7-veckors som inte vill sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Tack för tips om nattmacka, den kör vi med på kvällarna numera och det känns som den mättar bra. Jag tar ca 3,5 skopor pulver till 100-120 ml bröstmjölk.

Nätterna är på det hela taget bra, somnar han kl. 20 äter han 2 ggr och tar morgon mellan 6-7. Ibland är han dock så trött att det är helt omöjligt att hålla honom vaken till kl 20 utan det blir snarare 19:30. Då förskjuts natten och han kan vakna ytterligare en gång för att äta. Det är ungefär varannan natt som blir bra och varannan mindre bra.

Bra natt:
20:00 nattmacka och god natt
01:00 mat
Någon gång mellan 03-04 mat
07:00 morgon

Mindre bra natt:
19:30 halv nattmacka pga somnar och är omöjlig att hålla vaken eller få i den sista slurken
Någon gång mellan 23-00 mat
Ca 02:30 mat
05:00 mat
Mellan 06-07 morgon

Vi har flyttat tillbaka honom från vagn till säng och jag tycker jag fått till tekniken med buffningen. Själva läggningen går också bra även de kvällar när han är vaken när han läggs (alltså då han inte är utslagen av trötthet). Oftast sträcker han bara ut armarna och benen och somnar.

Dagsömnen är däremot fortfarande inte bra. Många lurar vaknar han fortfarande var 10-20-minut hela luren genom. Både jag och min man håller schemat noga, ser till att aktivera, ge riktigt med mat och närhet under vakentiderna men ändå sover han oftast oroligt. Vi lägger honom på mage i vagn, nybytt, mätt och trött. Ibland somnar han som en sten direkt men vaknar efter 5-10 minuter. Ibland tar läggningen upp emot 30 minuter. Jag tänker på att vagna sparsamt, tills han är tyst och stilla men inte somnat än. Oftast drar han igång så fort jag släpper handtaget och ska lämna rummet. Jag väntar då (dubbelt så många gånger som vagndrag) och går sen in igen. Han står så svalt det går nu när det varit så varmt, med myggnät och kortärmad body, ingen filt. Sover på madrassen med ett örngott runt, ingen kudde. Vi blir snart tokiga av att han sover så dåligt dagtid. Eftermiddagsluren blir också oftast för kort och han är då dödstrött på kvällen. Jag kan inte låta det gå mer än ca 30 minuter för att söva om honom, det är mitt i middagslagningen och jag vill inte ta mer tid från de andra barnen av att springa fram och tillbaka så han får då komma upp och sitta i babysittern. Ofta orkar jag helt enkelt inte med att höra mer skrik heller.

Några tankar, tips eller förslag vore toppen.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Eftersom det bara står "mars 2018" i din signatur kan jag inte räkna på Lillebrors ålder. Är han 3 mån än? I så fall är det dags för schemabyte!

Hur ser schemat ut idag? Varför inte ha sista luren i vagnen i köket om du ändå lagar mat där eller i direkt anslutning? Grejen med SM och barnaboken är ju just att man har 17 andra bebisar, kor som skall mjölkas osv.... så man inte KAN överkoncentrera sig på just bebis som inte sover. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Han är född 29 mars så inte riktigt 3 månader än. Föreslå gärna ett lämpligt 3-månadersschema.

Nu kör vi 11 - 1,5 - 2 - 1,5 med morgon 07 och kväll 20.
Då blir det:
07:00 morgon, mat, umgås
08:30 sova 1,5 h
10:00 mat, umgås
12:00 sova 2 h
14:00 mat, umgås
16: sova 1,5 h
17:30 mat, umgås (bad vissa dagar tillsammans med storasystrarna. han har blivit lite skrämd av vattnet då tjejerna stimmat runt i badet så vi tar det sakta framåt)
20:00 god natt

Men varje lur blir ca. 30-45 min minuter kortare pga att han är svårsövd eller vaknar för tidigt/vaknar mitt i och måste vagnas om. Sista luren är också alltid svår eftersom jag hämtar systrarna på förskola mellan 14:30 och är hemma vid 16 med promenad dit och hem. Det är ibland omöjligt att hindra honom från att somna för tidigt i vagnen eller sele trots att jag fäller ner sufletten och har honom på rygg.

