marginakvarten för han somna nästa och känts lite varm kanske aningens febrig på eftermiddagen. Läst nu igen och precis som du säger så hittar man nya saker hela tiden. Så inatt är det ramsan som ska vara gällande och låter honom somna om själv helst och ger bekräftelse ramsa som avslut när han tystnar.
Så buffning endast i mega kris. Mindre trafik, ramsa och tillrättaläggande och solfjäder som kris verktyg för att lugna idag? Dock läste jag att man ska hellre solfjädra lite längre än för kort förstår jag det rätt? Gäller annat här än som igår när jag gjorde flera korta som ni tipsade om då.

Ska läsa lite till nu men vill gärna höra med er om jag tolkar det rätt med solfjäder mm

Glad allahelgon :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Yes, läs läs läs! Ha lathunden framför dig! Lycka till nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej igen

Natt 2 och 3 gick galant! Han sov hela nätterna 1 uppvak runt 23 somna om själv och ett uppvak runt 03,00 ramsade han somna om. Vi väckte båda dagarna kl.7

Varit struligt med dagslurarna viket vi läst e vanligt så vi jobbar på med dem.

Natt 4 nu...

Läggning gick fint. Men vaknade och har haft en mindre katastrof 23,25 till 01,35. Han vaknade och skrek i högan sky.

ramsade, tyst avvaktar och han tystnar
Skriker upp sig igen
ramsar bestämt och han tysnar drar ihop med bekrätelse.
skriker igen
skriker massor och jag får inte lugnt med ramsan. Går in tillrättaläggandet. några bestämda buff och solfjädrar.
låter lite och grejar runt tystar och jag ger bkräftelse.
lugnt men sen efter en stud vaknar han och illvrålar
Ramsar och den tar inte pangramsar inte bättre.
avvaktar för att se om han lugnar sig.

fortsätter så här länge.

Jag går in och buffar några gånger och ger några låååånga solfjädrar bekrftlse ramsa ut.

tyst men börjar skrika igen

ramsar avvaktar

skriker och så här håller det på känns som första natten igen.


Hur ska jag tänka vad gör jag? Vet att det kan bli djupdykningar och återfall innan det sätter sig. Jag läser och försöker följa men när allt är som på natt 1 och buffa inte är ett alt. så är det bara att jobba på med ramsa och solfjäder vid mega kris ?

Tacksam för råd :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja det är liksom natt 4 det gäller att just inte börja buffa och krångla igen, för det är ju nu du bekräftar det du försökt lära honom. OM du då ramsar, ramsar och ramsar för att sen GÅ IN. JA då kommer ramsan betyda HÅLLUT skrik HÅLLUT jag kommer snart om du är med?

Så när du känner du vill ramsa gör du nu husljud, rejäla husljud, när du vill gå in DÅ ramsar du, rejält betryggande ÖVERTYGANDE! OM, OM, OM du av någon anledning MÅSTE in (han håller på att dö) försök då att vänta in i det längsta från det du ramsade sist, för annars om du går in EFTER en ramsa betyder den just bara det...... HÅLL UT!

Är det tyst och han börjar skrika och du märker att du kommer gå in PROVA INTE ATT RAMSA DÅ! RAMSA INTE ALLS om du ens överväger att gå in! Man ramsar UT, UT UT. Är du med?

Just detta är det största felet de absolut flesta gör vid en kur. Så tänk UT, tänk förtroende för barnet, han KAN reda ut detta. Visa förtroende, använd HÖGA HÖGA husljud så han har något annat att lyssna på än sitt eget klagande.

Hitta attityden nu och kör! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Förstår precis... bra beskrivning!! tack! Tar det med mig och läste även på lite mer om säkerheten och även attityden som du säger!

Det jag nog klantade mig med var att jag läste att man ska lugna dem och att de inte kan sova när de är skrikiga och stela i hela kroppen utan ska lugnas för att skapa förutsättningar för att kunna sova.

Men fattar precis vad jag gjort nu att han skriker sig till mig nu. Så när eller om han Illvrålar mitt i natten så är det bara ramsa som gäller!!
Hm höga husljud när alla andra i huset sover känns lite svårt fast det är klart de är ju ändå vakna av skrik :lol: Så kanske bättre med husljud :wink:

Yes tillbaka till attityd och kör natt 5 snart :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"