Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
tvillingmamma17
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 aug 2018, 13:00

Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av tvillingmamma17 »

Hej!

Är inne på dag 9 av kuren för mina tvillingtjejer på 8 månader (6 månader korrigerad ålder). Valde att kura pga bättre sömn på nätterna (såklart!) då de oftast hade många uppvak och ville göra morgon kl 5 samt för att styra upp dagarna och maten. Det gick inte att söva dom själv på dagen och vi behövde styra upp detta innan sambon började jobba. Införskaffade SHN-boken och läste flera ggr nu i sommar.
Vi var borta mycket nu under sommaren och använde vagnen som sövningsverktyg - guppigaste vägen för att få dom att somna och sova samtidigt.

Nu är det alltså dag 9 och schemat ser ut så här:

Kl. 7 - god morgon och ersättning ca 200 ml
Kl 9 - 9:45 - sova i spjälsäng
Kl 10 - gröt och katrinplommonpure
Kl 12-13:30 - sova i spjälsäng
Kl 13:45 - lunch (mat) och katrinplommonpure
Kl 16-16:45 - sova i vagnen (sittdelen som fälls till liggande i bugaboo donkey)
Kl 17 - ersättning 200 ml
18:30-19 - ersättning och välling 50/50, skratt och bus
Kl 19 - natt

När vi lägger dom nu så lägger vi bara ner dom i sängen och lägger benen tillrätta. Sedan ramsar vi ut. Oftast somnar de inom några minuter (om än protester från framförallt ena tjejen) så nattningen/läggningen känns bra! Men resten kämpar vi med..

De har i princip aldrig sovit längre än 45 min på dagen. Så under dagsluren på 1,5 timme vaknar de nästan alltid efter 45 min. Ramsan tar ibland (dags att vila lite, sov så gott) men oftast är de vakna sista 45 minutrarna.

Sista dagsluren i vagnen är också kämpig. Nu lägger vi bara ner dom, fäller för sufflett och mörkertyg och ramsar. Genast kommer gråt och protest (oftast mest från ena tjejen) och det tar 10 minuter innan de somnar. Försöker att inte ramsa ofta här! Sedan sover de en halvtimme innan de vaknar och gnäller.
Vet att magläge är bäst i vagnen men vi bytte till sittdelen för flera månader sedan (med inovi-dyna) för de gillade inte liggdelen och vagnen är så mycket smidigare att ta med nu.

Och sedan vargtimmen... de har sovit en hel natt var sedan vi började kuren (dock inte samma natt..) annars är det prat, joller och tillslut arga protester vid klockan 4-5. Har läst tips här på forumet. Kör en pangramsa så fort jag hör att de är vakna sedan avvaktar. Fortsätter de eller det stegras så sätter jag på Mozart högt! Imorse lugnade dom faktiskt ner sig efter det, dock i intervaller så dom drog igång igen var 20e minut.

Så.. min fråga är egentligen: gör vi något fel? Eller ska vi köra på som vi gjort och hoppas de snart fattar galoppen och kan sova längre?
Vet att tvivel och oro inte är bra och att vi måste tro stenhårt på kuren! Är bara så himla trött nu då sambon börjat jobba och vi inte har någon släkt där vi bor som kan avlasta under kuren.. och då kommer tvivlet! Hoppas ni kloka här kan hjälpa oss att få tillbaka hoppet och peppen!

Mvh
Tvillingmamman
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Tvillingmamma och välkommen!

Har du läst runt lite på våra "tvillingtrådar" vi har några stycken och de är SUPER bra att läsa! Använd gärna sökfunktionen här på forum. Titta gärna också under favorit trådarna.

Ang. Schemat det är ju svårt att säga vad deras "korrigerade" ålder blir/är man brukar ju säga att de "växer ikapp" oftast på första året. Så de kan vara säg mognadsmässigt runt 7 mån tänker jag. :wink:

Ser man då på 7 mån schemat är oftast sista luren just 20 min. Så stressa inte upp över detta tycker jag. Ha lite is i magen och tänk "FÖRUTSÄTTNINGAR" Vi ger just förutsättningarna att sova, vad de gör med "sin tid" är lite mera upp till dem, om du är med? Därför kan man gott ligga lite i vagnen och krångla även om luren är sagd 45 min och vi kallar det egen tid där man kan ligga och låta lite, men så klart inte vara ledsen eller upprörd. Runt denna ålder som du själv säger är det svårt att få dem att sova på rygg i en liten liggdel. Därför kände jag att för mig var det ok att det var den enda luren i vagn, skulle bort vid 9 mån och därför valde jag att gå promenad ca 15 min till han sov, ställde vagnen och sen fick han vakna själv, vilket oftast var runt 20 min. Så ta det lugnt, luren går bra.

