7-veckors som inte vill sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Glömde skriva ang. maten.

Ja, jag brukar amma direkt när första luren är över 9:30, detta mest för att mina bröst är sprängfyllda eftersom han får kvälls- och 04-mjölken från mig i flaska på morgonen. Men det kanske är bättre att hålla mattiden mellan 10-11 tex? Så pumpar jag ur istället på morgonen för att slippa värkande bröst. Han är ärligt talat inte så jättehungrig där vid 9:30 heller så jag brukar behöva pumpa ur det sista ändå.

Har tänkt att jag kanske matar för nära inpå att han ska sova också vilket gör det svårare för honom att sova med små rapar/mjölk som rinner ut och om magen är för stinn på honom? Föreslå gärna mattider utifrån 3-månadersschemat. Jag vill mest tratta i så mycket jag bara kan, är väl oro för att han inte får i sig tillräckligt som spökar. Särskilt när vi nu dragit ned till endast ett nattmål.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
MamaA har helt rätt, kan bara instämma att SM-barn inte gillar sova i bil, eller sittvagn för den delen. De har ju lärt sig att sova gör man på magen i ett mörkt rum. Ingen fara, man får planera att resa på icke sov tid istället. ;)

Ditt schema ser fint ut förutom andra maten som absolut borde ligga vid 10:30 istället. Så pumpa ur du vid 9:30 istället.

Ibland är de där raparna lite luriga tills de växer till sig, men fortsätt som du gör. Om liten tenderar att somna då det rapas då skumpas det inte tillräckligt mycket. Skumpa lite mer, särskilt med liten sittandes på ditt knä. Det brukar vara effektiv, prova gärna Sempers magdroppar också. Det tyckte vi lugnade ner lilla magen.

Kram Tim :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Här kommer en liten uppdatering. På det hela taget går det bättre och bättre, det är ju två steg fram och ett steg bakåt men jag tänker att det är ett ständigt pågående arbete att sätta och bibehålla goda rutiner såhär i början. Han har ofta vaknat vid 02:30-snåret och behövt buffar i olika omgångar fram till kl. 04 då har tillslut får mat och somnar till kl 07. Det kändes som att han var hungrig tidigare än 04-målet och vi har därför börjat med gröt, mat och en skvätt välling innan sänggåendet och det känns som att det ger effekt! Han blir snart 4 månader.

Såhär ser schemat ut nu:

07:00 vaknar och äter ca. 180 ml bröstmjölk blandat med ersättning
08:45 sova 45 min
10:00 gröt med fruktpuré (tex. mosad banan eller katrinplommon)
11:00 ca. 120 ml ersättning
11:30 sova 2 h
13:30 vakna, amning + ca 120 ml ersättning
15:30 sova 45 min
17:00 grönsakspuré + fruktpuré + ca. 90 ml ersättning
18:30 1 dl välling blandat med 60 ml ersättning
19:00 god natt!
04:00 150 ml ersättning

Jag har varit lite nervös ang vällingen, om man verkligen kan ge det så tidigt men har läst på innehållsförteckningen och jämfört med 4-månadersgröten och vad jag kan se är det ingen direkt skillnad. Det borde därför inte vara svårare för magen med välling än med gröt tänker jag? Hittills har han blivit lite fastare i magen men inte förstoppad. Han har inte heller haft magont eller varit mer gasig än vanligt så det verkar vara OK. Har ni några tips eller förslag på justeringar i schemat så säg gärna till :D
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av videunge »

Heja på!

Om jag förstått det rätt är anledningen att man inte märker välling med 4mån att man är rädd att det ska konkurrera ut amningen :roll: , men det är absolut ingen fara att ge. För magen är det precis som du själv märkt ingen skillnad. Så mata på du. När man snart är fyra mån är man ofta HUNGRIG. :lol: om liten blir hård i magen funkar tex katrinplommon, päron, sötpotatis. Banan som inte är tillräckligt mogen kan vara stoppande. Schemat ser ok ut tycker jag.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej igen.