Han är väldigt nyfiken och social, det kan vara en idé att ha vagnen i köket men jag gissar att han snarare blir nyfiken på vad som händer och får ännu svårare att komma till ro. Nu ställer jag honom i separat rum med dörren på glänt eller altanen utanför köket. Kanske tar det bara lite längre tid för oss och honom att få sov-poletten att trilla ner.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ett vanligt 3 månadersschema är 12-45-2-45. Detta kanske kan passa er bättre då ni slipper söva om honom på mer än en lur om han vaknar i skarven? Om han inte orkar detta schemat så kan man istället ha 12-1,5-2-45 till en början.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Sömnen är fortfarande jättestrulig både dagtid och ofta nattetid med. Vi fyller vakentiderna med mat, umgänge, mag- och ryggläge (han ålar och har tom. vänt sig från mage till rygg) och han är rejält trött vid läggning. Ändå är det ofta ca. 20 minuter eller mer med skrik och vagning innan han tillslut somnar på lurarna. Det är väldigt sällan han sover ett helt pass utan gör alltid ett antal uppvak som får vagnas om. Sista luren blir bokstavligen aldrig hela tiden ut utan blir ofta ca. 20 minuter. Jag är oftast iväg på eftermiddagen för att hämta på förskolan, promenad, besök i park eller liknande så det går inte riktigt att ha honom avskilt och "verktyga" som vanligt. Han kan ligga i mörklagd vagn under promenad och ändå skrika efter att ha sovit i ca 20 minuter. Jag låter honom ligga kvar och tänker att han i alla fall har förutsättningarna att sova. Jag kan inte heller lägga allt fokus på honom och hans sömn utan måste ge storasyskonen uppmärksamhet också. Han blir därför jättetrött på kvällen och det är ofta gallskrik från middagen, under hela bad- och läggningsrutinen med storasyskonen och fram tills han läggs strax innan 20. Han kan ta sig en 10 minuters powernap i sin babysitter vid 19-tiden men det gör inte så mycket för humöret. Jag har provat att söva in för en kort 20-minuters sovstund i vagnen vid 18:30 med det har varit lönlöst.

Han äter fortfarande 50/50 amning och ersättning (Babysemp 1). Jag börjar tänka om det är något med magen för jag blir inte klok på varför han sover så otroligt dåligt. Han bajsar i princip varje dag och verkar inte dra upp benen eller visa några av de klassiska magont-beteendena men jag förstår inte varför han inte sover.

Han blir 3 månader den 29/6, jag tänkte börja introducera gröt då. I övrigt kör vi schemat (som ju aldrig är de faktiska sovtiderna men vårt rättesnöre) 11-1,5-2-1,5 med morgon 07 och natt 20. Jag kan inte se hur han skulle klara en 12-timmarsnatt med bara 1 ätning, men det kanske skulle gå? Blir i så fall sista nattmålet vid 19 och sen inte mat förrän kl 04 eller?

Under nätterna är tanken att han ska äta kl. 01 och 04 vilket det blir vissa nätter men oftast blir det snarare ca. 24, 02:30, 04:40, 06 och sen morgon 07. Ofta är han för trött vid läggningen för att orka äta speciellt mycket, jag försöker få i honom i alla fall 120 ml nattmacka men det är sällan allt går i. Jag tänker därför att han är hungrig vid första uppvaket och tänker att om han får mat då så sover han sen ända till 04 (vilket han alltså sällan gör). Han är inte speciellt hungrig på morgonen av förklarliga skäl.

Han är ju för liten för att kuras och jag har så mycket skrik från honom hela dagarna och kvällarna att jag till varje pris vill undvika det på nätterna också. Är också rädd för att väcka storasyskonen nattetid.

Några tips och tankar tas tacksamt emot!
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är inte konstigt att dagsömnen blir hackig när natten är så upphackad med mat, inte ens en nyfödd äter ju så ofta på natten knappt. Han är övertrött helt enkelt vilket ju blir en ond spiral. Han må vara för liten för att kura men inte för liten för att plocka bort nattmål.

Min äldste tog aldrig någon nattslurk utan började sin sista måltid 18.00(gröt) och sov sen hela natten från 19.30 till 7.30 utan problem så häng inte upp dig så mycket på matmängden för jag tror inte att det är det som är problemet.

Min strategi hade varit att få kläm på nätterna med ETT nattmål vid 04 till att börja med, alla andra uppvak buffas/vagnas bort. Man kan vara rädd att störa de andra barnen men det brukar gå att genomföra en nattmålskur på 3 dygn och det är ju inte så farligt för syskonens sömn i slutändan, eller hur? Kan de annars sova över hos mor/farföräldrar t.ex.? Som alltid ligger nyckeln till att lyckas i attityden av självklarhet, känner du dig tryggare med att hantera uppvaken om de sover borta så försök att ordna det. Oro gör ju att attityden inte infinner sig :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej och tack för snabbt svar!

Vi hoppade på och har kört 3-månadersschema i dag och de tiderna verkar passa honom mycket bättre. Han fick lägga sig kl 19 och höll på och gnölade i ca 15 minuter innan han somnade. Jag och lillebror har flyttat tillbaka till extrarummet i natt så jag känner mig trygg med att kura bort nattmål utan att väcka de större barnen. Pappa får hantera eventuella frågor från dem i natt.

