Anthony 40 dagar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Halloj!

Tänkte bara uppdatera och fråga lite "kort".

Nu var det ett litet tag sedan men allt har rullat på och för 3 dagar sedan började jag med att ge Hipp's rice cereal med hemmagjord puré av äpplen och han ser sååååå äcklad ut varje gång han äter hahah.

Blir att jag ger 60ml ersättning för att han är sååå hungrig när det är dags och om han inte får.äta lite innan smakisen så blir han så fly förbannad och storgråter hela tiden. Sen ger jag honom gröt, så mycket han vill (vilket brukar vara när han börjar gnälla igen för att han är hungrig) och då får han ca 120ml ersättning och denna måltid är hans sista på kvällen innan sovdags, den blrjar klockan 17.00 och sova är 19.00. Är det bra tro?

Schemat ser ut såhär nu när han är 3.5 månader:

06.30 - vakna äta (240ml ersättning) leka byta blöja
08.30 - sova 1h
09.30 - vakna leka äta 10.00 (240 ml)
11.30/12.00 sova 1.30
13.30 vakna äta (240 ml) leka byta blöja
15.30/16.00 sova 1h (en hel del gnäll och uppvak)
17.00 vakna äta 60ml ersättning + gröt så mkt det går + 120ml ersättning leka bada
19.00 godnatt!

01.30 byta bajsblöja som exploderat överallt

04.00 amma 20 min

När han blev 3 månader har börjat ha svårt att somna om efter han äter klockan 4, förr var det bara att lägga tillbaka och så somnade han men nu är han uppe o gnäller till ca 05.20 varje kväll, kanske dags o ta bort den måltiden?

06.30 vakna helt hysterisk av hunger!

Tänkte bara höra med er ifall allt ser bra ut eller om ni har några tips på varför han småkrånglar? Även på dagarna när han sover så vaknar han fortfarande till ibland o skarvar, har försökt låta honom sova 45 min men då gråter han konstant under sin vaken tid så kände att 1h e bättre men han vaknar efter 45 min av sig själv o gråter o bökar o d tar ca 15 min att få han o somna igen.

Magen är bättre nu i alla fall och det är inga magknip som spökar längre!

Pysventilerna och magdropparne blrjade fungera helt plötsligt så jag är glad att jag bestämde mig för att lyssna på er och prova igen! Tack!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så 3+4 mån är 15,5 tim sömn på schemat och då är vårat 12+45+2+45 STARKT att rekommendera. Precis som du själv säger så är 1 timme inte något naturlig sömnpass! Dessa naturliga sömnpass är 5min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim och 3 tim. Försök hålla dessa är mitt tips!

Ang mat! MER MAT! But storlek på nappen i flaskan om du inte gjort detta är mitt tips. Sen där vid 17.00. Ge gärna lite ersättning och gröt och ev. lite mera ersättning. MEN, du behöver ha badet och lite annat för att ge en slurk till säg runt 18.30 eller 18.40 gärna rejält vaken inte för mysigt. SEN SKRATT till GONATT i 10-15 min för att sen sova. Då kommer natten bli en aning lättare. Om du gör natt 18.30 blir ju detta en aning tidigare så klart!

Sen, försök att hålla tiderna med max marginalkvarten som spelar. Glad du äntligen fick till magdropparna och pysventilen, du vet det tar några månader för magen att bygga upp en GOD bakterieflora, så ha tålamod, ge det ALLTID!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Hej! Tack för snabbt svar!

Ok då ska jag försöka köra på 45 minuter och jag får helt enkelt se hur jag kan få honom att vara lugn fram tills maten.

Jag har beställt större nappstorlek så jag ska ta och byta så hoppas jag på att han blir nöjdare.

Ja alltså jag kanske ska försöka ändra nattningen till 18.30 så blir det en 12h natt och då kanske eftermiddagsluren inte krånglar så mycket som den gjort.

Du menar alltså att utöver gröten så ska jag mata honom de vanliga 240ml som han brukar äta? Problemet är att jag ger 60ml före gröten sen ger jag gröt och sen ger jag 120ml som han nästan inte orkar äta upp beroende på hur mycket gröt jag fått i honom och då trugar jag på (ibland kan han inte röra sig längre för att han är så mätt) och allt detta inom 1h. Ska jag alltså efter ca 40 min efter matningstimmen erbjuda honom en slurk till?

Ska försöka mig på 45 2 45 i några dagar och se hur det går och sen hålla mig till marginalkvarten! Tack!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag menar att kl. 17.00 ger du 60 ml ersättning. Så mycket gröt han får i sig. (detta hinner du nog på runt 30-40 min) sen bada och beroende på läggtid säg den är 18.30 ger du säg runt 18.10 så mycket ersättning som bara går i allt från 120-240. Skratt och gonatt. :wink: Kvällsslurken kan komma så tätt som inom 1 timme från sista måltiden, det är därför den heter "Kvällsslurk" den fyller på det man inte ätit under dagen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Ok så igår vid 17 gav jag 60ml och så mycket gröt det gick tills han blev lite ledsen av frustration och då gav jag 120ml o allt tog ca 1h.

