7 veckors född i vecka 35+2

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tack nu ser jag även din signatur uppdaterad, TACK! :D

Det låter nog som om det är lite dags att ta bort nattmat nu då kan jag tycka. Dock har du inte alla "Naturliga" sömnpass och lite för lite sömn på schemat! 3+4 mån är 12+45+2+45 bra och vid 5 mån 12+45+1,5+45 eller 12+45+2+20 bra. Så du är ca 1 timme kort i sömntid, förläng natten är mitt tips! Naturliga sömnpass är 5min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim och 3 tim. Försök hålla dessa är mitt tips.

Om du ändå vill ha ett nattmål är tipset att ha det runt 04. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ThereseEdberg
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 mar 2018, 10:35

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av ThereseEdberg »

Hej!

Nu är vi mitt i "kurningen" och hittills går det hyfsat bra. Vi slutade med att mata henne till sömns och la henne istället i sängen mätt och något sömning med nappen i munnen. När hon började gråta la vi handen på magen och efter några sådana omgångar somnande hon. Hon vaknade som vanligt runt 1 och 4 och första natten grät hon men det gick över efter ett tag mha napp och hand på magen. Andra natten vaknade hon också 1 och 4 men grät inte utan bökade mest. Mha napp och hand på magen somnade hon till slut.

Nu undrar jag hur vi ska tänka framåt då målet är att hon ska sova hela natten utan att vakna till. Kommer det lösa sig av sig självt eller ska vi fasa ut även napp och hand på magen? Känns som en omöjlighet just nu...

Skönt iaf att vi fått bort maten på natten nu :)
Agnes född i vecka 35+2, 20 januari 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av TorsMamma »

Hej Therese,

Ursäkta jag säger, men har du läst SHN boken över huvud taget? För det du gör är inga av verktygen som verktygslådan tillhandahåller..... :roll:

Jag rekommenderar du läser boken Internationella SHN 5 ggr innan man kurar (om det nu är "Kurar" du anser dig göra?) :wink:

Min motfråga blir, hur tänkte du hon skulle somna och somna om själv med dessa verktyg? Dvs. Napp och handpåläggning vid varje uppvak? När grundtanken med SHN är att man somnar och somnar om själv "utan" assistans i slutändan.

Så därför frågar jag dig tillbaka, hur tänkte du tänka framåt? Tror du detta löser sig "av sig självt"? Känns detta förenligt med SHN boken?

Vad jag menar är, om du tycker detta passar dig och funkar för dig är det OK för mig och vill du kalla detta för att du lär ditt barn sova själv är det också ok för mig, många har klarar mera med mindre, bara "attityden av självklarhet" är där.
MEN, kalla detta för en "SHN kur" enl. Anna Wahlgren är inte att göra kuren i sig rättvisa om du är med? :wink:

Ps. vare sig vi kör Barnaboken med SM - Standardmodellen eller SHN - Internationella Sova Hela Natten - så har inga barn sina nappar kvar efter ca 4 mån ålder. Ds. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ThereseEdberg
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 mar 2018, 10:35

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av ThereseEdberg »

Hej,

japp har läst den men det stämmer som du säger att vi inte använt mig av metoderna rakt av utan mer inspirerats och också tagit hänsyn till det som BVC säger.

Framåt är målet att hon ska sova utan assistans. Napp har hon börjat ta först nu och bara i samband med sovning. Tar till mig att det kan vara bra att skippa den istället.

Tack för svar!
Agnes född i vecka 35+2, 20 januari 2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7 veckors född i vecka 35+2

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"