Anthony 40 dagar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Hej allihopa!

Jag är i stort behov av hjälp då jag är påväg att falla ihop av trötthet och utmattning och jag känner att jag lixom inte njuter alls av mina barn juat nu vilket är skittrist :(

Jag har Elena 2 år och Anthony 40 dagar och jag har försökt följa standardmodellen så gott det går med Anthony sen han var 2 veckor.

Vi bor utomlands och jag kan tyvärr inte få tag i boken så jag har följt bäst jag kan genom att använda mig av forumet och sammanfattningen.

Jag ammar så mycket det bara går, rapar, matar mer, rapar, byter blöja, leker lite, matar lite till och fyller på med ersättning om jag känner att han inte blev tillräckligt mätt ( han gnäller och grinar och letar efter tutten och suger på sina fingrar och händer) och allt detta inom ramen av 1.5 -2 h (förlänger lekandet mer efter maten för att få till 2h).

När jag väl lägger honom så somnar han oftast av sig själv på mage och allt är frid och fröjd, 1h går och lite ljud hörs ifrån rummet, grymtande och pruttar och harklande men jag ignorerar tills det att han börjar gråta då går jag in och vagnar.

Vagna får jag göra minst 4 ggr för att få honom att lugna sig och förhoppningsvis somna om, den gången jag tar upp honom är när gråtet blir hysteriskt och han blir helt röd och tappar ljudet då är det lixom något obehag som att han behöver rapa och i vissa fall är det hunger. Jag hinner oftast inte med något på dagarna då han skarvar

Mitt problem är, hur mycket är mycket mat? Jag matar o matar och trugar och ger ersättning vilket ibland får honom att kräkas för att han är så mätt och under tiden jag tvättar honom så börjar han gnälla och gråta för att han vill äta mer och då får han mer, han äter en snutt och sen somnar han igen.


På dagen går det relativt ok i jämförelse med natten, som håller på att ta kål på mig. På natten vaknar han så mycket, som varje timma eller en och en halv och är vråål hungrig och det tar tid för han kräks ibland och bajsar så man måste självklart byta kläder o rengöras för att sen bli vrålhungrig igen och vilja äta.

Det känns som om hans måltider är.lite för utspridda, det är.lixom.inte en ordentlig måltid utan flera små inom 1.5h och jag undrar om inte detta gör att han fortsätter vara hungrig? Ska han hålla på att äta i 1.5h med undantag för blöjbyte och umgänge?

Hur ska jag få honom att sova? Hur får jag honom att sova 3h minst på natten? Och inte hålla på i timmar för han vaknar ju efter 1h igen så jag är alltså nästan vaken ffrån 01 till 07 och det är inte hållbart, jag orkar inte mer.

Jag vet inte vad det är för fel jag gör eller vart jag tappat taget men jag måste.göra något för att fixa detta för varken jag eller Anthony sover ordentligt och han känns hela tiden som om han är så olycklig och ledsen och det är säkert för att han inte sover bra.

Nu blev d jäkla långt men jag är desperat!

Jag uppskattar verkligen alla tips jag kan få och tack på förhand!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av mamaA »

:wink: Hej!
Oj, det låter som en tuff början :( . Vi ska se om vi kan bena upp det lite :wink: . Ja, han ska äta inom 1,5 timme, tre "rätter" så att säga men nu är det dags att lägga honom att sova i vaket tillstånd om du inte gjort det än. Du använder vagning/buffning om han protesterar tills han är lugn, inte tills han somnar för det ska han ju göra själv. Det är bäst att vara restriktiv med verktygen, gör du för mycket somnar han INTE om. Däremot hade jag nog varit snabbt på plats när han vaknar för tidigt för att markera att det är dags att somna om med en snabb vagning och sedan ut ur rummet. Detta är viktigt med att du inte hänger kvar vid vagnen utan faktiskt går ut ur rummet emelllan, sen går du tillbaka vid behov.

Det låter som matningen är jobbig för er, hur känner du här, vill du fortsätta amma eller skulle det kännas tryggare att veta att han var mätt om bara gav ersättning? Jag har själv inte kunnat amma så länge då jag visserligen hade mycket mjölk men uppenbarligen inte så god kvalitet efter några veckor då jag upplevde att bebis inte blev tillräckligt mätt. Min minsting höll också på att vakna i skarvarna på dagtid hela tiden vilket höll på att driva mig till vansinne men tack och lov så sov han bättre på nätterna. När jag gick över till ersättning och blev RESTRIKTIV med verktygen blev det mycket bättre om jag lyckades få honom att somna om och att sluta vakna i skarvarna till slut.

