Sjuk vid kurning?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Tack för alla era svar!

Kvällen efter ert senaste svar började vi natta vår son kl. 19.00 med god morgon 06.30 - och han har sovit så sedan dess! Läggningarna går galant, likaså morgnarna.

Men vi stötte på ett problem igår; min man skulle lägga vår son för dagsovningen kl 11.00 som vanligt - men han somnade inte! Han låg och pratade, sjöng mm, var allmänt nöjd men sov inte. Min man ramsade körde ingen påminnelse eftersom sonen var nöjd, men efter 1 timme (!) av prat kollade mannen in i vagnen och såg att sonen tagit av sig vantar och mössa (han sover ute), så han satte på dessa och började om nattningen. Nu blev sonen förbannad och ledsen, så min man ramsade. Tog ca 5 min, sedan sov han.

Hur borde vi ha gjort här? Ska man ramsa även om barnet bara ligger och pratar förnöjt? Ska målet vara att det ska vara tyst i vagnen?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det ska vara tyst i vagnen så en påminnelseramsa hade jag gett högt och bestämt i det läget.

Jag vill bara också slå ett slag för 12 timmars natt som Tors mamma rekommenderade. Inom ett år kommer troligen middagsluren att försvinna och då behöver ni verkligen den där 12 timmarsnatten för att han ska orka med dagens aktiviteter. Det är lättare att förlänga natten nu än sen :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Tack för svar! Då ramsar vi om det inte är tyst i vagnen. Sovningarna på dagen har gått bra sedan det lilla bakslaget.

Men nu har vi fått problem med morgnarna. Han har börjat vakna tidigare i 4 dagar i rad nu; 05.40-06.00 istället för 06.30. Vi har ramsat när han vaknat och plockat upp honom 06.15. Men han är ledsen/arg och ropar att han ”sovit färdigt”..

Hur ska vi göra här? Ska vi fortsätta ramsa och hoppas att han återigen börjar sova till 06.30? Jag vet att det står i boken att man kan vänta sig bakslag, men jag trodde att det skulle ge med sig efter någon dag...

Vänligen,
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av mamaA »

Hej!
För att sova längre på morgonen får man lägga sig tidigare -låter konstigt men så funkar det :!: . 12 timmars natt och sen eventuellt en nedkortning av lunchluren till 45 min tror jag hade varit en bättre fördelning av sovtimmarna.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Per85
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 21 maj 2018, 19:19

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Per85 »

Hej på er.

Jag är pappan till grabben i denna tråd.
Först och främst; Tack för all hjälp. Denna metod har verkligen gett hela vår familj så mycket!

Jag har två saker som jag skulle vilja få lite klarhet i och skulle gärna se er hjälp.

1. Vid nattning efter att man har gett beskedet. När ska man ta till påminnelsen? Endast när han blir ledsen, eller även om han inte kommer till ro och ligger och babblar eller står och hoppar i sängen?

2. Om man misslyckas att hålla nattningstiden av någon anledning. Ska man då låta honom sova längre på morgonen (dvs. mer än marginal kvarten), eller ska man hålla tiderna? Dvs. kortare total sömntid? Gäller detta även dagslur?

Stort tack på förhand!
/Per
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tycker gott att man kan få sig EN påminnelseramsa, högt och bestämt om man ligger och har lattjo lajban istället för att sova. Husljud är också bra att använda här.

Ni har kurat ganska nyligen om jag inte minns fel? Då gäller det att hålla morgontiden med marginalkvart och samma för middagsluren. Skulle det bli väldigt sent i säng kanske man kan vara lite generös men så här pass tidigt efter kuren är det viktigt att hålla rutinerna. Låter man middagsluren bli för lång så kanske han inte somnar förrän senare på kvällen vilket då ger mindre sömn nästa natt, så det bästa är att försöka hålla schemat och ev lägga lite tidigare inför natten sen om det behövs.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Tack för era svar, nu har jag en ny fråga:

Det har blivit svårare och svårare att få vårt barn att somna dagtid. Han sover jättebra på natten ca 19.00-07.00 men för någon vecka sedan tog det över en halvtimme innan han somnade dagtid och idag gick det inte alls! Han ligger och pratar för sig själv, och när vi ger påminnelsen blir han jätteledsen och säger att han inte är trött och sovit färdigt.. Jag lät honom ligga i vagnen i 45 min idag men han sov inte 1 minut under den tiden. Han är 2,5 år i september. Kan det vara dags att ta bort dagsovningen?

