Knut

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Jag har en pojke som nu är drygt två månader, han får ersättning på stående tider, kl 07, 10, 13 , 16 och ca 18:45. Tiderna för måltiderna fungerar bra. Sammanlagt äter han på dessa måltider ca 1000 ml. Han går och lägger sig ca 19 och sover bra på nätterna, vaknar någon gång och vill ha sin napp. Dock vaknar hab ofta tidigt på morgonen, ca 5, det går stt söva om honom men det tar en stund. Jag försöker få honom att sova ca 1 timme kl 08:30, 2 timmar kl 11 och 1 timme vid 14:30. Han är pigg och glad på dagarna och är rund och go.

Nu till några frågor:
- Verkar vårt schema rimligt?
- Han vaknar ofta tidigare än planerat från sina tupplurar, vad kan jag göra åt detta?
-Hur ska jag förebygga att han vaknar så tidigt, redan vid fem på morgonen?
- Vid 18 tiden blir han ofta väldigt ledsen och har ofta svårt att hålla sig vaken den sista timmen innanbläggdags, bör jag försöka ge honom en powernap vid 17 kanske?

Mvh Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Knut

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Jag tror han behöver lite mer sömn under dagen, vakenpassen verkar lite långa, inte mer än två timmar bör de vara och det är inte alla som orkar det. Undantaget är sista vakenpasset som kan vara 2-3 timmar. Jag har för mig att jag hade 11,5-12 timmars natt i den åldern och lurar 1,5 -2-1,5. Kan även ha varit två timmar på den första luren ett tag.

Att vakna för tidigt på luren kallar vi att skarva, då använder du dig av verktygen. Har du läst om dem? För en tvåmånaders är det vagning eller buffning som gäller.

Hur har ni det med mörkläggningen i sovrummet? Det måste vara becksvart, minsta ljus får bebisen att tro det är morgon om den ser ljus när den vaknar till. Hur gör du vid nattmålen? Var försiktig med att tända lampor, liten ficklampa under kudden, inte mer.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Tack så mycket för svaret!

Ok, jag ska försöka att få honom att sova lite längre lurar på dagen som du beskriver. 1,5, 2 och 1,5. Tror att det räcker med dessa tre lurar eller bör jag lägga till en kort? Mellan 16-19 är det iofs 3 timmar så det kanske går bra?

Jag har läst om.verktygen och har försökt att buffa honom vilket fungerar ibland och ibland blir han mest upprörd. Han använder napp så jag brukar försöka med den då han vaknar. Tror du att det är en dålig ide? Med napp alltså. Den har varit till stor hjälp för honom att lugna ned sig själv och somna.

Vi har så mörkt vi kan i vårt sovrum, har dock ingen mörkläggningsgardin utan lite lverkast och filtar (ska snart flytta så vi vill inte köpa innan flytten). Vid nattmål har vi fortsatt mörkt, pratar inte med honom utan gör bara det som krävs så att säga. Dock har han självmant slutat att vilja äta på nätterna, har fått ok från bvc med detta.
Ett annat dilemma vi har är hans napp, han somnar som sagt kl 19 men vaknar framåt morgonsidan och vi måste upp flera gånger för att stoppa tillbaka den, när han väl har den somnar han om på en liten stund själv. Hur hade du gjort med nappen?

Mvh Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Knut

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Ni verkar redan ha fått in en fin rytm, bra jobbat!

Håller med mamaA om vikten av ett helt mörklagt sovrum, särskilt morgonljuset har ju en tendens att leta sig in och vid minsta ljuskälla går hjärnan igång. Kan ni kanske sätta upp ett mörkt lakan eller annat mellans hans säng och fönstret om ni inte kan få rummet helt mörkt? Ett kanonsäkert sätt är annars att spraya fönsterrutan med vatten och sätta upp aluminiumfolie direkt på rutan. Garanterad mörkläggning 8)

Bästa sättet att förlänga lurar är att barnet får rejält av allt under vakentiden (som inte bör vara för lång): mat, gos, skratt, passiv social delaktighet, och mera mat. Och under själva luren är det bra om det inte är knäpptyst. Låt livet pågå som vanligt: musik, prat, osv.

Nappen kan vara ett stöd för er alla så här i början, men den bör ryka senast vid fyra månader om den inte ska bli mer än vana ett sätt att tillfredsställa ett stort sugbehov. Läs gärna mer i Barnaboken om nappen!

:heart:
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Tack så mycket! Det värmer att höra, Knut är vårt första barn så det är mycket som är nytt men vi har försökt att satsa på att få till bra rutiner från början.

Jag har läst i barnaboken och försöker stt aktivet Knut så mycket som möjligt när han är vaken. Han får bland annat ligga på mage på golvet och leka med leksaker/titta, sitta och titta på när jag grejar här hemma, läsa bok, promenad ute i bärsele, sjunga sånger och prata. Och gos och mys såklart. Såklart inte alla saker varje vakenstund men, förutom goset och myset.

Jag ska verkligen försöka med de tips som ni kommit med angående mörkläggning och hoppas på bra resultat Så bra att få tips från dom som varit med förr. :lol:

Angående denna napp, i natt hade vi en riktigt jobbig natt med denna napl. Knut vaknade mycket oftare än vanligt och det kändes som att vi inte gjorde annat än stoppade in nappen hela natten Hur hade ni gjort med nappen då den ska bort, bara ta bort den en dag eller försökt att vänja bort den genom att exempelvis ge en snutte istället? Som det är nu så lägger vi ned honom i sin säng, säger "sov så gott en liten stund" x 4 vid lur och "god natt god natt sov så gott" x 4 när han ska sova för natten och har han nappen somnar han nästan direkt själv ev lite gnöl men inte mycket alls och ev att vi får stoppa i nappen någon gång innan han somnar. Hur hade ni tänkt med nappen?