Ang. långluren är mitt tips och se till att det faktiskt är REJÄLT kolsvart i sovrummet! Läs också tråden om "herr vällingsson" finns under klistrade favoriter. En 6-mån har ingen botten, så med det i bakhuvudet skulle jag vilja peta speciellt i dina mattider och mängden mat!

Kl. 7 - god morgon och ersättning ca 200 ml
Kl. 8 - Andra frukost, typ lite macka, leverpastej, avocadobitar osv...
Kl 8.45 - 9:30 - sova i spjälsäng
Kl 11.30 - Riktigt LUNCH och katrinplommonpure
Kl 12-13:30 - sova i spjälsäng
Kl 15.00 - Mellis (kan vara lite välling om ni vill)
Kl 15.30-16:00 (allt från en 20 min här eller 45 min då tar du marginalkvarten till 16.15) - sova i vagnen (sittdelen som fälls till liggande i bugaboo donkey)
Kl 17.30 - Middag här krävs riktig mat!
Kl. 18 BAD (öronen i blöt)
18:30-19 - välling sen skratt och bus
Kl 19 - natt

Jag måste vara ärlig och säga jag tror de faktiskt vaknar så tidigt av 2 skäl.
1. för lite mat över dagen!
2. se över mörkläggningen ordentligt, det skall verkligen vara KOLSVART kl. 12.00 mitt på dagen om du stänger dörren, du skall inte se handen framför dig.
3. jag tror ett tips för dig också kan vara att du sätter typ en skärmvägg eller ett skynke i taket så de inte kan se varandra i rummet.

Du har en superattityd och har jobbat helt fantastiskt, du behöver bara småpilla lite här och där så tror jag det kommer landa fint! :D

Lite kvällslektyr
https://www.annawahlgren.com/forum/view ... ?f=40&t=62
https://www.annawahlgren.com/forum/view ... 40&t=11808
https://www.annawahlgren.com/forum/view ... =40&t=5252
https://www.annawahlgren.com/forum/view ... =40&t=4765
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tvillingmamma17
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 aug 2018, 13:00

Re: Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av tvillingmamma17 »

Hej Torsmamma och TACK för bra svar! :)

Hade på känn att det var för lite mat på schemat! visste inte riktigt hur jag skulle föra in fler mål så tack för ditt schema! Härligt att ha dom vid bordet till frukosten så dom får sitta med och pilla lite :) Fler mål och riktig middag har införts! Ang. mörkläggningen har vi nu spikat fast mörkläggningsgardinen dikt an mot väggen = kolmörkt!

Nu har vi kört snart en vecka med ändring i schemat! Det ser ut såhär nu :

07:00 välling ca 200 ml
08:00 sitta med vid frukostbordet och pilla lite med smörgåsbitar med smör, leverpastej, äggröra, banan.
09:00-09:45 Sova 45 min
Kl 11 lunch (burkmat eller hemlagad) med katrinplommonpure
Kl 12-13:30 sova 1,5 timme
Kl 14:30 Mellisvälling ca 200-250 ml
Kl 16:00-16:30 sova i vagnen
Kl 17 middag (burkmat eller hemlagad)
Kl 18:30 kvällsvälling tills proppmätt
Kl 19:00 Godnatt!

Tiderna är ju lite modifierade mot det du föreslog! Var inte riktigt säker på om de skulle kunna hålla sig så länge utan mat så gjorde en kompromiss. Nu är det ganska gnälligt sista 15-20 innan mat så jag tänker att vi kör på såhär tills de är lite äldre? Eller finns det någon annan tanke bakom mattiderna du föreslog?

Sista luren i vagnen är fortsatt samma. De sover mellan 20-30 min men det kanske är lagom sett till deras ålder (som du beskrev, cirka 7 månader!)
För de senaste nätterna har varit bra - de har sovit mellan 19-6:30 ungefär! Sista halvtimmen innan kl 7 ligger de och jollrar och lyssnar på Mozart :P
Långluren på 1,5 timme har också funkar bra de senaste dagarna!