Dagis har föreslagit att vi ska låta honom sova 1 timme varannan dag. Vad tycker ni om det?

Mvh,
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Är det inte varmt att sova i vagnen nu? Det kan ju påverka om man somnar eller inte. Min minsting slutade sova middag förra sommaren och då fyllde han 3 i september, storebror var nog 3,5 dock. Det är individuellt när man slutar men även om de inte sover kan det vara bra att vila. Antingen kan man dra ner på luren till 30 min varje dag eller tex 45 min varannan dag. Ni får se vad som passar er men någon form av vila är inte fel. Man brukar komma till det stadie när man efter barnets usla humör tror att det kommer att bli bättre bara det sover middag men sen när barnet långt om länge somnat vaknar på ännu värre humör inser att det är dags att sluta sova middag :wink: . När man väl slutat får man vara lite extra vaksam på bilresor, mina barn har aldrig sovit i bil innan, knappt ens som bebisar men när de slutade sova middag så brukade de slockna på väg hem efter jobbet om dagarna. Då gäller det att de inte får sova för länge för då är det svårt att somna på kvällen.

I det här fallet hade jag nog struntat i påminnelseramsan i och med att han är i fas att börja sluta såvida han inte har riktigt party :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Tusen tack för utförligt och fint svar! Vi har nu slutat att ge påminnelsen och låter honom sova 45 min varannan dag, det funkar jättebra! Det blir varmt i vagnen, men det är nät i bakstycket så det blir luftgenomströmning, han är sällan svettig när han vaknar. Jag tror det skulle bli svårt att natta honom någon annanstans på dagen för han har alltid sovit i vagnen dagtid..

En annan fråga; hur gör ni vid mardrömmar? Jag har läst att man ska ramsa, men det hjälper inte vår kille.. ramsan funkar superbra vid nattning och har gjort sedan kurningen, men de få gånger han skriker (av mardrömmar) så är det alltid vid 05.00-tiden. När vi ramsar blir han först tyst, sedan jätteledsen. Han har sedan mkt svårt att somna om igen.. vi har även provat att gå in och lägga tillrätta och gå ut med ramsan, med samma resultat.. hur brukar ni göra? Har ni några råd?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har du provat att bara typ sätta på HÖG Mozart om han vaknar av en mardröm i "vargtimmen"?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Tack för era svar. Vi har försökt köra Mozart men vår kille verkar inte gilla den musiken.. vi har börjat gå in ochgöra ”tillrättaläggningen” tills han är lugn, sen går vi ut. Och det har funkat bra! Var länge sedan han hade en mardröm nu (ta i trä!).

Men en annan fråga: han vaknar mellan 05.30-06.15 varje morgon. Läggning vid 19.00, sover 1,5 timme på dagen. Han sover hela natten men är tröttkinkig på morgonen.. bedömer ni att han behöver sova länge på morgonen? Vi vill ju helst det, men har provat ramsa när han vaknar, (eller kört Mozart) men han blir bara arg och ropar att han sovit färdigt.

Hur hade ni gjort?

Mvh,
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av videunge »

Hur gammal är herrn?hg
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Hej,

Han är 2,5 år gammal. Förlåt, glömde nämna det :)

Mvh,
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, då kan det vara läge att dra ner på dagsluren till 45 min och se över mörkläggningen lite extra på morgonkvisten. :wink: Är han extra trött en dag eller så kan man lägga upp till 30 min tidigare på kvällen istället, oftast med positiv effekt på morgonen dessutom.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Behöver återigen råd ang min son (fyller 3 år om 2 veckor).

Han har sovit galant 19-07 ett bra tag, men sedan några veckor tillbaka har han börjat vakna tidigare och tidigare.. vi tror det hänger ihop med att han fått en lillasyster, men hon väcker honom inte - snarare tvärtom!

Oftast vaknar han runt 05.30-06.00, glad och pigg. Upplever inte att ramsan funkar, han blir ledsen och ligger sedan i bästa fall och pratar med sig själv till 07.00, somnar inte..

Vi funderar på att prova väckarklocka, vad tror ni om det? Fattar jag rätt att vi har den utanför dörren och går in med den så han får stänga av? Jag har funderat om det är bättre att han har en klocka på sitt rum som lyser i olika färger beroende på om det är natt eller morgon, så att han kan kolla på den om han funderar på om det är morgon än? Han ropar annars alltid till oss och frågar: ”Är det morgon nu mamma?” Eller ger jag honom ännu en orsak att vakna då måntro?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "