Vägrar byta bajsblöja

Samtalsforum med barnen i fokus
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Tack Tin. =)

Har hela tiden försökt att visa vägen, men har börjat inse att den väg jag har försökt trampa upp inte är den väg sonen vill ta. Det känns som om han behöver små enkla puffar för att hitta ”rätt”. Gäller bara att hitta dom ”rätta” puffarna :)

Var på 4 års kontrollen hos BVC för några månader sedan och allt gick jättebra. Tog även upp detta med potträningen. Dom tyckte att jag hade fokuserat för mycket på hans ålder och att alla vid den åldern skulle ha slutat med blöja. Utan BVC tyckte vi skulle köra som planerat och sen kunde vi komma tillbaka i höst o se hur det hade gått.

Är dock lite orolig över att han går och håller sig när han är på förskolan. Han bajsar aldrig där, kissar på pottan/toan händer det att han gör. Utan när vi har kommit hem från förskolan, efter att ha ätit ett litet mellanmål tar det inte lång tid innan man ser han stå i sin ”hörna”. Detta händer nästan varje ”förskole-dag”. Har så många gånger försökt förklara för han att man måste bajsa om man är bajsnödig. Man får inte hålla sig och få ont i magen. Nu kan jag omöjligt veta om han har varit nödig på förskolan. Men detta har varit såhär rätt länge nu så jag tycker det är konstigt att han har slutat att göra det där. Är vi ute på stan och går så har han inga problem med att göra det där så det är inte bara hemma i sin ”hörna” det fungerar.
L: 2014-02-12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av Tin »

Hej igen,
ja de flesta har faktiskt en "rytm" vad galler bajsandet. Riktigt sma bebisar som bajsar om natten och da stors i somnen kan man via maten andra pa rytmen sa man bajsar dagtid istallet.

Men den dar rytmen hanger i da de vaxer och beror pa vad de ater. Manga barn gar pa morgonen, varje dag vid 7 tiden efter frukost, hemma hos oss har vi en hel radda morgonbajsare ;) . En gang om dagen, som om man kan stalla klockan efter det. Din son verkat ha en rutin som ar pa eftermiddagen, det behover inte nodvandigtvis betyda att han har hallt sig lange, utan kan helt enkelt vara hans naturliga bajs rytm (kul ord).

Bra jobbat att backa an mer, det ar svart det dar nar de blir aldre och man ska hitta balansen mellan visa och lata dom ta ansvar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Tack för all peppning och vägledning :)

Senaste dagarna har sonen fått nya idéer när vi ska laga middag. Tidigare har det fungerar riktigt bra. Jag har bara frågat om han vill hjälpa till med maten och det är han alltid nyfiken och tycker är kul. Vi har tvättas oss innan och jag har fått tillfälle att byta på han men nu senaste dagarna har vi verkligen kört i diket :(

Såhär såg det tex ut idag. Han skulle få sin favorit stuvade makaroner o köttbullar. Gillar verkligen att hjälpa till med köttbullarna, stå o peta på dom i stekpannan :) Som vanligt följer han med ut i badrummet men när jag ska ta och byta på han gör han nu motstånd och vägrar lägga sig ner. Försöker förklara att när man ska laga mat måste man vara jätteren. Men han tycker det räcker att tvätta händerna… Jag försöker förklara att man måste även vara ren om baken och att vi måste byta blöjan annars får han inte hjälpa till med maten. Det slutar, som de senaste dagarna, att han springer tillbaka till sitt rum.
Hinner lagom få på maten innan han kommer utspringandes i köket. Försöker ännu en gång förklara att man måste vara ren om man ska vara i köket och han är inte det minsta intresserad av det utan han ska steka köttbullar står han o tjatar om.
Jag vet inte om jag var för hård men någonstans måste man säga ifrån? Jag tog han i handen och ledde upp han till sitt rum. Förklarade varför och han kunde komma ner igen när han ville tvätta sig och hjälpa till med maten. Lagom kul att mjölken sen hade kokat över hel j…a spisen när man kommer tillbaka i köket vilket inte bättrade på mitt humör direkt... Hinner lagom börja torka upp på golvet innan sonen står i dörren igen o tjatar om sina köttbullar. Men ger då till svar att det inga köttbullar blir vilket slutar med att han börjar gråta och springa tillbaka till sitt rum.
Sen kommer sambon lagom hem och även han gör ett försök men det slutar med att sonen ingen mat vill ha. :( Men vi ställde in en tallrik på rummet så fick han sitta där o tjura i fred ett tag :) När vi sen tittar in för att se om han har lugnat ner sig och kanske vill ta ett bad innan nattningen (brukar alltid funka) så hade han faktiskt ätit upp o badet lockade :)
Jag förstår inte varför det här med att tvätta baken ska vara så otroligt svårt att få ”tillåtelse” till. Efter badet klagade han flera gånger på att han hade ont på snoppen, men är det konstigt? När man går hela em med smuts i byxorna. Jag tänkte flera gånger innan jag började med maten att bara gå in och ta duellen och byta på han. Men det är något som jag helst vill undvika. Det är inte lika lätt längre, han blir större o starkare o vet vad han vill :)
Sambon tycker att jag ska ta det lugnare, men jag tycker att man måste sätta stopp någonstans.