19-07-natt passar mycket bättre, då kan jag lägga honom först när jag är själv med barnen medan tjejerna kollar lite på tv innan vi kör tandborstning och god natt av dem. Vi justerar deras tider till 19:30 - 07:30 så hinner lillebror får mat på morgonen också innan stortjejerna ska upp och få hjälp med toabesök, påklädning etc.

Jag tänkte först köra mat 01 och 04 i natt men hoppar på direkt och har endast ett nattmål kl 04. Lika bra att riva bort plåstret direkt och styra om till de nya fasta tiderna. Det blir nog en stökig natt i vilket avseende så lika bra att inte dra ut på det. Skönt att höra att jag inte behöver oroa mig för maten, det hänger kvar i bakhuvudet hela tiden sen första tiden med storasyster.

Gröt kl 18, från vilken ålder gav du det?
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Jag har för mig att han var ca 3,5 månad, han ÄLSKADE mat när han väl fick smaka så han åt en hel portion gröt efter en vecka och då var det jag som bromsade, inte han :wink: . Lillebror var inte matintresserad alls direkt och åt 120 ml flaska + lite fruktpuré men hans nattmål rök vid 3,5 månad och det gick finfint.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Okej, tack för svar! Då provar vi lite gröt snart.

I natt slopade vi första nattmålet (och alla små mål innan och efter också för den delen) och det gick faktiskt mycket bättre än jag väntat mig. Han sov för egen maskin från 19:15 (då han tillslut sov efter kort buffning) till 02. Han vaknade några gånger dessförinnan men somnade om av sig själv utan att göra några ljud ifrån sig, jag som sover så lätt numera vaknade ändå och var redo att ingripa men det behövdes aldrig. Sen mellan 02 och 03 blev det buffning tills han tillslut somnade om och sov till 04 då han fick mat. Jag trodde han skulle vara vrålhungrig och hade bunkrat upp med 150 ml flaska men han var nöjd efter ca 2/3 och somnade sen om och sov hela vägen till kl 07. Nu ska vi inte ropa hej innan vi är över ån men jag är verkligen peppad att följa detta schema eftersom han så relativt lätt föll in i det.

Nu i dag följer vi lurarna som hittills gått galant, han orkade bara vara vaken till 11:20 så han fick lägga sig då. Aptiten har såklart också varit betydligt bättre i dag, nu känns han hungrig när han får mat tillskillnad från innan då det var ett himla trugande från min sida.

Så tack för stöd att följa detta schema som jag faktiskt var lite nervös över först men nu känner mig helt trygg med!
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Nu har vi infört endast ett nattmål och det har gått jättebra. Det tog ca. 2 nätter och sen sover han bra natten igenom. Jag ställer klockan både 04 och 07 och får väcka honom för att mata. Nattningen går jättefort, oftast lägger han sig bara tillrätta och somnar. Ibland behövs några fåtal buffringar.

Men - dagssömnen är fortfarande katastrof. Till morgonluren är han trött och sover relativt bra, somnar hyfsat fort och sover sina 45 minuter. Men de andra två passen är inte bra alls. Till lunchvilan är han jättetrött och somnar hyfsat lätt men sover bara ca. 25 minuter. Sen kan han ligga och skrika resten av sovpasset ut. Han nickar till i ca 30 sekunder och drar sen igång igen. Någon gång har jag upptäckt att han rapat upp mjölk så det blivit blött (något han är känslig för har jag märkt) vilket troligtvis stört honom. Men de flesta gånger kan jag för mitt liv inte fatta varför han inte somnar. Jag aktar mig för att hamna i något vagningsträsk utan tänker att det ska ge besked och inget annat. När jag tillslut tar upp honom (brukar plussa på en marginalkvart) blundar han oftast och är röd och skrikig. Så jag tror verkligen han är trött. Det leder ju också till att eftermiddagsvilan blir helt fel eftersom han småsomnar i vagnen på väg till förskolan eller lite varsom alldeles för tidigt. Jag måste ägna mig åt storasyskonen då så kan inte lägga allt fokus på att hålla honom vaken. Hans "naturliga" sömnintervall dagtid är inte mer än ca 25 minuter innan han vaknar eller måste vagnas om.

Han blir tre månader nu den 29/6 så det är inte läge att dra ned på några sovpass anser jag. Vi kör nu med 12 - 45 - 2 - 45. Men blir snarare 12 - 45 - 25 - 25 - 25.

Tacksam för tankar och tips.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Hej!

Poletten om nätterna har trillat ner - utmärkt =D>

Dagsömnen kommer uppenbarligen att ta lite längre tid men han kommer att lära sig att sova över skarvarna. Min erfarenhet är att med barn som är svåra att verktyga så vid 3 månader brukar man få bättre resultat än tidigare och kunna styra skutan rätt.

