Hjälp med nytt schema till 9-månader

Skriv svar
jenny1984
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 09 okt 2017, 09:29

Hjälp med nytt schema till 9-månader

Inlägg av jenny1984 »

Jag är i behov av hjälp, råd och pepp!
Min son är 9 månader idag. Han kurades vid 6 månader och det har fungerat klockrent allt! Hade jag kurat barn nummer 1 hade livet med henne varit så mycket enklare det första 1 1/2 året! Men nu till problemen som har uppstått. Det började för tre veckor sedan då jag fick nya tider på förskolan och behövde justera sonens schema för att det skulle passa med förskolans tider. Jag tänkte att det var dags att börja sova 2 gånger i stället för 3 gånger, då jag tyckte han ofta vaknade efter 30 minuter 2 av 3 lurar per dag. I samband med att jag ändrade schemat blev sonen J-trött och ville sova för natten redan kl 18. Efter 2 veckor ändrade jag då tIllbaks till 3 lurar då jag tänkte att han inte var redo för 2 lurar än. I samband med att jag ändrade tIllbaks blev han förkyld och fick hosta om nätterna samt en tand till! Nu är han frisk men sedan 2 dygn tIllbaks är han superledsen när han ska somna i sin säng dagtid, vid nattning samt vid uppvak 1 gång per natt. Min attityd är som bortblåst och jag gråter och tycker synd om honom. Helt plötsligt! Han sätter sig upp i sängen och gråter ett gråt som är förtvivlat dag som natt. Nu har jag lagt honom i vagnen och där somnar han. Jag har själv försökt analysera vad som gått fel och förutom att min attityd är som bortblåst så tror jag han har blivit förvirrad och osäker på schemaändringarna som har gjorts. Jag har även tänkt att det är dags för honom att börja sova 2 ggr/dag då den sista tredje luren blir för sent på eftermiddagen.

Hur gör jag för att få till det här nya schemat och förhoppningsvis slippa J-ledsen son vid läggning samt nattuppvak? Ska man kura igen?

Här kommer mina tankar om ett nytt schema:
19-6.30
11,5 H natt, 1 1/2 timme FM, 1 timme EM.

6.30 godmorgon (har aldrig sovit till 7)
7 frukost gröt
8 lämning på förskola
8.30 har fått en flaska välling den här tiden sedan 6 månader
8.45 J-trött. Sova 1 1/2 timme även i det nya schemat? Har dock aldrig gått utan vaknar efter 45min - 1 timme.
11.30 lunch.
13 hämtning på förskolan.
14 mellis
14.15 J-trött förmodligen. Sova 1 timme. Vaknar oftast efter 45 min.
17 middag
18.30 välling
19 godnatt.

På det tidigare schemat har sonen sovit 1 gång efter lunch med och då sovit runt 15.30 sista gången.

Det här blev ett flummigt mail men jag behövde skriva av mig efter 2 jobbiga dygn då jah känner mig helt förvirrad. Jag tack tacksamt emot tips och råd!

Tack❤️
Mvh Jenny
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med nytt schema till 9-månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag slår ett slag för 12 timmars natt och följande schema:

06 god morgon

06.30 frukost

08 sova 45(du kan räkna luren till kl 10 ifall han behöver insomningstid) sova i vagn under lämning på förskola

10.30 Lunch

11.00 sova 1,5 eller2 timmar ( svårt om ni måste varar på fsk 13 med 2 timmar men hade varit bäst)

13.30/13.45 mellis

16.30 middag

17.45 välling

18.00 godnatt

På det här viset får du en bättre rytm i lurarna med den kortare först, han har precis sovit en lång natt, långluren behövs senare för att orka till kvällen. Jag tror att en del av problemet var ett schema som inte fungerade. Jag föreslår att du läser SHN-boken flera gånger om tills attityden infinner sig, gärna andras trådar på forum också. När du känner dig laddad gör du en minikur med bara ramsan. Borde räcka såvida det inte blir värre OM attityden är på plats. Jag hade inväntat att vi flyttar tillbaka klockan för att slippa ändra igen och morgon 05 vill ju ingen ha :shock: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
jenny1984
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 09 okt 2017, 09:29

Re: Hjälp med nytt schema till 9-månader

Inlägg av jenny1984 »

Tack för svar ❤️
Igår efter att jag skrivit inlägget satte jag mig faktiskt och läste "lathunden" igen & hittade även en rubrik "kura om" :) och tro det eller ej men helt plötsligt hade jag attityden där igen och sambon "fick order" att väcka sonen 15.15 ;) hehe!! På eftermiddagen var vi på kalas men jag och lilleman åkte hem 18.50 och då var han färdig inför natten och lades i sin säng 19.07 OCH SOV 19.15!!!! Sen sa han godmorgon 06.45 idag! Nu har jag lagt honom igen kl 9 & han somnade på 2 min I SIN SÄNG!!!!

Det är lite klurigare att få till alla lurar när man har ett barn till att anpassa sig efter och förskolans tider. Tyvärr måste jah köra bil till förskolan med så att sova i vagnen dit funkar tyvärr inte. Jag ska ha dina förslag och tankar i bakhuvudet om problem uppstår igen ❤️ Och som du skrev: boken- läs, läs, läs!!!! Jag har den som e-bok och det är dom mest välinvesterade 119 kr på länge!

Kram från en mamma med attityden på igen ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med nytt schema till 9-månader

Inlägg av Tin »

Heja heja,
ja visst ar det underbart nar man kanner att man har attityden, plotsligt ar ingenting omojligt.
Hur har det gatt?

Tankte pa din kommentar om forskolan, jag foredrog alltid att ha alla lurar hemma, sa kan liten sova forsta luren hemma och sedan lamnar ni med bilen med vaken bebis? Kanske kommer storeman sent till forskolan men vad gor det ett par manader.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
jenny1984
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 09 okt 2017, 09:29

Re: Hjälp med nytt schema till 9-månader

Inlägg av jenny1984 »

Hej Tin!
Jodå nu har det gått bra i en månad och tidsomställningen klarade han oxå bra efter 2 tidiga morgnar och 4 tidiga kvällar så var han på banan igen och sov 19-06/07 (vaknar nån gång mellan 6 & 7) men nu är det dags för nästa schemaändring och då är jag här igen ;) nu är han J-pigg vid 19 & somnar 19.15-19.30 och är egentligen inte så trött men somnar efter 5 min gråt ändå. Jag tror han signalerar att han inte kan sova mellan 14-15 på EM längre. Så nu måste jag justera något. Som schemat är nu sover han mellan 9-10 på FM och sen 14-15 på EM. Har du förslag på hur jag kan ändra?? Lämning på förskolan är nu 8.30 och hämtning 13.30. Då behöver han vara vaken. Tack och kram // Jenny
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med nytt schema till 9-månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Antalet sömntimmar är snarare 15 min för lite för en 10 månaders(?) så mindre sömn ska han inte ha men jag tror att det är schemat som ställer till det, sista luren kommer för sent, jag hade lagt den vid 12 inte 14, och då behöver han 1.5-2 timmar för att orka med kvällen. Det kan tyckas konstigt men med 2 gånger med 4 timmars vakentid tror jag snarare att han blir övertrött.

Förskolan kan inte vara flexibel med en halvtimmes längre tid på eftermiddagen? Annars är ju alternativet morgon 06 som sagt :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"