Tack snälla för svar det betyder mycket för mig
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Knut

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Personligen skulle jag ta bort den. Vid 2 mån hittar de lätt sin tumme istället, speciellt om de ligger på mage (med larm!). Då lugnar de sig själva och somnar och somnar lättare om själva.

Det är min tanke! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Hej TorsMamma!
Jag håller med dig om det! Hör och häpna igår kväll somnade han utan napp och har fått göra det på lurarna idag och ikväll (lite mer kämpigt) men han gjorde det! Och natten till idag sov han mellan 19:00 -05:45 utan ett pip. När han vaknade hjälpte jag honom att ändra läge och han somnade om till 07:00 då jag väckte honom. Underbart! Vi ska fortsätta jobba för ett nappfritt insomnande med endast ramsorna .
Kram Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Phu i natt har det varit en natt men många uppvak! Jagvhar dock hållit fast vid att han inte får någon napp, har lägesändrat och sagt ramsan. Och till slut har han somnat med hjälp av det, men morgonen blev tidig, kl 06 klev vi upp. Jag har inte använt mig av solfjädern eller buffning eftersom han blir mer uppspelt av det ( jag kanske gör fel?). Men vad tror ni ska jag undvika att lägesändra och bara köra ramsan vid uppvak?

Behöver lite pepp nu, berätta gärna om hur ni gjort!

Kram Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Knut

Inlägg av TorsMamma »

Hej, han är bara 2 mån, ramsan som "verktyg" kommer inte att fungera, utan börjar funka runt 3-4 mån. Men man kan säga den ändå så de vänjer sig. Men visst funkar det att ända lite läge kort så kan man, min fråga blir... Behöver han verkligen hjälp? Får han rejält med mat på dagen? Oftast speglar nätterna på så här små hur dagarna varit. Mat, utevistelse, för mycket som hänt, för många intryck osv.... Jag märkte också att runt 2 mån gick allt i cykler om 3 nätter/dagar. Så det var inte alltid hur saker var just DEN dagen utan kunde vara så att han sov 2 bra nätter och åt 2 bra dagar men inte i synk om du är med? Utan den som hände för 3 dagar sen speglade hur natten blev.
Försök att inte känna frustration, utan se att du sätter goda rutiner, vanor, LEDA, VISA, LÄRA och HJÄLPA är våra ledord. Se dig som guide.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Ok! Jag har sagt ramsan ganska länge, men han är ju snart tre månader så det kanske börjar ha effekt snart. Men vad intressant, när du säger det så har vi haft väldigt mycket för oss de sista dagarna. Så han kanske har fått för mycket intryck. Men vi ska vara hemma nu i veckan så han får lugn och ro och vår vanliga hemmamiljö. Jag har också märkt att det kan gå i cykler med sömnen om natten. Intressant. Alltså jag tror inte han behöver så mycket hjälp, har somnat själv i stort sett sedan han föddes, har aldrig behövt vagga honom till söms eller så. Jag kanske ska prova att bara avvakta? Och ingripa om han inte klarar det själv?

Kram Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Knut

Inlägg av TorsMamma »

Låter mycket bra! Ingrip BARA när han faktiskt behöver eller ber om hjälp. Jobbigt ibland på nätterna när de bökar runt osv... Men man vinner på det i långa loppet! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Hej!
Nu har vi varit utan napp i flera dygn och set går jättebra, han sover bättre både på dagarna och nätterna! Nästan 12 timmar utan att vakna om nätterna. Och om han vaknar på dagen innan luren är färdig så säger jag ramsan och han somnar faktiskt oftast om! Helt otroligt att det fungerar. Tack för tipset!
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Knut

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Hej!
Nu var det ett tag sedan sist. Det går bra för oss tycker jag men Knut har börjat vakna tidigare än planerat och har svårt att sova på.eftermiddagen så jag funderar om vi bör justera k hans schema

Vårt schema:
07:00 Vakna ovh välling.
08:30 Lur
11:00 Lunchmat
12:00 Lur
14:00 Mat
15:00 Lur
17:30 Gröt
18:30 Pyamas på
18:45 Välling
19:00 Sova

Jag skriver inga tider på lurarna för dom är ganska olika tyvärr, på fm kan han sova från 45 minuter till 1,5 timmar. Vid lunch samma sak och em max 30 minuter. Jag vet att jag borde försökt att styra tiderna för lurarna mer, kom gärna med råd. Jag är öppen för tips och förslag

Knut har en tendens att vilja vakna redan kl 06 nu men jag ramsar honom lugn även om han inte alltid somnar om. Han har även svårt att somna på em luren.Får alltid mat och blir upptagen först klättrade 07.

Hanr fem månader och 20 dagar. Vad tror om vårt schema? Vilka förändringar ska vi göra för att få till mornarna?

Tack!
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Knut

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du är själv inne på vad som behövs göras, du behöver styra upp med fasta tider på lurarna. Jag skulle tro att 12-45-1,5-45 skulle passa bra nu när han närmar sig 6 månader, alternativt 12-45-2-20. Anledningen till att han har svårt att somna på eftermiddagen och för tidiga uppvak kan vara för mycket sömn på förmiddagen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"