7 veckors född i vecka 35+2

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ThereseEdberg
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 mar 2018, 10:35

7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av ThereseEdberg »

Hej!

jag har en liten 7 veckors, inne på sin 8de vecka. Då hon var tidigt född har vi haft matschema på henne från början och matar pumpad mjölk på flaska var 3dje timma. Förra veckan började jag följa (så gott det går) detta schema:

06.30 godmorgon mat
08.00 sova 1,5
09.30 vakna
10 mat vaken 1,5
11.00 sova 2
13.00 vakna
13.30 mat vaken 1,5
14.30 sova 1,5
16.00 vakna - matning
45 min lur (kortare nu innan kvällen)
19.00 mata + kvällsskötning
19.30 Godnatt
00-00.30 nattmål
03-03.30 nattmål

det har gått OK men undantag för tiden mellan 19-00, hon har även ätit runt 21. Igår hoppade hon dock över detta och åt 23.30, hoppas det håller i sig.

Här är mina frågor:
1. Med tanke på att hon är tidigt född, fungerar detta schema?
2. Vad kan jag göra för att få henne att fortsätta sova mellan 19-00?
3. När passar det att kura henne för att få bort ett av nattmålen? När kan jag kura det andra nattmålet?

/

Therese Edberg
Agnes född i vecka 35+2, 20 januari 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Vi brukar ju ta hänsyn till om de är lite tidigt födda och under första levnadsåret brukar de komma ikapp. Just nu skulle jag om jag var du räkna fullt justerad tid om man säger. Så räkna henne som runt 3 veckor kanske kan passa.

Vi brukar ju inte sätta något "schema" på barn under 2 mån utan pratar ju Standardmodellen för spädbarn där en rytm är mera viktigt. Dock säger jag grattis du har en jättebra rytm beskriven ovan tycker jag. :D

1. Som sagt, se ovan och läs i barnaboken om nyfödda. Du har även en del längre bak som heter "femtedelen, Bekymmer?" Schema brukar vi ju sätta runt 2 mån och då är det vanligt man har 2 nattmål, det vanligaste är att man då har 23 och 04 som nattmål, för då kan man mata innan man själv lägger sig och få en del timmar sammanhängande.

2. Det är bara att fortsätta som du gör, mata på. Om du pumpar har du säkert märkt att mjölkkvaliteén är lite olike beroende på NÄR man pumpar på dygnet. Så att ge lite av den fetare frukostmjölken inför natten kan vara en tanke. :wink:

3. Läs i barnaboken om hur vi "vagnar" bort nattmål. Tänk på att använda andningslarm oavsett sovläge. Runt 1 mån är det vanligt att nattmålen är runt säg 23, 01 och 04 vissa som du själv säger sover över 23 målet och då brukar man ha 01 och 04 kvar. För att runt 3 mån (justerad tid) har du ett nattmål kvar och då oftast det runt 04.

4. Vid 4 mån brukar vi säga att man kan "Kura" och när man "kurar" tar man bort alla nattmåltider och har även infört fast föda. Så med det i åtanke och att hon är lite tidigt född kan det vara lite skön att ligga liten stund på justerat schema så magen hinner utveckla sig. Så här små mår också mycket bra av att få Sempers Magdroppar som du hittar på apoteket. Då mognar mage och tarmar lite bättre också. Lite smak på maten kan vissa få runt 3 mån. Här får ni själva känna av hur snabbt hon kommer ikapp helt enkelt. Det märker ni. Så ta inte ut något i förskott.

Bra jobbat, läs gärna under "våra favoriter" där är massa matnyttigt samt använd sök funktionen för det mesta har vi skrivit om många gånger. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ThereseEdberg
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 mar 2018, 10:35

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av ThereseEdberg »

Stort tack för svar, då vet jag att jag är på rätt spår och att jag får räkna om så att jag tar hänsyn till att hon är lite för tidigt född. Ser fram emot att kunna jobba bort 1 nattmål längre fram :D / Therese
Agnes född i vecka 35+2, 20 januari 2018
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Hur går det för er nu?