Ett positivt framsteg senaste tiden är att han mer o mer börjar tjata om kalsonger. Han vill ha det och ingen blöja. Antar att han har sett att sina kompisar har kalsonger under byxorna och ingen blöja :) Men ska man ha kalsonger så måste man även kissa/bajsa på pottan/toan har jag försökt förklara för han :) Han verkar förstå det, men han kan inte berätta varför 9 av 10 gånger det hamnar i byxorna. Ska vi iväg och han vill ha kalsonger på sig har jag börjat låta han ha det över blöjan. Sambon gillar inte det utan tycker det sänder fel signaler. Utan det är blöja eller kalsonger som gäller tycker han.
Hemma är det dock enbart blöja och byxor som gäller så han själv snabbt och enkelt ska kunna dra ner blöjan om han vill sitta på pottan. :) Jag vet inte om detta med kalsong och hans tjurande senaste tiden hänger ihop, men det började ungefär samtidigt. Vi har bestämt att vi ska ”köra igång” ordentligt under sommarlovet om knappt en månad. Men han är otålig :) Det känns lite fel att börja redan nu och bara köra några timmar på eftermiddagen. Det har inte fungerat tidigare utan det behövs nog en längre sammanhängande tid?
L: 2014-02-12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av mamaA »

Hej!
Med mina pojkar har inte någon gradvis infasning av kalsonger funkat utan det har varit allt eller inget, jag fick helt enkelt bara bestämma mig för att rycka blöjan och stå ut med kiss/bajs i kalsonger till poletten trillat ner. Med storebror( då 3,5 år) så tog det två veckor innan han fick kläm på att kissa på toaletten, tyvärr så lät vi honom fortsätta bajsa i blöjan så det var en fajt jag fick ta senare. Det hände EN gång att han bajsade i byxorna sen lärde han sig att det var toa som gällde när jag väl vägrade sätta på blöja för att bajsa. Med lillebror tog vi allt på en gån strax innan han var 3 år och det tog TRE dagar innan han var torr! Vi var helt chockade men det gick jättesmidigt, mannen fick ta över potträningen dag två då jag hastigt och lustigt bestämde mig att sätta igång några dagar innan min semester och då han är bekväm av sig skippade han pottan och lärde lillebror att använda toaletten direkt istället. Det GÅR att genomföra men precis som med kuren så är det i attityden det sitter, när du väl bestämt dig kommer det att gå!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag är lite inne på både pappans och MamaAs linje. Man har liksom inte kallingar över blöjan. Tänker lite här som med kuren, gör allt på en gång. Låt pappa ta det, åka bort en tid eller så.

Introducera pappa och säg, NU skall PAPPA visa hur vi stora pojkar gör! Kallingar, sittring på toa, (bort med potta), tvätta händerna efter toabesöket osv...
Att han säkert har lite bajs i kallingar, fartränder för att han inte kan torka så bra får du nog tyvärr bortse från. Låta pappa lösa hur man gör detta helt enkelt. Så har vi gjort med mycket här hemma, jag har bett pappa ha samtal med sonen om hur "stora pojkar" gör saker. Vi har även wipes liggandes på toa så man kan torka med en om man vill efter bajset. Pappan här har en sådan toalettdusch man kan sitta på toa och tvätta stjärten med. Så hitta ALLT nytt, introducera med pompa och ståt genom pappa. Kliv tillbaka (er situation är numera så laddad tror jag, han vet hur kan triggar dig) låt pappa ta över, kanske nu till sommaren på semestern eller så kan vara lämpligt?