Så vi kämpar på med vargtimmen fortsatt! Nu är det dag 14!
En till fråga.. första luren i sängen (9-9:45) brukar dom sova väldigt bra! När skulle man kunna ta den i vagnen under en promenad? Tänker att de kan få somna i stillastående och sedan promenerar jag tills det är dags att vakna! Mamman behöver komma ut lite :)

Tack för all hjälp!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tanken med mattiderna är att vi vill ha lunchen så nära långluren så möjligt för att de små ska vara riktigt mätta så de sover gott. Dessutom strävar vi efter 3-3,5 timme mellan måltiderna så om de blir hungriga så snabbt efter mellis kanske ni borde servera något kraftigare här, tex gröt med lite fruktpure.

Ett tips på mörkläggning är annars att sy fast kardborre på mörkläggningstyg och fästa inne på fönsterramen, sedan har man mörkläggningsgardin utanpå. Ert sätt låter ju som bra mörkläggning men hur sjutton rullar ni upp :mrgreen: :-k ?!

Mellan 9.45 och 11.30 har du ju gott om tid att gå ut med tjejerna, de behöver också utevistelse för att sova gott :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
tvillingmamma17
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 aug 2018, 13:00

Re: Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av tvillingmamma17 »

Hej igen!

Nu har det gått ett tag och tjejerna blev den 13 september 9 månader (eller 7 månader korrigerad ålder) Vi upplever att de är kanske runt 8 månader... och nu har 8 månadersångesten kommit till!

Vi alla var såå nära att få några veckor med sammanhängande sömn och fina rutiner innan det brakade lös för ungefär 1,5 vecka sen.
Gnäll hela dagarna, läggningar (dag som kväll) som tar låång tid och uppvak i 45-min sömnskarven under långvilan. Nätterna har än så länge varit OK med några undantag som mardrömmar (?) mitt i natten och uppvak i vargtimmen.

Nu ser schemat ser ut så här:
Kl 7 - godmorgon med välling strax efter
Kl 8 - andra frukost med yoghurt och macka
Kl 9:25 - 9:45 - sova 20 min (ändrade från 45 min sovning för kanske 2,5 vecka sedan då jag upplevde att dom inte var trötta kl 9 och deras lur behövde kortas)
Här emellan brukar vi ta en promenad!
Kl 11 - lunch! Plockmat så som avokado, omelett, mozzarella, broccoli, fisktimbal, grötmuffins, sötpotatisklyftor medan lite puremat skedas in under tiden. Avslutas med katrinplommonpure och banan.
Kl 12 -13:30 - sova 1,5 timme
Kl 14:30 - mellis: välling och fruktyoghurt
Kl 16:00-16:20 - sova i stillastående vagn (tog tips från Torsmamma ovan, dom vaknar nästan alltid prick efter 20 min) Promenad innan sovet
Kl 17:00 - middag, samma som lunchen men med annan fruktpure än katrinplommon
Kl 18:45 - välling
Kl 19:00 - bus och skoj innan godnatt

Den ena tjejen protesterar och frågar mycket vid läggningarna nu och jag ramsar, ibland några ggr. Om det har gått 20 min, så lägger jag henne till rätta igen och ramsar ut. Den andra tjejen vaknar ofta mitt under långvilan och får då ramsa, brukar kunna somna om efter 20 min.
Båda krånglar vid maten en del också. Jag tycker det är superjobbigt och känner verkligen pressen att få i dom mat så dom blir ordentligt mätta och sover bra. Brukar låta sambon mata vid middagen och på helgerna för att få avlastning men då protesterar dom ännu mer och tittar efter mig.

Har läst om 8 månadersångesten och vet att det är viktigt att inte trösta och bära och inte avvika från schemat.
Just nu går all min energi åt att hålla upp attityden av självklarhet och uppmuntran och ta hand om tjejerna när sambon jobbar heltid. När de lagt sig är jag heelt slut och gråter ofta.
På dagarna har de är stor lekmatta där dom är med sina leksaker. Dom ser mig i köket när jag diskar och fixar mat men oftast upphör inte gnället om jag inte sätter mig bredvid dem.

Är som sagt sopslut.. En tuff graviditet, en kämpig start på sjukhus och skrikig första tid hemma har gjort att det inte finns någon reservenergi att ta av nu. När går detta över? Hanterar jag läggningar och uppvak korrekt? Har ni några tips?

Tack!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag vill gärna peta lite i schemat, förmiddagsluren brukar vi inte minska på i det här läget för den behöver vara 45 min när man går över till två lurar vid 8-9 månader. Lägg den lite senare möjligtvis men inte mer än max 2,5 timme efter morgon. Det är sista luren som plockas bort när man känner att de inte somnar på den längre eller börjar vakna för tidigt på morgonen.

