Att inte somna vid amning, hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Så var det för oss! Min son satte 12 tim natt bara någon dag innan 4 mån eller hur det var. :D Visst fick jag fixa en aning. men inte mycket. läs i "favoriter" "konsten att hitta attityden" typ som jag skrivit. Så gjorde vi på kvällarna. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Det var ett tag sen ;)
Tack Torsmamma! Jag har läst och läst och läst! Dina trådar, trådar här och även på Kurbarn 4 mån till 1år.

Vad mycket det är som jag inte fattat! Massa små delar som inte blivit rätt de här månaderna. Jag har också insett jag jag inte är något riktigt AW-mamma, men också att jag kommer hamna i en kurning tillslut (haha och ojoj, för att det inte finns något vettigt alternativ när tröttheten tagit för stort grepp om alla i familjen).

Det som är positivt är att vi följt SM så pass mycket att tiderna sitter hos liten M och att jag ammar efter schemat också. Läggningen har funkat bra (jämfört med Lillan). Jag ammar fortfarande på natten (ja jag vet, skylla mig själv för hur det blir).

Maten äter M tillsammans med oss, väldigt intresserad och glupsk. Men magen krånglade så vi backade med maten (och blev tillsagda av Bvc att vi inte skulle ha backat, M behöver mat sa Bvc!). Påt igen med andra ord!

Fråga! Hur mörklägger man en barnvagn på enklaste sätt, utan att koka-ihjäl barnet i värmen?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag gillar UV-sufletter som man knyter på vagnen. De är stora och luftiga och man kan dra ner dem en bra bit utan att stänga till. Vissa heter solkeps men jag menar en längre variant. Annars barnvagnsgardin som kan knytas på styret så att luften cirkulerar under. Det blir ju inte lika mörkt men det får man ju ta. Många vagnar har ju vädringsluckor i sufletten också som man kan använda sig av.

Vissa här använder sig av fuktat lakan som hängs från suflett till styret men det är ju aningen opraktiskt om man är iväg :wink: , kan ju funka hemma annars.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack MamaA!

Trodde att det var hårt med mörkläggning. Men då är der ju enkelt fixat. Skulle det funka att ta en vilan i vagn med den här mörkläggning varje dag eller är det något som bara rekommenderas någon gång i bland.

En till fråga! Liten M är nu 5 månader och då ska man ju korta tiden för dagvilor lite som jag förstår det.
Ser att det är många som kapar sista vilan lite, men jag funderar på 12-45-1,5-45. Är det olämpligt eller finns det någon orsak till annat tex 12-45-2-20?

Så här ser schemat ut idag (utan anpassning till 5 månader, som M faktiskt är nu).

07.15 god morgon
Frukost med oss och amning
09.15 vila 45min
Lunch med oss och amning
12.00 vila 2h (anpassning till 1,5h?)
Mellis med oss och amning
16.00 vila 45 min
Kvällsmat och amning, läggning och kvälls amning
19.15 god natt!

Tusen tack för all hjälp!
Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Ytterligare en fråga!
Ska det läggas till ett mellanmål på förmiddagen efter frukosten och innan vila? Har för mig att jag läst det, men jag kan vara ute och snurra helt!

Tack igen! Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej man har inget mellanmål på fm men vissa har en andra frukost när de blir så stora så de kan äta plockbitar, inte riktigt än alltså. När man har två lurar kan detta vara bra för att få till en mätt mage innan första luren och så att lunchen kommer lite senare också närmare långluren.

Jag har fått korta ner långluren till 1,5 för båda mina barn vid 5-6 månader för de började helt enkelt vakna efter 1,5 timme hela tiden så vi körde 12-45-1,5-45, när vi gick över till två lurar förlängdes luren igen till 2 timmar för då behövs den verkligen för att orka till kvällen.

Mörkläggningen är extremt viktig på natten, verkligen en grundläggande faktor men dagtid är den mer frivillig, dock sover många barn bättre om det är mörkt och svalt men det behöver inte vara kolmörkt. Personligen tycker jag att det är varmt att sova i vagn så här års och det är skönare att ligga i ett svalt rum i spjälsängen men är man iväg så funkar det bra. Att vi täcker för vagnen är för att minska synintrycken om bebis vaknar till, inte för själva mörkläggningen bara.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tusen tack MamaA för dina snabba svar!

Vi började med en mini-kur igår, med vagning. Och liten M som alltid vaknat efter 45 min på vilorna (senaste tiden 20min) sov hela 1.5h på lunchvilan! Helt otroligt! Men så klart med mer mat i magen än vanligt! Bara att fortsätta med mat mat och mera mat!