Jag vill bara poängtera, det är inte du som har fel eller pappa rätt nödvändigtvis, utan barn vet ens akilleshäl! Pappa har och kommer ha andra. Sonen kommer be dig om vissa saker och hjälp med, och pappa om andra. Vi har haft ibland 1-2 ÅR när jag inte når sonen alls på samma sätt, men pappa duger till allt. Och ibland tvärt om. NU är sonen 11 och jag gör vissa saker som sonen aldrig skulle be pappa om, och han och pappa gör vissa saker han aldrig skulle be mig om. Ingen är perfekt, vi har alla fel och brister, strykan är att vi ser dem, utvecklas, jobbar med dem. Låt barnet få dig att växa som människa, känna ödmjukhet och lita på att du gör alltid ditt absolut bästa, även om det inte alltid är rätt.

Älskar att avsluta med Oprahs ord: "When you know better, you do better". Vi lär oss hela tiden om vi tillåter, och då fattar vi olika beslut.
Välj dina strider är ett annat.

Som mamaA säger, när attityden är där är den där! Ibland har mamma den, ibland har pappa den. Utnyttja det! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Hej!

Tack mamaA och TorsMamma för era tips.

Vi har försökt lägga upp en liten gemensam linje hur vi ska göra med träningen i sommar. Vi tänker att vi helt tar bort blöjan dagtid och försöker hålla oss hemma iaf i början. Sambon anser att vi ska gömma undan de blöjor vi har och att det är något som man enbart behöver när man ska sova. Medans jag tycker de kan ligga kvar i lådan och om sonen nu vill ha en blöja för att tex. bajsa så kan han själv hämta och ta på sig en. Jag är lite orolig att han ska gå och hålla sig och få problem med magen igen. Har både läst och hört att det är vanligt att de just vill göra det stora i blöjan. Känner då att det är lite hårt att tvinga han om han inte vill göra det på toan?

Sambon har försökt visa sonen hur man gör med toan och hur den fungerar, läst böcker mm. Men toan är något som sonen inte har varit så intresserad av hemma. Utan då har det fungerat bättre med pottan. Sonen har en inne på sitt rum, med både tidningar, surfplatta, tvättlappar mm runt. Och det som har fungerat bäst är att låta han vara själv. När vi inte har varit inne på rummet så har det nästan dagligen hänt att det har varit en liten pöl i pottan. Han har inte sagt ett ord utan han har löst det själv :) Och vi försöker berömma han när vi upptäcker det. Vi sätter han alltid på pottan innan och efter mat men det är sällan det kommer något då. Känner han kanske press och att det då tar stopp?

Visst skulle sambon kunna ta ett litet större ansvar, jag måste kanske släppa lite vilket jag kanske har varit dålig på. Han skulle kunna ta mer på helgerna. Tyvärr har han sen semester i år, så det mesta kommer hamna på mig i sommar.
L: 2014-02-12
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Hej igen,

Nuså har vi äntligen kört igång med toaträningen på riktigt :)
Sambon försökte i helgen att visa hur ”stora pojkar” gör. Vi la undan både pottan och blöjorna och la fram ombyte om olyckan skulle vara framme. Införskaffade även små godisbitar som man kunde få när man hade gjort något på toan.
Men det vill sig inte alls för han ännu. Vi försöker nu sätta han på toan istället för pottan med jämna mellanrum men det händer väldigt sällan att det kommer något. Tidigare kunde han själv bestämma sig för att sätta sig på pottan en stund men nu tar han inga egna beslut att sätta sig på toan. Utan 8-10 gånger om dagen har kisset hamnat i kalsongerna/byxorna istället. Och varje gång kommer han gråtandes och man får försöka göra sitt bästa med att tala om att det inte gör något och att nästa gång kanske det hamnar i toan.
Försöker även med jämna mellanrum påminna han, ”Du glömmer väl inte att kissa”. Vill inte tjata för mycket utan det är bara han som vet om han behöver kissa :D Antar att det bara är att vänta eller kan man hitta på något mer för att hjälpa han på vägen?