Sen badade vi och lekte lite och så gav jag lite ersättning igen vid 18.45 dör han började gnälla och då åt han 30ml och sov sen till 05! Wohooo!

Han vaknade dock till vid 01.30 dör att han bajsat så mycket att jag var tvungen att tvätta av honom och madrassen han sover på (hur kan en sån liten bajsa så mycket ?!) Men han somnade snabbt igen och idag blev morgonen 07.10 (jag vaknade smått chockad av en smågnällande bebis)

Det verkar gå framåt och jag hoppas på 19-07 ist för 06.30 men vi får se!

Nattamningen verkar han tappa intresset för mer o mer men han är för hungrig för o släppa helt just nu men jag hoppas han själv sover över målet snart...

Tack så mycket för hjälpen!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av Tin »

Hej,
vad underbart fint det gar. =D> =D> =D>

Ja eller hur, hur mycket bajs far plats i dom egentligen... ha ha. Tank pa nar du tvattar rent om natten att ha sa lite ljus pa som mojligt och rott sken om det gar. Ja jag hajjar bajset maste ju bort saklar, men man vill ju heller inte att bebis plotsligt skall tro att det ar morgon och kvicknar till.

Heja er, det gar sa fint.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Hej!

Tin: ja alltaå jag tror problemet är att han faktiskt vaknar till för det är såå mycket och det har alltid hamnat utanför och på kläderna så jag måste alltid byta kläder och ha mig så tyvärr vaknar han till vad jag än gör, jag hoppas på att kvällsbajset kommer att minska ju mer mat han äter.

Alltså nu har han helt plötsligt i 2 dagar inte kunnat somna själv, han ligger o gnäller o gråter o vrider sig vid varje läggning och jag tror jag vagnar för mycket men han blir inte tyst vad jag än gör.

På natten efter nattamningen så blir han lite "orolig" och det tar ibland upp mot 1h innan han somnar om aå jag tror att hans dagsgnäll och svårt att sova har att göra med att han är så trött från nattens dåliga sömn. Är dom uppe i någon period nu? 3.5 månad

Igår fick han morotspure med smör i till middag och han åt så mycket så han höll på somna sen badade vi o allt och så fick han 120ml nattslurk men vaknade vid 2 vråååålhungrig, verkar som att gröten får honom att sova mer men han låg o grät i 1h tills klockan blev 3.30 då ammade jag sen låg han o vred o vände o lät till ca 5 innan han somnade och detta de senaste 2 kvällarna :(
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Det låter som en HUNGRIG herre tycker jag. Kanske kan du ge 2 måltider? En lunch och en middag? Det är mängden mat över HELA dagen som räknas inför natten hur man sen sover. Så stirra dig inte blind på sista målet, utan mat över hela dagen!

Jag skulle gissa att du har "Mysvagnat" för mycket så han har lärt sig att "gnälla" för att du inte skall sluta. Här är mängden vagning av högsta grad viktigt att dra ner på! Dra några rejäla drag, skaka och GÅ!
Jag vet flera som inte fattat men det är jag som infört "DUNK" i handtaget på just dessa barn också. Man kan gå dit och dunka till på handtaget rejält några gånger som besked att man är där, men du kan komma till ro själv. Du kan också införa ramsan snart när du går ut, lite som på väg bort bara, för att börja betinga den. Inte använda som verktyg riktigt än. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Jag avliiider av glädje! Igår fick han morotspure och ersättning till lunch och vid 17 proppade jag i honom gröt i 1h sen badade vi och lekte och vid 18.20 en slurk ersättning och han sov hela natten! (Undantag vid byte av blöja 5 min men somnade om direkt och en stoppa in nappen hojt vid 3)!

Fy fan vad glad jag blir och sånt jäkla tack för all hjälp till alla och all pepp!

Nu ska här finslipas och lära sig verktygen mycket bättre och förhoppningsvis blir det bara bättre!

Taaaack!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av TorsMamma »

Heja heja, nyckeln är oftast mera mat, oavsett vad BVC och vänner tycker. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Alltså vad är det som händer?! Allting har på ca 5 dagar bara rasat samman.

Han vägrar somna utan att bli vagnad vilket resulterar i en jätte gråtande bebis i mer än hälften av sömnpasset och då en jätte trött bebis eftersom han ite sover sina pass, eller en mamma som står o vagnar hela tiden för att bebis ska sova.

Han gråter hela tiden jag kan inte göra något utan han vill att jag bär honom konstant så alla "leka själv, aktiva och passiva delaktigheter" ja dom excisterar inte.