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
ThereseEdberg
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 mar 2018, 10:35

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av ThereseEdberg »

Hej!

Jo hon fortsätter att äta med ca tre timmars mellanrum med undantag för natten. Vi brukar ge henne extra mat på kvällen och sedan lägga henne för natten runt 20.00. Då brukar hon sova till ca 01.00, ibland längre. Sedan sover hon till ca 3-4 och sen vill hon ha mat igen ca 7.

Jag skulle vilja att hon åt mer mat varje gång så att matningstillfällena minskade men upplever att vi har kommit till en plattå där hon stannat på ca 130 mil varje gång. Finns det något tips på hur vi kan få upp volymen?

Nästa steg är också att få henne att hoppa över 01 målet, när passar det att försöka med det?

Tack för att du frågar! :)

/

Therese
Agnes född i vecka 35+2, 20 januari 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av TorsMamma »

Hej Therese,

Gå gärna in under "Kontrollpanel/signatur" högst upp på sidan och skriv in födesedatat kring barnet, blir lite lättare då för oss andra.

Ang. att få i mera mat. Hetaste tipset BYT storlek på nappen på flaskan! Man tror att det som står som "rekommendation" är en "lag". Men det är det inte, mycket ofta ger vi rådet, byt till större nappstorlek på flaskan och vips får de i sig mera mat! :D :lol: Det tar ett par dagar där det är lite slaskigt men de brukar fatta ganska fort.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ThereseEdberg
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 mar 2018, 10:35

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av ThereseEdberg »

Hej!

här kommer en uppdatering (Agnes är nu 3 månader, född i vecka 35). Så här ser vårt schema ut idag:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova ca 45 min
09.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
10.30 - 11.00 PROMENAD Sova 2 tim - 2,5 tim
12.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
14.00 Sova ca 1 timma (somnar i egen säng i vårt sovrum)
15.00 - 15.30 Mat, umgänge
17.00 Sova ca 45 min
17.45 Mat, umgänge, mata tills hon blir sömnig
20.00 Godnatt (somnar i egen säng, ibland lätt, ibland måste någon ligga inne hos henne)
ca 01.00 Nattmål
ca 04.00 - 05.00 Nattmål, ibland tidigare

Hur ser detta ut?

Vi har försökt att få upp mängden hon äter varje gång genom att byta napp till MAM nr 2 från Medelas napp. Det funkar ok, på morgonen och vid lunch brukar hon ta den nya nappen och äter på så sätt snabbare och mer. Däremot verkar det ibland som att hon får ont i magen. Efter lunch strejkar hon och vill ha Medelanappen, verkar som hon vill "snutta" mer vilket går på Medelanappen men inte MAM. Jag har beställt storlek 1 på MAM nappen nu, ska testa om det funkar bättre.

Hon rapar mer sällan nu men det kommer nästan alltid upp en del efter ett mål. Går det att göra något åt det?

Några andra tips?

MVH/ Therese
Agnes född i vecka 35+2, 20 januari 2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av mamaA »

Hej!
Schemat är lite ovanligt, är det någon speciell anledning till att ni har fyra lurar? Inte med det sagt att det är fel :D men vi brukar ha tre lurar vanligtvis, ibland kan dock fyra krävas om liten är väldigt trött på kvällen eller sista luren strular (vanligt att vakna efter 45 min här).. Ett vanligt 2-månaders schema är ju 11-1,5-2-1,5 annars, det klassiska 3-månadersschemat 12-45-2-45 lär ju vara för häftigt för henne då hon är förtidigt född. Här hemma hade lillebror ca 12-1,5-2-45 vid 3 månader.

Sover hon sina lurar som hon ska? I så fall hade jag inte oroat mig för matmängden. Jag upplevde själv att runt 120 ml var det normala vid varje måltid, lite mer ibland men däromkring.

