Alma 11 augusti -helammning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej,

Jag är en återvändande mamma som tidigare haft ett annat användarnamn när jag först mini-kurade mitt första barn och sedan körde SM från start med mitt andra. De är nu 8 och snart 10 år och nu har jag nyligen fått en ny ljuvlig bebis, en Alma. Hon är född den 11 augusti och såklart blir det SM även med denna fina lilla tjej.

Hon gjorde väldigt klart från start att ryggläge var avskyvärt och efter två dagar tyckte även den nyblivne pappan (det är hans första barn) att magläge med larm helt klart var lämpligt. Tro det eller ej men vi fick faktiskt medhåll från en av barnmorskorna på BB straxt innan vi åkte hem. Ryggläge måste vi säga för så är rekommendationerna, men det ser ju inte riktigt ut så i verkligheten menade hon. Dessutom är risken för PSD så liten om man inte är rökare så det går knappt att säga huruvida mag eller ryggläge har påverkan var hennes åsikt. Så alltså sover lilla damen på mage med larm, i vagnen.

Redan från början var hon en mycket stark och medveten bebis, lyfte huvudet högt och sparkade kraftigt med benen och gjorde väldigt klart att hon ville vara med. Eftersom förlossningen var enkel, snabb och okomplicerad (45 min från 2 cm öppen till bebis på magen) var hon dessutom inte speciellt utmattad utan ägnade första dygnet åt att äta, äta och äta. Andra natten var helt fruktansvärd med vrålskrikande bebis som försökte få fram mer mat ur mina bröst, och följden var att mjölken rann till redan efter 24 timmar. Därefter sänkte sig lugnet.

Jag blir lätt stressad av klockan och hade svårt att njuta av min fina bebis för åtta år sedan när jag senast körde SM, men denna gång försöker jag vara coolare och har låtit henne styra men med rytmen i bakhuvudet. Mat, mera mat och ännu mera mat har varit ledordet och överlevnadsångesten verkar helt klart vara under kontroll nu vid snart 6 veckors ålder. Hon väcks ungefär 30-40% av daglurarna men skarvar ganska friskt på minst en varje dag. På natten varierar ätandet en del med när hon lägger sig, men har oftast varit en gång per natt när hon lagt sig vid 23 och två ggr när hon lagt sig tidigare. Inatt somnade hon 20:45, åt 1.10 och 5.10, tog morgon 7.20.

Det var lite bakgrund, nu till mina frågor som jag gärna vill ha lite råd om.

Jag helammar, vi har försökt få henne att ta flaska med utpumpad bröstmjölk men hittills utan resultat. Båda mina andra två barn helammades till 4 månader och startade sedan med smakiskar och gröt. Båda sov 12 timmar natt vid fem månader. Den första var kaos fram till dess då jag hittade barnaboken och sova hela natten med snuttamning och snuttsovining hela dygnet. Med andra, som var en riktig tröttis ammade jag när jag la mig och ställde klockan på 4 för nattamning. Hon skippade första målet av sig själv genom att gallskrika när jag tog upp för att amma vid 23 och sluta när jag gav upp och la ner henne i vagnen igen (omkring 4 mån) och sista målet skippades lätt med att helt enkelt sluta ställa klockan. Idag vid 8 år sover hon fortfarande gärna 12 timmar per natt och är alltså fortfarande en riktig sovis. Denna dam var dock inte så intresserad av mat, fick truga och truga och hennes sömn verkade inte påverkas alls av mängden mat utan hon sov i princip alltid bra.

Denna nya dam är supermed, klarvaken, hungrig till tusen och med en himmelskt humör, hon låter en verkligen veta att man lever. Samtidigt orkar hon knappt en timme vaken per vakentid och två timmar är extremt avlägset. Det blir därför nästan omöjligt att klara sig med tre sovstunder per dag, de har hon ofta klarat av omkring 17 vissa dagar och 19 andra. Sedan blir det kvällstrassel a' la HUBERT och hon behöver minst 2-3 korta lurar, eller en längre för att ha en chans att klara 2-3 timmar vaken. Inte så mysigt och det medför att läggningarna gärna blir gnälliga och skrikiga, varvid jag såklart börjar noja att hon inte är mätt. Dock sover hon i allmänhet mellan 4-6 timmar innan första matningen så det tycks ju som att hon är mätt. Sedan följer ett nattmål som visserligen oftast är närmare 40 än 20 min varefter hon sover 3-4 timmar till.

