Om något är fel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Esterliten
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 02 nov 2017, 10:38

Om något är fel

Inlägg av Esterliten »

Finns det andra med erfarenheter av barn med allergi, barn som har reflux eller barn med ont pga av något?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Om något är fel

Inlägg av TorsMamma »

Hej Esterliten och välkommen! :D

Använd gärna vår sökfunktion här på forum så får du massa träffar på saker som allergi, reflux m.m. Vi har ganska många och stor erfarenhet av dessa saker. De är ju inget hinder för att man skall få sova gott tycker vi.

Återkom sen gärna i samma tråd om samma barn med frågor och utveckla gärna mera vad du har för bekymmer. Basen vi står och jobbar på är Barnaboken, så vi önskar att man har den och läser eller om barnet är över 4 mån och skall kuras att man har Internationella Sova Hela Natten.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Esterliten
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 02 nov 2017, 10:38

Re: Om något är fel

Inlägg av Esterliten »

Tack, jag fortsätter gärna här och frågar ifall någon har högkänsliga barn, och hur det har tagit sig i uttryck under spädbarnstiden.

Vi har en dotter som är två månader. Inget är som det ”brukar” vara. Har kört standardmodellen sen hon föddes, men allt med henne går väldigt mycket upp och ner. Det ena struligheten avlöser den andra, jag har misstänkt både den ena efter den andra diagnosen, och söker nu svar på det här med högkänslighet.

Har någon erfarenhet?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Om något är fel

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, vi är nog ganska många med "högkänsliga" barn. :wink:

Vet man som förälder att man är "HSP - Högkänslig" så är ju chansen att man får barn med lite samma. Min son är högkänslig och för han (och vad jag märker på andra småbarn) är att dessa barn lätt blir "överstimulerade" och behöver mycket mera lugn är många andra. Man kan lägg vara hemma, hemma, hemma och mera hemma. Går man ut är skogen bäst utan för mycket synintryck. De gillar inte skärmar och sitta still. Blir lätt orörliga. Lätt gnälliga och skrikiga, speciellt om de är överstimulerade och trötta.

Så just dessa barn mår ju då extra bra av just den struktur och förutsägbarhet som Barnaboken erbjuder. Med fasta tider, mycket social delaktighet och utevistelse i skog och mark, men inte i folktäta områden eller för mycket besök hos andra eller hos en själv.

Ju längre man kan vara hemma och föräldraledig med dessa barn desto bättre verkar de må när de sen behöver börja på förskola m.m.

Men små barn som 2 mån skulle jag i ärlighetens namn inte "leta" så mycket fel på. Du lägger för mycket oro och koncentration på felsökning och kommer sen undra varför du inte var lugnare och njöt mera av din bebis. (tro mig, been there Done that) Så jag säger detta med största välmening.

Min son hade det man kallar "kolik" till 4 mån ålder. Jag letade nog efter alla fel som finns. Kolik är bara att de skriker x antar timmar /dag för att få, inte att de har ont i magen eller att de har en sjukdom. MEN, självklart blir det ju en ond cirkel, små bebisar som kriser sväljer luft och får då också ont i magen.
Det visade sig också att min son var känslig för alla paprika/chili produkter och kräktes av detta, samt choklad och lite till. Så ja, han hade en känslig mage. Men så här i efterhand önskar jag ändå jag varit lugnare och mera cool som förälder, mycket försvinner och "växer" bort som de säger.
Men är något EXTREMT fel, ja då skall man inte ge upp anser jag, detta vet man längst inne i själen om något är fatalt fel. Då skall man följa denna känsla. Men ändå inte glömma njuta av den speciella unge man har fått.

Så min fråga är ju mera, vad anser du dig ha för "symptom" som gör att du misstänker en massa olika diagnoser? Har ni något i släkten som ger signaler om detta?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Esterliten
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 02 nov 2017, 10:38

Re: Om något är fel

Inlägg av Esterliten »

Tack för svar. Jag söker svar, pga Att hon gråter och är ledsen, pga att hon inte riktigt vill äta. Eller ungen vill ju äta, men av en eller annan orsak förmår hon inte äta sig så mätt som hon borde för att kunna njuta av livet.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Om något är fel

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Går hon upp i vikt som hon skall? Kräks hon mycket? Ammar ni? Flaska?

Grejen är ju att om man hamnar i en ond spiral där man skriker och får luft i magen orkar man inte äta så man blir mätt och då skriker man lite till och får mera luft och äter sig inte mätt.

Något av det viktigaste jag har att rekommendera är glöm inte rapningarna! Då kommer luften upp och man kan äta lite till. SM (Standard modellen) har ju ganska bra hänvisningar till hur en måltid kan gå till med mat, rap, mat, rap, blöja , mat osv.... När min son var 2 mån gav jag liksom själv upp, amningen gick inte så bra. Så jag ammade det som gick och sen pumpade jag och gav resten på flaska, allt enl. Annas råd. Det var först då min son började bli gladare och mättare. Så jag ammade det jag fick varje måltid och fyllde sen på med flaska.

Du kan om du vill veta hur vår tid var leta upp min tråd, Torsmamma och ca 11 år gammal tråd på "späda och små". :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Esterliten
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 02 nov 2017, 10:38

Re: Om något är fel

Inlägg av Esterliten »

Tack.

