Att inte somna vid amning, hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av videunge »

Hej!

Min korta fundering är, hur mycket är hon på mage på dagen? Små älsklingar som tränar krypning på natten får förmodligen för lite av den varan på dagen :roll: :wink: TRÄNA ålning så länge det går. Och sen krypning. PÅ DAGEN. Träna också vändningar så barnet lär sig vända åt andra hållet med. Så ner på golvet, så mycket det bara går :D

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Hej videunge!
M ligger på golvet väldigt mycket. Mer än förra barnet. Vi börjar direkt på morgonen efter blöjbyte och sen även efter varje vila. Mer på golvet än sittande. M utforskat och har nu börjat ta sig fram.
Men vi skulle behöva träna på att vända från mage till rygg mer, det är sant. När det funkar kanske M inte fastnar på mage när hon vaknar på natten och väntar der sig.

Men hur lägger man tillrätta när barnet inte vill vrida på huvudet?

Tack /Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Hej!

Efter en paus så ska vi tillbaka på banan igen. Det har gått bra men pga värmen har jag ammat i massor och alla vilorna har blivit inomhus. M har flyttat över från vagnen till spjälsängen eftersom hon lärt sig krypa, sätta sig upp och nu även börjat träna på att dra sig upp mot olika saker. Det går väldigt fort här!

Så schema för M som blir 7 månader imorgon.
06.30-18.30
06.30 vakna, amma (båda brösten), blöja och kläder
06.50 ensamlek, så länge det går nu i början
07.30 frukost, sen lek på golvet
08.30 vila 45min (ute eller inne)
9.15 utelek
10.00 laga mat tillsammans
10.30 lunch
11.00 städa i köket tillsammans
11.30 vila 1,5 h (inne)
13.00 lek ute eller på golvet
14.30 mellis + amning (båda brösten)
15.30 vila (ute i vagn)
15.50 lek ute
16.50 laga mat tillsammans
17.30 kvällsmat
18.00 bad, pyjamas, skoj
18.30 amning (båda brösten) och godnatt

Är det något som ser ut som det kommer bli strul med?

Hur får man en ryggsovare att ligga på mage? Problemet är att M inte vänder på huvudet när jag lägger till rätta?
När sjunker risken för psd? När kan man ta bort andnings larmet?

Tack för att ni finns! /Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Schemat ser bra ut. När du märker att det börjar bli svårt att somna på sista luren är det dags att plocka bort den, sker vanligtvis runt 9 månader. Jag vet inte riktig vad du menar med tillrättaläggande i den här åldern, jag hade bara lagt på mage och gått ut med ramsan, hur de ligger får de sköta själv sen :wink: .

Jag tror risken för psd sjunker runt 8 månader, minns inte riktigt men ha det kvar tills hon blir för rörlig i sängen. När de börjar resa sig för mycket larmar larmet och då får man plocka bort det.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av videunge »

Hej!
Jag håller men mamaA. Lägg helt enkelt ner barnet på mage :wink: men jag vill ge en annan vinkling med som kan vara värd att tänka på. Du frågar hur man får en ryggsovare att sova på mage. Någonstans undrar jag om du tänker att det inte går eller i alla fall är svårt? Inte konstigt i så fall, när man är van vid något kan det kännas som att det är det sättet som funkar. Men ska du lägga på mage måste du vara övertygad om att barnet kan sova så eller så kommer det inte att fungera. Det är inte det exakta handgreppen att lägg armen så ellerhuvudet så som gör att barnet blir tryggt utan vetskapen om att Mamma/Pappa eller vem som nu lägger liten är fullständigt övertygad om att det är så här man gör :!: . Någon som säger: sov du jag har bössan laddad och vargen har inte en chans! Så ska du lägga på mage behöver du skapa förtroende för att liten vill och kan sova och att man sover skönt på mage :wink: och att det här är rätt för er. Jag anar (kan ha fel) en osäkerhet och den kan sabotera för er.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Hej!
Tack för era svar! Det ordnade sig, lilla M har valt allt att sova på mage helt själv ibland! Så nu är det inget problem längre!

Skulle behöva input på en ny fråga. Skolan har börjat och det innebär en massa bilåkande vid hämtning och lämning av storasyster.. Tider som inte stämmer med schemat. Plus att liten M snart är 8 månader osålda ch behöver korta ner sov tiden på dagen.

Så här ser det ut:
7.30-8.45 sitter vi i bilen (inkl tid på skolan)
13.30 ca14.45 sitter i bilen (inkl tid på skolan), ev längre. Plus att det är mitt i mellis.

Ibland sover M i bilen, ibland inte, men om M inte sover så är hon väldigt missnöjd.

Skulle bli väldigt tacksam om någon kan se hur jag kan förändra schemat för att få det att stämma.
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Hej igen!
Fortsättning på förra.... (skriver på mobilen, därav blir det lite fel ibland).

Schema, skulle detta funka?
06.30 vakna,
06.45 frukost
07.30 bil till skolan, förhoppningsvis vaken hela vägen
08.15 bil hem, sova 20 min
10.30 lunch
11.30 sova 1,5h
13.00 vakna, mellis (det här kan bli stressigt)
13.30 bil till skolan
14.15 bil hem (om hon somnar 5 min i bilen, hur gör jag då?)
16.00 vila 20 min
17.30 kvällsmat
18.00 bada.
18.30 amma, sova

Är inte helt nöjd, känns som mycket tid i bilen och som att fm vilan är väldigt osäker (somnar hon, somnar hon inte och hur gör jag då?)