Det bästa vid uppvak är att göra så lite så möjligt, man vill gärna in i rummet och "fixa till det" men det stör oftast mer än det hjälper. Ramsa och husljud är verktygen att använda, rejäla husljud som radio/musik som skapar en ljudkuliss, det hindrar också att de vaknar av plötsliga ljud. Vid uppvak så dammsugare, diskmaskin, tvättmaskin etc. Min sons rum ligger vid köket så om han vaknar till på kvällen så börjar jag slamra med disken och lasta i /ur maskinen och sätter sen igång den. Du kan även spela Mozart på hög volym om det är väldigt ledsamt, det hjälper att höra något annat ljud än sig själv :wink: .

Tors mamma brukade göra alla sina dagliga sysslor på golvet så som tex att skala potatis, skära grönsaker, vika tvätt etc under 8månadersångesten.Social delaktighet är viktigt, är det något ni gör? Låta de små vara med när du tvättar, byter lakan, laga mat etc. De kan inte göra så mycket än men de kan ligga i tvätthögen, handen om handen som stoppar in tvätt i maskinen etc.Hur är det med magträning - ålning? Utevistelse där de får röra sig ute, åla/krypa? Skrattet till godnattet? Mörkläggning? Alla är viktiga komponenter för en lyckad kur.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
tvillingmamma17
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 aug 2018, 13:00

Re: Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av tvillingmamma17 »

Hej mamaA!

Okej, hmm då blir jag nog lite förvirrad då jag läst i SHN-boken sida 119, om en 8-9 månaders som har 12-20-1,5-20. Tänkte att det schemat passar bra då dom alltid somnar jättebra på eftermiddagsluren i vagnen (och är väldigt trötta innan!). Känner inte att det är läge att ta bort em-sover nu.

Deras rum ligger också precis utanför köket så jag brukar sätta på en diskmaskin och greja. Musik har vi alltid på hemma i bakgrunden, olika genrer och olika volym under dagen.

Utan att veta det, så har vi kört med social delaktighet sedan vi tog hem dom från sjukhuset. När dom var små låg dom i babygymmet/myspölen och var med i köket. Sedan blev det babysitters. Numera är det matstolarna. Vi har aldrig burit dom speciellt mycket och dom har alltid sovit i sina spjälsängar (dom delade en först månaderna). Dom är liksom inga famnbarn, vill alltid bli burna utåt och se vad som händer. I deras rum står bara spjälsängar och dom hänger som sagt på golvet i vardagsrummet och där är jag med och viker tvätt bredvid, sorterar kläder, städar mm. Vi har så gott som helöppen planlösning mellan kök/hall/vardagsrum.

Utevistelse har vi 2 ggr om dagen. Först mellan förmiddagssovet och lunch. Då brukar vi ta en skogspromenad. Dom somnar fortfarande väldigt lätt i rullande vagn (har gjort sedan början av kuren, även om dom precis har sovit innan), så någon långpromenad på skumpig skogsväg kan vi inte göra ännu tyvärr. Men ute är vi.
Andra promenaden är innan sovet i vagnen 16:00 och här är dom rejält trötta. Här måste det hända grejer annars somnar dom. Vi går till mataffären, runt i kvarteret, blomsterlandet eller sitter i lekparken och leker med leksaker i vagnen, läser och kollar på folk. Att ha dom utomhus på marken båda två när jag är ensam vågar jag inte riktigt ännu. Dom sticker iväg åt olika håll och har inte koll på koordinationen eller balansen ännu. Men när min sambo är hemma på helgerna så brukar vi ta ut dom i skogen i bärstolar.

Annars är ålning och krypträning det dom gör på mattan om dagarna. Ena tjejen är riktigt vågad och kör på och tar sig fram i full fart. Den andra tjejen är lite mer avvaktande men desto bättre på att sitta och stå.

Mörkläggningen är bra, så som jag beskrev ovan.

Skrattet till godnattet på kvällen går jättebra, då tar vi varsin bebis. Men på dagen är det svårt när jag är själv, dom är ganska svårflirtade. Jag sjunger för dom, imse vimse, en kulen natt osv. med alla rörelser och då myser dom!

Känns som jag vänder ut och in på mig själv och ändå räcker jag inte till. I kombination med den här tuffa perioden så knäcks jag. Inatt vaknade ena tjejen kl 2 av mardröm (tror vi, för hon bara började skrika från inget) och snyfta, somnade om direkt efter ramsa. Sedan vaknade hon igen kl 4 och sen igen kl 6. Somnade om efter ramsning, det är ju alltid något.. och nu har vi alla blivit sjuka också, feber och snoriga.