Hur ser schemat ut nu då? - det tilltänkta alltså :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Hej och tack för svar!

Schemat är morgon 07 och god natt kl 19. Jag har inte börjat ge något annat än bröstmjölk och ersättning men tänker prova lite gröt framöver.

Vårt schema ser ut såhär:

07:00 morgon, ca. 180 ml utpumpad bröstmjölk (från kvällen innan samt 04-mjölken som jag pumpar ur efter att han ätit)
8:45 sova 45 minuter
9:30 slurk nr 1, oftast amning. Slurk nr 2 kl 11, ca. 120 ml ersättning
11:30 sova 2 timmar
13:30 vakna, amning följt av så mycket ersättning han orkar (jag brukar göra en 120 ml flaska)
15:30 sova 45 min
16:15 slurk nr 1, oftast amning, 17:00 slurk nr 2, ersättning ca 120 ml
19:00 120 ml kvällsmacka eller 150 ml ersättning med en tesked kokosolja
04:00 150 ml ersättning

Han är rätt svårrapad också många gånger, ibland kommer den direkt men ibland hänger han bara som en trasdocka över axeln och det kommer inget hur mycket jag än skumpar runt och buffar på rumpan och ryggen. Kan det vara det som stör dagssömnen? Det är som att han kämpar emot sömnen fast han är så trött. Och bilåkning som alla säger är så underbart för då somnar barnen direkt är rena pärsen, det är som att trycka på en knapp så fort han sätts i bilbarnstolen så gallskriker han hela bilresan igenom. Jaja, summan är väl konstant. Är han bökig nu blir säkert vissa andra grejer lättare att tackla som andra får kämpa med, så har det varit med storasystrarna. Jag är i alla fall så otroligt glad över att nätterna blivit så bra, det förbättrar hela livet att få mer sömn och jag blir en bättre mamma till alla barnen när jag inte är gråtfärdig av trötthet hela tiden.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Matmängden är det ju inga problem med låter det som :D . Är det verkligen rätt tid på andra maten, 9.30? Känns som det borde vara 10.30. Maten behöver inte komma direkt efter amning nu när lurarna är kortare så man kan försöka dra ut på det lite i taget, kl 10 kanske är mer realistiskt i början. Maten bör dessutom vara klar inom en timme, max 1,15.

Har du provat att lägga honom över dina knä och buffa i rumpan för att rapa? Eller studsa honom i knät? Gå i trappor kan ibland också funka.

Inga sm-barn gillar att sova i bil, jag känner igen det där med att skrika sig igenom bilfärden. För oss blev det lite bättre vid 6 månader då vi bytte till bilstol nr 2 och bebis hamnade i mer upprätt läge och kunde se ut. Jag köpte t.o.m. ett annat babyskydd till lillebror för jag trodde att det vi hade var obekvämt men det var lika illa :wink: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: 7-veckors som inte vill sova

Inlägg av HR mamma »

Tack för rap-tips, bra att ha att variera med. Ibland somnar han nästan på axeln när jag går runt och skumpar för att få ut en rap :) Jag har bytt tillbaka till hans andra liggvagn nu, känns som att den har en större liggyta så kanske tyckte det var för trångt i den andra vagnen som är en dubbelvagn och har lite smalare sitt- och liggdelar. Jag trodde vi skulle kunna städa undan den ena vagnen men vi får väl ha den ett tag till.

Jag har ibland buffat i vagnen också när han verkligen inte kommer till ro men ska köra bara vagning nu, kanske blir det förvirrande med buff ibland och vagning ibland. Han ställer sig liksom som ett upp och nedvänt V med rumpan upp i luften och huvudet i ena hörnet av vagnen. Han har börjat göra samma sak i sängen de (få) gånger han inte kommer till ro. Han ålar även i sömnen och hamnar ofta med huvudet i ena hörnet men han kan inte backa bandet så att säga utan vaknar ibland och är orolig för att han har kört huvudet in i hörnet. Han får ligga på mage varje vakentid för att kunna åla runt då men gillar inte det under någon längre period.

Alla våra barn har hatat sitt bil-babyskydd men det har blivit bättre när de får sitta i lite större bilbarnstol. Så vi får väl bara härda ut. Nu är mellantjejen åksjuk rätt ofta också så varje bilfärd har vi lillebror gallskrikandes, mellantjejen som sitter och säger att hon mår illa och stora tjejen som är så lugn och duktig och låter de små hållas :) Särskilt avkopplande är det inte..haha. Visste inte att SM-barn generellt inte sover i bil, trodde bara det var våra barn. Våra stora tjejer somnar i regel aldrig i bilen, inte ens efter en heldag på Kolmården tex. Sen stupar de ju i säng när vi väl är hemma :D
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"