Fråga 1 är då: Helammning och SM, hur går det ihop? Finns det någon som kört så? Alltså ingen flaska överhuvudtaget, varken med ersättning eller mjölk? Jag förväntar mig att behöva nattamma fram till grötintroduktion men det var ju inga problem förra gången så det går nog bra.

Fråga 2: Enklare kanske att försöka introducera flaska för att i alla fall ha chans att ge tillägg, hur gör vi då? Hittills har hon inte ätit utan antingen vägrat eller bara legat och tuggat.

Fråga 3: Hur överlever jag flaskintro? Dels blir det lätt prestige och amningen och dels har jag massor med mjölk och brösten blir gärna extremt smärtsamma och hårda och jag läcker mest hela tiden.

Fråga 4: Skarvar, gör hon ganska ofta efter en timme och när jag läser på så verkar det ofta bero på för lite mat? Men jag kan lixom inte mata på mer, jag trugar och trugar och hon äter mycket, men tillslut vill hon ju inte ha mer. Jag måste ge inom en timme, för annars blir hon för trött och somnar bara vid bröstet hela tiden, och det verkar hon klara av fint. Kan skarvningarna bero på övertrötthet snarare än maten? För om jag får henne att sova så sover hon ofta över om jag inte väcker så döhungrig kan hon ju inte vara?

Fråga 5: Hon bajsar, OFTA, och innan är det ofta ett himla åmande och kråmande och pruttande, ofta blir någon lur avbruten av just bajs, hur är råden då? Måste såklart ta upp och byta för det är inte sällan det går igenom allting och hon vill ju inte ligga och sova nybajsad. Men säg att det gått 1-1,5 timme när hon vaknar, låter och jag konstaterar bajs, tar upp och byter, bör jag då lägga henne igen eller startar jag ett nytt SM mål?

Stort tack på förhand och hoppas att det finns några mammor här som helammat och som vill dela med sig av sina knep. Eftersom Anna själv slutade amma omkring 7-8 veckor om jag fattat det rätt och de flesta här verkar kombinera flaska och bröst är det lätt att tappa tron på att ammning och SM går att kombinera smärtfritt.

Vänliga hälsningar
/Elin
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen tillbaka!! :)

Stort grattis till lillasyster och den "enkla" förlossningen! Jag har själv helammat mina båda helt utan flaska och det har funkat bra med SM överlag. Dock har jag ammat minst 1 nattmål, oftast 2 tror jag, ända tills matintroduktion vid 3,5 mån. Men då har jag hungriga grabbar.

Jag tror inte att din lilla är så värst hungrig, vi brukar (har jag för mig) säga att uppvak före 45 min oftast är hunger. Vagnar du om hon vaknar "för tidigt"? Det tycker jag absolut att du kan börja med annars, iaf när du vill börja styra in henne på schema. Vilken rytm kör du nu, hur ser era dygn ut om det finns ett mönster? Jag antar att hon somnar själv vid det här laget, du verkar ju ha full koll trots att det var ett tag sedan sist?! :D Generellt orkar de minst första passet medan sista kan bli lite längre men jag hade en schemalagd extralur på 20 i sista passet, kan vara ett tips!

Jag vet inte om jag har så många tips förutom de du redan kan men viktigt såklart att du själv äter och dricker ordentligt (fet mat!) och gärna vilar efter lunch så mjölkproduktionen hinner med. Luzernte brukar vi rekommendera här, jag tycker det funkar och ökar produktionen. Finns på nätet. Sedan ska jag erkänna att det är en prioritering du väljer att göra om du helammar och jag har känt att det varit värt men vill du introducera flaska så är det ju många som har gjort det också! Det kan verka enklare men jag tror mer och mer att det är Attityden som avgör så länge du inte själv känner att amningen absolut inte funkar, åtminstone till typ 3 mån, sedan har jag märkt att mina velat ha mer mat för att sova bra.