En sak som förvånar mig lite är att jag ännu inte har behövt hjälpa han med några ”kladdiga” olyckor :) När vi tränade i höstas/vintras hände dessa olyckor mer eller mindre dagligen. Det han nu har börjat med är att göra det i nattblöjan istället. Brukar titta till han innan jag lägger mig och har flera gånger senaste dagarna märkt att han har bajsat. Har försökt byta lite försiktigt så han inte ska vakna men har lyckats väcka han varje gång o det är inte roligt. Arg som ett bi o omöjlig att få till att somna om den närmaste timmen. Blir lite småorolig att han ska gå och hålla sig hela dagarna tills nattblöjan åker på det sista som sker innan sängen. Han har ännu inte nämnt att han vill ha någon blöja utan han e så stolt över sina kalsonger. Kan man på något sätt försöka få han att bajsa mer på ”dagtid” så man slipper väcka han varje kväll/natt? Har försökt med lite ”mutor” i form av godis, böcker, spel mm. Men det har inte lockat. Som det är nu verkar han inte vilja göra det någon annanstans än i blöjan. Och blöjan har vi bestämt att den åker inte på förrän sänggåendet.
L: 2014-02-12
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av SusanD »

Hej Isa3,

nu har jag bara skummat i din tråd men känner att jag gärna vill bidra med ett svar.

Det jag känner är att denna pott- och toaträning har tagit alldeles för stora dimensioner. Ni gör så stor sak av det så barnet ifråga varken vet in eller ut.

Att gå på toa, kissa och bajsa, är något vi alla gör, inget konstigt allts utan helt naturligt. Men det är lätt att göra det till en viktig sak och då är det lätt att det tappar alla proportioner

Jag skulle föreslå att ni backar bandet, rejält. Ni har bestämt att barnen inte ska ha blöja, fine. Ni har presenterat både potta och toa, fine. Sen kan det räcka så tycker jag. Överlämna resten åt barnet, han kommer knäcka koden, tro mig.

Sluta fråga, sluta be honom sitta på toaletten i tid och otid, slappna av, släpp ansvaret en stund. Barn är så otroligt mycket smartare och kan så mycket mer om vi bara vågar ge dem möjligheten.

Vill ha göra ifrån sig på pottan är det, enligt mig, helt okej, han kommer så småningom att välja toaletten för att det är bekvämare.

-Sluta fråga om han behöver gå på toa.
-Sluta sätt honom på pottan eller toan för att han ska försöka prestera något.
- När det händer olyckor är det hans ansvar, säg bara oj, lägg inga värderingar i det hela utan visa bara hur han ska ta av sig och var de blöta kläderna ska läggas, förslagsvis i tvättmaskinen och då kan ni ju samtidigt sortera lite annan tvätt som kan tvättas samtidigt och så kan han sätta på maskinen. Fint så. Sen får han ställa sig i duschen och tvätta av sig men lite lagom handräckning vilket innebär att ni bara stöttar lite. Så får han ta på sig rena kläder.
-Se till att förutsättningarna finns för att lyckas, toadörren öppen, potta inom räckhåll.
- När kisset hamnar i pottan så får han själv hälla det i toaletten och spola, och detta kan man förstärka, inte att han är duktig utan va tjusig att kisset hamnade i pottan och nu ska det få åka rutschkana i toaletten, tjohej!!
- Kommer det bajs i blöjan på kvällen så vänta med att byta tills han somnat ordentligt för då brukar man kunna göra det utan att de vaknar. Självklart ska han inte ligga med bajs i blöjan i flera timmar men en stund har ingen tagit skada av.

Jag vet att detta kommer lösa sig, han kommer lära sig att gå på toaletten men det måste få ske på hans villkor och med ert stöd.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Jag fyller i och håller med Susan! Tänk dig själv, hur trött du skulle vara på att gå på toa med allt det där ståhejet kring det hela tiden. Jag hade också vägrat och protesterat ljudligt om folk skulle lägga sig i mina toavanor. Nu kissar väl inte vuxna på sig i någon större utsträckning, men om det nu skulle hända, hade jag velat sköta så mycket jag kunde själv, och det jag absolut behövde hjälp med skulle jag helst få utan att någon skulle påpeka någonting över huvudtaget.
Min dotter har lärt mig mycket kring just hur man kommenterar och behandlar barnen, i god tro. Hon går nämligen inte på några av de klassiska barntricken, som att säga "då borstar vi inte tänderna idag!" för att få dom att göra just det, eller liknande. Att hjälpa henne är oacceptabelt, hon kan själv. Som att lyfta upp henne på toan till exempel, då skriker hon åt mig, kliver argt ner och gör om allt själv. Torka kiss har jag precis blivit helt värdelös på att göra, jag gör alltid fel, eftersom hon nu lärt sig göra det själv. Bajs är inga problem att torka eftersom hon ännu inte gör det själv. Ber man henne att göra någonting, typ "klä på dig" "gå å kissa" "drick upp" osv blir hon galen. värst är det när hon precis tänkt att göra det man säger (vem skulle inte bli sur över att sambon säger åt en att fixa disken just när man är i stånd till att göra det?). Och när hon väl gör någonting, som hon vet att jag blir glad över att hon gör, så får man en utskällning om man tittar. Hon vill själv, kan själv och behöver ingen som bekräftar henne. Att be henne gå och kissa när jag ser att hon är superkissnödig är ett mysterium för mig att jag fortfarande gör eftersom hon aldrig någonsin kissat när jag bett henne ;) men jag är väl inte mer än mänsklig.

Var jag vill komma med detta är, lite som Susan menade också. Tänk dig in i ditt barns situation. Från början hade han ingen aning om att man skulle gå från blöja till toa, och det berättade ni. Men vad hände sen. Allt som hade varit så lugnt och skönt och oproblematiskt med kysser och bajseri tog en helvändning för honom. I all välmening från er sida förstår ju jag men det förstår inte han. Så bort med blöjan, både dag och natt tycker jag, ingen uppmärksamhet, ingen problematik, händer det en olycka, lägg INGEN vikt vid det. Gör bara vad som måste göras, eftersom man inte kan sova i bajs eller ha kissiga byxor. Min dotter kissar ofta på sig (eftersom hon håller sig extra länge varje gång jag bett henne kissa oxå...) och jag har slutat bry mig helt. hon vet att de kissiga kläderna ska in i tvättstugan och att rena kläder finns i hennes rum. Likväl som att jag tycker att de är deras ansvar att tvätta händerna när man är smutsig så borde de va deras ansvar att vilja vara renliga vilket jag sagt till barnen flera gånger. Ibland frågar dom "behöver vi tvätta händerna?" då svarar jag oftast: "tycker du att du behöver det?" för dom ska ju inte göra det för min skull, det är ju för deras egen skull..

SÅ bort med ALL drama. Det kommer ju ta lång tid att arbeta bort hela detta mönster ändå, eftersom det pågått under så lång tid. Men var konsekvent så kommer det tillslut.

=)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Du har fått två fina svar här redan. Men jag känner att jag bara inte kan hålla tyst längre. Har läst din tråd tidigare och funderat en del kring hur det kan ha blivit som det blivit.

När du skrev ditt första inlägg i nov -17 så skrev du att ni försökt på pojken blöjfri i nästan ett år. Nu har ni alltså hållit på i ett och ett halv år!! Tänk vilken stress och press ert lilla barn har utsatts för. Tänk alla era förväntnignar som han inte lyckats uppfylla. :( Lilla älsklingen!
Jag förstår att ni bara vill ert barns bästa, som vi alla föräldrar vill våra barns bästa. Men här har det blivit galet, riktigt galet. Läs din tråd igen! Försök att läsa den "utifrån" som någon annan skulle ha läst den, eller som om du själv vore barnet du skriver om. Att bajsa och kissa är det mest naturliga i världen. Det är något som kroppen (om den inte lider av någon speciell sjukdom) fixar helt själv! Utan att man behöver belönas eller pressas till det. Den allra, allra största delen av jordens befolkning kan kissa eller bajsa utan att exempelvis få en godisbit efteråt. I olika delar av världen ser det olika ut vart man gör detta, men alla -ALLA gör det. Gör man det inte så dör man, faktiskt.
Detta måste återigen få bli något naturligt och avdramatiserat. Jag menar, tvätta baken innan man får laga mat? Vem gör det? Jag känner ingen, men det kanske är olika i olika delar av Sverige. :roll: :-k Låt er lilla pojke göra på samma sätt som ni gör!
Lilla och lilla förresten... Er pojke är fyra år nu, drygt! Han förstår vad ni säger till honom, har förstår instruktioner och är smart nog att räkna ut ett och annat själv. Så han borde kunna greppa konceptet. Men, ni hindrar honom. Ja, det måste sägas! All den energi och förväntan, ambition och stress som ni lägger i detta hindrar er pojk. Han blir handlingsförlamad.
Har du läst biten i barnaboken om potträning?! Gör det (igen!) Jag läste den senast idag då vi nyligen knyckt minstingens blöja. Han är nr fyra i syskonskaran, så man tänker att man borde kunna allt utantill nu, men man (iaf jag) behöver läsa på ibland för att komma ihåg hur det var/är. Nu har i en femte liten på ingång så det kommer bli en hel del barnaboksläsande framöver :D
Anna skriver i den biten om potträning hur det kan låsa sig för barnet om föräldern är för "engagerad" och inte överlämnar åt barnet att själv fixa det. Och återigen har Anna så rätt i det hon skriver. Det har låst sig för er lille. :(
isa3 skrev:Och varje gång kommer han gråtandes och man får försöka göra sitt bästa med att tala om att det inte gör något och att nästa gång kanske det hamnar i toan.
Deta skriver Anna oxå om i samma stycke. Ni måste dela älsklingens bekymmer, inte vifta undan dem. Tänk dig själv att du råkar kissa i byxorna på ICA och så kommer din man och säger "det är ingen fara, det kommer säkert i toan nästa gång". Skulle det göra dig bättre till mods? Troligen inte.