Kräkningar är det tyvärr inte mycket att göra åt förutom att rapa ofta under måltiden. ibland krävs det ju lite mer än den vanliga ligga över axeln ställningen :wink: , man kan testa att lägga på mage och buffa i rumpan, studsa försiktigt i knät, gå i trappor etc


Du skriver att ibland måste någon ligga hos henne i sovrummet för att somna. Detta hade jag jobbat på, att hon ska somna själv inför varje lur och natten så det är konsekvent. Du använder vagning/buffning för detta.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
ThereseEdberg
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 mar 2018, 10:35

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av ThereseEdberg »

Hej,

vi har kört fyra lurar för att hon har blivit trött och kinkig tidigt på kvällen (redan vid 18 då hon brukar somna vid 20.00) men jag ska prova att förlänga luren på förmiddagen och slå ihop på eftermiddagen så att hon då sover 11-1,5-2-1,5 (hoppas på att nattens sömn då blir längre) och lägga henne redan 18.30, det kan kanske lösa det hela.

Hon brukar sova sina lurar som hon ska men tror säkert att det går att förlänga dem något om hon sover i vagnen.

Tack för tipsen! :)
Agnes född i vecka 35+2, 20 januari 2018
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av Tin »

Hej,
jag lase din trad och blev fundersam pa det sista du skrev "om hon ligger i vagnen".
Vad betyder det?

Sover hon langre om hon sover i vagnen? Star vagnen still eller gar du med den? Vaknar hon i skarvar?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
ThereseEdberg
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 mar 2018, 10:35

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av ThereseEdberg »

Ja precis, hon brukar somna lättare i vagnen och sova något längre när jag är ute och går med henne. Hon vaknar ganska lätt i skarvar men om vagnen rör sig brukar hon somna om (dock inte lika lätt om jag står still och drar vagnen fram och tillbaka).

Kramkram
Agnes född i vecka 35+2, 20 januari 2018
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av Tin »

Ah ok,
manga kan ju ha lite bekymmer med just sista luren da det garna grats och vaknas i skarvar. Och vill man att jsut den luren skall vara 1,5 h men alltid blir 45 min sa kan man ju passa pa i 45 min skarven och vagna/alt ta just det sovet i gaende vagn for att hajlpa liten med skarven en tid.
Darmot sa tar man alla lurar i gaende vagn sa lar man ju inte liten att somna/somna om sjalv utan man sovs ju i rullande vagn. Det blir en balans gang.

Blir det mycket krangel med sista luren skulle jag hellre gora om schemat sa att sista luren ar endast 45 min enligt de forslag mamaA har tidigare i traden. Ar det just sista luren som kranglar eller ar det lite olika?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
ThereseEdberg
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 mar 2018, 10:35

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av ThereseEdberg »

Hej!

Tack för bra tips, ändrade sista luren till 45 min och nu fungerar det bättre.

Däremot har jag en ny fråga. Det vi nu har som utmaning är att få henne att sova hela natten. Hon vaknar några gånger fortfarande, får lite mat och sedan somnar hon om direkt. Hon dricker bara runt 100 ml varje natt så egentligen behöver hon inte så mycket mat utan mer tröst gissar jag. Tänkte försöka göra en insats några dagar och inte ge mat. Är det för tidigt tro? Om jag fortsätter ge ett mål mat är det smartare att göra det vid 01 eller 04?
Agnes född i vecka 35+2, 20 januari 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av TorsMamma »

Hej, så korrigerad ålder 5 mån? Dels kan schema ändring till 5+6 mån schema vara bra och ha i bakhuvudet. typ 12+45+1,5+45 eller typ 12+45+2+20. :wink:

Ger du riktig mat nu på dagarna, om inte är det dags nu! Gör du det kan du LÄTT ta bort nattmålen helt tycker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ThereseEdberg
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 mar 2018, 10:35

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av ThereseEdberg »

Hej, hon är 5 månader nu, korr 4 månader.

Nu sover hon ca 11 timmar på natten, 45 på fm, 1,5 vid lunch och ca 1h på em.

Vi har börjat med riktig mat till lunch och sedan gröt till em/kväll så ja hon äter riktig mat nu (inga jättemängder men ändå) :)
Agnes född i vecka 35+2, 20 januari 2018
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"