Standardmodell 2 månaders tjej

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av Tin »

Hej,
jag har svarat i din trad MiraMi. Det ar pa kansla ;) fast med ett tydlig mal i sikte.
Men det ar ocksa viktigt att liksom utvardera vad som funkar och vad som inte funkar just for er.
Och vilket fint svar du gav Snofsatofsa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Snofsatofsa
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 12 feb 2018, 09:44

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av Snofsatofsa »

Hej!

Tack alla för era fina och väldigt hjälpsamma svar!
Vi har kämpat på här hemma och nu är tjejen 3,5 månad och har vid två tillfällen sovit över första nattmålet av sig själv :) (!!). Har även börjat ge tillägg inför nattningen och lite under dagen tillsammans med amning så hon ska vara så mätt och belåten i lilla magen inför natten. Tyvärr har jag stött på nytt problem då vårt andningslarm började falkarna i vagnen pga av att plattorna åkte runt när jag varnade och tappade kontakt med tjejen. Jag bestämde mig för att flytta över henne till spjälsäng då tanken ändå var att flytta henne vid 4 månaders ålder.
Men nu har vi gått från 1-2 uppvak till 4-5 uppvak per natt! Det känns som ett riktigt bakslag och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag försöka buffa henne till ro de gånger hon vaknar och jag vet hon inte är hungrig? Hur kommer det sig att hon vaknar mer nu i sängen?
Är det läge att köra igång med kuren nu?

I vagn vaknade hon vid 00-01 och sedan vid 03-04 med lite strul under vargtimmarna. Nu vaknar hon 22.30, 00.30, 03, 04.30 ca.

Tack för alla era fina svar! <3
kramar
Hannah
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Standardmodell 2 månaders tjej

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :)

Det är inte så konstigt att hon vaknar oftare nu, det kan bero på att du bytte till spjälsäng men det jag själv har upplevt är en markant ökad hunger exakt vid 3,5 mån som avhjälpts med en ganska snabb ökning av fast föda (alltid med extra fett i) Jag har ändå kunnat fortsätta amma men inte lika stora mängder förstås, ett tips om du vill hålla kvar amningen så länge som möjligt är att inte ge vatten till maten utan amma istället.

Vi rekommenderar inte kurstart förrän vid 4 mån, däremot kan du redan nu börja säga ramsan mjukt när du lämnar rummet vid läggning, för att liksom smyga in den i medvetandet (dock ej som verktyg förrän vid kur).

Jag skulle nog vänta med buffande till kuren men där finns det nog olika sätt att tänka. Men det är inte långt kvar!!

Håll ut och mata på!!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"