Nu måste ni backa, rejält! Flera, flera steg bakåt och låta er pojk själv ta över rodret. Jag är riktigt orolig över hur detta kommer sluta för honom om ni inte gör. Det är hans eget ansvar att gå på toaletten, det är även hans ansvar att ta hand om olyckorna (med hjälp om det behövs) precis så som SusanD skrev så fint om. Blir det 300 olyckor så blir det, han kommer snart inser att det är mycket smidigare att kissa på toaletten/pottan än att behöva byta kläder, tvätta, städa och allt det där. Barn är inte dumma :wink: Men ni måste ge honom möjligheten. Ni måste tygla er egen förväntan, er besvikelse och snart er glädje när han lyckas. Er inställning ska hela tiden vara "ojdå", inte mer inte mindre. Och när han väl kissar på rätt ställe så blir inte heller det några glädjerop. Du kan säga "åh, du kissade på toaletten, va bra, då slipper du byta kläder". Men inte mer än så. Inget godis eller andra belöningar. Ingenting! Detta är det mest naturliga och borde få uppmärksamhet därefter - typ ingen alls :lol:
Er älskling kommer att fixa det här, jag lovar - men då måste ni ge honom chansen. Inte mer press och stress nu. Inga fler förväntningar som han inte kan leva upp till då kroppen låser sig. Låt honom bara vara så kommer detta ordna sig! Snart!

Kram!
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av Alma »

SusanD har givit konkreta bra råd. Jag kanske kan lägga till:
- Bajs är inte farligt. I brallan är det inte farligt heller. I alla föräldraskap ingår att tvätta, flytta, och rensa avföring efter barn. Vissa av oss föräldrar håller på med bajsrengöring lite längre, andra kortare. Inte det roligaste med att ha barn, men farligt är det inte. Inte för barnen heller. Fortsätt att leva socialt liv som ni brukar och ha med ett par extra brallor bara.

- Ta bort värderingarna om avföring i din kommunikation med barnet - ge inte beröm om duktighet eller straff. Vill du att sonen ska uppleva fördelarna med att bajsa och kissa på lämpliga ställen - gör i ordning ställen och låt honom sköta resten i egen takt. Att göra det enkelt och trevligt för sitt barn att sköta sin avföring är inte fel - men det skapas med praktiska anordningar, inte med beröm, regler, straff mm.

- Också barn med stora funktionsnedsättningar lär sig hantera sitt bajsande, och det sker genom att barn och omgivning samarbetar praktiskt kring hur det är bäst att göra det - inte genom uttalade regler eller annan pedagogik Var praktisk kring detta och lita på att dina anordningar är bra. Sker det i brallan så är det ett "OJ" och så finns ju potta, toa och vad det är kvar till nästa gång.

- Barn som gör på sig blir inte så dömda socialt av andra barn som vi vuxna ibland tror. Det är vi som utsätter dem för stigmatisering. Barn konstaterar kallt att någon stinker, men är den rolig att leka med så fortsätter leken. Det är en bra hållning tycker jag.

- Ge duktighetsivern i dig en match och ställ dig upp mot idealen om att man är duktig förälder om barnet är toafärdigt tidigt. Det är många gånger man som förälder behöver försvara sitt barns alldeles egna utveckling och sätt att tackla verkligheten när andra tycker något är konstigt. Stå upp för ditt barn och ge honom rätt att vara bland andra också när han bajsar i brallan.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Tusen tack för alla era svar och råd.