Napp kan vara en lösning om de är mycket snuttiga men kan samtidigt vara jobbig då den ofta trillar ut :wink:

Jag hade begränsat vakentiden till 1,5 timme för tillfället, även om det står två timmar så är det väldigt få så små som klarar det utan att bli övertrötta och blir man övertrött så sover man sämre och vaknar i skarven...Under vakentiden ska han dock vara vaken, inte få somna till under matningarna för detta bidrar också till att han vaknar för tidigt. När man ser att de somnar till så kan man hiva upp dem över axeln och buffa uppåt i rumpan för att rapa, inget snällt småklappande här utan rytmiskt guppande. Det är viktigt att rapa flera gånger under måltiden. När han sover på dagen kan du ha det ljust( tills han börjar bli nyfiken på omvärlden) och kolmörkt under natten för att försöka visa honom att man skiljer på hur man sover under natt och dag. När du matar på natten ska du ha det så mörkt så möjligt, endast en liten ficklampa UNDER kudden eller en lampa med rött ljus( bäst för att inte vakna till). Nattmålen ska inte vara så långa som på dagen utan ca 20 min. Jag gav endast ett bröst här och lät bebis somna i famnen för började jag rapa och gav nästa så somnade minstingen inte om sen. Snart kan du lägga honom vaken i sängen nattetid också men börja på dagtid först. När du fått kläm på verktygen kan du sen få honom att somna eller förlänga tiden mellan nattmålen genom att få honom att somna om utan mat tills det är dags för nästa nattmål. Nu vet jag inte hur lång er natt är men vanligtvis lägger sig såna här små runt 10-11 och får mat runt 01 0ch 04 för att sen sova till ca 07 när morgonen börjar. Runt två månader är det sen dags att lägga tidigare inför natten så det blir 11-12 timmars natt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Ååååh tack fina för snabbt svar!

Jag brukar lägga honom vaken eller halvt dåsig och sen gånut ur rummet direkt sen om jag hör att han börjar gnälla så går jag in och vagnar tills han blir tyst, men jag har vid många tillfällen stannat kvar för o kolla att han somnar så jag ska börja gå ut direkt.

Menar du att jag ska vara snabbt på plats o vagna innan han börjar gråta eller ska jag vänta tills han faktiskt blir upprörd innan jag går in?

Gällande maten så har jag provat att ge endast ersättning under en hel dag (det viktigaste är att han är mätt vare sig d e via tutte eller flaska spelar ingen roll) men jag kände inte att det gjorde skillnad, han äter minst 120/150 ml (ersättning endast) eller 150ml (pumpad + 30ml ersättning ) under 1.5h mer än så orkar han inte eller så kräks han så jag antar att det borde vara nog? Ibland går det bara 2h mellan måltiderna för han vaknar helt hysterisk och vill äta.

Ska jag dela upp flaskan på tre rätter tycker du alltså mata lite, rapa, fylla på, rapa, byta, umgänge, mata sista? Han spottar ut den flera gånger och då vet jag att det är dags att rapa men jag vill bara vara säker på att han faktiskt blir proppmätt.

Gällande sovtiderna så har han själv ändrat sig och valt att han vill sova klockan 20.00 vilket är perfekt för lillasyster sover också då, kan jag få honom att somna 7 så är det ännu bättre.

Så då ska jag börja köra på 1.5h vaken 2h-2.5h sömn och förhoppningsvis så resulterar det i bättre nätter?

Han brukar sova 20.00 sen vakna vid 23.00 och äta
sen somna vid 00 sen vakna vid 02 äta
somna 3.30 sen vakna 4.30 och hålla på gnälla och vilja äta mer och bajsa och hålla på ända till 06 och då börjar han gråta och jag vagnar honom till 7 då jag börjar dagen.

Använder napp ibland men det är inget han gillar utan använder den mest när han får magdroppar då suger han en liten stund sen flyger den ut.

Största problemet på kvällarna är verkligen från klockan 3-6 det är den allra jobbigaste tiden för även om han ätit 120ml vid 3-3.30 så vaknar han efter 30 min igen och vill äta och sen ligger han o gnäller och spänner sig och grymtar och har ont i magen och låter och somnar lixom inte ordentligt och till slut börjar gråta ända fram till klockan 7.

Hur mycket kan man egentligen låta honom gråta? Beror ju på varför men menar ifall jag vet att han ätit och rapat och bytt blöja och att han är mätt och vaknar sedan upp i skarven eller vargtimmen, hur länge kan man låta honom vara utan att använda verktygen?

