Myter om Sova Hela Natten kuren! Pepping när du behöver det!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Myter om Sova Hela Natten kuren! Pepping när du behöver det!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen till dig som läser detta inlägg. Vi får ofta många frågor om SHN och man läser runt om alla framgångshistorier m.m. och undrar varför gör inte mitt barn så här, eller varför beter sig mitt barn inte som alla andra skriver?

Här är några av dessa förklaringar om några myter som jag tror man "läser sig till i boken".

:arrow: Detta är ingen skrikmetod, alltså kommer mitt barn inte skrika eller gråta mer från natt 1.
:arrow: Alla barn sover som stockar efter 3 dagar och 10 uppföljningsnätter.
:arrow: Alla barn sover non-stopp 12 tim varje natt efter kur och vaknar typ aldrig av något.
:arrow: Jag behöver bara kura en gång och sen är jobbet gjort.
:arrow: På 3 nätter sover mitt barn hela natten. Rena magin!

Här är den riktiga förklaringen.

1. SHN är ingen söva kur utan en "lära barnet somna och SOMNA OM själv" kur utan att man är där och "duttar". :D
2. Att det står att en läggning tar max 2 min betyder inte att bebis sover på 2 min. :wink:
3. Alla barn och ALLA vuxna vaknar på natten och somnar om. Det är det vi lär våra bebisar, att det är tryggt och lugnt nog att somna om, ENSAM.
4. SHN är ett pågående arbete hela tiden, det är inte något man gör 3 dagar EN gång så går allt av sig själv sen, utan man måste jobba hela tiden framåt.
5. Små barn (även stora barn), deras JOBB är att utmana oss som föräldrar, ställa frågor, se till att vi alltid gör vårt yttersta, blir vårt bästa jag. Vissa barn är något enklare än andra men alla är lik väl en utmaning och alla barn VET instinktivt just DIN Akilles häl. Så är det bara.
6. Vi använder alltid devisen "VISA, HJÄLPA, LÄRA och LEDA" ha dem i bakhuvudet!
7. Sist, schema och sömnbehov. Alla barn behöver inte sova varenda minut som schemat säger, de skall ha FÖRUTSÄTTNINGARNA! Allt annat kallas privatliv och det har vi alla rätt till. :D :cool:

Så med dessa peppingråd och nya insikter, ha målet i sikte, jobba målmedvetet, lugnt och metodiskt och tryggt.

Citerar Anna Wahlgren råd på vägen: :heart: "Rom byggdes inte på en dag, tänk på det! Men hur ståtlig och odödlig blev den inte, den Eviga Staden" :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"