När vi började med potträningen för lite över 1 år sedan ställde vi bara fram en potta och försökte få han att själv bli intresserad av den. Men han visade aldrig något intresse. Samtidigt fick man kommentarer från släkt och vänner som tyckte att han va så gammal att han borde kunde kissa på pottan. (Deras ungar gjorde ju det…) Vilket stressade upp mig och som antagligen gick över på sonen. Då försökte man att hitta någon "snabb lösning" till att få han börja gå på pottan. Provade allt och allt misslyckades.
Samtidigt fick han en "konstig" ide om att börja bråka när jag skulle byta på han när han hade bajsat. Och även detta var något som jag fick en hel del kommentarer på. Att jag inte kunde låta han gå med bajs i blöjan (Som om jag nu skulle vilja det…). Fick även tips om att kontakta BUP för detta beteendet va tydligen inte "normalt"… Inget vi har gjort dock.
Detta med bajs var något som vi länge hade problem med sen. Han ville inte säga till, ville inte byta utan han verkade vilja hålla det "hemligt". I börjar blev det en hel del bråk, men efter att jag tog många och stora kliv bakåt (tack för dessa råd) och istället för att tjata låta han själv få chansen att säga till när det var dags att byta. Nu hände det nästan aldrig utan vi fick byta innan det var dags för mat och det fungerade bra men med några kortare perioder av lite tjafs.

Jag har mer o mer senaste halvåret kommit på mig själv att, varför gjorde man så. Jag borde ha lyssnat mer på sambon. Låtit han va mer involverad i det hela. Fick ofta höra att jag tjatade o körde med sonen. Ibland kommer sambons kommentar, "Han hinner ju inte skita klart innan du är där och tjatar" upp i minnet :) Men allt man ville var att få han till att prova att göra det på pottan istället för i blöjan.
Jag känner att jag senaste tiden har blivit mycket lugnare likaså sonen. Sonen har, när han har fått vara ifred, själv valt att sätta sig på pottan och kissat några droppar (Antar att surfplattan lockade lite..).
Nu har vi provat dagtid att ta bort både blöjan och pottan och han får gå på toan som inte är lika "flyttbar". :) Det var kanske ett litet för stort steg fram utan vi får gå tillbaka några steg och ta fram pottan igen. Att locka med godis var bara tänkt som en morot, men även det tar vi bort. Det var ändå inget som var speciellt lockande.
Nu tjatar jag inte på han att han måste kissa på beställning utan jag försöker vara lite mer "påminnande" så han inte glömmer bort att kissa när det väl är dags. Samma sak så avbryter vi inte en lek för att jag vill att han ska gå och försöka kissa. Utan vi försöker kissa när vi går upp, innan/efter mat och när vi ska gå ut.
Sker det en olycka så försöker jag givetvis att låta han själv ta hand om det. Försöker bara vara lite uppmuntrande när han kommer gråtandes att nästa gång kanske det hamnar i toan. Ofta får man höra, "Det bara kom".

Att ta bort blöjan nattetid känns lite väl tidigt än med tanke på hur full den är på morgonen. Utan det känns då bättre att han får ha den så han slipper ligga/vakna i en blöt säng. Sen förstår jag inte varför han nu har börjat envisa med att bajsa när han har lagt sig och sagt godnatt. Visst, man behöver göra det också, men varför just denna tidpunkt? Han kunde lika gärna komma och be om en blöja under dagen om det är där han vill bajsa. Jag hade tänkt att säga åt han att han kan få en blöja om han behöver bajsa men sambon tycker det är fel väg att gå.
Även ikväll när jag tittade till han efter 22 så hade han passat på och bajsat. Det är tredje gången det händer sen vi började träna. Tidigare brukade han aldrig bajsa när han ska sova utan det brukar oftast ske på eftermiddagen. Även nu ikväll vaknade han när jag skulle byta. Och han hade i alla fall sovit sen 19:30. Det är helt hopplöst. Annars kan han vara svårväckt. Så nu har man en pigg unge som inte är speciellt sugen på att somna om. :(
L: 2014-02-12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
for och framst vill jag saga vilka underbara sjalvinsikter, sjalvinsikter som har lett till framsteg. =D> =D> =D> Ni fixar det har.

Andras dommande och asikter staller till det for manga, jag har sjalv en mor som ar BVC skoterska som hade manga asikter om att jag lade barnen pa mage for att sova. Att jag hade larm verkade inte spela nagon roll, det var fel enligt henne och det kommenterades friskt. Trist att det doms och blir tavling barn emellan istallet for att det stottas.

