Skriker sig jämnt tills söms

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessigt
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 sep 2017, 18:45

Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av Tessigt »

Hej!
Jag började kura för en vecka sedan och när min lilla flicka väl har somnat så har det gått jätte bra för henne att lyckas sova sina 12 timmar. Problemet är att få henne att somna!

Vi gör allt vi kan för att få henne att skratta och vara glad när vi lägger henne men så fort hon nuddar madrassen så börjar missnöjet och gråtet. Spelar ingen roll hur mycket pajas vi försöker spela för att hon ska bli glad igen. Så det slutar ju tyvärr med att hon gråter medan vi ramsar på vägen ut och hon fortsätter gråta med olika styrka oavsett vad vi gör.
Försöker göra ljud utanför, diska och skramla lite men inget verkar lugna henne, ramsan reagerar hon lite på men inte tillräckligt för att sluta gråta.
Att gå in och buffa hjälper själva minuten man är där inne och buffar men sekunden jag slutar så blir skriket 70 gånger värre.
Förstår att det kan vara protester till en början men nu har vi hållt på i snart 7 dagar och det gör så ont i mammahjärtat när hon gråter så där.
Ännu värre är att hon vaknar gråtandes också. Så det känns som att vi gör något fel.
Skulle verkligen behöva vägledning.
Har en tös född 11 mars 2017.
Började kura 28/8-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen :D

Hur ser ert schema ut med mat och sovtider samt aktivitet? Hur går du till väga vid läggningarna och när du väcker?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tessigt
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 sep 2017, 18:45

Re: Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av Tessigt »

hej!

Schema:

6.30 vaknar och får mat
8.00 lur på 45 minuter
9.00 mat
11.00 lur på 45 minuter
12.00 mat
14.00 lur på 45 minuter
15.00 mat
16.00 lur på 45 minuter
17.00 mat
18.00 kvällsslurk
18.30 natt

Vet att 4 lurar är lite mycket för en 6-månaders men hon är extremt aktiv och social under sina vakna tid så hon orkar verkligen inte vara vaken längre än 2 timmar i sträck. Knappt det. Hon blir gnällig och gnuggar sig i ögonen redan efter 1,5 timme, så kanske att hon redan hunnit bli övertrött när vi ska lägga henne?

Vid läggningarna brukar vi ha extra roligt innan och få henne att skratta så mycket det går. Men ibland är hon så trött så det inte går att få fram mer än ett fniss innan det övergår i gnäll.
Sen brukar vi "flyga" henne till sängs men som jag skrev tidigare så så fort hon nuddar madrassen i sängen så börjar gråtet.
Väcka har vi faktiskt inte hunnit göra då hon vaknat precis efter 45 minuter av sig själv.

Sen har vi problem med att få henne att sova på andra platser än sängen. Hon vägrar vagnen och blir förbannad bara man försöker.
Hon har råkat somna i bärselen en gång sen vi började kuren, det var dock 30 minuter kvar till hennes lur men hon somnade till i alla fall. Det är enda gången hon sovit någon annanstans.
Kommer ju bli väldigt begränsat i framtiden om hon måste hem hela tiden. Vet att det står i boken att efter kuren så ska hon kunna somna varsomhelst men vi har nog den envisaste lilla damen i hela världen så vet inte :lol:

Är tacksam för alla råd som går :heart:
Har en tös född 11 mars 2017.
Började kura 28/8-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nja envishet verkar vara ett drag som präglar de flesta barn här på forumet :wink: . Schemat gillar jag dock inte alls, du kan inte jämföra med vad hon orkade innan kuren på sömnbrist och vad hon kommer att orka när hon sover som hon ska. I början av kuren blir de ofta extra trötta också fast de sover mer. Jag förseslår ett klassiskt 3-månaderschema på 12 timmars natt och lurar 45-2-45. Hon behöver en långlur, det räcker inte med bara korta lurar även om det är fler. Sen finns det barn med extremt stort sömnbehov, har själv haft ett sådant, men jag hade kört på detta schema.

Det där med att sova i vagn har jag aldrig tyckt vara så lätt när man gått över till sittvagn.45-min lurar har gått bra men då har mina barn sovit på rygg eller sida istället(vägrade ligga på mage i sittvagnen) men långluren är svår att få till i denna ålder i vagn såvida du inte har en vagn med extremt stor liggdel som du kan ha kvar typ Emaljunga Edge eller dansk liggvagn. När de blir större och bara har en lur runt året brukar det däremot funka att sova långlur i vagn upplever jag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag bara flikar in. Tror mamaA missat att din flicka är 6 mån och då är det ÄN viktigare att ni har ett 3 lurars schema. Men 12+45+1,5+45 räcker. Och vid 7-8 mån minskar man med ca. 30 min till. Då kan man ha 12+45+1,5+20. :) Men annars har mamaA rätt i allt. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tessigt
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 sep 2017, 18:45

Re: Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av Tessigt »

Okej!
Kan jag ändra schemat rakt av? Eller bör jag vänta lite och fasa in det?
Vet inte hur jag ska få henne att sova 1,5-2 timmar dock. Hon vaknar automatiskt efter 45 minuter.
Det har hänt ett par gånger att hon vaknat efter bara 5 minuter när hon ska sova sin 45-minuters och då har vi försökt ramsa henne till sömns igen men det är helt hopplöst. Hon vrålskriker tills det är dags att ta upp henne. Det är en annan fråga jag har, hur gör jag där? Man ska ju inte ta upp ett skrikande barn, men gör jag inte det efter 45 minuter så kommer hon ligga där och skrika i all evighet?