Det jag menar med att prioritera är att jag tex har alltid fokuserat mest på sovtider på schemat och försökt hålla dem och varit lite mer "generös" med mattiderna, typ ibland gett en extra slurk vid tydliga signaler. Det har funkat ok men jag har dock alltid behövt kura för att få hela nätter så det är ju inte klockren SM. Men jag har kunnat amma länge och haft bra dagar och ok nätter (korta amningar) och följa ett schema ok så det funkade för oss.

Låter bra att du känner dig cool!! 8)

Grattis igen och det ska bli kul att följa er resa!! :)

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej,

Tack så mycket! Faktiskt helt underbart och lyxigt att få en liten bebis när storasyskonen är så stora, enda smolket i glädjebägaren är att vi bara får ha dem halva tiden, saknar halvt ihjäl mig fortfarande trots att det varit så sedan sex år tillbaka. Nu när jag fått en ny bebis är saknaden ännu större och mammahjärtat blir så glatt så det gör ont när jag ser hur glad Alma kan bli när syskonen uppmärksammar och interagerar med henne. Storasyster är överförtjust och bär och fixar så mycket hon kan, och bebis tystnar oftast så fort hon lyfter upp henne, så fantastiskt.

Ja, visst är det en prioritering, jag känner igen mig i det du skriver från för åtta år sedan. Storasyster var dock en extremt säker sovare, hon kunde sova 12 timmar utan mat, det verkade inte påverka henne alls. Den uppfattningen får jag inte om denna lilla donna, hon tar gärna bröstet oavsett när jag erbjuder det, även om hon inte är hungrig och då snarare snuttar än äter. Storasyster tog bara bröstet vid största hunger, annars fick det vara, att snutta var helt ointressant. Det gjorde det ju enkelt att veta när hon var hungrig. Nu är det mycket svårare.

Två dagar i rad nu har det inte varit några problem på dagen, somnar fint, och somnar om själv i eventuella skarvar, har hållt vakentiderna korta och lagt innan övertrötthet. Då har dock nätterna ballat ur?!? Där blir jag helt ställd, båda mina äldre barn har alltid sovit på natten, den första ammade i ju och för sig varannan timme, men det var ju för att jag inte visste bättre, och så fort jag visade att jag visste så började han sova hela natten direkt. Och Storasyster har alltid sovit sig igenom såväl ammningar som raketavfyrningar när det varit natt.

Men inatt och igår natt har Alma vaknar redan vid ett-halv två, ätit och igår kväll skrikit ett bra tag innan hon somnade om och inatt vaknat igen vid tre och varit vaken (inte missnöjd men väldigt högljudd med grymtningar, hoppande i vagnen och diverse småskrik/gnäll/belåtna ljud/smackande), i över en timme. TOg upp och matade när jag tyckte det gått tillräckligt lång tid för mig utan sömn, dvs vid 03:30. Då åt hon lite från ett bröst och somnade som en sten. Men vaknade 06:45 och var sjut missnöjd och somnade inte om, tog upp henne klockan 07:00 efter 15 min vagning där hon låg stilla så länge vagnen rörde sig men skrek upp sig direkt jag slutade. Så fort hon kom upp ur vagnen var hon hur nöjd som helst och socialicerade sig med pappan, fick blöjan bytt och var överhuvudtaget väldigt trevligt, och inte det minsta hungrig. Fick truga redan från början trots att jag inte erbjöd bröstet förren 07:30 och fick pumpa det andra bröstet eftersom hon bara somnade och blev arg när det kom mjölk. Somnade 08.30 efter lite vagning då övertrötthet? gjorde att hon hade svårt att komma till ro.

Mina teorier är följande:
För lite vakentid/för mycket långa sömnpass på dagen? (igår 3 pass på vardera 2,5 timme). Vilket ju inte hjälper ett dugg när det gäller att vara vaken en längre tid, övertröttheten igår var inte det minsta njutbar. Vi trodde hon skulle klara 2 timmar vaken från 18.30-20.30 men icke, redan klockan 20.00 slocknade hon och sov i fem minuter och sedan var det skrikigt och omöjligt att komma till ro fram till 21.30 då jag vagnade henne tills hon tillsut kom till ro och somnade. Kvällsslurken blir sjukt lidande då vilket ju kan vara anledningen till att hon vaknade redan 01.20 (dock inte superhungrig, kanske hade gått att få henne att somna om?).