Tack för ert engagemang och tålamod till alla som svarar! Även om jag inte fattar hela konceptet på en gång.
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Tin »

Hejja er. =D> =D> =D>

Med mat, mat, mat blir det sov, sov. Sa jobba pa mat intaget sa brukar skarvarna losa sig.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp

Inlägg av Bellan »

Hej :D

Innan jag skriver något annat så vill jag skicka ett stort Tack till alla som hjälper oss vilsna föräldrar här på forumet! Vilket jobb ni gör! Det är inte lätt att hitta bra hjälp i den numera extremt snåriga djungel av tips och ideer från i princip alla som vet vad ett barn är (från gamla släktingar till någon som har ett konto på facebook). Tack :heart:

Nu har jag såklart en fråga eller ett problem, såklart :wink:
Vi började med en mini-kur med vagning för 19 dagar sen :shock: men på vägen har vi insett att vi har väldigt olika bild av vad vi skulle göra och därför har det inte gått så bra, och att vi efter det inte fick det att funka och var tvunga att backa och nu står vi i ett kaos av vagning, ramsor och massa massa långa skrikiga läggningar. Nu vet jag egentligen inte var jag ska börja, så ha lite tålamod med mig.

Utgångspunkt var att hon vaknade oftare på natten, hade korta vilor och kunde inte somna om själv (utan ammas till söms var det enda som funkade). Det var därför vi ville göra något åt det.

I ryggsäcken har vi/jag en osäkerhet kring vad som är bäst för liten M. (tillägg; en osäkerhet som också grundar sig i att jag/vi gjorde så fel med storasyster kring sömn och mat och rutiner, och nu en känsla av att vi fortfarande inte vet hur man gör. Storasyster kurades vid 8 månader). Det här började med att liten M och jag hade problem med att få till amningen, vi gick med i en amningsgrupp på facebook och där fick bra hjälp med amningen men jag läste även en massa om barns behov av att vara nära och sova bredvid mamman, samsovning rekomenderades. Att samsova med ett barn som konstant ligger vid bröstet funkar inte, verkligen inte, för mig och min rygg, eller för min trygghet (tänk om jag skulle kläma ihjäl mitt barn om jag råkar rulla över barnet eller kväva det med ett täcke :shock: :cry: Men det var ju mysigt att ligga nära och det var ju rekommenderat (med olika tips och trix för att inte skada barnet). Osäkerheten kring hur jag skulle bete mig växte! Jag visste om SM och kände att där har jag något att hålla mig i, läste även in mig på nyföddas ljud som tydligt visar vad de vill (och det funkar, nä är verkligen mat/hunger, och äh är verkligen att de behöver rapas) det kändes jättebra att i alla falla kunna något.

Trots att jag läser och läser så har jag haft svårt att få en tydlig bild av alla detaljer kring hur jag enligt sm ska få till det med rutiner, mat, villor, vagning osv. Små pusselbitar har visseligen fallit på plats, som att jag vid 2-månader skulle ha slutat amma till söms (rätta mig om jag har fel här). Som att jag borde infört mat tidigare. Som att jag faktiskt inte har fattat hur man matar enligt sm och äntligen vid 5 månader hittade en länk med scheman där det stod mer tydligt hur andra verkligen gör när de matar inom en timme. Som jag skrev i ett annat inlägg, jag känner mig verkligen inte som en AW-mamma, för det är så mycket jag inte fattat. Och hela tiden har jag en känsla av att det är något som vi/jag missat och som jag borde ha gjort mycket tidigare för att få det att "bara ramla på plats med sömnen". För det är där det klämmer, sömnen. Att åter igen ha ett barn som inte sover hela vilorna, som vaknar vid minsta pip, som ser tröttare och tröttare ut, och att själv är på bristningsgränsen. :cry: Jag skulle ju inte hamna där, för vi kurade ju förra barnet. #-o Förutom oro kring det här har jag själv en utmattningsdiagnos som ställer till det med extrem trötthet och väldigt lätt till ångest kring olika saker.

Sen är det de andra delarna som är svåra att släppa. Tex sova på mage. Här har vi en som sover på rygg, de gånger jag har lagt på mage så lyfter liten M bara upp huvudet (stark i ryggen är hon) och det går inte att vrida huvudet och lägga ner det när jag försöker. När M själv lägger ner huvudet är det på hakan eller med munnen rakt ner :shock: En frågaHär vill jag ha hjälp! Hur gör jag för att lägga på mage dvs hur lyckas jag vrida på barnets huvud utan att göra det illa?