Läser rätt mycket här på forumet och det känns som vi ”gör rätt” för att möta dom i detta.. men peppning om hur det kan vara när den här perioden är över tas tacksamt emot...
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av mamaA »

Det låter ju som ni gör ett fantastiskt jobb :heart: !

Den här tråden är kanon, sista sidan är det t.o.m en tvillingmamma som kommenterat så läs ALLT:
https://annawahlgren.com/forum/viewtopi ... =7&t=51724
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
tvillingmamma17
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 aug 2018, 13:00

Re: Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av tvillingmamma17 »

Hej igen,

Tack för peppning!

Åh det låter ju jättebra! Men hm, jag ser inga fler inlägg i den tråden? Kanske inte är rätt länk? Den jag får upp är TorsMammas peppning och svar på myter om SHN.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av mamaA »

Sorry, fel tråd :lol: , DENNA ska det vara :thumbsup: :
https://annawahlgren.com/forum/viewtopi ... =40&t=2010
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
tvillingmamma17
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 16 aug 2018, 13:00

Re: Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av tvillingmamma17 »

Hej alla,

Nu var det länge sen jag skrev här. När jag själv letat i trådar så tycker jag att det är intressant att se hur det faktiskt blir efter kuren.

Det tog väl ungefär 4 månader innan det satt som berget - inga frågor eller för tidigt ledset uppvaknade på morgonen eller dagsluren. Precis efter första kursveckan lärde sig ena barnet att ställa sig upp i spjälsängen utan att kunna sätta sig ner. Gråt och skrik varje lur och även mitt i natten. Vi tränade på att våga sätta sig ner själv. När det var över efter ungefär en-två vecka så var det dags för nästa barn. Sen gick det allt bättre. Det hela ändrades drastiskt när vi införde väckarklocka! Nu, om de vaknar lite tidigare, ligger de och pratar för sig själva i rummet: ”maaamma, pappaaa, dudu, heejj, buulle”. Lugnt och underbart mysigt att lyssna på!
Vi har haft magsjuka några ggr och när de har vaknat på natten och kräkts, har vi tagit upp dom och bytt i sängen. Duschat av dom, försökt ge lite vatten eller vätskeersättning. Läst en bok och upprepat kvällsrutinen lite. När de sen blivit inburna till sängen så sträcker de sig ner och vill mysa in sig i dom nya lakanen. Antingen har de somnat direkt eller legat och pratat en stund. De är verkligen trygga i sina sängar. Mor- och farföräldrar har varit barnvakter och lagt dom utan problem. De har även sovit borta flera ggr.
Alla som träffar barnen slås av hur himla fina, självständiga, trygga och glada dom är. De är nyfikna på andra människor men har samtidigt en sund dos skepsis mot främlingar. Sen dom började sova hela nätter har de utvecklas snabbt, både motoriskt och verbalt.

När sömnen inte längre var ett problem, kvarstod ändå matkrånglet. När de var drygt 1 år vägrade dom att bli matade. Plockmat enligt italienska modellen (ping TorpSara) serverades under några månader innan även det ratades. De ville bestämma ännu mer själva. Efter att ha bytt till riktiga tripp trapp stolar, tallrik som inte sitter fast i bordet, bestick och all mat upplagd på tallriken direkt så går det bättre. 3 olika grönsaker, något protein och någon kolhydrat serveras varje dag X2. Min egen attityd kring att vara avslappnad vid maten har jag jobbat väldigt hårt på och det har ju gett resultat.
Att ha rapsolja i kvällsvällingen har varit bra, inte bara för mina nerver utan också för välbehövlig viktstabilitet.

Nu ska de börja förskolan och vi har väntat så länge vi kunnat (ekonomiskt) men nu är det dags. Med kärlek, ett stabilt förhållningssätt kring sömn och mat och en attityd av självklarhet ska vi klara även dessa, stundtals tuffa, förskoleår!

Tack för all hjälp!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vargtimmen och dagslurarna - gör vi rätt?

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
tack for att du delar med dig. Det ar harligt for oss moderatorer att hora att ni kommit i mal, det varmer vara hjartan. En till familj med glada barn och foraldrar som sover gott.
Det ar ocksa skont for familijer som precis borjar sin resa att hora hur bra det blir.

Tack igen.

kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"