Jag behöver lite råd och kloka tankar ang. dagssömnen som fortfarande är jättedålig. Han sover otroligt dåligt och måste alltid vagnas, han har aldrig vad jag kan minnas sovit mer än 45 minuter i sträck dagtid. Ofta blir långluren ca. 25 minuters sömn och resten av tiden vagning och skrik. Han tystnar när vi vagnar men drar igång direkt när vagnen stannar. Vi kör 12 drag med vagnen och vänta medan man räknar till 24, sen 12 drag etc. Han blir 5 månader den 29 augusti.

Långluren mitt på dagen har varit värst och vi har därför provat att stuva om schemat till 5-månadersschema med 12 - 2 - 45. Schemat vi försöker följa nu är:

07:00 vakna, ca. 90 ml ersättning
09:00 en mosad banan + ca. 90 ml ersättning
10:00 sova 2 h (som alltså oftast blir max 45 minuters sömn och resten vagning)
12:00 gröt med fruktpuré
14:00 120 ml ersättning
15:00 (han orkar inte vara vaken ända till 15:30 som är tanken) sova
ca. 16:00 vakna
17:00 grönsakspuré + fruktpuré
19:45 200 ml välling
19:00 god natt
03:30 120 ml ersättning

Detta schema är inte optimalt men 12-45-2-45 funkade inte alls så vi försöker hitta en nivå som funkar. Han sover max till kl. 16 på sista luren och är därför för trött på kvällen, han är ofta jättetrött till kvällen men klarar badet, vällingen etc. men önskvärt vore ju att han inte var fullt så dödstrött utan kunde njuta lite mer.

Nattmålet har vi tänkt ta bort när denna tryckande värme är över. Vi har känt att det är bra med all extra vätska vi kan få i honom och att han troligtvis blir törstig på natten.

Eftersom han sover så dåligt i vagnen har jag vid två tillfällen lagt honom i hans säng dagtid när han varit riktigt trött. Han somnar då snabbt men sover bara ca. 20 minuter och vaknar sen. Jag vill inte mörklägga på dagen för att göra tydlig skillnad på dag och natt. Nattningen går jättefort och bra och nätterna är på det hela taget bra så jag vill inte föra över den dåliga dagssömnen till natten (alltså att han ska koppla sängen med dålig sömn). Han är verkligen klarvaken när han vaknar i sängen också så det känns jättekonstigt att försöka buffa honom när han ligger och tittar sig omkring och ler (han rullar runt och sover både på mage, rygg och sida).

En annan sak är också att han bajsar rätt ofta på natten. Det gör ju att han vaknar och måste bytas på och det är svårt att söva om honom. Jag ger plommonpuré till gröten för att han inte ska bli hård i magen men har inte riktigt hittat en nivå som är lagom eftersom han bajsar ca. 2-4 ggr per dag.

Hoppas jag förklarat tydligt nog. Några tankar och förslag på hur vi ska lyckas få till dagssömnen vore toppen!
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Hej!

Två saker är solklara för mig, grabben är övertrött och ni har inte fått verktygen att ta :!: .
Lösning:
1. Lägg i mörkt rum - han är 5 månader, lära sig skilja på natt och dag gör vi med nyfödda, större barn behöver skärmas av från synintryck för att sova gott. Mörkt rum eller täckt vagn.

2. Vagna /buffa MINDRE. Ni har fastnat i vagningsträsk helt klart och då tar inte verktygen, gör ingen nytta överhuvudtaget. Vagna sparsamt tills han är tyst, gå UT ur rummet direkt ÄVEN om han sätter igång direkt så fort du slutar vagna, VÄNTA och här får du faktiskt vänta mer än dubbelt så länge för att vänja av honom. Vagningen är en markering - ett budskap som säger " det är dags att sova, lägg dig ner, det här fixar du själv", inte en sövande funktion.

3.Husljud - På med radio, tv, dammsugare - det hindrar honom från att vakna av minsta ljud och hindrar er för att överkoncentrera på honom.

Nu får du ursäkta men schemat är helgalet, 2 lurar till en 5 månaders med 3 timmars vakentid mellan lurarna :shock: . Han behöver inte mindre sömn utan mer, att ni inte har fått verktygen att fungera har inget med att göra med själva schemat. Jag hade kört 12-45-1,5-45, brukar vara lättare att ha en 1,5 timmes långlur i den här åldern. Maten kommer för tätt, 3-3,5 timme mellan måltiderna.Minska ner lite på mängden plommon och se om det gör någon skillnad. När han väl får ro i sömnen på dagen och inget nattmål lär han inte bajsa om nätterna heller.