Till sak, vi tog sista chansen vid 5 månader att mini-kura i vagn. För jag tror det är lättare för oss båda att klara av pga onda ryggar.
Schema 7.15-19.15, vila 9.15-10, 12.15-13.45 (valde att förlänga till 2 h 12-14, vill förklara om tiderna är olika när jag skriver), 16-16.45 (ev korta ner till 16.20 när sömnen sitter).

Dag 1 har jag inte skrivit.
Dag 2 vila 9.15 tog 10 min, uppvak 9.47 och vagnade till 10.
Vila 12.00 tog 6 min, sov 1,5h!!!! Wow! Första gången M sov över skarven!
16.00 somnade nästan direkt, sov hela!
19.15 massa frågor och gråt, 19.45 tog pappa över 19.55 sov.
Ammade 22.30, 03, 06,30 (för vi diskuterade fram att eftersom M inte äter mat fullt ut ännu och vi inte vet om hon kan klara sig hela natten utan mat men med kuringen borde kunna sova hela natten så ammar vi omM vaknar).

Dag 3
9.15 somnade på 5 min sov 40 min
12.15 sov 12.24 men vaknade 13.29 vagnade, oj så arg.
16.00 somnade på 3 min, 16.33 vaknade, 16.41 somnade, 16.42 vaknade
19.15 sur, arg, 19.37 hade hon sovit en stund,
Ammande 00.00, 04.30, vaknade 06.50

Här kändes det som vi var på väg åt rätt håll :D

Dag 4
9.15 sov 9.19, vaknade 9.51 vagnade blev tyst -10.00 dags att vakna!
12.15 sov 12.19, vaknade 12.44, sov 12.52, vaknade igen 13.00 somnade kort, vaknade 13.15 somnade om.
16.00-16.45 arg, sur, vagnde och ramsade nästan hela
19.20 la i vagn (blev sena med läggningen den här kvällen). 20.00 sov hon
Kvällsuppvak: 21.50 - här inser jag att vi måste ha någon annan taktik med nätterna. När ska hon ammas, när ska vi ramsa och få henne att somna om??? Kan inte ta beslutet nu på kvällen/natten, det får vi ta imorgon. En fråga hur ska vi tänka? Amma tills maten gör att M sover över nattmålen själv eller vagna bort de medans vi kan?
Ammades 01.15 och 05.30

Dag 5
9.15 vilan (här inser jag att vi gör olika, sambon mys-vagnar #-o ju och använder inte ramsan #-o !!! Det blev lite disussioner :twisted: hemma och jag hittade en bra text som han fick läsa och han fattade varför jag blev arg).
12.00 sov 12.07, väckte 14.00
16.05 satte oss i bilen och somnade 16.15, väcktes 16.34 när vi var framme
18.45 somnade i bilen hem, vaknade hemma 19.05, klar med nattningen 19.30, sov 20.10, vaknade 20.30, sov 20.50
(Inte optimalt att åka iväg det vet vi)
01.30 02.20, 05.20, 06.15 ammade.

Dag 6
09.15 sov i vagnen 09.25, väckte 10.00
12.05 sov 12.22, vaknade 13.40
16.00 sov i vagnen 16.12, vaknade och somnade om på en kort stund 16.35
Sambon åkte iväg i några dagar, helt oplanerat men så blev det tyvärr.
19.15 arg som tusan och blev tillsut leden gråt och tårar (la handen på magen och pratade men tog inte upp) och M sov tillslut 20.00 (attityden försvann helt när hon var sååå arg och sen ledsen)
21.00 vaknade och då ammade jag, tog 15 min efter det.
00.00, 03.00, 06.00 ammade.

Jag var själv i några dagar. Hann inte skriva när jag var själv med barnen.
Dag 10 sambon är tillbaka. Jag inser att det inte funkar med maten, vi måste styra upp den bättre så att M blir mer mätt. Det är alldelles för otydligt för mig när M ska äta och när vi ska äta, det måste vara samma tider annars får jag inte till det med amningen #-o

Dag 11
Maten fixad, men vilorna får vi inte att funka.
12.00 M är arg och sen hyper ledsen så jag tar upp och får tillslut amma för att lugna. Vad hände???? :? (Jag är själv med M och kan inte nå sambon för stöd. Vi har hjälpt åt för att vara den stabila tryggheten annars).
16.00 vila i vagn, bara 20 min
19.00 ammade till söms! Varför gjorde jag det ](*,) ](*,) ](*,) nu i efterhand kommer jag inte ihåg varför, men f-n vad jag är arg på mig själv!
Natten, ej skrivit