För lite mat under hela dagen? Vilket leder till att hon inte vill ha 4 timmar mellan målen på natten trots att hon lätt har det på dagen?

Magkrångel? Allt åmande och pruttande får en att tänka de tankarna och de senaste två dagarna har hon bajsat en tiondel av tidigare dagar, i morse däremot, halvvägs in i första matningen bajsade hon MÄNGDER!!, med högrött ansikte och grymtande.

Tips och trix? Vad fasiken gör man med en vaken bebis mitt i natten som inte är hungrig? Jag vill ju sova, inte lyssna på klarvaken buffande bebis.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Tin »

Hej,
jag har tva barn och gjorde helt olika, forsta angeln gillade flaska sa jag fyllde pa med det om kvallen. Nummer tva hade andra planer och vagrade flaska, sa jag helammade och korde SM. Gick utmarkt. Vid 3.5 manaders alder provade jag lite smakisar och vid 4a manader at hon stora portioner (fast vi ammade vidare morgon och kvall till ca 8 manader). Sa alla varianter gar, oroa dig inte for det - kor pa det som kanns bast. For er bada.

Jag tror du ar nat pa sparen med sovtimmarna. Skulle absolut rakna timmar dagtid, skriva upp exakt hur manga sov och vakentimmar det blir. Vaknar man och ar klarvaken om natten ar det en indikation pa for mycket sov dagtid precis som du dager. Sarskillt sen hon inte ar hungrig. Tanker ocksa att hon ar ju bara 6 veckor, ibland blir det upp och ner en natt (eller en dag). Bara att utvardera, felsoka, och ga vidare. En gang ingen gang. Jag minns att jag och bebis en natt gick upp och tittade pa TV en timme mitt i natten en gang innan hennes ogon borjade klippa igen och vi gick och la de oss, hon var inte heller hungrig........

Bajset och lilla magen har manga bekymmer med just 6 veckors skarven, bada mina hade det definitivt. Och sedan nan vacka senare gar det over. BVC brukar ju rekommendera magmassage med jag vet inte om jag markte nagon skillnad, darmot galler det att rapa ordentligt efter varje mal sa luften kommer upp istallet for att stanna och tjorva.

Vag galler maten, kor ni SM by the book, En tutte, rap, samma tutte, vakentid, nasta tutte, rap andra tutten igen? Alltsa proppa in vid varje maltid? Sma som inte ar matvrak kan behpva trugas i for att fa i sig ordentligt under hela dagen.

Maste tillagga att vad mysigt ni verkar ha det, och vilken koll du har. Tank att de stora barnen far uppleva en liten lillasyster. Varje bebis ju ar sin egen person sa precis lika blir det ju aldrig, hur manga ganger man an far barn.
Sa fortsatt som du gor,

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej,

Tack snälla för fina svar.

Vi har det superhärligt även om mamman gärna får lite prestationsångest och börjar noja om både mat och annat i tid och otid.

Lilla damen är mer vaken nu, i morse klarade hon 2 timmar vaken?! Även om hon nog blev lite övertrött och krånglade lite på sovtiden sedan. När jag tänker efter är det nästan alltid den som strular mest, medan kvällen är så sjukt trött, även om sista luren tenderar att bli kort (som väl är vanligt såvitt jag förstått). Men honhar svårt att klara mer än en timme vakentid på kvällen och det hjälper lite med 20 eller ens 45 min utan hon är bara trött!

Så idag fick hon sova natt redan 19.30?!!?! GÅR DET? vid 6,5 veckor? Eller är det att be om nattcirkus?