Tack för input, både forum kontrollanter och andra)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, (jag började svara men så kraschade forum och jag fick laga det istället :wink: )

Jag funderar på om du kan tänka dig att jobba UTANFÖR boxen? Tiderna är ju verkligen inte så bra om man säger och en 8 mån borde du klarar med på 2 lurar kan jag tänka.

Så om jag petar i dina tider lite:

06.30 vakna, amma
07.00 frukost med storasyster (plockmat)
07.30 bil till skolan, förhoppningsvis vaken hela vägen (eventuell muta i bilen)
08.15 bil hem, sova 45 min
Ute vistelse
11.30 Lunch
12.30 Åka till skolan
13.00 Sova i STOR vagn på mage vid skolan.
14.30 (15.00) bil hem (stora får lite mamma tid utanför skolan en stund)
17.30 Middag
18.00 bada.
18.30 amma och välling, sova

Jag bara tänker ( vi har gjort så andra med) att man faktiskt åker en helt annan tid till skolan och är där när syskon sover i vagn, sen har man en stund även efter. Vi hade babysim och åkte med bilen 20 min extra för att få in 45 min bildfärd. Så allt går, men man måste inte tänka att man åker och hämtar och sen direkt hem. Man kan ha mellis med sig, göra en liten promenad utflykt ihop efter osv... SE hämningen som en stund för uteaktivitet och gemenskap och inte HEM så fort det går.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack!!! Tack Torsmamma för ditt svar!

Precis, jag har börjat tänka utanför boxen! Vi hade en hemsk lämning idag. Gnäll och gråt på vägen dit och ännu mer gråt på vägen hem. Mitt mamma hjärta gråter. M hatar att sitta fast i bilstolen!

Ditt förslag ser jättebra ut, men jag behöver själv vila när M sover på långvilan för att orka (men det är en annan historia). Ska se hur tusan jag ska få ihop det. Tack än en gång för ditt förslag, jag tycker det ser bra ut!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Fortsättning och funderar lite högt....

Om vi går upp 06.00, då hinner hon vara vaken och röra på sig i nästan 2 timmar innan vi åker och kan sen få möjligheten att sova i bilen dit och hem, totalt 45 min.

Sen lunch och långvilan samma som nu. Åka bil dit, förhoppningsvis vaken och glad. Stanna och äta mellis där någonstans med ute tid för båda barnen. Och så tillbaka med ev en 5 min vila (möjlighet till 20 min. Ska jag ev lägga till en vila kl 15.30 om hon inte sovit i bilen på väg hem?

Om jag ev lägger på 15 min på långvilan förresten, då kan vi lägga samma tid som förut. Borde väl gå.
06.00
06.30 frukost
07.45 bil till skolan (såg fel på skolans schema)
Sova i bil
08.30 hemma
Lek ute,
10.30 lunch
11.30 långvila
13.30 bil till skolan
Mellis
Ca 15.00 bil hem,
20 vila i bilen eller hemma 15.30
17.30 kvällsmat
18.00 bad
18.30 sova
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Fortsättningen...
Torsmamma., kan jag ha så långt mellan frukost och lunch? Eller behövs det ett snscks/mellanmål mellan dessa måltider?
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Fortsättningen...
Torsmamma., kan jag ha så långt mellan frukost och lunch som du skrev på ditt schema? Eller behövs det ett snscks/mellanmål mellan dessa måltider?
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är ju fyra timmar emellan så det kan bli lite långt :-k , många lägger in en andra frukost efter en timme med typ plockmat men det lär ju inte funka för er. Kanske en klämmis i bilen tänker jag, men då ska hon ju sova..rent generellt brukar vi inte ha mellanmål utan försöker hålla oss till 3-3,5 timme mellan måltiderna men undantaget kan vara en andra frukost :wink: .

En tanke jag funderade på var annars att ha långluren först, det är inget vi egentligen rekommenderar men vissa gör så när de inte får ihop schemat, tror du att hon kan sova länge på fm så kan det vara ngt att överväga.

Oavsett hur du gör så försök att hålla dig till schemat, har du plockat bort den tredje luren så har du, det brukar ta några veckor innan tröttheten för detta sätter sig. Skulle det vara kris så en 5-minutare som du säger men då är det verkligen i krisfall om hon är megaövertrött. Då kan det nästan vara bättre att lägga 30-60 min tidigare inför natten istället.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker schemat du föreslår ser rätt bra ut och som mamaA Säger kan du ju lägga upp till 30 min tidigare vid behov. :wink:

Jag skrev in på mitt förslag en "andra frukost". Jag rekommenderar det fortfarande. Ge henne lite välling eller så direkt när hon vaknar, servera en andra frukost med storasyster.

Sen är min fråga, kan hon sova i bilen utan att du måste gå ut med storasyster och väcka henne? DÅ är ju kortlurarna i bilen förträffligt bra tillfälle och precis som du själv säger, ha långlur hemma i sängen och du själv sover är GULD värt, var för mig med! Så jag vet vad du menar! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att inte somna vid amning, hjälp!

Inlägg av Bellan »

Tack så jättemycket för svaren MamaA och TorsMamma!

Nja, Lilla M vaknar när vi går ur bilen vid skola även om jag kan lyfta över hela babyskyddet till en vagn. Vi håller på och pratar hemma hur vi kan göra med lämning en på morgonen om barnens pappa kan ta den på något sätt. För om jag ska vara ärlig så känns det hemskt att behöva gå upp kl 6 varje morgon (haha jag vet att det är själviskt). Skönt i alla fall att höra att mitt schema vekar bra!

Tack igen för all feedback! Nu är det bara att masa sig upp kl 6 varje morgon :( #-o :shock:
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"