Han har även börjat skarva på natten med fleeera uppvak och nu helt plötsligt är uppvaket klockan 06 istället för 07, han somnar inte om vad jag än gör och skulle han somna om efter 15 minuters! vagning så väcker jag honom 07 eller så vaknar han själv, så är han suuuuper trött och gnällig o gråter hela tiden tills det är dags för första sovpasset.

Är det normalt att bebis vill ändra på sina tider och vilja vakna 06 istället? Ska jag ändra schemat och börja med 18 till 06 istället för 19-07?

Kan detta bero på tänderna? Han dregla såååå mycket och biter på handen o fingrarna non stop.

Jag håller på att avlida för jag varken sover på natten eller får något gjort på dagen och allt kretsar kring att hålla anthony nöjd :(

Hjääälp snälla!
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av videunge »

Hej!

Våra små är nästan exakt lika gamla. Vad kör du för schema nu? Och hur mycket mat ger du? Små som närmar sig fem mån kan vara hungriga utan dess like :shock: om vi börjar där så funderar vi vidare sen :D

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
petramama
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 15 jun 2016, 13:41

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av petramama »

Hej!

Ja hungrig är han haha och mat får han hur mycket han vill av.

Jag har kört med detta schema:

07 vakna 300ml ersättning
09 sova 1h (45 minuter var inte tillräckligt och jag vet att 1h är onormal tid men han var sååå ledsen o gnällig när jag brukade väcka efter 45 min så 1h funkade bättre)
10 vakna
10.30 300ml ersättning
12 sova 1.5h
13.30 vakna
14 äta 190-200 g grönsakspure med ordentlig klick smör och ibland 60ml ersättning om han vill
16 sova 1h
17 vakna
17.30 äta 1dl havregrynsgröt
18.30 60ml-90ml ersättning
19 godnatt

Nu helt plötsligt har det blivit

06 vakna men tar inte upp utan försöker vagna och allt för att sova till 07, ibland somnar han om ibland inte

07 äta
08.30-08.40 sova 1.5h
10-10.10 vakna
10.30 äta
12-12.30 sova 1.5h
13.30-14 vakna
14 äta
16 sova 1h
17 vakna
17.30 äta
19 sova
Elena 25 april 2016
Anthony 22 mars 2018
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av videunge »

Hej!

Jag tror bebis säger hungrig ändå :wink:
Även om man äter massa ersättning så står man sig inte så länge. Ett tips är också att se till att maten gärna kommer före sovet så att säga. Ett knep som används av många av oss forumföräldrar är sk second breakfast :mrgreen: dvs börja dagen m ersättning som ni gör. Sen efter ngn h kör ni storfrukost m tex gröt. Då är liten gosigt mätt vid första luren (ock förmodligen mer nöjd på nästa vakenpass) en annan möjlig anledning till att första 45 mi. Inte ”räcker utan fet blir gnälligt kan vara att den luren ligger lite sent. Orkar han fulla två h på morgonen eller är han eg övertrött redan här? En kvart tidigare kanske? Det är inte bara längden sömn utan att den kommer i rimlig tid :wink:

Sen kör du lunch vid 11 och då är liten gott mätt till långsovet med som då kanske kan ligga 11,30-13 eller så . Jag ger riktig mat här med och fyller på m amning. Och så mellis vid 14,15 (här ger jag frukt och ammar) Kvällsmat 17,30 tex (även här riktig mat plus ev ersättning om man vill)Kvällsluren skulle jag säga ligger sent. Om man har sömn i kroppen under dagen klarar man ofta ett längre pass på kvällen som gör en naturligt trött till natten. Kanske 15,15-16? Det är ett förslag :D när man är så stor som våra behövs stadig mat så satsa på det är mitt råd

Kram : :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anthony 40 dagar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du har superbra svar från Videunge så jag väljer att peta i ditt schema. 5+6 mån har 15 tim/dygn. Därav rekommendationerna 12+45+1,5+45

Du skriver 12+1,5+1,5+1 och med det blir det över 1 timme för mycket sovtid, och du undrar varför han vaknar 1 timme för tidigt? :roll:

Så försök att faktiskt HÅLLA tiderna nu så han sover det han skall, sover man om dagen så behöver man ju inte sova om natten och finns ingen jättestruktur blir det svårt. I början kanske han var extra trött, men inte nu, fast du upplever honom så klart som betydligt tröttare och grinigare eftersom han sover på lite fel tider osv...

Det kan också vara som du säger "tänder" som är med i bilden, då kan en frusen plastsmörkniv eller annan bitring som legat i frysen vara uppskattat. Även Frusen pure brukar uppskattas. Jag tog hela päron som jag skalade, delade på hälften, tog ur kärnhus och frös in i plastburkar i halvor. Tog ut, lät tina försiktigt i rumstemp VIPS så har du babysorbet! Detta levde min son på under tandperioder! KALL mat och frusen päron. Blir det riktigt illa kan man ta lite ipren flytande och gnugga med fingret på tandköttet inför sovning. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"