Låt säga att han varit vaken i 1.5h och jag lägger honom så går 2.5h ska jag väcka honom då? Ska jag väcka honom redan efter 2h? För ibland har han ju hållit på och gråtit och vaknat till och grymtat så man tycker ju inte att han verkligen har sovit antal timmar som han borde då det inte är en hel sömnperiod, förstår du hur jag menar?

Asså verkligen tack för all hjälp och tid det tar att svara på mina frågor!

Stora kramar!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Och juste, förlåt men glömde, på natten ska jag avbryta hans måltid så att det inte tar mer än 20 min för låter jag honom bestämma så ligger han kvar länge och oftast så bajsar han och vaknar till när jag byter, hur mörkt det än är, och vägrar somna om utan mat så det blir lixom en hel måltid och ofta runt 1h om inte mer?
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Alltså jag menar att du kanske inte ska vänta för länge medan han grymtar innan du går och markerar med några drag i vagnen att det faktiskt ska sovas nu. I vanliga fall brukar man ju avvakta men eftersom han är så liten och inte fattat galoppen så hade jag gjort så. Tänk så här att när du vagnar(inte för många drag förhoppningsvis) så räknar du till MINST dubbelt så mycket innan du går in igen och vagnar(om det behövs). Har du sett videon på vagning? Ingen mysvagning ska det vara utan skjut ifrån dig vagnen rejält och ryck tillbaka den kraftigt precis innan du inte når den längre.

Det är definitivt tillräckligt med mat, min yngste flaskades helt från ca 2 månader, innan dess åt han max 5 min bröst och 30 ml ersättning. När vi gick över till flaska ökade han på matmängden och under den första tiden åt han 160-200 ml men stabiliserade sig sen på ungf 120 ml.

Man räknar att det ska vara 4 timmar från när måltiden startade till nästa mål. Jag tror ärligt talat inte det är hunger som är problemet utan snarare överlevnadsångest eller magont. Många barn vill småsnutta hela tiden vilket ger magont vilket leder till mer snuttande...ond cirkel.

Kanon att han vill lägga sig tidigt på kvällen :D

Jag jag hade avbrutit nattmålen så de blir korta så han INTE vaknar till. Jag kunde inte byta blöja på natten om det inte var absolut nödvändigt för då var det jättesvårt för lillebror att somna om sen. Nattmålen är bara en påfyllning för att klara natten , inte fulla måltider.

För magens skull kan du ha olja i ersättningen för att underlätta. Det ökar också mättnaden, smaklös kokosolja eller rapsolja tex, typ en tesked upp till matsked. Jag tror att du måste sluta att ge honom mat så tätt på natten för man är omöjligtvis hungrig 30 min efter att precis ha fått mat, det ger bara magknip. Öva på verktygen så att du verkligen känner dig säker på dem. Gillar du vagning bäst kan han sova i vagn på natten också.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag tror också att jag hamnat i ett "övermatnings träsk" för så fort jag ser att han snuttar o har sig och börjar gråta hysteriskt även om d bara var 30 min till 1h sen han åt så tar jag det direkt som att han är hungrig och proppar i honom mat och ja då får han nog ont i magen som du säger vilket gör att han gråter massor (speciellt från 3 till 6). Får helt enkelt hitta på allt för att dra ut på tiden.

Han äter ju alltid så himla långsamt, att äta 120ml kan ibland ta 1.5 timme och då avbryts det en hel del för att rapa och bajsa osv så därför blir jag nojig att han kanske inte blev mätt för måltiden är så utdragen och så tänker jag att ja men nu har han smält halva måltiden och ätit andra halvan senare vilket bara gör att han egentligen ätit 60 ml.


Jag brukar i vanligt fall ligga runt 3.30h mellan måltiderna (har laddat ner en app för att hålla koll) men ska försöka dra ut på tiden lite mer juat för magens skull.

Nej jag har inte sett videon, det skulle vara toppen! Jag tar i, skjuter iväg den sen tar tag som om jag räddar den från att falla ner ett stup (som anna skrivit) men ibland blir jag lite osäker för han flyger fram och tillbaka, jag kanske tar i för hårt men det blir nog bra när jag sett videon och kunnat finslipa.

Buffning fynkar inte för mig, jag får lixom inte till det och han blir hysterisk när jag provat göra det så vagning känns bekvämast just nu.

Jag brukar räkna till fyra fram och tillbaka sen skaka 7 ggr sen dunkar jag till (läste även det här på forumet) så jag hoppas att det blir bra.

Ska prova oljan speciellt om det hjälper mättnadskänslan också, det är inte farligt eller allergiframkallande eller så för här så säger läkarna jämt att man inte ska hålla på experimentera så jag blir automatiskt nojjig.