Jag matar typ enligt SM, kan ofta truga mer än 2 ggr per bröst trots att de inte sugs "tomma" (oklart vad det exakt innebär för det går ju alltid att få fram mer om man är tillräckligt envis?). Men i princip så ser det ut som (oftast) att hon äter en 10-20 min på ett bröst, innebär kanske 2-4 trugningar och att utdrivnningsreflexen kommer igång en 2-3 ggr minst. Sedan vill hon inte ha mer. Därefter gör vi annat och efter ca 30-45 min erbjuder jag samma och eller nästa beroende på hur mycket hon ätit av första. På morgonen blir det ofta tvärstopp efter lite lite på andra medan kvällen eftermiddagen innebär att båda brösten är mer tömda. DÅ äter hon också längre tid i streck eftersom det kan ta längre tid för utdrivningsreflexen så det blir längre pauser mellan den kommer igång mellan varven. Ofta äter hon därmed inom timmen, men sen är hon för trött för att äta och bara blir arg när utdrivningsreflexen kommer igång när hon ligger och snuttar.

Min dotter åt nästan aldrig från B2, men sov ändå som en prinsessa så jag tror att jag helt enkelt producerar mycket mjölk.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

En fråga, eller kanske tips om hur ni andra gör?

Alma vill gärna inte sova så länge på första sovpasset, men hon har inte så bråttom att äta utan kan gärna vänta 30-40 min från det hon vaknar tills dess att hon är sugen på mat.

Det känns såklart bra, överlevnadsångesten är helt klart inte där just nu i alla fall. Samtigt blir det lite svårt att hinna med ett helt SM mål innan hon blir för trött.

Hur gör jag på ett smart sätt?

Exempel: orkar vara vaken ca 1.5 timme på morgonen (från 7.30-9) men sover aldrig längre än till 10.30 (och då har vi ofta fått vagna lite för att hon ska sova över 45 min skarven). Men mat intresserar inte förren omkring 11-11.15.

Hur brukar det se ut omkring denna ålder? Hon är snart 7 veckor.

I övrigt kan jag meddela ett svar på min egen fråga; DET FUNKAR! Hon har sovit mellan 19.30-7.30 med två nattmatningar. En som hon vaknat själv till och en som jag väckt. Dock testat att mata i sömnen igår kväll vid 22.30 vilket inte alls lett till längre sovning på första passet, än när jag inte gjorde det (vaknade 00.30 första natten och 01:10 denna natt) tips?
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Det du beskriver är MYCKET vanligt, det var därför jag skapade schemat 11+1,5+2+1,5 (även om detta inte var 100% BB) Jag märkte att runt denna ålder blev sonen MYCKET mera kvällstrött, kvällstrasslet mindre om jag lade tidigare. Men med resultat att jag hade fm lur 1,5 tim efter morgonen och sen ca 1,45 innan 2 tim luren och sen ca 2 tim till sista luren på 1,5 tim. Då kunde jag ha natt 20. Jag fick också ha just 2 nattmål då. De vanligaste tiderna är att de vaknar 23, 01 och 04 för mat. Har men sen "tur" hoppar de 01 målet först. Kvar blir då typ 23 och 04. Om du nu vill ha dessa tider får du nog ge det hela 3 nätter där du försöker mata mer eller mindre i sömnen och SEN utvärdera och vagna över 01 målet. Men tycker du det funkar bra att köra 01 och säg 04 är det inget problem, leta inte problem där inga finns säger en klok kvinna. :D

Mitt enda tips är att mata INTE senare än 04.30 då kommer detta påverka hela schemat och rytm m.m. Snart har du även en ökningsperiod som kan vara värt att ha i åtanke.

Heja er, toppenfint jobbat!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej!

Tack! Det är ungefär så det ser ut, med skillnaden att hon sover 12, 2, 2, 45 och det funkar hyfsat. Dock vill hon gärna vakna redan klockan 6 på morgonen så ditt förslag kanske är bättre, med natt 20 och morgon 7. Nu vagnar jag, eftersom jag vet att hon inte är hungrig då hon ätit vid 4.30 eller så och då somnar hon om. Efter att vi införde 12 timmar natt orkar hon numera, (med en del underhållning) 2 timmar på de flesta pass.

