Att inte somna vid amning, hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Trist! Hel mitt långa svar försvann på nått sätt.

I alla fall, liten är född på nyår, blir lätt att räkna ut då. Men skulle varit född i mitten av junuari. Så vi tar saker lite långsamt pga det. Har för mig att jag läst i lite olika trådar att man kan tänka så.

Vi har inte börjar med mat. BVC vill att man väntar. Jag vill vänta lite efter vaccinationen så att vi ger den lilla kroppen båda nya sakerna samtidigt.
Jag vet att det påverkar sömnen men det handlar bara om en månad och det kan vi ta. Tack för ditt svar Torsmamma! Då har jag koll kl 23 och 04. Det är så roligt att det funkar så bra med liten och Annas rutiner, det stämmer så bra!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Det ska ju såklart så att vi inte vill ge liten vaccinationen och börja med mat samtidigt.
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Så börja med mat nu och ta vaccinationen mycket senare när immunförsvaret får en chans att jobba lite? Jag brukar säga att man kan alltid påbörja en vaccination men man kan inte ta tillbaka den.

Bara en tanke! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack Torsmamma!
Vi har gått på vår magkänsla och vi tar den vanliga vaccinationen. Den första vid 3 månader. Några tillval vaccinationen kommer vi inte ta och inte heller på stora barnet. Jag vet att Sagolinda har skrivit mycket och jag hade jättestora funderingar kring förra barnet. Det är ett jättesvårt ställningstagande.

I vilket fall som helst så har liten redan fått sin vaccination så då blir det att vänta lite med maten. Hade vi varit helt slut och inte fått sova alls på nätterna hade vi nog kört igång med maten i alla fall. Men nu sover liten (väldigt bra i mina mått mätt) med bara 2 uppvakta på natten. Hua för hur det var med vårt första barn. Vilket ledde till en djup depression hos mig (för att inte tala om hur lillan mådde), en depression som jag då inte ville erkänna och som ingen runt mig såg. Tack och lov för räddningen med att kura lillan vid 8 månaders ålder.

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Hej!
Den 10 april skrev jag att vi skulle upp på banan igen. Nu har vi arbetat med samma schema som vi fick men 07.30-19.30, med två nattmål. Men... Liten vaknar alltid efter 45 min på lunchvilan. Plus att liten sen en vecka (tror jag det är) har börjat vakna en gång till per natt (någon natt har liten vaknat tidigare istället ca kl 6.30). Sen har hela familjen blivit ordentligt förkylda sen tre dagar tillbaka.

Tänker jag rätt att det handlar om mat? Alltså att liten förmodligen får för lite mat? Eller borde jag kolla upp något annat med schemat tex som för långa vaken pass på förmiddgen? Eller handlar det bara om förkylningen och att jag bara ska se till att fortsätta som vanligt? Många frågor... Eller är det bara vargar?

Trevlig valborg!
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Kan du vara snäll att skriva hur ert schema ser ut så ska vi försöka hjälpa till :D

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :D

Om du kör 12+45+2+45 som vi skrev om innan borde fungera bra. Hon fyller ju 4 mån nu, så helt klart maten! MERA MAT, mera RIKTIG mat. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tummen upp!
Vi började med banan idag (precis som det står i BB) :D och reaktionen var - det var ju intressant "med ett smile" men svårt att fatta att man skulle svälja det bara :D Blir mer av samma imorgon!
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Schema
7.30 vakna och mat/amma enligt sm
9.30 sova 45
11. 00 mat /amma enligt sm
12.15 sova 2 timmar
14.30 mat /amma enligt sm
16.15 sova 45
17.30 mat /amma enligt sm
19.15 mat
19.30 sova

Det är det schema som vi haft som grund, men som sagt väldigt skakigt senaste tiden. Tycker själv att det ser bra ut. Idag fick jag mer hjälp av mig sambo så att vi verkligen kan hålla alla tider exakt. Återkommer med hur det gått för oss. Men om någon ser ett problem i schemat så säg gärna till :D vi satsar på maten först!
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Tin »

Hej
schemat ser fint ut. Kanske at tjag skulle lagt lunchen nagot narmare lunchsovet om det gar, typ 15 minuter. Dvs mat vid 11:15 sa maten kommer narmare sovet. Och samma pa em, mat vid 14:45. For mina barn gjorde det skillnad.