Och sen med väckningen, hur gör ni? Sjunger ni lugnt eller bara flyger ni in och ropar godmorgon?

Tack för all hjälp :heart:
Har en tös född 11 mars 2017.
Började kura 28/8-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tar inte ramsan än alls? Det är ju A och O i kuren att ha ett fungerande verktyg både frö att somna och somna om.

Haha, nej jag missade inte att hon avr 6-månader men eftersom du skrev att hon var en riktig tröttis drämde jag till med lite mer sömn på schemat :lol: . Min storkille sov 18 timmar om dygnet tills han var 6 månader :wink: .

Men när jag läser nu så tror jag mer problemet är att ni inte fått ramsan att ta och får akta er för att fastna i ett buffträsk vid läggning.

Om bebis skriker när det är dags att "väcka" så brukar jag göra något högt ljud utanför rummet, typ smälla i en dörr eller liknade, då brukar det bli tyst i någon sekund och då rusar man in med ett glatt "dags att vakna" och låtsas inte se att liten är arg.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tessigt
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 sep 2017, 18:45

Re: Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av Tessigt »

Hej igen och tack för snabbt svar! :)
Ramsan tar lite grann men inte så mycket som jag tycker den borde. Det som funkat bäst de senaste dagarna är dammsugaren (hon verkar bli lugnare plus att jag slipper höra skriken lika mycket vilket gör mig stressad och ledsen vilket säkert smittar av på henne och gör det ännu värre).
Finns det något knep för att få ramsan att tas emot bättre? Eller borde man byta ramsa?
Är lite rädd att den nuvarande förknippas med gråt snarare än säkerhet som den ska förmedla.

Sen angående schemat, vill inte tjata, men går det att byta rakt av eller bör man vänta eller fasa in det?

Tack igen
Har en tös född 11 mars 2017.
Började kura 28/8-17
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jag skulle byta schemat rakt av men det finns säkert de som inte håller med mig...Gör det du själv känner att du tror på mest.

Du behöver läsa i SHN om Safarin några gånger till och anamma den rätta attityden av självklarhet!! Det är DEN som gör att ramsan tar, och det är för att du inte har attityden som dammsugaren är så bra ;). (Dammsugaren ÄR fantastisk men nu gäller det ramsan). Men läs igen och skjut dina vargar så kommer det snart att sovas gott!!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av Ylvispylvis »

Förresten är det ju jättebra jobbat att hon sover sina sköna 12 h nätter när hon väl somnat! Snart är ni i hamn!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Tessigt
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 sep 2017, 18:45

Re: Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av Tessigt »

Vill bara tacka så sjukt mycket för allt ert stöd och hjälp!
Jag bestämde mig i samband med att jag skrev till er att läsa om boken i väntan på svar och det tillsammans med er uppmuntran och hjälp gjorde att jag fick tillbaka självförtroendet till att fortsätta kuren. Det är ju trots allt min tro på att det ska funka som är avgörande för tvivlar jag så är det såklart att min lilla tös också gör det!
Min sambo har varit väldigt skeptisk genom hela kuren också vilket gjort att jag ifrågasatt mig själv mycket också och det märker ju lillan. Tror att det hade mycket med attityden att göra som gjorde att ramsan inte satte sig.
Men igår tog jag nya tag och var så självläker man kan bli.
Och redan igårkväll skedde undret! Hon somnade utan minsta gnäll på kvällen. Har aldrig varit så lycklig!

Att slippa höra hennes olyckliga ylanden skär liksom i hjärtat och det har tärt oerhört mycket både på mig och på henne.
Idag ska vi införa långluren mitt på dagen (det kommer bli en kamp att få henne att somna om efter 45 min) men jag ser faktiskt fram emot att få använda min nya attityd och är säker på att det kommer gå förr eller senare! Som jag sa är hon en sjukt envis liten dam men hon har ju ärvt det av sin mamma så jag ska vara dubbelt så envis tillbaka haha.

En sak jag insåg att jag slarvat med när jag läste boken igen var solfjädern. Vet att man inte ska införa nya saker mitt i kuren men jag använde mig av den i alla fall och den har verkligen funkat. Första gångerna blev hon superarg och sprattlade som jag vet inte vad. Men efter det är det som att hon förstått att nu är det slut på det roliga och dags att chilla ner.
En annan sak jag började med var att leka med henne i sängen under dagtid när hon inte skulle sova. För som det var innan så kändes det som att hon förknippade sängen med något fruktansvärt. Det var som att jag la henne i en säng fylld med spikar för hon skrek och grät så fort hon nuddade madrassen.
Men nu har vi kul och läser och skrattar i sängen för att liksom avdramatisera sångens betydelse och jag tror att det har hjälpt.
Hon gnäller fortfarande lite grann när vi lägger henne men inte på långa vägar som det var förut.
Hoppas hoppas hoppas att det fortsätter åt rätt håll nu.

Och som sagt tack så jätte mycket för allt och hoppas jag slipper skriva här igen på ett tag :lol:

:heart: :heart: :heart:
Har en tös född 11 mars 2017.
Började kura 28/8-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Skriker sig jämnt tills söms

Inlägg av mamaA »

Härligt =D> =D> =D>
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"