Vaknar tidigare och tidigare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lina710
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 10:45

Vaknar tidigare och tidigare

Inlägg av Lina710 »

Hej!

Kan man lägga till extrasömn vid förkylning/sjukdom? Om ja: när och hur?

Han kurades för en månad sedan och är snart 9 månader. Sover fn 19-07, 9-9.45, 12-13.30 och 16-16.20. :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sjukdom/förkylning

Inlägg av mamaA »

Hej!

Känner man att det behövs kan man ju alltid utnyttja marginalkvartarna, tom på båda hållen, dv lägga en kvart tidigare och väcka en kvart senare. Väljer man att låta dem sova så länge de vill sova på en lur istället får man räkna med att fristyla schemat lite under dagen och gå mer på trötthetssignaler och lägga till nästa lur vid lagom intervall vakentid. Vid förkylning brukar det inte vara så mycket extra de behöver såvida det inte är feber men det är ju individuellt. Om du tex låter honom sova längre på långluren kan du ju strunta i sista luren ev och lägga tidigare för natten vid behov. Det kan bli lite extra frågor från liten sen när han är frisk om det nu ska vara på det nya sättet men det är bara att behålla en lugn attityd av självklarhet och låta ramsan jobba.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Lina710
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 10:45

Re: Sjukdom/förkylning

Inlägg av Lina710 »

Tack för hjälpen! Han sov en kvart extra på långluren idag och verkar redan lite piggare. Kram!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sjukdom/förkylning

Inlägg av TorsMamma »

:thumpbsup:

Jag har alltid gjort så att jag utnyttjat marginalkvartarna på alla lurar. Det ger 30 min mer sömn/lur samt lägga 30 min tidigare på kvällen. Men som sagt alla barn är olika. :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lina710
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 10:45

Vaknar tidigare och tidigare

Inlägg av Lina710 »

Hej!

Vår numera 11-månaders kurades i november och har somnat vid ca 19 som planerat. Han sover bra på nätterna MEN vaknar allt tidigare. Han ska sova till 7 men vaknar mellan 5 och 6. Vi ger pangramsa direkt och ibland somnar han om från 5 till 5.30. Vi har gått in och solfjädrat några gånger när han gallskrikit men det har inte hjälpt. Vad gör vi för fel? Vi har attityden av självklarhet och väntar in i det sista med att ta upp honom men han blir verkligen jääääätteledsen efter en stund...
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vaknar tidigare och tidigare

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi behöver lite mer information för att kunna hjälpa till. Hur ser schemat ut? Hur är det med utevistelse/fysisk aktivitet/social delaktighet? Mörkläggningen i sovrummet? Mat?

Med det sagt kan tidiga morgnar vara något man dras med några månader i början efter kuren men vi ser vad vi kan justera :D

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Lina710
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 10:45

Re: Vaknar tidigare och tidigare

Inlägg av Lina710 »

Schemat: 07.00 välling (blir dock mycket tidigare nu när han vaknar så tidigt)
08.00 frukost
09.00-09.20 sova
11.30 lunch
12.30-14.00 sova.
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.40 välling
19.00 läggdags

Han äter kanonbra! Vi är ute med vagnen varje dag. Han kan inte gå ännu så det blir inte mycket lek och spring utomhus. Han är på lite aktiviteter ibland (öppna förskolor typ).

Kram
Lina710
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 10:45

Re: Vaknar tidigare och tidigare

Inlägg av Lina710 »

Det är mörkt i hans sovrum. Det sipprar inte in ngt ljus :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaknar tidigare och tidigare

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lina, vi gillar ju att man har en tråd till ett och samma barn, så jag har valt att slå ihop denna med den du radan har. :wink:

Schemat ser jättebra ut. Men utevistelse precis som du säger betyder att man är aktiv! Så ute 1 tim fm och 1 tim em där han själv rör sig gärna i skog och mark, de kan krypa, klättra på stockar stenar m.m.

Nu när vissa har snö, kan man åka till pulka backen och där åker man ner, men man får själv "Krypa" upp!! Detta gjorde min son hela vintern. De flesta föräldrar drog sina barn upp och ner för backen med resultat att de var helt slut, men om barnen får åka ner och krypa upp är de också trötta och goa efter en timme i backen!
Social delaktighet betyder att när man sen är hemma deltar man för familjens överlevnad, städa, tvätta, laga mat, hänga tvätt osv... Men behöver känna sig behövd och delaktig.

Aktiviteter är vi inte så noga med, för barn under 4 år behöver inga "aktiviteter" så som vi tror utan de behöver familjen "flocken" och vara med i det dagliga livet, så för många kan just alla dessa aktiviteter vara överstimulerade och orsaka problem också. Kan vara bra och ha i åtanke. :wink:

Bara för att vara 100% tydlig, om du går in i hans mörklagda rum och stänger dörren, ser du då inte din egen hand framför dig efter att ha stått där i 2-3 min? Om inte = Perfekt! Om ja, leta upp läckorna! I vårt fall kom det in mer ljus än jag visste från sonens sovrumsdörr en tid i underkant, så jag fick rulla en handduk och lägga där nere för fullkomlig KOLSVART. :cool:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"