Ocksa som TorMamma sager "Massor med riktig MAT". Hur mycket ater hon av bananen och riktig mat?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Hej Tina! Tack för ditt svar!

Att lägga maten närmre Vilorna är precis vad vi har kommit fram till. Liten är en snabbätare. Det klunkar och är klar på bara en liten stund och då är det stopp, jag truga men det är väldigt svårt att få i något mer alls. Liten är väldigt rund och go, det är inte för lite mat heller ;)

Vi har gått på BVCs rekommendationer och inte börjat med riktig mat ännu utan bara lite lite smak testare. Jag vet att det påverkar sömnen på natten enligt Annas tänk. Vid nästa BVC träff här i veckan ska vi få information om mat och efter det så kör vi :) fullt ut!

Hoppas att det är maten som ställer till vila, det går att ställa klockan efter Liten. 45 minuter sen gnäll och så gråt. Finns det något annat än att köra en minikur med vagning som jag kan göra? (förutom maten då).

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Hej igen!
Nu skriver jag fast jag inte fått svar ;)

Jag har läst och läst, för det måste ju vara nått som jag missat. Och jag hittade lite i några trådar på "kurbarn 4-12 månader"

Inte använda verktygen innan kuren, hur ska man tänka då med vagning då man kör SM?
Se till att liten får två mål med riktig mat innan ev kur, så då betyder det att maten måste införts och vara hela måltider innan en mini-kur för oss?

Vi har inte fasta tider på natten för nattmålen utan när liten själv vaknar och det är väldigt olika tider. Hur viktigt är det att ha bestämda tider på natten och är det någon idé att börja ställa klockan för nattmål nu (när tanken är att de ska bort)?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Själva varningen tillhör ju SM och OM du sen vill kura och vid 5-6 mån, rekommenderar jag att du går över till buffning faktiskt. Så länge han inte äter något riktig mat eller måltider behöver han äta på natten. Så till detta ställer man med fördel klockan. Så ett av nattmålen bör vara runt 04. Enl. SM ger vi ju mat vid 3 mån och fulla måltider vid 4 mån. Gör man detta enl. Barnaboken så har man 12 tim nätter utan mat vid 4 mån.

Detta med mat från 6 mån enl. BVC har inget och göra med mer än WHO rekommendationerna som är lagda för barn i fattiga länder man vill skall kunna amma länge när det inte finns rent vatten till maten att ge dem. Men jag har även lagt in artiklar där man rekommenderar "smakisar" från 4 mån. Så det finns inget att vänta på tycker jag. Men som sagt, vid 6 mån behöver man ha 3 hela måltider för att ha 12 tim natt utan mat. Ju äldre han blir och inte får riktig mat, desto oftare kommer han behöva äta på natten ju äldre han blir. :wink: En 6 mån har i princip ingen botten. Bara som exempel. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack för ditt svar Torsmamma :)
Vi kommer inte vänta tills 6 månader med maten, det är ju som att skjuta sig själv i foten! Och det gjorde vi med förra barnet (Kurad vid 8 månader, jadu förstår säkert ;)) Nä, mat blir det denna månad när liten är 4 månader.

Jag har aldrig tänkt på att nätterna måste bli sämre ju äldre de blir om de inte får riktig mat, men det är ju självklart när du säger det. Men så ska vi ju inte ha det.

När du skriver OM vi kurar vid 5-6 månader, menar du då att det inte behöver bli kurning alls om vi ger mat och liten börjar sova hela natten? Vilken inspiration i så fall!

Tack för alla svar! /Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"