Nagra saker:
- nattblojan kan ni behalla tills lilleman vaknar och blojan ar torr en vecka i strack, sa slappna av med det, Nattblojan kan behovas anda upp till 6-7 ars aldern medans andra barn ar torra mycket tidigare, det ar ingen tavling. Jag har tva damer som var dagtorra tidigt men natt torra vid 7, det ar ocksa ok. I vart hus konstaterades det bara, "Tja, vacker inte kisset en nar man sover sa gor det inte det. Da behovs bloja." Bara ett konstaterande, ingen prestation i det.
- sen till bajsandet om kvallen, fundera pa vad sonen ater under eftermiddagen, mat reglerar magen: Lösande frukt typ päron, kiwi, aprikos, övermogen banan, katrinplommon, russin under eftermiddagen kan gjora att man bajsar om kvallen. Stoppande: äpple, blåbär och grön banan.
- blir det en kiss eller bajs olycka stadar man upp sjalv, mao liten torkar upp sjalv, ta av sig sjalv, lagger i tvattmaskinen sjalv, hanger tvatt sjalv etc med lite hjalp fran lamplig vuxen men budskapet ar "If you make a mess, you clean the mess". For alla i familjen, liten som stor.

Sa attityden ar det viktiga, men det har sa manga svarat dig nu. Vilka underbara svar fran moderatorerna, njutning att lasa. Sarkillt raden om hur du kan agera nar liten kommer och ar ledsen over en olycka. Las igen.

Sa nej det ar inte helt hopplost, jobba vidare.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Hej och tack för peppningen Tin!

Det börjar kännas lite hopplöst detta. Nu brukar inte mitt tålamod vara det bästa men vi kör på så länge sonen vill. Det märks på han vid varje olycka att han börjar bli mer o mer frustrerad. Antar att det är jag som tidigare har pressat han för hårt och han nu ser det som ett misslyckande.
Det är svårt att låta bli o trösta när han kommer gråtandes. Man vill så gärna men har börjat försöka släppa det och istället säga åt han att det bara är gå in och tvätta sig och ta på nya kläder. Det mesta brukar han klara galant själv, brukar bara behöva hjälpa till med att blöta en handduk så han kan tvätta av sig.

När det gäller mat så har vi inte gjort någon större förändring senaste tiden. Det händer att han får en banan till mellanmålet. Tidigare bajsade han nästan alltid en kort stund efter mellanmålet men nu gör han det istället efter läggningen. Ikväll tog jag läggningen (brukar oftast vara sambon annars), tänkte se om man kunde märka något på han :) Men inte, allt var som vanligt. Och nu vid 22 tittade jag till han, o självklart hade det hamnat kladd i blöjan. I går gjorde han dock "uppehåll" så det är inte varje dag det händer :) Men när det händer så är det efter läggningen. Känns inte bra att han inte ska få sova hela natten utan att han ska vakna och bli störd när man byter på han.
Vet inte om det skulle hjälpa att ge han russin eller katrinplommon till frukosten för att få han till att bajsa på dagen istället? Eller vad kan man hitta på?
L: 2014-02-12
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Hej igen!

Idag har det varit en riktigt grinig dag. Efter lunch skedde det ett par täta olyckor och det blev även för mycket för sonen. Senaste dagarna har han inte bara varit ledsen utan även arg/irriterad. Nu kom han o sa att han inte längre ville ha några kalsonger. Han tyckte bara att det var stora som hade det och stora kissade inte i dom. Det kändes verkligen i hela kroppen när han kom o sa det. Det var nästan så en tår kom för mig med. Försökte prata med han om vad han ville ha istället för kalsonger. Om han ville ha några nya eller kanske springa runt naken(längre tröja) i trädgården. Men det var inget som lockade. Jag förstår inte varför han inte springer och sätter sig på pottan när han märker att det börjar droppa utan han står still och tittar samtidigt som tårarna kommer. :(
Jag sa i alla fall att vi försöker några dagar till. Ska försöka ha lite bättre koll och ta han i handen och snabbt springa till pottan med han när det börjar droppa. Vi har helt lämnat över detta till han själv men han verkar inte förstå det.

Blir det ingen större skillnad får vi helt enkelt ta några steg tillbaka igen och ta en paus i tränandet. Jag vet inte vad man ska göra annars. Nu har vi undvikit att prata bajs med han men idag försökte jag åter igen förklara för han, att blir man bajsnödig så måste man bajsa. Man ska inte hålla emot. Alla bajsar, pappa, mamma, djur osv. Men att prata bajs är inget han gillar. Det syns så tydligt.

Jag tycker ändå att det har skett framsteg. I höstas/vintras när vi senast testade, då kortare perioder utan blöja, visade han inget större intresse när det skedde en olycka utan han gick med det oavsett vad det var. Nu reagerar han direkt när det blir blött i byxorna, han vet att det har blivit fel.
L: 2014-02-12
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"