7.00. vakna ersättning el gröt
9.00 sova 45
10.30 lunch matpure+ fruktpure
12.00. sova 1,5
14.00 gröt + ev fruktpure el ersättning
15.30 sova 45
17.00 Middag, samma som luch
18.30 ersättning el välling som kvällsslurk
19.00 God natt
Ersättning kan drickas som måltidsdryck till alla måltider eller direkt före/ efter om han inte kommit upp i några större matmängder men det ska ingå i måltiden.

Lycka til!
Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Stort tack för snabbt svar! Nu ska vi genast börja köra efter detta schema. Vi har liksom tappat styrningen eftersom inget funkat och vi stångat oss blå med att få dagssömnen att funka. Jag börjar tänka att han inte ligger skönt i vagnen och den börjar bli för trång för sova på magläge eftersom han aldrig sover sina lurar ut. Men nu kör vi mörklagt sovrum på dagarna och sova i sängen, den gillar han ju verkligen nattetid. Nu i sommar har det också blivit lite hit och dit med dagslurarna då vi varit iväg och badat på dagen, besökt släkt, långa bilresor etc. Jag har svårt att stå och söva om en gallskrikande unge när massa folk är i närheten utan då har det blivit att vi tagit upp honom :oops:

Jag hade börjat förlika mig med tanken att han kanske aldrig kommer sova bra dagtid utan jag får vänja mig vid att jag får gå promenader med vagnen varje gång han ska sova. Men nu har jag fått nytt hopp så tack för det!

Kram :)
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
vilket supersvar av mamaA. Och vilken skon attityd av dig att du tog det pa ratt satt.

Det ar ju namligen sa att man far resultat efter anstrangning. :shock: Ju mer man tummar pa schemat som foralder (latt hant i semestertider) ju mer tummar liten tillbaka pa sovandet.

Sa kor pa nya schemat, at ordentligt, och ge liten chansen, dvs det ar vart att vara hemma just under langsovet for att liten skall fa max chans till somn. Sarskillt nar det ar svart att vagna med folk omkring sig (vi kanner alla igen oss). Ta da bort det momentet och var hemma tills ni fatt till schemat och litens somn - de ar ju bara sma en sommar. De vaxer sa fort, hux flux ar det inget sov langre. Planera bilandet sa det passar liten, bada om eftermiddagen istallet, ja ni hajjar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Jag vågar knappt skriva detta men det har gått hur bra som helst! Dagslurarna sker numera i sängen med samma mörkläggning som på natten och han har vid flera tillfällen sovit i ett svep utan att behöva buffas eller ramsas (mer än efter jag lagt honom och ramsar mig ut ur rummet) en enda gång. Han ser verkligen ut att njuta när vi lägger honom.

Vi strök nattmålet på en gång också och flyttade in honom i eget rum, också det gick över förväntan. Det är bara att lägga honom, stoppa om och gå ut, inga protester än så länge. Han har vaknat ca 2 ggr per natt (vid 02 och sen 05) sen flytten men somnar om relativt fort efter några ramsor eller i värsta fall tillrättaläggande och ramsa. Då det strular till sig är när han krupit upp i ena hörnet och liksom inte kommer loss och ligger och blir rosenrasande över det. Då måste jag gå in och dra ned honom så han kan slappna av och somna om. Storasyrrorna fick i och med detta också flytta ihop och delar nu rum, de verkar trivas med detta jättebra. Jag trodde att första natten skulle kunna innebära lite stoj och stim men de är hur coola som helst och bara somnar på två röda precis som vanligt.

Lilleman äter mycket bättre också tack vare större tidsinvervaller mellan målen. Han klipper numera en halv 6-månadersburk per tillfälle (lunch och middag) med lika mycket fruktpuré till och så en avslutande slurk ersättning till lunchen. I kväll var han så proppmätt att han bara orkade med halva kvällsvällingen, det var som att han sa "men lägg mig ner nu då så jag får sova någon gång!" :D

Så nu kör vi helt klart vidare med detta upplägg, det känns toppen! Stort tack för alla kloka råd :heart:
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av videunge »

Underbar läsning =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej på er!