Så just nu ser det ut som natt 19.30-7.30, med mat 22.30 (i sömnen) omkring 2 och omkring 4.30 ( har låtit henne vakna och säga till, hon gruffar mest). tror egentligen att hon skulle kunna sova över 2 maten men hon har valt att bajsa då två nätter i rad och då vaknat av det. Alternativt att jag skippar 22.30 och istället får mata vid 1 och 4 (förmodligen bättre ur morgonsynpunkt men det är ju så najs att mata innan man somnar och slippa massa vakningar).

Lite dålig hunger på morgonkvisten också faktiskt så jag har börjat ställa klockan för att se till att sista nattmålet inte kommer för sent.

Annars är hon en riktigt härlig unge, sträcker sig efter saker och blir så arg när hon inte kan öppna handen ordentligt och få tag i dem utan de slås utom räckhåll när hon når fram.

Älskar att kolla på mobilder och fina mönster, och syskonen såklart när de är hemma.

Ökningsperioden tror jag vi fortfarande väntar på, hade en dag med väldigt korta lurar och missnöjd bebis dagen innan 7 veckor, men redan dagen efter var hon sitt vanliga glada jag igen så jag misstänker att vi har det framför oss fortfarande, väntar till efter 2 månader innan jag försöker bli av med något nattmål tror jag.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Tin »

Hej,
vad harligt att hora hur ni har det.
Det gar ju sa fint med en sa lugn och klok mamma.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Oh, tack så mycket Tin!

Dagarna rullar på i ett hisnande tempo och igår blev lillskruttan två månader! Sedan ett bra tag tillbaka är hon ganska regelbunden i sina sömnrutiner, brukar äta 07.30, 11, 15 och 18, plus nattslurk vid 19-19.30 lite beroende på när hon vaknar från sista luren. Fortfarande är 2 timmar max vakentid, sedan somnar hon i princip på stående fot. Det gör det lite småkrångligt när någon daglur krånglar för då blir hon ju så extremt trött och klarar inte att hålla sig vaken till nästa lurs starttid. Hur hanterar man det på ett bra sätt? Oftast är det första luren som krånglar, hon vaknar oftast efter 1 timme och vill inte gärna somna om sista halvtimmen.

Jag vill gärna ha natt 19.30-07.30 och Alma är gärna med på noterna på kvällskvisten, och somnar i princip ovaggad. Morgonen däremot har hon andra åsikter om och vaknar gärna mellan 06:00 och 06:30, oftast somnar hon om men napp och lite vagning, men inte alltid och det kan ofta ta uppemot 30 min. Under denna tid öppnar hon inte ögonen men låter och gnäller och skriker ibland upp sig litegrann.

Det gör ju att morgonen ofta är väldigt glad men trött rätt snabbt så 9.00 brukar hon somna, för att då gärna vakna vid 10, och jag trixar med vagning och nappinsättande till 10.30 då jag brukar ta upp henne. Sedan är det vaket till 12.30, sover till 14.30 (måste nästan alltid väckas här), vaken igen till ca 16.30 och sover då ca 45 min, sista vakentiden blir därmed 2.15 vilket brukar funka med väldigt trött bebis vid bröstet sista halvtimmen.

Tankar, första luren skarvar hon nästan alltid, för kort med 1,5 timme vaken på morgonen? Hon är en morgonpigg och kvällstrött bebis.

För många sömntimmar på dagen leder till tidig morgon? Har mörkt och som sagt somnar hon ofta om och tycks inte riktigt vaken där mellan 6 och 7, men ändå, det gör det väldigt svårt att öka morgonens vakentid för hon har ju extra halvvakentid där.

Hon väntar gärna på maten och det gör det lite svårt att hinna med 4 ordentliga mål innan hon blir för trött, samtidigt kan jag inte lägga senare än 2 timmar efter hon vaknat, då är hon så sjukt trött.

Det som oftast tycks väcka henne på dagen är pruttar svårt att göra nått åt ;) alltså tänker jag att hon får i sig tillräckligt med mat? MÄrkte dock inte supermycket av någon ökningsperiod och nu är hon snart 9 veckor, kan den komma sent?

