Tips och tankar inför kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ElsaP
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 16 feb 2018, 12:33

Tips och tankar inför kur

Inlägg av ElsaP »

Hej,

Jag är ny här på forumet men har följt det ett tag samt läst SHN-boken.
Min dotter är drygt 7,5 månader och är i nuläget långt ifrån att sova hela natten, tvärt om så vaknar hon allt oftare.
Den senaste veckan så vaknar hon minst en gång i timmen natten igenom, ibland efter 20min. Det brukar bli 10-12 uppvak per natt. Jag vet inte om det är 8-månadersångesten som redan börjat eller om det är för att vi sovit borta under veckan. Dagtid är hon glad som vanligt.
Sedan hon föddes så är dock det längsta hon sovit 4timmar, generellt så har hon legat på 1-2 timmar i sträck.
Jag är väldigt sugen på att köra SHN-kuren men har lite funderingar först.
Tidigast om en månad kommer hon att kunna få eget rum då vi bygger om övervåningen på huset, borde jag vänta med att genomföra kuren tills dess?
Hon har sovit mycket i vår säng då hon inte har kunnat komma till ro ensam. Nu går det bättre att sova i egen säng förutom att jag får springa hela natten.
Min man är än så länge tveksam till kuren och jag är osäker på om han kommer att kunna vara delaktig i den. Blir det mycket sämre om jag tar alla nätter? Jag är redan van vid att vara vaken hela natten och är väldigt motiverad så jag klarar det nog. Framför allt är jag osäker på om han verkligen kommer att följa den till 100% och istället plocka upp henne.
Han tycker istället att jag ska se till att sova på dagen men det kan jag inte när hon sover ute, dessutom så löser det ju inte situationen på sikt.
Som kompromiss så vill min man att vi först inför fasta rutiner och testar att följa dem i två veckor och ser om det gör skillnad. I nuläget är det natt 20-08 och så tar hon två lurar utomhus om totalt 3timmar dagtid. Hur dessa delas upp varierar dock utifrån vad vi gör och när hon vaknar från den första luren. Detta samt mattiderna styr jag mer än gärna upp.
Finns det någon nackdel med att införa schemat först och göra kuren sedan? (för jag är ytterst tveksam till att det kommer att räcka)
Jag tycker att dagarna har varit svåra att få till då jag förutom att ta hand om dottern på heltid även varit dum nog att tacka ja till att jobba halvtid samtidigt. Det mesta kan jag göra hemifrån men några gånger i veckan så måste hon med in till stan på möten och liknande.
Är det något annat jag kan börja införa under de här två veckorna för att vänja henne, tex ramsan och magläge eller blir det bara förvirrat? Hon lägger sig på mage ibland under natten men brukar lättast somna på sidan i nuläget.
Jag har tidigare testat att buffa henne enstaka gånger och det funkar mycket bra men jag har inte velat dra det kortet innan jag gör kuren.
Jag har vant henne av vid att somna vid bröstet men hon ammar fortfarande ofta under natten för att komma till ro.
Vi har fått tid för allergiutredning i mitten av mars då hon har mycket gaser och verkar besvärad av det, främst på natten. Varje gång hon vaknar så är hon ledsen tills gaserna kommer ut. Då skriker hon till sedan blir hon lugn.
Är det något jag borde ta hänsyn till innan jag kurar?
Jag kommer säkert att komma på fler frågor allt eftersom.

Jag ber om ursäkt för att snurrigt inlägg, jag är tacksam för all hjälp en trött mamma kan få!
Lilla A född 17-06-27
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tips och tankar inför kur

Inlägg av TorsMamma »

Hej ElsaP och välkommen! :D

Att införa schema och rutiner är aldrig fel och stör inte i kuren. Men verktygen skulle jag inte rekommendera OM du så småning om vill kura. Ingen ramsa, inget buff osv... Lägga henne på mage kan du ju göra utan problem hon är ju stor nog att vända och välja själv om man säger. :D :wink:

Jag skulle gissa att det är en del av 8-mån ångesten på intåg, tjejer är oftast en aning tidigare och killar en aning senare.