Nu är lilleman snart 6 månader, han har fått två tänder och lever livet. Sömnen är numera oftast strålande. Han älskar att bli nedlagd i sin säng när det är dags för tupplur eller sova för natten. Jag buffar aldrig utan ramsar mig ut ur rummet och sen är det 9 fall av 10 knäpptyst. Ibland behövs en liten ramsa till. Han är som en egen liten klocka och det är ljuvligt för alla inblandade.

Nu till min fråga - nu är han som sagt snart 6 månader och jag börjar fundera över när det är dags för schemaändring?

Vi följer helt och hållet MamaA:s fantastiska schema som är:

07:00 - vakna, 2 dl välling
09:00 - sova 45 min
10:30 lunch - nästan hel burk 6-månaderspuré + frukt + 90 ml ersättning som måltidsdryck efteråt (han orkar oftast inte dricka upp allt)
12:00 sova 1,5 h
14:00 180 ml ersättning
15:30 sova 45 min
17:00 middag, samma som lunch men utan någon ersättning
18:45 nattslurk, 2 dl välling
19:00 god natt!

Vilken lur ska vi börja dra ner på när det är dags? Han verkar mätt och glad av denna mat, jag brukar röra ner en skvätt rapsolja i lunchen och middagen också. Jag funderar över ersättningen kl. 14 om det vore bättre med något annat? Eller ska jag sluta fundera på att ändra ett schema som funkar? Jag tänker bara att jag vill förekomma honom och inte vänta på att han meddelar att schemat behöver justeras utan att vi tar ledningen där.

Tack på förhand! :)
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det du har är ett perfekt 5+6 mån schema. Till 7+8 mån kan man dra ner sista luren till 20 min. Men vi tar det då. :wink:

Ang. mat kan du ju byta ut den där ersättningen mot allt från välling, gröt, yoghurt eller så om du vill. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Tack för snabbt svar! Då kör vi vidare på detta (vinnande) koncept :) Jag byter nog ut ersättningen mitt på dagen till välling, ersättningen känns lite blaskig numera tycker jag.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av videunge »

Låter som en bra plan =D>
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Nu är Lilleman inne på sin åttonde levnadsmånad och växer och frodas. Tre tänder har poppat fram! Jag börjar fundera på om det är dags att justera schemat, anledningen är att han börjat vakna vid 06 på morgnarna. Nu har det ju gått en vecka sen tidsomställningen och de övriga tiderna under dygnet sitter utan problem, det är bara morgonen som börjat tidigare.

Schemat är:
07:00 morgon, 2 dl välling
09:00 sova 45 min
10:30 lunch, en burk 6-månaderspuré med skvätt rapsolja + ca. halv burk fruktpuré, vatten
12:00 sova 1,5 h
14:00 2 dl välling
15:30 sova 45 min (jag har testat att hålla denna lur till 25 minuter vilket funkat bra men han vaknar ändå tidigare nästa morgon)
17:00 middag (samma som lunch)
18:30 2 dl välling
19:00 god natt

Han är trött på kvällen och somnar oftast direkt. Det är kolsvart i rummet och vid morgonuppvak på morgonen kör vi bara en, i nödfall två, ramsor i dörrspringan. Han skriker inte utan ligger och "håller på", dvs. snurrar runt, trasslar in sig i täcket, suger på det han kommer åt. Dvs. är vaken helt enkelt.

Tips tags tacksamt emot! Både gällande mat och middagslurarna.

Fråga 2: om några helger ska han döpas. Detta infaller mitt i middagsluren, vi behöver åka hemifrån 12:30. Jag funderar på hur vi smidigast löser det den dagen, förlänger morgonluren till så länge det går (dvs. han får sova tills han vaknar självmant) och så blir eftermiddagsluren tidigarelagd. Eller slår ihop morgon och middagslur så han får sova ett längre pass vid 10-11:30. Det gäller ju bara en dag så det är inte hela världen men vi vill ju såklart undvika att han är dödstrött i kyrkan när han ska döpas :)
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"