Hon vill fortfarande äta 2 ggr på natten, en gång omkring 1 (ofta ca 00.30) och en gång vid fyra, (typ 03.45) men är sedan inte nämnvärt hungrig varken 7 eller 7.30 utan bara superglad. Det gör att jag blir väldigt trött, eftersom jag matar i 30 min varje gång och hon sedan håller låda från 6-6.30 och jag då inte somnar om även fast hon gör det. Åtgärd eller inte? Fortfarande enbart bröstmjölk så jag är harig med att vagna bort mål.

Tips på tider? Jag har koll på klassiska scheman, vi tycks följa 12 (eller kanske snarare 11.5), 1,5, 2, 45 (piggisschema?) ger det för många sömntimmar? Men jag är dålig på tider, vad är bra tider att starta dagssömnerna på? Det går ju att dra ut på starttiderna eftersom hon inte äter direkt när hon vaknar i dagsläget.

I övrigt har vi det strålande bra även fast det fortfarande bajsas lite väl mycket kan jag tycka, blir skytteltrafik mellan soffa och badrum stundtals och jag fegar fortfarande en del med alltför mycket äventyr utanför hemmet vilket gör dagarna lite sega. Ser fram emot lite större bebis. Denna vecka är syskonen hemma, så härligt, saknar halvt ihjäl mig när de är hos sin pappa.

Kram från oss!
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hjälp bajs!

Min bebis bara bajsar, som skum. Superlöst och varje gång hon pruttar. Inatt fick jag byta fem ggr och ändå var hon helt röd i rumpan. På morgonen fem ggr till och nu är klockan 11. TIPS PLaEASE? Hon är 9 veckor..
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi har mag/kräksjuka här hemma så det går ju nu, kan ju vara något sådant hon fått. Smörj ett tjockt lager med zinksalva i rumpan(verkligen tjockt) i förebyggande syfte för att det inte ska bli rödare, då liksom rinner bajset av och fäster inte. Minns att jag använde aloe vera också mot röd rumpa på min äldste men i nuläget kanske zinken är bäst och när det lugnar ner sig aloe vera och luftad rumpa.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av TorsMamma »

Hej, låter ungefär som "förkylningsmage" som jag kallar det. De är förkylda men snoret kommer i rumpan. Inte heller det ovanligt. Jag älskar ju Inotyolsalvan för den har "Ullfett" som är smärtlindrande och sitter länge. TJOCKT lager. Håll den insmord varje gång du måste byta. Eftersom hon bara är 10 v, kan man ibland om handfatet tillåter hälla dem på mage över ena armen och bara skölja rumpan med lite ljuset/svalt vatten, utan wipes och dra. Bara skölja av och dutta med mjuk handduk på med ny salva. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej!

Tack snälla ni!

Skaffar inotyol. Gör redan så nästan alltid, låter henne faktiskt ofta bajsa över handfatet, håller upp henne och hon tar i så hon blir röd i ansiktet. Ofta ser man ju när det är på gång, dock funkar det inte nu när det kommer hela tiden. Men jag tror som du säger TorsMamma, att det är förkylningen som äntligen börjar bli bättre.

Själv åkte jag dock på den andra mjökstockningen på två veckor i helgen. Hög feber och elände så det blev akutbesök. Tur att charmbebis nummer ett sov hela undersökningen av sköterska, och sättning av dropp.. för att sedan vakna och totalt charma alla på akutmottagningen med sina stora leenden och skratt. medan jag träffade doktorn blev hon runtvisad av an sköterska. när läkaren ville ta prov på bröstmjölken och jag sa att då behöver jag bebis för att få ut någon mjölk så hittade vi henne inte först :)
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Tin »

Hej,
tack for att du delar med dig.

Jag hade ocksa mjolkstockning med min tvaa, aj vad ont det gor, fick ligga pa sjukhus i flera dagar - fast utan bebis for hon var 5 manader och fick ata mat med pappa medan jag var borta. Det gick bra det med, och valdigt skont for mig som slapp ha en pigg bebis pa sjukhuset utan kunde sova mig frisk. Jag fick en elpump att pumpa ur med istallet - funkade fint.

Vad harligt att du ar sa val omhandertagen medan du blir frisk.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"