Ang. gaser kan du ju fundera på att utesluta mjölk och framförallt gluten. Många är känsliga för detta och inga konstigheter. Skall du göra en allergiutredning vill du inte sluta innan den. Här får du själv fundera. Men Spannmål/gluten är senaste forskningen att det inte bör introduceras tidigt ihop med amning som man tidigare sagt/trott. Så I min värld mår ingen bra av allt gluten vi matar i våra barn, finns så mycket bättre alternativ idag.

Om hon spenderar dagarna på mage/magläge, ålar, kryper osv... inte sittandes eller i gåstol, kommer också mag och tarmrörelser att vara bättre samt med stjärten upp kommer gaser ut bättre. Så försök också tänka på mycket mage dagtid, det är också viktigt för hjärnans utveckling, samsyn, motorik osv... Allt hänger ihop, även om tekniken har gått framåt har inte våra kroppar utvecklats i samma takt. Kan vara bra att ha i bakhuvudet och tänka lite mera stenåldersmässigt tänker jag. :D :P

Ps. nej gaser är inget hinder för kur, mycket vanligt att de har det. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElsaP
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 16 feb 2018, 12:33

Re: Tips och tankar inför kur

Inlägg av ElsaP »

Tack för ditt snabba svar!

Det låter bra :) Har du möjlighet att kolla om det här schemat kan funka? Det är väldigt likt det vi typ har kört på men med dagslurarna omvänt.

7.30 Vakna/amma
8:30 Frukost
9:30-10:15 förmiddagslur
11.30 Lunch
12:30-14:30 eftermiddagslur
15:00 Mellanmål/amning
18:00 Middag
19:00 Kvällsbestyr
19:30 Sova

Tack för tipsen om allergi, jag får erkänna att jag snarare har gått på att gluten ska införas ihop med amning.
Komjölk får hon i princip ingenting, kanske lite smör ibland. Dock så ammar hon ju en hel del fortfarande och det går väl över i bröstmjölken? Hennes mage har alltid krånglat och hon pricktestades för komjölk när hon var två månader. Det visade ingenting, har dock för mig att mjölkproteinallergi inte syns då. Varken jag eller min man har någon i sin familj med allergi så jag hoppas att vi slipper det!

Vi äger ingen gåstol eller andra hjälpmedel. Det är svårt att stoppa henne från att krypa runt, hon vill inte sitta still! Fast krypa var bara kul i en vecka ungefär, nu ställer hon sig upp mot allt hon kan hitta eller hittar någonting hon kan skuta framför sig som en rullator :lol:
Men hon kryper ändå mest, jag uppmuntrar inget annat.

Vi får se hur vi gör med allergiutredningen men jag är hur som helst inställd på att det ska kuras!

Har du förresten tips på en dag-ramsa?
Som nattramsa har jag tänkt "god natt-sov gott-ses imorgon" då det var som ett mantra när jag var liten och känns naturligt. Jag kan inte komma på någon bra variant för dagen nu...

Tack igen!
Lilla A född 17-06-27
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tips och tankar inför kur

Inlägg av mamaA »

Hej!

Eftersom ni inte ska kura omedelbart tror jag det här schemat blir superbra, nästan identiskt med det jag har kört med mina killar :wink: . Man brukar ha 2 lurar från 8-9 månader så det kommer nog att funka bra när ni är redo för kur. En sista kvällsslurk innan läggning där vid 19/19.15 bör också vara med i schemat, inte alltid den accepteras men det känns bra att veta att de somnar mätta.

Dagsramsa kan jag inte hjälpa till med just därför att jag inte har haft någon :mrgreen: . Jag har kört samma ramsa dag som natt då jag helt enkelt hade svårt nog att hitta en ramsa som kändes bra :wink: . Här låter det "godnatt, godnatt, sov så gott" oavsett vad klockan är!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"