Dag 12
Vi var inte hemma på hela dagen :cry:
09.30-10.20 Sov i bilen på väg dit.
12.20-12.44 Sov i vagn
14.30-16.30 sov först i vagn och sen i bilen (har aldrig kunnat flytta över i sömnen tidigare)
19.00 orolig men sov tillslut.
00.10, 02.25, 05.05 ammade

Dag 13
09.00 gick ut med vagnen lite tidigare för det brukar ta en stund att somna men sov 09.08, vakande 09.55
12.00 somnade i bilen hem från bvc 12.00, vaknade 12.30 fick mat
13.30 sov direkt, 14.00 vaknade
15.45 sov i vagnen 15.57, vakade 16.34, somnade 16.44, väcktes 16.45
19.00 sov efter massa ramsande men mindre vagnande 19.30 (vi har i sett att vi fastnat i vagningsträsket och behöver sluta springa in så mycket och använda verktygen och ramsa utanför. Det gick faktiskt bra, lite arg men inte ledsen).
00.15, 03.30, 05.30 ammade

När jag kollar tiderna och skriver så ser det hyfsat ut, men det känns inte bra. Vi har fått backa och mys-vagnar nu, för att ramsan inte tar alls och för att vi inte kan ha läggningar där M gråter.. :( Det skulle ju vara men minikur! Nu har det gått 19 dagar och det har bara blivit värre, längre och längre läggningar på kvällen. De senaste dagarna har även dag vilorna strula (tex så störs M väldigt lätt av ljud, en förbipasserande cyklist eller en hund som skäller och då vaknar hon). Vi jar även haft flera nätter då M vaknat och inte somnat om på långa stunder utan behövt vagning (eftesom ramsan inte tar), annars har det funkat att amma, rapa och lägga vaken. Jag får mer och mer ångest över det här. Det är ju inte rätt! M har även haft feber och varit sjuk i några dagar nu och sover inte alls på några vilor. De dagarna har frångått schemat för att M är trött snabbare och sen sover M kortare pga förkylningen med täppt näsa. Total kaos och jag bara gråter :( :( :( Snart är det dags för spjälsäng, ska vi behöva börja om då??? :cry: :cry: :cry: (Sambon kan lägga med mys-vagning men jag får inte till det heller).

fler frågorVad ska vi göra för att styra upp det här?
Vad har vi missat? Hur är det bäst att lägga upp det hela inför överflytt till spjälsäng om någon vecka?

(Jag började skriva på det här för några dagar sen och fyllt på allt eftersom. Jag vill tillägga att jag tog en seg och lång läggning ikväll och tänkte hela tiden "jag klarar det här, jag klarar det här", vagna och ramsa. Det gick tillsist, men inte en natt till med det här :cry: , vi måste få ramsan att funka.)

Tack så oerhört mycket för hjälp! [-o< [-o< [-o<
En desperat Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

För mig står det helt klart att mera mat kommer inte att få henne att sova längre, det är ett invant dåligt mönster som bara bryts med en sak nu - full kur :!:

Vad äter hon om dagarna? Får hon i sig någon puré eller gröt så det går att kura? Visserligen brukar aptiten öka efter kuren men det är ju bäst om hon äter något mer än flytande.

Oron gör ju att det misslyckas :idea: men du har kommit fram till att samsovning funkar inte för dig, inte heller fri amning nätterna igenom och du har facit från din förra kur - kuren funkar :D

Vissa barn är lätta att leda in på ett schema medan andra kräver rejäl övertalning (läs kur :wink: ) innan poletten trillar ner. Min minsting hade aldrig givit upp sina uppvak på natten utan minikur och testar emellanåt på kvällarna fortfarande vid 3,5 års ålder. Går jag in till honom är det kört, det vet jag så det är bara att jobba med ramsan. Med storebror kunde jag gå in en gång och kolla så allt var ok och sen använda ramsan utan problem. Barn är olika helt enkelt men de mår bra av samma sak - klar ledning från föräldrarna om hur tillvaron ska vara. Rutiner är A och O för att få en smidig vardag så väl hemma som i skolan och sen arbete.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack MamaA för ditt snabba svar [-o< :heart:

Ja, vi håller med!
Idag har vi pratar och pratat om hur vi ska göra. Efter en lunchläggning med en så arg arg bebis :cry: så beslutade vi att lägga ner vagningen (eller mini-kuren). Aldrig mer att M ska få bli så arg! Anna Ws tankar kring att (vad är det hon säger nu igen) gå i pakt med barnet kring den dumma stöveln eller vad det nu är. Här kan vi bara göra samma sak, vi går nu i pakt med bebisen och låter bli att vagna. Om vi inte kan göra det på rätt sätt ska vi låta bli :^o :^o :^o