Verkligen tack aå jäkla mycket för tiden du lägger ner att svara, jag uppskattar det så mycket!

Kram
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vill bara flika in min egen erfarenhet av vagning att du inte bör vagna så "hårt" mer än kanske första 2-4 dragen (för att liksom visa att nu lugnar vi ner oss, OM han är hysterisk) sedan ska det vara rejäla men ändå sköna tag, han ska ju inte flyga runt i vagnen då är det rätt svårt att komma till ro...men inte heller det mjukaste du kan utan det ska bli ett litet gung vid varje drag. Skaka 7 ggr låter väldigt mycket i mina öron, jag tänker max 4 små skak, och dunka till vagnen har jag ingen aning vad du menar med så det är iaf inte någon nödvändig åtgärd även om ngn kanske använder det. Ngn annan får rätta mig om jag har fel!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Hej Ylva!

Tqck så mycket för svar! Ska absolut lugna ner vagnandet och nu på senare tid har det blivit lite väl mycket av det så jag känner att det lixom inte ger samma effekt.

Sonen har åkt på en förkylning och har hur mycket slem och snor som gör att han har svårt att komma till ro så nu har det blivit att man gör vad som helst bara för att han ska sova mer än 1h.

Han är snart 2 månader och jag har inte fått till varken någon rutin eller närma mig ett schema. Han vaknar pga magsmärtor och gaser ca 1h efter att jag lagt honom och då får man vagna varje 5min för att han vaknar och skriker, i vissa fall märker jag på skriket att det är en rap eller så som behöver komma upp och då blir jag tvungen att ta upp honom rapa och sen lägga tillbaka.

En fråga, han har själv valt att göra natt klockan 8 och det är den tiden vi lagt honom och sen kör jag dream-feed 22.30 sen ger jag honom ingen mat före 04 men han ligger o grymtar o piper o gnäller heeeeeela tiden fram till 04 så han sover inte o han somnar inte om, har hållit på i 1 vecka och han vaknar fortfarande och är vaken. Vad är det som är fel? Varför har han inte vant sig?
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Två månaders strul tar ju mer än en vecka att fixa, så mycket övertrötthet sätter sina spår. Det funkar ju uppenbarligen inte med att mata i sömnen, vissa barn gillar inte det helt enkelt och då får man acceptera det. Jag hade matat 01 och 04, klassiska nattmålstider.

Nu i en övergångsperiod kommer det att vara jobbigt medan ni försöker få in honom i en rytm. han behöver fortfarande lära sig att somna själv men kanske behövs det att ni är ute på promenad under lurarna(med täckt vagn så han inte ser ut, typ barnvagnsgardin som ändå släpper in luft), detta brukar göra det enklare att hålla sig sovande.

Rapa ofta under matningen, flera gånger , raparna kan sitta hårt men det är viktigt att de är ute INNAN han ska sova för annars blir sömnen för upphackad när du plockar upp och rapar.

Det absolut viktigaste nu är att du försöker att hålla dig lugn och förmedlar det till honom. Vår sinnesstämning och oro smittar nämligen lätt av sig på småttingarna liksom tvärt om, är vi lugna så smittar det av sig likaså :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Ok, nu är han 2 månader och 5 dagar och han har anpassat sig väldigt bra och jag är väldigt nöjd.

Han skarvar fortfarande lite men jag har märkt att det alltid är ca 1h efter att han lagt sig och det är en jäkla massa stånkande och pruttande så det verkar som att det är magknip som spökar och gör att han vaknar upp.

Han har själv valt att lägga sig 19.30-20.00 (oftast 19.45) och under dagen går han efter klockan nästan exakt, det är ganska otroligt!

Har inte spikat ett schema än men våra dagar ser nästintill likadana varje dag: +/- 15 minuter

Schema:
06.45-07.00 morgon mat vaken 1.30-2h
08.45 sova 1.50h-2h
10.45-11.00 vakna och äta vaken 1.30-2h
12.30 sova 1.50h-2h
14.30 äta vaken 1.30-2h
16.30 sova 1-1.5h
17.30-18 äta bada äta lite mer vaken 2h
19.30-20.00 sova

Jag slutade mata honom 01 för ca 2 veckor sedan och han vaknar inte hungrig men pga. gaser gråter han o gnäller runt 00.40-1.30 men han sover fortfarande och ett litet skak brukar lugna honom och då pruttar han och somnar om.

Hade ju önskat att han sov hela denna period vilket han gjort 1 gång då magen var lugn men antar att det kommer sen så magen blir bättre.

