Nybörjare standardmodellen funderingar 3 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nilla82
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 24 apr 2018, 18:18

Nybörjare standardmodellen funderingar 3 veckor

Inlägg av Nilla82 »

Hej,

Min dotter föddes för snart två veckor sedan och jag vill denna gång försöka få till standardmodellen
på ett bra sätt då min äldre dotter sov väldigt dåligt länge. Jag har läst barnaboken och diverse forum här för att
ha bra kött på benen inför starten. Än så länge är vi ju under smekmånaden och jag försöker så gott det
går att sträva efter standardmodellen även om det får blir lite som det blir dessa första veckor.

När barnet blir 3 veckor är ju tanken att man ska lägga barnet vaket och utöka med punkten passiv social delaktighet.
Det jag funderar på är hur matningarna kan läggas upp under den första 1,5 timmen. Kan det vara typ:
Mat - Skötning - Umgänge - Mat - Passiv social delaktighet?
Eller bör man lägga in matningarna i början så det blir
Mat - Skötning - Mat - Umgänge - Passiv social delaktighet?
Kom gärna med tips och erfarenheter gällande detta. Om det är så att bebisen när man sedan lägger det vaket
i vagnen och den visar tecken på att vilja ha mat, ska man då vagna eller buffa den till sömn?

Tack på förhand för tips och råd!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nybörjare standardmodellen funderingar 3 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Med e små tycker jag nästan att det är svårt att hinna med något annat än matningen under 1,5 timme :wink: man hinne rkanske med en kvart någonstans i mitten eller slutet. Det spelar ingen roll när den sociala delaktigheten är egentligen.

Har man matat på rejält enligt standardmodellen bör de inte vara hungriga när man lägger dem. Sen att de vill ha hjälp att somna är ju en annan sak :wink: . Då vagnar/buffar du till lugn, inte till sömns. Somna ska hon ju göra själv :D . Man kan börja med detta under dagtid i början, inför natten behöver de ofta mer hjälp för att komma till ro i början.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nybörjare standardmodellen funderingar 3 veckor

Inlägg av Tin »

Hej,
ja flikar in att lanksamligen angaende Standardmodellen ar bra: https://annawahlgren.com/forum/viewtopi ... 24&t=14070
Och om mojligt annu battre ar lathunden: https://www.annawahlgren.com/index.php/ ... n/lathund1

Det anvandes friskt nar jag Standardmodellerade forsta gangen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Nilla82
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 24 apr 2018, 18:18

Re: Nybörjare standardmodellen funderingar 3 veckor

Inlägg av Nilla82 »

Hej!

Tack för era svar!

Dottern är nu en månad gammal och det går ju lite upp och ner. De flesta nätter löper på bra och ofta sover hon sina dagspass på ca 2-2,5 h. Försöker hålla henne vaken mellan 1,5 - 2h och totalt får hon ca 16 h sömn.

Har dock ett par frågor som ni säkert kan hjälpa mig med:

- jag helammar men kommer snart gå över till att helt ge ersättning då jag inte mår bra av amningen. Är det något speciellt jag ska tänka på i upplägget av matning under dessa 1,5 h hon är vaken?

- har problem med insomningen både på dagen och inför natten. Jag ger mat så fort hon vaknar och sedan brukar det bli skötning, lite umgänge och sedan mat igen. När jag sedan ska lägga henne i vagnen för att sova är det precis som att hon blir pigg trots att hon gnällt och verkat trött. Hon ligger då still och tyst i vagnen ganska länge. Sen efter ett tag börjar hon gnälla och då ger jag nappen eller drar lite med vagnen. Detta kan hålla på i en halvtimme och detta trots att hon varit vaken i över 2,5 h. Har ni några tankar/tips om hur jag kan få henne komma till ro snabbare? Går oftast fortare om jag går en promenad med vagnen men vill ju gärna att hon ska kunna somna in själv när vagnen står still med. Hur snabbt har era bebisar somnat? Tycker inte de bör ta så lång tid varje läggning och speciellt inte inför natten då hon bör vara trött eller?

Kram Nilla
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Nybörjare standardmodellen funderingar 3 veckor

Inlägg av videunge »

Hej!
Vad bra att de flesta nätter flyter på bra. Härligt jobbat =D>

Vad gäller att mata ersättning så tänker du likadant som med amning, det är liksom bara behållaren för maten som är annorlunda :roll: :lol: så det blir flaska-rap-flaska-rap skötning osv o sen flaska-rap,flaska-rap igen innan mer social delaktighet innan sov :D om brösten känns överfulla någongång kan man låta liten suga det målet o sen flaska igen så brukar det bli en smidig övergång och mjölken minskar då rätt snabbt ändå men man slipper obehaget av överfullt.

Vad gäller att somna själv kan det ju ta ett tag innan man fattar. Se till så du inte väntar med att lägga tills hon redan är övertrött, då är det svårare att komma till ro. Jobba på. Och precis som du gör, låt henne vara så långe hon inte är ledsen.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nilla82
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 24 apr 2018, 18:18

Re: Nybörjare standardmodellen funderingar 3 veckor

Inlägg av Nilla82 »

Hej och tack för era svar!

Nu börjar dottern närma sig 2 månader. Vi har inte spikat något schema än, dagarna ser fortfarande ganska olika ut. Nätterna går bra och dagssämnen fungerar ok förutom på sista luren, där blir det ofta svårt att få henne att somna och sova tillräckligt länge vilket lätt leder till lite kcällstrassel.

Har en funderingen gällande den sociala delaktigheten. Jag upplever att det är väldigt svårt att hålla henne nöjd några längre stunder när hon är vaken. Mat och skötning brukar ta ca en halvtimme. Sedan brukar jag låta henne vara med på mina sysslor eftersom hon är piggast då. Hon får ex. ligga på diskbänken när vi diskar/laga mat och vara med när vi tvättst och bäddar sängen.trots detta kan hon inte ligga själv särskilt länge innan hon börjar gnälla trots att hon ligger bredvid oss.ibland går det en halvtimme men ibland bara några minuter. Känns som att hon blir trött efter bara en timme Sedan ska hon ju vara vaken en timme till och då blir det mycket bärande och en kamp att få henne att vara vaken.
Har ni några tips på vad jag kan göra? Hur länge ska hon kunna ligga själv och går detta att träna upp? Tar såklart inte upp henne vid minsta pip men det eskalerar snabbt till gallskrik.

Tack på förhand!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Nybörjare standardmodellen funderingar 3 veckor

Inlägg av videunge »

Hej!

Härligt med bra nätter =D>

Liten är inte så stor än. Många små orkar inte två h alla pass. Min är snart tre mån men orkar defenitivt inga två h på morgonpasset tex. Lägger jag för sent där blir det lätt övertrött hela dagen. I gengäld kanske hon orkar lite längre pass senare på dagen. Så fundera på att lägga tidigare ibland är mitt råd. Kämpar man för att hålla vaken låter det som man behöver lite mer sömn innan :wink:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"