Orolig 8-åring med sömnproblem

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Orolig 8-åring med sömnproblem

Inlägg av MammaMia »

Hej!

Vår 8-åring (fyller 9 i januari) har varit helt ur spår ända sedan i våras. Hon har en massa tankar och känslor som hon inte vet hur hon ska hantera; de rådande temana är oftast kompisrelationer och pojkar. Hon är en så kallad duktig flicka som klarar sig bra i skolan och hon är väldigt ordentlig i största allmänhet, nästan för ordentlig. Tandborstning, handtvättning etc. går lätt till överdrift och vi får införa begränsningar.

Det största problemet är att hon fått så svårt att somna, hon som tidigare sovit så bra. Hon drömmer en del och upplever att drömmar är obehagliga. Jag tror att hon är rädd för att börja drömma och därför försöker hon undvika att somna. Hon påstår också att hon väcker sig själv när hon håller på att somna och att hon inte kan låta bli. Hon går och lägger sig kring 20-20.30, men i värsta fall kan hon vara uppe ännu 22.30. Hon är ledsen och gråtig och minst lika frustrerad över situationen som vi föräldrar. Vi pratar, läser saga, gör avslappningsövningar osv men inget tycks hjälpa.

Har läst om 9-åringen i Barnaboken och tycker att beskrivningen stämmer bra in på vår älskade tjej, hon har alltid varit brådmogen. Den här "fasen" har som sagt hållit i sig ett halvt år redan så det börjar kännas lite motigt. Stackars liten är nästan aldrig glad mera. Jag vill henne så väl och känner mig så väldigt hjälplös... Alla tankar och idéer mottages med tacksamhet! :heart:

P.S. Till familjen hör också pappa samt två småbröder 6 år och 4,5 månader.

Hälsningar,

Mia
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Orolig 8-åring med sömnproblem

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Jodå, jag har ju en nu 11-åring här hemma av den känsliga sorten om än dock kille. :wink:

Men som vanligt är ju alltid rådet, ser över din egen reaktion så du inte "tycker synd" om barnet. Man har ju en förmåga att liksom lida med dem. :wink: Sen är socialdelaktighet ett måste för självkänslan! Den är liksom A och O! Om de inte behövs hemma och har mycket i skolan, ja vem behöver dem då?

Jag köpte dessa CD till min son som han får lyssna på när han skall lägga sig, jag dröjer mig INTE kvar i rummet efter läggning. Utan saken som när de är små gäller fortfarande. Ju ledsammare läggningar desto mera skratt till gonatt! Min som blir gärna kittlad fortfarande och vi busar och kittlar MYCKET när det är krångliga läggningar. Troll spricker i solsken!
https://www.dittgladabarn.se/8-12-ar/sj ... 12-ar.html

Sen lägger jag till en tråd när Anna kurar två lite äldre barn som var mycket ängsliga, detta för att ge dig attityden tillbaka vid läggning. Tänk på att även vissa barn "krånglar" vid läggning av fler skäl än de säger, ibland bara för krånglandes skull har jag märkt. Blir en ny vana om du är med? :wink: Samma sak gäller även här fortfarande, nappa inte på diskussionerna, nappa inte på provokationerna, utan det blir lite ramsa goda yxskaft över det hela. Det blir liksom ingen bra lösning i alla fall kl. 21 på kvällen om du är med?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=26163
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Orolig 8-åring med sömnproblem

Inlägg av MammaMia »

Hej igen och tack snälla TorsMamma! :) :heart: Nej du har så rätt, det blir inga bra lösningar efter kl. 21 på kvällen. Jättebra tråd och superbra tips med CD:na, ska genast beställa dem. Vi har försökt jobba en del med självkänslan på sistone, utan att riktigt komma nån vart. Tror att detta kan vara lösningen!

Ska oxå jobba med Attityden när det gäller 8-åringen! Vår 4,5 månaders bebbe går ju snällt och lägger sig så då ska vi väl klara ett större barn oxå. 8) Tänk att samma verktyg gäller även 8-åringen fortfarande... Har ju inte behövt tänka i dom här banorna på många år när det gäller våra "stora" barn. :oops:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Orolig 8-åring med sömnproblem

Inlägg av TorsMamma »

Eller hur!? Alltså Anna sa en gång att barns frågor är alltid samma men ställs i olika form. Små barn skriker, större säger NEJ, än större ser spöken, osv... Ja du hänger med? När jag var liten brukade min mindre kusin också hålla på om kvällen, det började med lite "oskyldiga" frågor för att mot slutet alltid sluta med "men tänk om du dör!" Vad händer då? osv... ja du hänger med?
Så därför är alltid Safarin från SHN aktuell, läs den! Och humor är också lösningen, Troll spricker i solsken, sist den nödvändiga sociala delaktigheten, ni klarar er ju sämre utan henne. :heart:
Håll oss uppdaterade! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Orolig 8-åring med sömnproblem

Inlägg av MammaMia »

Hej!

Dags för en liten lägesrapport. Vägen har varit knagglig och ett par gånger har vi fått ta till kristilldelningen som Anna beskriver den i tråden om de två stora flickorna med tända lampor och "jaha, då är vi väl vakna då". Efter det har hon nog rätt snabbt velat gå och lägga sig igen. Men som TorsMamma sa, så börjar det ofta med någon ganska oskyldig fråga eller kommentar och sen blir det högre och grövre vartefter.

Fröken var riktigt sjuk nyligen och låg i feber en hel vecka, men ändå sprang hon på kvällarna och vägrade sova på dagen, även om man såg hur trött hon var. Då hon höll på att tillfriskna höll jag en liten predikan om hur viktigt det är att sova (och äta) tillräckligt för att man ska må bra. Jag sade också, krasst nog, att hon kanske blev så sjuk just för att hon sovit för lite. Det tog skruv och hon insåg att hon behandlat sin kropp illa genom att springa på kvällarna i stället för att sova. Nu har hon papper och penna bredvid sängen och om hon kommer på nåt viktigt efter att hon gått och lagt sig så får hon skriva på lappen och berätta på morgonen i stället för att springa upp ur sängen.

Ljudsagorna är också jättebra! Idag kom hon upp ur sängen en gång och sade: "Jag vet inte riktigt vad som hände, men jag tror att jag somnade mitt i sagan". Och det är ju inte alls illa. Men vi kom överens om att nästa gång hon somnar mitt i sagan (och vaknar en stund senare) så lägger hon bara ner lurarna och fortsätter sova. :D Jag tror vi är på rätt väg!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Orolig 8-åring med sömnproblem

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag har en sexåring som också är en springare emellanåt(ibland har han bara gympa i sängen :roll: ). Det som funkat för oss är att när jag tyckt det tagit för lång tid att somna och sprungits för mycket har jag infört sovkurs :wink: . Jag har satt mig i soffan på övervåningen vid hans rum så var gång dörren öppnades ramsade jag bara "God natt, god natt sov så gott". Inget annat svarade jag vad som än sades. Hörde jag att det var ljud inne i rummet gick jag in och stoppade om och gick ut med ramsan. På 2-3 nätter blev det lugnt och han somnade mycket snabbare utan spring. Nu är han egentligen i behov av en ny kurs igen känner jag men det höll ett bra tag, det är bara jag som ska orka ta tag i det igen :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"