7-åring mår dåligt?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

7-åring mår dåligt?

Inlägg av k_nastos »

Hej alla kära smarta
Tillbaks efter uppehåll.
Bakgrund
2016-08: Leo börjar förskoleklass i Malmö.
2016-10: flytt till Sthlm p g a sjuk mormor. Ny skola för Leo.
2016-höst/vinter: Sjukdom ångest död.
2017-03: mormor avlider
2017 sommar låångt sommarlov för att repa oss
2017 höst: extremt mycket bråk hemma, mellan syskonen. Inte en harmonisk måltid.
Farfar dödssjuk i Skåne. Kommer upp och hälsar på i början av november.

Vad har hänt?
Generellt:
Argt humör, mycket dålig på att ta kritik, slår ifrån sig. Förnekar skuld.
I närtid:
I förrgår: galen efter 10 min tv-spel. I 2 timmar. Hyperventilerar.
Får rapport om att han hotat andra barn med pinnar och kallat dem för idioter e t c, från andra föräldrar.
Idag: har hotat 3 barn med att skära ut deras hjärtan med en nyckel. Inspiration från riddar Kato
I Mio min Mio eller psykbryt?

Vet ej. Helt förkrossad. Känner mig misslyckad som mamma. Var börjar man? Kört eller går kanske att laga?
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 7-åring mår dåligt?

Inlägg av Tin »

Hej dar,
har du barnaboken?
Har du last kapitlet om 6 aringen? Det kommer senare for killar.
Det ar som en ny trots alder, jag har en hemma just nu. Och nar det stormar i hennes liv pa utsidan sa stormar det an mer pa insidan som sen maste ut pa nagot satt.

Nar det stormar och svajar och nya faser ga alltid tillbaka till basics. Hur ar det med den sociala aktiviteten? Far han kanna sig riktigt oumbarlig hemma? Ger du budskapat att du inte kan klara dig utan honom? Fasen innan 6/7 aringen gor entre ar sa lugn och smigit att ofta slappar foraldrar till har och later de sociala aktiviteterna sta tillbaka for enkelheten att lata bli . Jag sager inte att det ar sa i din familj, det vet jag ju inte.
Man maste aldersanpassa aktiviteterna och inte ta ett nej.
Sover han 12 natter?
Ar det tydliga rutiner?

Sen ar det mycket empati som ar nykel till deras inre i denna alder, har du last boken "MEd kansla for barns sjalkvkansla" av Petra Kranz Liljegren dar beskriver hon mycket bra hur man kan samtala med barn i denna alder.

Det ar klart det har hant mycket i ert liv, sorgliga saker, som paverkar bade han och dig. Sa det ar viktigt att kunna ha en varm dialog kring det. Att verkligen lata barnen forsta att de inte kan paverka sorgliga saker som hander men att ni har varandra. Och att du inte ar pa vag bort, det kan vara mycket som ror sig i sonens huvud som kan vara svart att na, och boken ger fina tips pa dialog.

Sa det ar sjalvklart att du kan styra skutan ratt, det ar inte kort pa langa vagar.
Ta tag, och led precis som nar han var liten och du larde honom sova.
Back to basics.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: 7-åring mår dåligt?

Inlägg av k_nastos »

Tack Tin för svar. Det har löst sig, han mår bra.
Ja vi har extremt tydliga rutiner och ja, vi har slappat ihop när det gäller honom och social delaktighet.

Vi ska bli bättr på det!
Allt gott!
Katarina
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7-åring mår dåligt?

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"