03.30- 04.00 nattmål som varar ca 50 min eftersom han alltid bajsar så mycket att jag måste byta hans kläder och då vaknar han ju till.

Allt går väldigt bra men som sagt det är gaserna som spökar och det är så synd om honom. Vi ger gripe water då det gav bäst resultat av allt vi testat.


Han är heller inte så intresserad av att äta klockan 04 då han knappt äter utan somnar igen när jag ammar och många gånger vill han inte ha andra bröstet och somnar sen om till 5.20 då det blir ett jädrans liv pga gaser och efter 5 minuter så somnar han om och sover till 6.30 och då blir det massa gnäll för då är han hungrig!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av TorsMamma »

Hej härligt, vilken superstart ni har! :D

Har ni provat surkålsvätska från opastöriserad ekolokiskt surkål? Sempers magdroppar?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Hej!

Ja det är skönt att det börjar bli lite stabilt nu, men det var inte lätt!

Nej det har jag inte provat men sempers magdroppar tyckte jag inte gjorde någon skillnad tyvärr, hoppades verkligen på det men vi ska till läkaren i veckan och då får vi se vad han säger.

Hoppas även att han ska sluta vakna runt 1 och sova från 20 till 04, förstår inte riktigt varför han inte gör det fastän det gått över 2 veckor, visst magen spökar men han borde kunna sova igenom det eller? Några råd?

Har även ökat matintaget till 210ml ersättning per måltid och så praktiskt taget sprutar maten ur näsan så proppmätt vet jag att han blir.
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tipsar om Windy gaspipar från apoteket, bra för att få ut besvärliga gaser. Det kanske skulle kunna hjälpa honom inför natten?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Hej! Ja jag använder pysventilerna och dom hjälper bra men många gånger får det honom att bajsa haha så jag antar att han mår bra då det lättar på trycket.

Har några frågor:

Han vaknar fortfarande och gråter vi 1 tiden och då är det napp eller vagning som gäller för han vaknar och gråter hysteriskt helt plötsligt, vad kan detta bero på?

Klockan 2 blrjar grymtandet och gnället och mellan 2 och 3 så han han bajsat ner sig själv och det är omöjligt att han inte vaknar här eller att jag inte blir tvungen att tända en liten lampa för att byta hans kläder och lakan i sängen och tvätta av honom då det i vissa fall kommit ända upp till nacken *suck* är orolig att detta kommer att skapa ett dåligt mönster och att när jag väl ska ta bort sista nattmålet så kommer det att vara omöjligt för han är van att vakna vid denna tid?

Började även ge napp då han har ett jäkla sugbehov men hatar den för den skadar mer tycker jag för så fort den ramlar ur där efter nattmålet så börjar han gråta och inget tystar honom förutom nappen, kan jag sluta med nappen helt plötsligt igen eller är det bättre att vänta tills 4 månader?

Alla dessa små uppvak är riktigt jobbiga och jag undrar jämt vad jag gör för fel för jag får verkligen inte till att allt är sammanhängande alltså han somnar 19 varför sover han inte till 4 fastän jag tagit bort 1 målet för länge sen? Det är lixom sånt som jag undrar.

Förlåt att jag akriver så mycket men jag avvaktar alltid ett tag och sen blir det en massa frågor.

Tack för all hjälp!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är svårt att säga exakt varför han fortfarande vaknar men av egen erfarenhet med mitt andra barn så kan jag säga att nappen bort och att få verktygen till att verkligen ta är grundläggande förutsättningar. Vid 3 månader visade lillebror inga tendenser till att vilja plocka bort 01/02 nattmålet så jag bestämde mig för att rycka det. Tre modiga nätter av rejäla protester men det gick bra, han fortsatte dock att vakna flera gånger . Han verkade inte hungrig på morgonen med bara ett nattmål så jag ryckte det också, jag tänkte att han kunde få behålla nappen till 4 månader men tji fick jag [-X . Han fortsatte att vakna, inte så ofta men det räckte inte med nappen utan han ville bli buffad också ](*,) . Nappen fick också ryka då och sen fick vi hela 12 timmars nätter vid typ 3,5 månad :mrgreen: .

Det låter ju jobbigt med hans mage, har du testat att byta sort på ersättningen? Kanske någon mjölkfri variant? Jag tror dock att magen börjar stabilisera ser när ni börjar med smakisar, den brukar bli bättre då om man har problem med gaser. Kan du gå upp en storlek i blöja eller ha dubbla blöjor på natten så det inte läcker ut överallt? Om du måste tända så ha en röd glödlampa eller bara en liten ficklampa under kudden.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"