Hon går upp i vikt, men väldigt lite. Jag ammar först och ger sen modersmjölk på flaska, jag matar inom en timme, och under denna timme kan jag få i henne mellan 50 och 130 ml. Hon spyr inte och har inte extra mycket gaser i magen. Hon rapar bra. Men hon äter lite. Hon har problem med att suga ordentligt, då hon väl kommer igång kan hon suga bra en stund, men hon tappar greppet fort. Då jag ger på flaska så tynger hon ofta ut flaskan många varv med tungan och ”leker”, svänger bort huvudet osv. Hon har i princip aldrig somnat vid bröstet eller flaskan. Hon sover 11h natt med ett nattmål, på dagen sover hon 2 - 1,5 - 1,5. Men hon gråter en hel del o speciellt då hon skall sova. Skarvarna sover hon aldrig över.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Om något är fel

Inlägg av TorsMamma »

Tack för info. Har ni kollat "tungbandet" på henne? Detta är ibland en orsak till att de får fel sugteknik. Tänk på att det kan var bra att stänga ute synintryck speciellt när hon äter och när hon skall sova. Lägger man dem på mage (MED larm!) och ställer huvudändan en bit högre typ framhjulen på några telefonkataloger, så kommer luft och rapningar ut bättre när de sover och lindrar mycket magbekymmer. Jag brukade även ha en vetekudde jag värmde och lade i vagnen innan sonen skulle lägga sig där, tog ut den när han lade sig så vagnen är varm och mysig. Vagna lugn men sluta innan hon somnar och kommer till ro. Man kan få jobba på det en tid, men det går.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Esterliten
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 02 nov 2017, 10:38

Re: Om något är fel

Inlägg av Esterliten »

Hon sover på mage med larm, tungbandet är kollat, hon har en aning omogen sugteknik, men i övrigt hittas inget fel. Hon började sova bättre då vi höjde upp huvudändan, därför misstänkte jag reflux. Hon hickar mycket och har mycket spott i munnen. Men hon har alltid trivts bra på rygg. Hon äter bäst då hon får ligga på rygg. Hon läggs vaken i vagnen, men jag har ännu inte haft tillräckligt tilltro för att enbart vagna lugn, så hon sover i vagnen och vi istället för att vagna gungar vi den rytmiskt. Detta pga skriket hon haft. Hon kan när som helst under dagen börja skrika (enligt mig, helt utan anledning) helt hysteriskt. Hon är extremt svår att lugna i dessa lägen. De få gånger jag varit någonstans utanför hemmet händer detta alltid. Iblan då syskonen eller pappan håller händer samma sak. Men även med mig kan hon börja skrika.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Om något är fel

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Hur går det för er?

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Esterliten
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 02 nov 2017, 10:38

Re: Om något är fel

Inlägg av Esterliten »

Tack att du frågar.

Tyvärr så kämpar vi vidare. Det är reflux hon lider av och det gör att hon har svårt att äta. Och då lilla magen inte är helt mätt blir sovandet också problematiskt. Hon är nu 4,5 månad och vårt schema ser ut så här
21-08 Sova natt
08 frukost
10-11:30 sova
11:30 lunch
14-15:30 sova
15:30 mellanmål
18-18:45sova
19 middag
20:30 kvällsslurk
04 nattmål


Hon dricker enbart bröstmjölk förutom lunchen då hon får grönsakspure.

Hon har iallafall blivit nöjdare, då hon är vaken, men hon sover aldrig över 45 min skarven och har också svårigheter att komma till ro speciellt då hon skall sova sista luren. Ute i vagn klarar hon inte alls av att sova (ryggläget) utan hon sover inne i vagnen på mage.

Men det är knepigt att få i henne tillräckligt med mat. Jag försöker mata så mycket det går men ibland dricker hon bara 60-80 ml och klarar inte av att äta mera. Sen tycker jag också att hon sover lite, men hon vaknar ibland ren efter 30 min o ligger bara vaken i vagnen. Men jag brukar tänka på vad Anna sagt att vi skall ge dom förutsättningarna att sova...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Om något är fel

Inlägg av TorsMamma »

Hej, då vet ni ju nu vad som verkar vara svårigheterna. Använd gärna sök här på forum, vi har skrivit MYCKET om reflux som är vanligt på så här små. :D :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Esterliten
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 02 nov 2017, 10:38

Re: Om något är fel

Inlägg av Esterliten »

Hej, vi har idag varit till BVC och hon tappar i vikt.
Jag vet inte hur jag skall få i henne mera mjölk/mat. Snälla ge mig era bästa tips.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Om något är fel

Inlägg av TorsMamma »

Bästa är att ge mera "fast" föda då detta oftast håller bättre i magen på reflux. (använd sök så kommer du förstå) och då göra egen pure med riktig mat så som sötpotatis, morot m.m. detta kan man med fördel förstärka med lite extra osaltat smör och även lite smaklös kokosolja. Ge sedan ersättning eller mjölk som måltidsdryck. Men köpa färdig mat på burk behöver man förstärka ganska rejält med fett för att de skall stå sig och må bra.
Även lägga dem på mage med upphöjd huvudända m.m. massa av dessa tips finns om du söker. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"