Vi tar sommarlov/semester och låter det bli som det blir. Vi behöver en paus hela familjen, för vi har känt en så press på att få det rätt #-o Vi behöver släppa oron och överkoncentrationen helt enkelt. När vi känner oss redo för det kommer vi att kura, efter att ha läst boken 5 ggr var! :D Trots allt så har tiderna i schemat suttit ganska bra, ja förutom uppvaken på natten och att det varit omöjligt att somna om på vilorna och nu de sista dagarna när M varit övertrött och sjuk. :lol: Men utan sm hade vi inte kunnat lägga 19.15 varje kväll ens och då hade vi varit ännu mer vilsna #-o Så ett litet steg på vägen har vi kommit :oops: och det som funkar kommer vi hålla på. Nästa steg tar vi när vi laddat lite :wink:

Och på frågan om maten, jodå M äter grönsakspure och annat på köpeburk (vi kanske kan få ork att laga egen mat nu när vi inte överkoncentrerar oss på sömnen :lol: ), favoriten är såklart fruktpure men både gröt och annat går bra. Det blir gröt till fukost och ibland mellis, lagad mat till lunch och middag plus amning vid alla tillfällen! Och precis som du skriver så kommer M äta ännu mer när hon inte är så övertrött (det är hon just nu).

Tack igen för ditt snabba svar MamaA [-o< [-o< [-o<
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Låter som en bra plan :thumbsup: ! Ta semestern till att ladda, hitta attityden och LÄSA :D

Jag vill dock säga att en arg bebis inte är något negativt, det betyder inte att man gör något fel i sig. För att verktygen ska ta behöver man övertyga den arga bebisen om att man vet precis vad som gäller och tro det eller ej så brukar just argheten och protesterna leda till att verkligen befästa verktygen. Vår lillebror(då 3,5 månad) skällde rejält på mig i tre nätter innan han accepterade att buffningen betydde somna om och att det varken blev någon mat eller napp men när väl poletten trillat ner hade vi lugna nätter.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack MamaA!

Vårt problem är att vi har svårt att övertyga när vi själva inte är övertygade :cry: :oops: [-X #-o
Det blir spännande att se om ramsan kanske redan gått in lite sen när vi ska kura :wink:
Trevlig kväll! :D
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Tin »

Hej kära du,
Vet du, även vi aw-mammor hör på forumet har svajat med övertygelsen. Och haft svårt att övertyga liten som resultat. Och vi har också struntat i att laga egen mat (min etta åt köpes lasagne på burk i veckor ett tag). Det är ok. Du är ok.

Vad som vände det för mig var att läsa SHN boken, och riktigt sätta mig in i liknelsen med safarin. Hur liten tänker om ramsan och trygghet.
Det är några kapitel där i början som liksom förklarar varför ramsan funkar och hur man skall tänka medans man ramsar. Det gjorde hela skillnaden. Det och att lägga upp en plan dagtid hur man agerar nattetid. Himla svårt att ta bra beslut mitt i natten tycker jag, men art följa en redan utlagd plan, det klarar man även som trött mamma tyckte jag. Det var en trygghet att ha en plan.

Heja dig, kram
Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack Tin för dina fina ord!

Det går okej här i hettan. Vi har hamnat i att amma vid läggning och det känns okej. Dels för att jag är trygg i det men även för att jag vet att vi har alltid möjlighet att kura om och när vi känner att det behövs. Det är min attityd till det hela och den sitter. Självklart har jag tänkt att det är väldigt synd att vi inte lyckades med mini-kuren och vagningen, det hade ju varit så enkelt att kunna låta vem som helst lägga, men vi hade inte attityden och vi var inte förberedda på hur vi skulle hantera det när problem uppstod. Det blev för rörigt för oss alla. Hur som helst. Vi har för övrigt struntat i ramsan eftersom den hör till kuren och vi får använda den då.

Jag har en fråga! Hur får man ett ryggsovande barn att kunna ligga på mage och sov? Liten M lägger bara ner hakan i madrassen. M har alltid sovit på rygg och har en ganska länge kunnat vända från rygg till mage men inte tillbaka. Nu har M börjat träna på att krypa vilket har gjort att M vänder sig till mage på natten men istället för att sova trycker hon upp armarna för att träna på krypningen. Fråga är alltså, hur får jag liten M att sova på mage? Det hade ju varit praktiskt om hon kunde fortsätta sova istället för att träna krypande på natten. M vill inte vrida huvudet åt sidan när jag lägger tillrätta, jag kan ju inte ta i hur mycket som helst.

Ha det bra i sommarvärmen!
Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"